BMW G29 Z4 M40i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door sitechris » 21 nov 2020, 11:58

Ja precies. Een praktische auto kopen doen we over 10 jaar wel.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Knot » 21 nov 2020, 12:47

Die kan je ernaast zetten he.

Wanneer kom je op de koffie in waddinxveen Joop?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Joop » 21 nov 2020, 22:36

In mijn geval moet ik dan ook nog een extra parkeerplek huren/kopen... Of een heel eind lopen. Dat is ieder keer toch wel een overweging wat te doen.

Wellicht wel een keer aardig om ze naast elkaar te zetten ja Rody... Zal wel in de weekenden worden denk ik dan.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Joop » 22 nov 2020, 00:01

Vandaag maar eens de eerst serieuze rit gemaakt... Een auto is er natuurlijk niet alleen om naar te kijken, maar vooral om er mee op uit te trekken. Normaal zou ik er direct mee de Eifel in duiken of iets dergelijks, maar is op dit moment even niet zo handig. Daarom maar een ritje door eigen land. Ook leuk en zeker in Nederland zijn er nog wel plekken te vinden waar je redelijk ongestoord een stukje kunt toeren, zonder dat je anderen tot 'last' bent. Het zijn er uiteindelijk een goede 320km geworden.

De toer ging richting de en door de Achterhoek, via diverse en heerlijk kronkelige landweggetjes zonder drempels en daarna een groot deel van de Sallandse Heuvelrug mee te pakken via de IJssel en Deventer weer naar het midden van het land te rijden waar ik vanochtend begonnen ben. Eerste deel gesloten gereden. Leek me nog wat aan de frisse kant, wat later eigenlijk wel mee leek te vallen, want na het fotomomentje (zie hieronder) open naar huis gereden, waarbij het zelfs iets begon te miezeren en er een klein druppeltje viel. Toch verrassend hoe droog je blijft in een open auto, als je maar blijft rijden. Op het pontje bij Wijhe om de IJssel over te steken, was het net spannend zat... :mrgreen: Met het windschermpje, de stoel- en stuurverwarming en het kacheltje aan kun je het wel erg goed uithouden en al vrij snel die kap los gooien. Had eigenlijk alleen een trui bij maar dat was eigenlijk al voldoende om me warm genoeg te houden met het toch stevige windje en circa 10gr. buitentemperatuur.

Verder de hele rit in Sport Plus gereden. Motorgeluid is dan bij gesloten kap best aanwezig en vooral versterkt via de speakers, maar voor mij persoonlijk niet vermoeiend, ondanks de wel iets zware dreun wanneer je wat laag in de toeren blijft. Met de kap open lijkt het overigens wel alsof het kunstmatig versterkte geluid wegvalt of uitstaat. Het geplof en gepruttel bij gas los is dan wel beter hoorbaar. Nooit echt heel overdreven, maar is voor omstanders wel goed hoorbaar en merk je ook wel aan de reacties. Overigens zijn die vooral positief, dat is bij al mijn voorgangers soms wel anders. Dan staan mensen al druk te gebaren tot kalm aan doen, terwijl jij je al ruimschoots aan de regels voldoet en zelfs al snelheid terugpakt en met een meer dan ruime boog om hen heen manoeuvreert. Dus dat is wel het voordeel van zo’n cabriootje denk ik dan. Is toch iets aaibaarder dan zo’n strenge en zakelijke Duitse sportcoupé.

Wel een paar nadelen van mijn kant: de dode hoek over de rechterschouder is met kap dicht best fors, dus daar moet je wel erg scherp op zijn. Daar kan in een korte tijd wel echt veel afspelen dat je niet ziet. Zelfde geldt een beetje voor de A-stijlen. Die zijn ook fors, maar dat zal allemaal te maken hebben met de stijfheid te maken hebben als je onverhoopt op de kop komt te liggen. Door de lage zit helpen de grootte van de buitenspiegels dan ook niet echt mee aan het vrije zicht. Moet me soms een beetje in alle bochten wringen om genoeg te zien. Zal nog wel even wennen zijn.
De veiligheidshulpsystemen is ook nog wel een dingetje. Ik heb ze voor het grootste gedeelte uitstaan, of laat reagerend ingesteld, maar toch was er een momentje bij dat de auto toch vol op de rem ging staan toen ik volgens het systeem iets te dicht op een fietser zat, terwijl er eigenlijk niets aan de hand was. Dan remt hij best bot af. Gelukkig zat er niemand achter me, maar ik kan me voorstellen dat het voor achteropkomend verkeer wel een schrikreactie kan geven. Die systemen hadden er van mij niet op hoeven zitten, maar om 'm iedere keer helemaal af te zetten is ook zo'n handeling. Helaas onthoudt hij wel de afwijkende instelling, maar niet dat je 'm standaard uit wil laten staan.

