Supermarkt wil contant geld bannen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Tom » 04 dec 2020, 10:03

Forza schreef: 04 dec 2020, 09:47 Ook zwart geld is niet per definitie slecht of verkeerd. Als een student 's avonds wat bijverdiend met bijlessen iod hoeft hij daar echt geen kvk voor te gaan aanvragen. Maar als een stukadoor ook 's avonds en in het weekend zijn beroep uitoefent mag hij gewoon belasting betalen.
Blijven lastige discussies. De student kost de overheid alleen geld, terwijl de stukadoor over z'n werk overdag netjes belasting betaald.
Onder de streep geloof ik wel dat de economie gebaad is bij 'wat' zwart geld. Volgens mij zijn daar ook genoeg onderzoeken naar gedaan. Dat maakt het tevens tegenstrijdig, want het spreekt de mensen niet vrij die zwart bijklussen en zich een voordeel gunnen ten opzichte van anderen. Dat laatste wil je aanpakken, maar dat het de economie helpt staat ook vast (en dus indirect ook weer voor werkgelegenheid zorgt; als die stukadoor zondag in de kroeg zit wordt ie misschien bediend door diezelfde student uit je voorbeeld).
Wat mij betreft moet er wel een balans in zitten. Griekse toestanden (belasting betalen is optioneel) is het andere uiterste.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 04 dec 2020, 10:05

Forza schreef: 04 dec 2020, 09:47 Ook zwart geld is niet per definitie slecht of verkeerd. Als een student 's avonds wat bijverdiend met bijlessen iod hoeft hij daar echt geen kvk voor te gaan aanvragen. Maar als een stukadoor ook 's avonds en in het weekend zijn beroep uitoefent mag hij gewoon belasting betalen.
Die student hoeft geen kvk aan te vragen, maar inkomsten moeten wel vermeld worden.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 04 dec 2020, 10:09

Camiel schreef: 04 dec 2020, 09:18 Ik heb twee tientjes in m'n portemonnee, die zitten er al bijna een jaar in, van mijn laatste trip naar Duitsland. Betaal overal digitaal en als ik iets op Marktplaats gooi, of het nou E20,- of E2000,- is, dan mag er gewoon betaald worden via overschrijving, ik weiger pertinent cash.
Ik heb een paar tientjes in de auto liggen, een paar tientjes in het hoesje van mijn telefoon en voldoende geld in mijn portemonnee om ergens wat te gaan eten en/of de tank vol te gooien. Bankpasje heb ik bijna nooit mee.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door JP » 04 dec 2020, 10:19

Vanwege de steeds geweldadiger wordende overvallen, ram/plofkraken kan ik begrijpen dat cash meer en meer verbannen wordt.
Robin schreef: 04 dec 2020, 09:41 (...)
Cash is niet het probleem in dit verhaal.
Het zijn niet de slimste helaas die jeugd. Tijdje terug een gewapende overval op een of andere pizza-keet. Staat 100x op de deur, ramen en gevel “cashless” (oid) en nog vallen ze binnen met hun waterpistooltje. Dan verwondert het je niets dat ze hun school niet afmaken (no pun)

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 04 dec 2020, 10:21

JP schreef: 04 dec 2020, 10:19 Vanwege de steeds geweldadiger wordende overvallen, ram/plofkraken kan ik begrijpen dat cash meer en meer verbannen wordt.
Robin schreef: 04 dec 2020, 09:41 (...)
Cash is niet het probleem in dit verhaal.
Het zijn niet de slimste helaas die jeugd.Tijdje terug een gewapende overval op een of andere pizza-keet. Staat 100x op de deur, ramen en gevel “cashless” (oid) en nog vallen ze binnen met hun waterpistooltje. Dan verwondert het je niets dat ze hun school niet afmaken (no pun)

Dikgedrukt hier in Heerenveen bij de Domino Pizza op 't NS station. Scooter , gewapende overval. Twee week terug aankomende zondag. Weinig cash, maar de schrik zat er in bij de medewerkers. Weinig ruchtbaarheid aan gegeven in het nieuws: waren 'nieuwe Nederlanders'.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door JP » 04 dec 2020, 10:26

Ach hier loopt het personeel nog met Rolex’n om. Als er dan geen cash is, dan maar de medewerker haar Rolex jatten.

https://www.telegraaf.nl/video/14221830 ... supermarkt

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 04 dec 2020, 10:28

JP schreef: 04 dec 2020, 10:19 Vanwege de steeds geweldadiger wordende overvallen, ram/plofkraken kan ik begrijpen dat cash meer en meer verbannen wordt.
Zonder cash verplaatst het probleem zich gewoon.

