Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 17 nov 2020, 15:58

Yahoo finance watchlist functie, vooral voor in Toronto, New York en Australië genoteerde aandelen.

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door mark323ti » 21 nov 2020, 12:45

Elise schreef: 17 nov 2020, 09:23 Tesla opgenomen in de S&P 500, dus die zal binnenkort wel weer door de $500 gaan :bag:

tesla.png
Mooi grafiek. Zegt eigenlijk alles.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door G Kolkman » 24 nov 2020, 11:46

Zo dan, Shell buldert weer aardig door vandaag - waarschijnlijk geholpen door een aanslag op een Saudi-based olie-opslag gebeuren vannacht. Wel bizar, het spul is in een maand tijd meer dan 30% geplust. En dus de resterende items ook gebankt.

Verder doet m'n portefeuille weinig bijzonder (allemaal rondom de 0-lijn: southwest airlines, Intel, Ahold) m.u.v. Easyjet die naar +10% gegaan zijn.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Paskal » 24 nov 2020, 12:24

Tja, vorige week maandag Shell eruit gekiept wat achteraf gezien dus niet zo handig was, maar was toen tevreden. Zoals elders ook al te lezen begin november Wereldhave & KLM gekocht. Wereldhave op 8,2 en staat nu op 11,8 terwijl KLM van 3,1 naar 5,0 is gekropen. Vandaag schoot KLM zelfs omhoog met 13%. Geen klagen hier dus :wink:

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Booooh » 24 nov 2020, 13:38

De beurs valt niet te timen, soms heb je mazzel en soms heb je pech (of zie je het goed of fout, wat je wilt), uiteindelijk is je winst veilig stellen altijd goed, zelden doe je dat op de top.

Ik ben al blij dat het allemaal weer een beetje bijtrekt ten opzichte van begin dit jaar ;) , nog een procent of 3 te gaan en we kunnen weer door zeg maar. Zeker geen klagen hier ook maar (deels) verdampte virtuele winsten zijn niet prettig :mrgreen:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door G Kolkman » 24 nov 2020, 13:54

Over het algemeen koop ik aandelen waar ik op de lange termijn vertrouwen in heb met geld wat ik niet op korte termijn verwacht nodig te hebben. Sommige aandelen verwacht ik over een jaar nog te hebben, anderen kunnen ook zo weer de deur uit als de stijging (zoals bij Shell) genoeg is. En de timing is in principe niet te doen idd hoewel sommige dingen ook te voorspellen zijn. KLM vind ik momenteel best duur gezien de lasten die het steunpakket met zich mee brengt. En ik verwacht dat de nationale carriers het zwaarder gaan krijgen dan de low-budget airlines maar dat zien meer mensen zo (zo staat ryanair al weer bijna op het niveau van voor de pandemie .... :o )

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 24 nov 2020, 13:58

Ik ben meer van instappen als iets afgestraft is en je wel vertrouwen hebt in toekomst van dat bedrijf. Door prive omstandigheden totaal naar cash gedraaid een paar jaar geleden en zou nu ook wel weer wat voor lange termijn willen instappen maar dat zie ik nu niet zitten. De 2 ritkes van dit jaar waren ook prettig en goed voor nactrust.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Booooh » 24 nov 2020, 14:26

Je nachtrust moet je ook zeker niet laten verstoren door eventuele beleggingen maar die moeten dan wel erg risicovol zijn om dat te laten gebeuren lijkt me, een 40/60 verhouding tussen liquide en belegd zijn werkt voor mij het beste (opgebouwd in zo'n 15 jaar), uiteraard gevoed door de huidige omstandigheden (rente) en het feit dat ik geen reden/noodzaak had om volledig liquide te moeten zijn.