Verder spoort het ding wel als een malle op het droog in de vorm van goede grip en tractie, zeker met het sperdiff. Echter kun je ‘m op commando daardoor ook wel goed dwars zetten. Op nat wegdek is het soms wel even opletten en kan hij door zijn korte wielbasis wel wat van zich af bijten. Is overigens wel allemaal erg goed op te vangen en doordat je op de achteras zit weet je ook wat er gebeurt en kun je eigenlijk ook wel direct reageren. Dat vind ik eigenlijk wel het mooie en leuke aan die Zed modellen, van welke generatie dan ook. Tot zover wel erg te spreken over deze stap…


AfbeeldingIMG_0883

AfbeeldingIMG_0887

AfbeeldingIMG_0890

AfbeeldingIMG_0895

AfbeeldingIMG_0876

AfbeeldingIMG_0877

AfbeeldingIMG_0881

AfbeeldingIMG_0903

AfbeeldingIMG_0906

AfbeeldingIMG_0908

AfbeeldingIMG_0909

AfbeeldingIMG_0923

AfbeeldingIMG_0927

AfbeeldingIMG_0920

AfbeeldingIMG_0896

AfbeeldingIMG_0898

AfbeeldingIMG_0899

AfbeeldingIMG_0916

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 225
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Danish » 22 nov 2020, 01:16

Mooi verhaal Joop en mooie plaatjes!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door sitechris » 22 nov 2020, 07:56

Als je gaat glijden geeft dat in de Z4 idd een heel apart gevoel omdat je idd bijna op de achteras zit. Is imo met niets te vergelijken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Martijn_bmw » 22 nov 2020, 09:06

Mooie plaatjes en mooi verhaal Joop!

En idd hier inmiddels Z3, Z3 coupé, Z4 en Z4 coupé ervaring allemaal zit je mooi op de achteras en is het glijden over de achterwielen echt heel mooi aan te voelen. Echt anders en naar mijn idee mooier dan een sedan of 4pers coupé bmw.

DFJEF
Berichten: 885
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door DFJEF » 22 nov 2020, 10:34

Leuk verslag en mooie foto's ! :thumbup:
Met de luxe in de huidige auto's (goede kachels, stoel- en stuurverwarming) is het zeker goed uit te houden, zelfs bij wat lagere temperaturen. Bovendien vind ik open rijden toch een extra dimensie toevoegen, met als bijkomend voordeel, dat het vaak harder lijkt te gaan, dan je daadwerkelijk gaat. En zoals je aangeeft, dit soort auto's komt wat sympathieker over, waardoor er inderdaad meer geaccepteerd lijkt te worden van de medeweggebruikers.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Knot » 22 nov 2020, 13:41

sitechris schreef: 22 nov 2020, 07:56 Als je gaat glijden geeft dat in de Z4 idd een heel apart gevoel omdat je idd bijna op de achteras zit. Is imo met niets te vergelijken.
Hij zet (zeker op lage snelheid) wel vrij enthousiast in vind ik, je moet rap hoepelen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Knot » 22 nov 2020, 21:24

Hoe is die Harman/Kardon bij jou Joop?

Ik heb het idee dat er nog wat resoneert als je muziek met diepe bassen wat harder zet, het luikje in het midden, of dat een speaker niet helemaal (meer) goed vast zit.

Vind het van die lastige dingetjes om over te gaan klagen bij de dealer, wellicht dat er gewoon bij alle Z4 wat meetrilt?

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door sitechris » 23 nov 2020, 07:23

Auto van 85k? Zou toch ff langs dealer rijden.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Joop » 23 nov 2020, 20:50

Knot schreef: 22 nov 2020, 21:24 Hoe is die Harman/Kardon bij jou Joop?

Ik heb het idee dat er nog wat resoneert als je muziek met diepe bassen wat harder zet, het luikje in het midden, of dat een speaker niet helemaal (meer) goed vast zit.

Vind het van die lastige dingetjes om over te gaan klagen bij de dealer, wellicht dat er gewoon bij alle Z4 wat meetrilt?
Voor zover ik kan horen en ‘m al goed stevig aan gezet heb geen last van vreemde resonanties. Denk dat er dan ergens een boxje of iets dergelijks los zit.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Joop » 10 dec 2020, 20:19

Afgelopen zondag nog spontaan een ritje over de dijken gedaan met een collega die een E85 Z4 heeft. Was wel even top: met 4gr. kap omlaag en gaan! :df: Wel erg goed te doen zelfs bij die temperaturen. Stoelverwarming en verwarming aan en het was met een dikke(re) trui goed uit te houden. ‘t Ging op een gegeven moment nog wel iets regenen, maar dat kon de pret niet drukken zolang je maar bleef rijden.

Ook nog van auto gewisseld; was ook wel benieuwd wat hij er van vond, van zo’n ‘nieuwe’... Hij was erg enthousiast over het gemak waarmee het ging, zonder dat het een saaie auto wordt en eigenlijk is dit het ook wel. De G29 heeft wel weer dat rijplezier dat de E85/E86 ook heeft en de E89 naar ons idee wel echt mist(e). Andersom vond ik het ook wel weer even aardig om het meer analoge rijden te ervaren. Die eerste Z4 blijft gewoon een erg leuke auto. Die atmosferische 3.0L en een handbak maken dat je wel even lekker aan de bak moet om bij te blijven zeker toen ik hem in mijn auto vooruit liet rijden. Hij is ook niet vies van een ‘beetje’ doorrijden net als ik dus we hebben ons wel weer vermaakt.