De zoon van een kennis van ons werd jaren geleden overvallen en moest zijn pinpas + pincode afstaan.
Terwijl 1 van de daders met de pas ging pinnen, werd die jongen naakt op het spoor gelegd. Pas nadat ze succesvol konden pinnen gingen ze weg. Voorval is al weer van wat jaren geleden overigens.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door alt » 04 dec 2020, 10:29

Ook geen bitcoins kopen, forza, dat is geld ook uit de roulatie trekken, welke niet te volgen is.
Banken zitten met tot hun strot verbonden met de staat, zij hebben elkaar beiden nodig, de staat als het slecht gaat, zoals nu, inruil krijgen zij door mooie regeltjes, zoals de hypotheken -30 jaar looptijd - , de burger mag slechts contracten maken met een looptijd van 3 jaar.

Het geld van de normale burgers is als zij het op hun bankrekening krijgen witgeld, want daar is belasting over betaald, wordt pas zwart als zij het uitgeven aan drugs of de btw niet willen betalen.
Bedrijven kunnen niks met zwartgeld, je kunt dan je aankopen niet verantwoorden c.q. je betalingen .
De belastingdienst weet tot achter de komma wat je product heeft gekost & wat het normale winstpercentage is, dus een paar producten zwart verkopen, ben je bij de volgende controle de klos, je hebt dan iets uit te leggen.

Overvallen, laatst nog bij een oude klant geweest in Den Helder, hij heeft een snackbar, bij hem komen zij om de paar maanden om een overval te plegen.
Het contant geld heeft hij geregeld, maar het personeel verloop is hoog, v.w. de overvallen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Knot » 04 dec 2020, 10:31

Robin schreef: 04 dec 2020, 09:57
Knot schreef: 04 dec 2020, 09:49 En mocht er ooit toch een verbod komen gaan we weer terug op de ouderwetse ruilhandel lijkt me.
Ja de enige bank die jij dan ziet is mijn vensterbank die ik ruil tegen jouw kozijnen. :P
Haha, lol...

Ik zet al jaren niks meer op de bank, alleen tijdelijk als ik een auto moet aanschaffen want dat gaat nog niet zo best met ruilhandel.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door TLRS » 04 dec 2020, 10:33

Het internet is als een datalogger op een racer. Meer info, meer controle. Als we stoppen met internet voeden van info. Waar moet het dan vandaan komen. Met digitaal geld is er meer info over de betaling. Bedrag, tijdstip, locatie, etc.

En elk jaar zijn we braaf een minuut stil.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 04 dec 2020, 10:54

TLRS schreef: 04 dec 2020, 10:33 Het internet is als een datalogger op een racer. Meer info, meer controle. Als we stoppen met internet voeden van info. Waar moet het dan vandaan komen. Met digitaal geld is er meer info over de betaling. Bedrag, tijdstip, locatie, etc.

En elk jaar zijn we braaf een minuut stil.
Om het zwart geld te tellen, allemaal halve euro's....

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 26 mei 2021, 16:01

Fijn land hier, vanaf 1 juli mag je nog maar 12.000 euro kosteloos van je eigen geld opnemen bij de abn, alles daarboven betaal je 5 euro per keer plus een half procent over het opgenomen bedrag.

Het moet niet gekker worden. belachelijk.

Online
Kadett
Berichten: 4590
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Kadett » 26 mei 2021, 16:06

Maximaal 12000 per jaar of per keer? Geld het per aparte rekening of per persoon?

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door 350 Z » 26 mei 2021, 16:15

Luco schreef: 26 mei 2021, 16:01 Fijn land hier, vanaf 1 juli mag je nog maar 12.000 euro kosteloos van je eigen geld opnemen bij de abn, alles daarboven betaal je 5 euro per keer plus een half procent over het opgenomen bedrag.

Het moet niet gekker worden. belachelijk.
Huh bron graag want dit moet echt een grap zijn.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Estoque » 26 mei 2021, 16:17

350 Z schreef: 26 mei 2021, 16:15
Luco schreef: 26 mei 2021, 16:01 Fijn land hier, vanaf 1 juli mag je nog maar 12.000 euro kosteloos van je eigen geld opnemen bij de abn, alles daarboven betaal je 5 euro per keer plus een half procent over het opgenomen bedrag.

Het moet niet gekker worden. belachelijk.
Huh bron graag want dit moet echt een grap zijn.
https://www.nu.nl/economie/6133825/abn- ... nemen.html

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 26 mei 2021, 16:18

350 Z schreef: 26 mei 2021, 16:15
Luco schreef: 26 mei 2021, 16:01 Fijn land hier, vanaf 1 juli mag je nog maar 12.000 euro kosteloos van je eigen geld opnemen bij de abn, alles daarboven betaal je 5 euro per keer plus een half procent over het opgenomen bedrag.

Het moet niet gekker worden. belachelijk.
Huh bron graag want dit moet echt een grap zijn.
bankmail, ik ga nu toch echt overwegen om over te stappen, ondanks dat dit een hoop gezeik op gaat leveren, of een bankrekening bij een andere bank openen.
Voor afschriften moet je ook al extra betalen, stelletje afzetters.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Philipoo » 26 mei 2021, 16:23

Wauw, wat is dit voor iets belachelijks. Wij zitten bij 3 banken, waaronder ABN, dus kan 't makkelijk naar een andere rekening sluizen, maar geld moeten betalen om bij m'n eigen geld te kunnen komen is toch wel van de pot gerukt zeg.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 26 mei 2021, 16:32

Philipoo schreef: 26 mei 2021, 16:23 Wauw, wat is dit voor iets belachelijks. Wij zitten bij 3 banken, waaronder ABN, dus kan 't makkelijk naar een andere rekening sluizen, maar geld moeten betalen om bij m'n eigen geld te kunnen komen is toch wel van de pot gerukt zeg.
Ja, denk er serieus over om bij ing of knab een rekening te openen, maar dat kost ook weer 3 tot 5 euro met een pas erbij als je geld op wilt nemen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn_bmw » 26 mei 2021, 16:34

Andersom is toch ook al heel lang dat je moet betalen om contant geld te storten.
Aan de andere kant ze moeten het geld ook transporteren, regelen, beveiligen, medewerkers voor in dienst etc etc.

Als je het zo bekijkt is het weer niet zo raar dat je moet betalen voor een dienst maar het voelt toch wel vreemd.
Vroeger verdiende ze natuurlijk aan het saldo op je rekening door rente nu kost saldo op je rekening een bank ook geld aan de ECB

Ik heb een ING oranje rekening kost 1.95EUR per maand incl pasje

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 26 mei 2021, 16:39

Martijn_bmw schreef: 26 mei 2021, 16:34 Andersom is toch ook al heel lang dat je moet betalen om contant geld te storten.
Aan de andere kant ze moeten het geld ook transporteren, regelen, beveiligen, medewerkers voor in dienst etc etc.

Als je het zo bekijkt is het weer niet zo raar dat je moet betalen voor een dienst maar het voelt toch wel vreemd.
Vroeger verdiende ze natuurlijk aan het saldo op je rekening door rente nu kost saldo op je rekening een bank ook geld aan de ECB

Ik heb een ING oranje rekening kost 1.95EUR per maand incl pasje
oranjerekening is 1,95
betaalpas 1.00
per maand


knab is 5 euro all in plus evt creditcard en meerdere rekeningen

Wij zijn ouderwets en pinnen wekelijks boodschappengeld, als je dat 52 weken doet en dan nog eens iets extras dan zit je al gauw boven die 12k per jaar

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Zed240 » 26 mei 2021, 16:42

12k is ook wel heel erg veel geld, elke week 230€ opnemen, dat doen zelfs m'n grootouders niet en die betalen praktisch alles nog contant

En wat Martijn zegt, m'n Nederlandse rekening kost inmiddels ook bijna 2 euro per maand, dat vind ik storender in combinatie met de 0% rente en het moeten betalen voor storten. M'n ouders moeten inmiddels zelfs negatief rente betalen over een deel van hun spaarrekening.

Bovendien waar kun je nog geld opnemen. :bag: Bij m'n ouders in het dorp (15k inwoners) is er nog maar 1 bankapparaat, voor storten moet je zelfs 10km rijden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door JP » 26 mei 2021, 16:45

Betaal al een jaar niets meer cash sinds dat gezeik van de supermarkten dat ze liever pin gebruiken. Daarbij het gemak van zelfscannen en je hoeft niet elke keer je karretje weer leeg te halen bij de caissière . Wel mis ik het muntgeld dus vorige week eens een paar rolletjes gehaald bij de Rabo. Kost ook al €0.30 per rolletje om die uit de muur te halen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 26 mei 2021, 16:49

Zed240 schreef: 26 mei 2021, 16:42 12k is ook wel heel erg veel geld, elke week 230€ opnemen, dat doen zelfs m'n grootouders niet en die betalen praktisch alles nog contant

En wat Martijn zegt, m'n Nederlandse rekening kost inmiddels ook bijna 2 euro per maand, dat vind ik storender in combinatie met de 0% rente en het moeten betalen voor storten. M'n ouders moeten inmiddels zelfs negatief rente betalen over een deel van hun spaarrekening.

Bovendien waar kun je nog geld opnemen. :bag: Bij m'n ouders in het dorp (15k inwoners) is er nog maar 1 bankapparaat, voor storten moet je zelfs 10km rijden.
Je hebt misschien wel gelijk, maar het feit dat je gedwongen wordt om alles te gaan pinnen vind ik te gek.

Ik zei het al, we zijn ouderwets, maar ik heb het gevoel meer controle te hebben over de uitgaven als we die cash doen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 26 mei 2021, 16:59

Luco schreef: 26 mei 2021, 16:01 Fijn land hier, vanaf 1 juli mag je nog maar 12.000 euro kosteloos van je eigen geld opnemen bij de abn, alles daarboven betaal je 5 euro per keer plus een half procent over het opgenomen bedrag.

Het moet niet gekker worden. belachelijk.
Oh… storm in glas water. Dikke stress om niks hier :) Gaat om cash geld, dus waar hebben we het over? Daar ga ik niet om van bank wisselen.
:coffee:

@Zed240: zou ik ook wel willen, maar zoveel spaargeld heb ik niet :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn_bmw » 26 mei 2021, 17:07

Arthur schreef: 26 mei 2021, 16:59
Luco schreef: 26 mei 2021, 16:01 Fijn land hier, vanaf 1 juli mag je nog maar 12.000 euro kosteloos van je eigen geld opnemen bij de abn, alles daarboven betaal je 5 euro per keer plus een half procent over het opgenomen bedrag.

Het moet niet gekker worden. belachelijk.
Oh… storm in glas water. Dikke stress om niks hier :) Gaat om cash geld, dus waar hebben we het over? Daar ga ik niet om van bank wisselen.
:coffee:

@Zed240: zou ik ook wel willen, maar zoveel spaargeld heb ik niet :)
:tooth: :lol: Idd van die regel heb ik ook nog geen last :kikker:

contanten ook niet, ik betaal al jaaaren alles per pin en sinds Apple-Pay in NL werkt alles met mijn telefoon contactloos ideaal vind ik :) Alleen de ouderwetse benzinepompen werken nog niet contactloos dus daar met pasje en pincode in de paal.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Darudevampire, RS-Ron en 151 gasten