Overigens ook leuk om een deel van je liquiditeit in vervoersmiddelen te stoppen die hopelijk niet of nauwelijks afschrijven :mrgreen: , daar heb je sowieso veel plezier van.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 24 nov 2020, 14:43

2020 is een fantastisch jaar op de beurs.
Bedoel niet zozeer de winst/verlies maar de volatiliteit, heerlijk :swinging:

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door mark323ti » 24 nov 2020, 19:17

Ik gebruik de tactiek van tomgtr ook. Instappen als iets afgestraft is. Eigenlijk altijd goed bevallen. Ik beleg nu actief een jaar of 20. Eigenlijk nooit iets verkocht. Dat is mijn zwakke kant. Maar als je alles zolang houdt dan zie je dat het na een jaar of wat altijd op winst staat.
Achteraf baal ik wel dat ik die hele big tech hausse gemist heb. Het leken me altijd dure aandelen. Durfde nooit op de top te kopen. Helaas dus nooit in FB, Apple, Netflix etc gestapt.
Maar in mijn ogen gebeurt er nu in China wat met Amerikaanse bigtech de laatste jaren gebeurd is. Om echt rendement te maken moet je de komende jaren in China zijn. Voor goede nachtrust niet ;).
Ray Dalio is het met me eens.
Nu kijk ik meer naar de potentie van het bedrijf en stap ik ook op hoge koersen in. Vervolgens steeds in tranches bij kopen.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 24 nov 2020, 20:07

mark323ti schreef: 24 nov 2020, 19:17 Maar in mijn ogen gebeurt er nu in China wat met Amerikaanse bigtech de laatste jaren gebeurd is. Om echt rendement te maken moet je de komende jaren in China zijn.
China? Vertel, heb je nog goede tips? :mrgreen:

Hier een tip voor jou, dit zal je vast aanspreken :wink:
En omdat het bijna black friday is, gooi ik er nog een extra tip tegenaan :hosanna:

Kijkend naar het YTD resultaat vind ik ze weer bizar :bag:

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 24 nov 2020, 20:16

mark323ti schreef: 24 nov 2020, 19:17 Ik gebruik de tactiek van tomgtr ook. Instappen als iets afgestraft is.
Je hebt afstraffen, Afstraffen en AFSTRAFFEN.
Ik betrap mijzelf er op dat ik denk oh leuk, die pak ik even mee. Vervolgens nog lager....nou ik doe nog een plukje bij.....totdat de luiken open gaan en je verbaast zit te kijken hoe laag het kan. Dit jaar heeft daar vele prachtige voorbeelden van laten zien. Maar dat maakt het ook zo'n leuke bezigheid.

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bombadil » 24 nov 2020, 20:54

tomgtr schreef: 24 nov 2020, 13:58 Ik ben meer van instappen als iets afgestraft is en je wel vertrouwen hebt in toekomst van dat bedrijf. Door prive omstandigheden totaal naar cash gedraaid een paar jaar geleden en zou nu ook wel weer wat voor lange termijn willen instappen maar dat zie ik nu niet zitten. De 2 ritkes van dit jaar waren ook prettig en goed voor nactrust.
Bodemvissen vind ik ook interessant maar is gewoon timen en heeft zo z`n risico`s. Een beursadagium is 'never try to catch a falling knife'.

Ik wilde ook Imtech kopen een paar jaar terug toen het zo dipte maar kwam net niet eraan toe.Gelukkig want een week later failliet..

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 24 nov 2020, 21:08

Inderdaad is bodemvissen gevaarlijk en ik streef geenszins om bodems of toppen te vinden. Scale down kopen doe ik al helemaal niet. Als je het verkeerd hebt gezien, jammer, hopelijk trekt het bij. Ik heb ook de tech bubbel volledig gemist. Aan de andere kant, doe waar je gevoel bij hebt of lekker bij slaapt en kijk niet naar gemiste kansen. Hoewel iedereen dat een beetje doet natuurlijk.

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door mark323ti » 24 nov 2020, 21:53

Elise schreef: 24 nov 2020, 20:07
mark323ti schreef: 24 nov 2020, 19:17 Maar in mijn ogen gebeurt er nu in China wat met Amerikaanse bigtech de laatste jaren gebeurd is. Om echt rendement te maken moet je de komende jaren in China zijn.
China? Vertel, heb je nog goede tips? :mrgreen:

Hier een tip voor jou, dit zal je vast aanspreken :wink:
En omdat het bijna black friday is, gooi ik er nog een extra tip tegenaan :hosanna:

Kijkend naar het YTD resultaat vind ik ze weer bizar :bag:
Thanks voor de tips! Ik had ze beide al. Zoals eerder gezegd, ik ben nu 90% belegd in China. Zekr niet zonder risico, dat besef ik.

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door mark323ti » 24 nov 2020, 22:53

Helaas ook in Galapagos gestapt. Jezus wat een tegvallers achter elkaar. Shit show gaat maar door. Hopelijk komt
er toch goedkeuring van FDA. Maar als dat al zou zijn dat is er natuurlijk altijd vertraging van market launch. Dat gaat sowieso marktaandeel kosten.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 26 nov 2020, 00:38

Tesla , Market Cap $526.45B :bag:

Gaat echt helemaal nergens meer over :stom:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Kasteel » 26 nov 2020, 10:33

Hoe is jullie ervaring met Degiro btw? Ik wacht nu al een tijdje op een boeking van hun, maar dat lijkt niet zo heel soepel te gaan? App werkt goed, maar heb het idee dat de achtergrond slecht gaat (vreemde boekingen, onduidelijkheid, slechte helpdesk)? Meer mensen met deze ervaring, of heb ik gewoon even exemplarisch pech? (helpdesk geeft overigens wel aan dat al meer mensen op geld 'wachten' sinds begin november, even los van dat de 5 gesprekken elkaar so far nog volledig tegenspreken)

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Richardt. » 26 nov 2020, 10:52

Boeking van De Giro naar je eigen rekening?
Dat heb ik nog niet gedaan, alleen nog maar geld naar toe geboekt. Lekker makkelijk ook via iDeal.
Ben verder wel te spreken over het platform eigenlijk.

Wel hebben ze begin dit jaar een ontzettend grote groei gemaakt door de vele gelukszoekers, was op een gegeven moment een fikse wachtrij voor nieuwe klanten. Wellicht dat dit nog een van de groeipijntjes is?

Online
Gebruikersavatar
Joost H.
Berichten: 1869
Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
Locatie: Rosmalen

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Joost H. » 26 nov 2020, 10:54

Elise schreef: 26 nov 2020, 00:38 Tesla , Market Cap $526.45B :bag:

Gaat echt helemaal nergens meer over :stom:
Blijf me ook iedere keer weer verbazen. Moet toch een keer stoppen...

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 26 nov 2020, 11:21

Kasteel schreef: 26 nov 2020, 10:33 Hoe is jullie ervaring met Degiro btw? Ik wacht nu al een tijdje op een boeking van hun, maar dat lijkt niet zo heel soepel te gaan? App werkt goed, maar heb het idee dat de achtergrond slecht gaat (vreemde boekingen, onduidelijkheid, slechte helpdesk)? Meer mensen met deze ervaring, of heb ik gewoon even exemplarisch pech? (helpdesk geeft overigens wel aan dat al meer mensen op geld 'wachten' sinds begin november, even los van dat de 5 gesprekken elkaar so far nog volledig tegenspreken)
Wat voor rekening heb je bij degiro?
Is het zo'n oud type rekening of heb je al zo'n nieuwe flatex geldrekening?

Ik heb dit jaar geen geld laten terugboeken, maar voorheen liep dat allemaal wel goed en stond het met een paar dagen op de tegenrekening. Maar er is natuurlijk sinds de overname door flatex wel e.e.a. veranderd bij degiro.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Kasteel » 26 nov 2020, 11:38

Richardt. schreef: 26 nov 2020, 10:52 Boeking van De Giro naar je eigen rekening?
Dat heb ik nog niet gedaan, alleen nog maar geld naar toe geboekt. Lekker makkelijk ook via iDeal.
Ben verder wel te spreken over het platform eigenlijk.

Wel hebben ze begin dit jaar een ontzettend grote groei gemaakt door de vele gelukszoekers, was op een gegeven moment een fikse wachtrij voor nieuwe klanten. Wellicht dat dit nog een van de groeipijntjes is?
Ik was idd ook zo;n gelukszoeker die begin zomer 2 maandjes moest wachten :P

Geld er heen boeken, ook na dat het Flatex, werkt lijkt goed te gaan, maar ditmaal koos ik vanuit iDeal een andere ABN rekening van mij (dezelfde rekeninghouder, dezelfde bank, echter wel een andere rekening). Deze boeking kwam toen in rekeningoverzicht als geweigerd (wel afgeschreven van ABN), maar wordt niet verwerkt in DeGiro of teruggestort. Tussendoor 5 keer nu de helpdesk gesproken, maar de enige consistentie is dat wat gezegd wordt niet na wordt gekomen en dat de huidige medewerker alles tegenspreekt van de vorige :D.
Helpdesk is overigens alleen bereikbaar als de wachtrij korter is dan verwacht 15 minuten, dus het is soms wel paar keer bellen voordat je gemiddeld 10-30 minuten in de wachtrij kan staan...

Mijn ervaring so far verder is dat het heel fijn werkt, totdat je de helpdesk nodig hebt, want het lijkt op de achtergrond echt nog niet bijgegroeid te zijn met hun grote groei. Laatste gesprek kwam ook duidelijk naar voren dat ze de hele dag gebeld worden door mensen waarbij de terugboekingen niet plaats vinden.
Elise schreef: 26 nov 2020, 11:21
Wat voor rekening heb je bij degiro?
Is het zo'n oud type rekening of heb je al zo'n nieuwe flatex geldrekening?

Ik heb dit jaar geen geld laten terugboeken, maar voorheen liep dat allemaal wel goed en stond het met een paar dagen op de tegenrekening. Maar er is natuurlijk sinds de overname door flatex wel e.e.a. veranderd bij degiro.
Flatex idd

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3266
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Enrico » 26 nov 2020, 12:49

Kijk KLM door vliegen tot boven de 5 euro! Pffff

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door KoenM » 26 nov 2020, 14:37

Dat zelfde gevoel heb ik wel bij meer aandelen.. alles stijgt door alsof alle problemen de wereld uit zijn. Of ziet iemand nog een aandeel met potentie op de korte of langere termijn?

Ik zie nu niks waar ik naast de vaste inleg op in wil zetten.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 26 nov 2020, 15:49

Kasteel schreef: 26 nov 2020, 11:38 Geld er heen boeken, ook na dat het Flatex, werkt lijkt goed te gaan, maar ditmaal koos ik vanuit iDeal een andere ABN rekening van mij (dezelfde rekeninghouder, dezelfde bank, echter wel een andere rekening). Deze boeking kwam toen in rekeningoverzicht als geweigerd (wel afgeschreven van ABN), maar wordt niet verwerkt in DeGiro of teruggestort.
Ik kan me voorstellen dat dit een beetje bijzonder geval is, omdat je geld stort vanaf een voor degiro onbekend rekeningnummer via ideal en het daardoor ergens blijft hangen.

Mijn advies zou zijn om e.e.a. duidelijk op papier te zetten, welke rekening er normaal gekoppeld is aan je account en vanaf welk rekeningnummer je nu geld hebt overgeboekt met datum/tijd erbij. En die info mailen naar klanten@degiro.nl
Wellicht dat degene waar de email binnenkomt deze dan intern naar de administratie kan doorzetten?
Mijn ervaring is dat email goed en redelijk snel afgehandeld wordt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, frankie, RS-Ron en 150 gasten