Wel een paar puntjes die me wel in iets negatievere vorm opvalt bij de G29:
  • De buitenspiegels zijn wel echt groot en wat onhandig hoog gepositioneerd naast ook die erg stevig uitgevoerde A-stijl. De dode hoek links is best groot en inschatten voor het aansnijden van een bocht is daardoor wel wat lastiger. Dan zijn de spiegels van de E85 wel mooi van formaat en zitten volledig buiten het zichtbeeld.
  • De adaptieve koplampen draaien op de Zed in tegenstelling op de 440i niet mee met insturen. Vooral in de pikkedonker hier op de Veluwe is dat wel een gemis eerlijk gezegd. Grootlichtassistent werkt wel mooier en ‘oogt meer premium’. Mooi om te zien dat het grootlicht langzaam erbij komt als een dimmer die opgedraaid wordt. Heel subtiel maar wel aardig om te zien.
  • Het benzinetankje is eigenlijk ook wat aan de kleine kant en je staat daarmee toch al sneller bij de pomp als je net lekker onderweg bent. Die M40i lust ‘m stiekem ook wel, dus dat helpt ook al niet mee ;-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Martijn_bmw » 10 dec 2020, 20:56

Mooi verhaal weer :df: en leuk om zo de twee naast elkaar te zien!

Blijft heerlijk met een roadster ritjes maken :D

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door matthyssie » 10 dec 2020, 22:16

Leuk Joop! Kun je t vermogen wat kwijt met deze temperaturen?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Joop » 10 dec 2020, 22:32

Niet echt... Met een beetje vocht en tegen het vriespunt is het wel flink glibberen... :df: Zelfs in de 5e versnelling moet je nog rustig aan doen ;-)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Paskal » 11 dec 2020, 09:01

Mooi verhaal Joop :thumbup:
Ook hier afgelopen zaterdag met het zonnetje erbij met de MX-5 op pad geweest. Geen stoelverwarming en de verwarming is ook niet van BWM-niveau, maar toch vind ik het altijd genieten met de cabrio met dit frisse weer en een zonnetje erbij :df:.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door matthyssie » 11 dec 2020, 09:45

Joop schreef: 10 dec 2020, 22:32 Niet echt... Met een beetje vocht en tegen het vriespunt is het wel flink glibberen... :df: Zelfs in de 5e versnelling moet je nog rustig aan doen ;-)
Hehe nice. :df:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Knot » 11 dec 2020, 10:28

Leuk geschreven.

Ik pak de auto eigenlijk niet in het donker, zal het eens doen en kijken hoe die adaptieve LED"s hun werk doen, heb er nog niet op gelet eigenlijk en enkel snelweg teruggereden naar huis een keer in de avond.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Rnd » 11 dec 2020, 11:57

Hoe is het stuurgevoel van de nieuwe Z4, beter dan de 440i? Hopelijk niet zo vaag als in de M140i.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door sitechris » 11 dec 2020, 12:22

Beter dan de M140i. Dat zeker. Beetje vergelijkbaar met nieuwe Dreier imo.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door bartb » 11 dec 2020, 18:23

Leuk Joop! nu komt het sper ook goed van pas:)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Joop » 11 dec 2020, 19:11

Rnd schreef: 11 dec 2020, 11:57 Hoe is het stuurgevoel van de nieuwe Z4, beter dan de 440i? Hopelijk niet zo vaag als in de M140i.
Zit zeker op het niveau van de nieuwe 3er en 4er, maar wel iets directer, wat wel bij het type auto hoort. Zou misschien nog iets scherper mogen aanvoelen, niet zo zeer nog directer (want dat maakt ‘m dan gelijk nerveuzer), maar de hydraulische systemen komen helaas niet meer terug.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Joop » 13 dec 2020, 23:37

Vanmiddag nog maar eens de kap open gegooid en een flink blokje om gemaakt langs de IJssel naar De Weerribben en via een stukje Salland weer langs de IJssel weer terug naar huis toe... Een goede 320KM verder en lekker gestuurd op het af en toe nat en glibberig asfalt. Dan merk je wel dat het een levendig autootje is als je een beetje enthousiast aan het sturen bent. Over het algemeen ook tot genietens toe van de mensen langs de weg. Die aaibaarheid van het cabriodakje komt dan toch wel van pas. Auto is er alleen niet echt schoner van geworden... ;-) Maar goed, met even afspuiten met de hogedrukreiniger was het meeste er wel vanaf; aankomende week maar eens goed wassen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: BMW G29 Z4 M40i

Bericht door Frank_Sch » 13 dec 2020, 23:44

Mooi hoor :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten