Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7171
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 19 nov 2020, 08:13

Pr-show’ fabrikanten vaccins, maar: hoe besmettelijk ben je nog na inenting?
Amsterdam - Het lijkt maar niet op te houden met het goede nieuws over de grote effectiviteit van aankomende vaccins. Eén aspect is onderbelicht: hoe besmettelijk ben je nog na je vaccinatie?

Het ene na het andere kandidaat-vaccin doorstaat de testfasen met glans. Pfizer en Moderna buitelen over elkaar heen met spectaculair hoge beschermingspercentages. RIVM-baas Jaap van Dissel echter stelde woensdag in de Kamer een onderbelicht punt aan de orde. Beschermt een vaccin alleen degene die de prik laat zetten tegen ziekte, of stopt het middel ook de overdracht van het virus?

„We horen voortdurend positieve berichten”, zegt viroloog Bert Niesters van het UMC Groningen. „Maar we weten in feite nog heel weinig. Als de aankomende vaccins alleen bescherming bieden tegen een verergerd ziektebeeld, maar in de neusslijmvliezen zitten nog steeds virusdeeltjes, dan kan het virus nog altijd worden overgedragen. De gevaccineerde is dan nog steeds besmettelijk. Ter vergelijking: Bill Gates heeft veel geld, maar als hij 99 procent van zijn geld weggeeft, is hij nog steeds rijk.”

Van Dissel toonde zich in de Kamer ontevreden over de beperkte informatie die de vaccinfabrikanten delen over de besmettelijkheid na inenting. „Daarin heeft hij gelijk”, zegt Niesters. „Het lijkt een grote pr-show. Maar onderzoekers willen graag data in de wetenschappelijke literatuur teruglezen.” Ook vaccinoloog Cécile van Els, verbonden aan het RIVM, stelt van geen enkel coronavaccin te weten hoe het zich gaat gedragen bij de mens. „Dat zal de praktijk uitwijzen.”

Het liefst willen virologen helemaal geen coronavirus in de neus na vaccinatie, maar alles is meegenomen. Hoe minder virus in de neus, hoe minder er wordt overgedragen, zegt Anke Huckriede, hoogleraar vaccinologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Maar de grootschalige proeven geven daarover geen uitsluitsel. Met tienduizenden proefpersonen is het ondoenlijk om te meten hoeveel virus er bij de gevaccineerde deelnemers nog in de neus zit. Huckriede voelt daarom wel wat voor het herhalen van de dierproeven.

„Uit de proeven op apen bleek in april dat er bij een bepaald vaccin virus in de neus achterbleef. Dat was teleurstellend, maar de onderzoekers hadden de apen dan ook blootgesteld aan een hoge dosis virus. Bij proeven met andere vaccins werden apen met lagere doses geïnfecteerd. De hoeveelheid virus in de neus was toen minder. De omstandigheden en condities waren dus anders.”

Bij de Leidse firma Janssen verliepen de dierproeven eerder dit jaar bemoedigend. „Bij ons vaccin bleek er bij vijf van de zes apen nauwelijks virus in de neusslijmvliezen te zitten”, zegt een woordvoerder van Janssen.

Janssen Vaccines & Prevention, deel van het Amerikaanse moederbedrijf Johnson & Johnson, zit in de kopgroep. Ook hun kandidaatvaccin zit inmiddels ver in testfase 3. In navolging van Pfizer en Moderna verwacht ook het Leidse bedrijf binnenkort met een bericht te komen over de werkzaamheid. Onbekend is wanneer.

„Het zou een mooi kerstcadeau zijn”, zegt een woordvoerder. „Maar ik kan geen tijdlijn noemen.” Het hangt onder meer af van het aantal ziektegevallen dat zich voordoet onder de proefpersonen, waarbij de hoop bestaat dat alleen mensen uit de placebo-controlegroep ziek worden en niet de gevaccineerden.

De fase 3-proef loopt al sinds september, moest even worden stilgelegd vanwege een verdacht ziektegeval bij een van de proefpersonen, maar is na een vertraging van een paar weken weer opgestart. Janssen begint nu onder andere in Groot-Brittannië ook een proef waarbij proefpersonen een tweede injectie krijgen met het vaccin om te zien of die dosering langer beschermt.

Fabrikant Pfizer/BioNTech (Amerikaans-Duits) schroefde woensdag het werkingspercentage nog eens op van 90 naar 95 procent. Een goedkeuringsaanvraag lijkt een kwestie van dagen. Vooral de hoge werkzaamheid onder ouderen is opmerkelijk, laat het bedrijf weten in The New York Times. De bijwerkingen vallen ook mee. Net meer dan 3,7 procent van de proefpersonen klaagt over een lichte vermoeidheid.

Met de 95 procent overtroeft Pfizer op het nippertje zijn Amerikaanse concurrent Moderna, dat deze week met een werkingspercentage van 94,5 naar buiten trad. Europa heeft op beide middelen ingetekend. Er is nu enige wrijving ontstaan tussen de Amerikanen en Europa. Moderna voert de druk op de EU op om de onderhandelingen niet te lang te laten slepen, anders raakt ook de levering van het vaccin vertraging op.

Tenslotte het vaccin van de universiteit van Oxford, dat samen met farmaceut AstraZeneca maandenlang als de gedoodverfde winnaar gold van de vaccinrace, totdat Pfizer en daarna Moderna de show stalen. AstraZeneca moest net als Janssen de proeven stilleggen vanwege een ziektegeval onder de proefpersonen, maar dat wil niet zeggen dat Oxford daarmee achterop is geraakt. ’Spoedig’ komt er goed nieuws uit Oxford, voorspelde sir John Bell, hoogleraar uit die universiteitsstad en lid van het vaccinteam van de Britse regering. „Tegen Kerstmis.”

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door alt » 19 nov 2020, 10:01

Als een van der - 17 mil. virologen -, weet ik van een kennis die drs in de microbiologie is, dat als er een besmetting is, je bacteriën of virussen nooit allemaal kan verwijderen.
Er blijven er altijd een paar achter, dat kan je ook in de rapporten lezen die je als voedsel producerend bedrijf moet laten uitvoeren om ziekteverwekkende bacteriën op te sporen.
De waarden gaan per eenheid van 100K tot miljoen per eenheid.
Je mag dan niet meer dan 100K of 1 mil. van een bacteriesoort in je product of in de productieruimte te vinden zijn per petrischaaltje.
Maar ja, ik heb er niet voor gestudeerd, van het geschrevene van de virologen is volgens mij ondoenlijk, het snot in de neus is een uitscheiding, niet zoiets als bloed wat door het hele lichaam stroomt.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Peric » 19 nov 2020, 10:22

Ik lees overal dat de zorg het zo zwaar heeft. Deze crisis kost sowieso al heel veel geld. Waarom benaderen ze niet oud-zorgmedewerkers met een mooi salaris? Die mensen hebben de kennis, dus die hoeven niet opgeleid te worden.
Niet iedereen zal daar voor te staan springen, maar als het al de helft ben je al geholpen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Riceaux » 19 nov 2020, 12:27

Omdat ze de huidige zorgmedewerkers al geen fatsoenlijk salaris kunnen betalen? En ze halen echt wel mensen terug, maar geen verpleegkundigen. Zijn bij ons al een aantal artsen tijdelijk terug van pensioen om te helpen de achterstanden weg te werken.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Gijzert » 19 nov 2020, 12:32

Philipoo schreef: 11 nov 2020, 10:27
328Ti schreef: 11 nov 2020, 08:07
Philipoo schreef: 10 nov 2020, 10:29 Mijn schoonzus en zwager zijn ook ziek. Zij ligt met 40 graden + te ijlen in bed, hij inmiddels al iets beter, maar 2 van de drie kinderen (2,5,7) zijn ook nog eens ziek. Benijd ze die positie niet!
Sterkte Philipoo, worst case scenario ook hier.

Wij werken allebei thuis en komen bijna niet meer buiten. Ook qua sport zelf maar een spinningsbike gekocht, ga niet met 20 man gasgeven op zon bike in een groep.

Hopelijk snel vaccineren. Ik kom gewoon aan door het constant stilzitten voor dat schermpje!
Slechte update, schoonzus vannacht in het ziekenhuis opgenomen. Vanochtend 41.1. Gelukkig valt het qua ademhalingsklachten ngo mee, maar al 5 dagen 40+ is niet best..
Hoe gaat het nu? We zijn een dikke week verder.

Net bevestigd dat mijn ma ook positief getest heeft. Hopen dat dit goed gaat...

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door 328Ti » 19 nov 2020, 13:22

Oef. Sterkte Gijzert!

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door tomgtr » 19 nov 2020, 13:46

Gijzert schreef: 19 nov 2020, 12:32
Philipoo schreef: 11 nov 2020, 10:27
328Ti schreef: 11 nov 2020, 08:07

Sterkte Philipoo, worst case scenario ook hier.

Wij werken allebei thuis en komen bijna niet meer buiten. Ook qua sport zelf maar een spinningsbike gekocht, ga niet met 20 man gasgeven op zon bike in een groep.

Hopelijk snel vaccineren. Ik kom gewoon aan door het constant stilzitten voor dat schermpje!
Slechte update, schoonzus vannacht in het ziekenhuis opgenomen. Vanochtend 41.1. Gelukkig valt het qua ademhalingsklachten ngo mee, maar al 5 dagen 40+ is niet best..
Hoe gaat het nu? We zijn een dikke week verder.

Net bevestigd dat mijn ma ook positief getest heeft. Hopen dat dit goed gaat...
Jeetje, sterkte!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door ///Joost » 19 nov 2020, 16:03

Sterkte Gijzerd! Zal vast wel goed gaan, maar toch wel spannend als het zo dichtbij komt.

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door flieger » 19 nov 2020, 16:42

Gijzert schreef: 19 nov 2020, 12:32 Net bevestigd dat mijn ma ook positief getest heeft. Hopen dat dit goed gaat...
Sterkte! Mijn moeder sinds eergisteren.

Iedereen die het over een simpel griepje had, nodig ik uit even om een hoekje te komen kijken.

Elise
Berichten: 7171
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 19 nov 2020, 16:55

Sterkte allemaal!

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Peric » 19 nov 2020, 17:01

Riceaux schreef: 19 nov 2020, 12:27 Omdat ze de huidige zorgmedewerkers al geen fatsoenlijk salaris kunnen betalen? En ze halen echt wel mensen terug, maar geen verpleegkundigen. Zijn bij ons al een aantal artsen tijdelijk terug van pensioen om te helpen de achterstanden weg te werken.
Kunnen of willen??

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door JP » 19 nov 2020, 18:24

Sterkte allemaal ! Hoe kwamen de ziekte aan het licht ? Hadden ze flinke klachten of waren de ze getest na een vermoeden....?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Philipoo » 19 nov 2020, 19:38

Gijzert schreef: 19 nov 2020, 12:32
Philipoo schreef: 11 nov 2020, 10:27
328Ti schreef: 11 nov 2020, 08:07

Sterkte Philipoo, worst case scenario ook hier.

Wij werken allebei thuis en komen bijna niet meer buiten. Ook qua sport zelf maar een spinningsbike gekocht, ga niet met 20 man gasgeven op zon bike in een groep.

Hopelijk snel vaccineren. Ik kom gewoon aan door het constant stilzitten voor dat schermpje!
Slechte update, schoonzus vannacht in het ziekenhuis opgenomen. Vanochtend 41.1. Gelukkig valt het qua ademhalingsklachten ngo mee, maar al 5 dagen 40+ is niet best..
Hoe gaat het nu? We zijn een dikke week verder.

Net bevestigd dat mijn ma ook positief getest heeft. Hopen dat dit goed gaat...
Redelijk goed gelukkig. Sinds gisteren uit het ziekenhuis, maar dan moet ze dus opgehaald worden. Man zit thuis met 2 kinderen, dus dan haar vader maar die ook corona heeft. Daar is dus vanuit het ziekenhuis niks voor geregeld, wat heel begrijpelijk is, maar ontzettend onhandig. Speciale "coronataxi" kost 360E..

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door 328Ti » 19 nov 2020, 19:52

Goed nieuws philippoo!

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door flieger » 19 nov 2020, 21:16

JP schreef: 19 nov 2020, 18:24 Sterkte allemaal ! Hoe kwamen de ziekte aan het licht ? Hadden ze flinke klachten of waren de ze getest na een vermoeden....?
Dank JP. Klachten en werken in de zorg, dus sneller testen en binnen een paar uur de uitslag.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Gijzert » 19 nov 2020, 21:26

JP schreef: 19 nov 2020, 18:24 Sterkte allemaal ! Hoe kwamen de ziekte aan het licht ? Hadden ze flinke klachten of waren de ze getest na een vermoeden....?
Kreeg een melding dat de persoon waar ze het huis schoonmaakt al een paar dagen klachten had en een dag nadat ze gewerkt had een test deed.
Nu erg moe en hele vieze geur continue in de neus. Nog geen zware klachten. Zou fijn zijn als het hier bij bleef.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Bram » 19 nov 2020, 21:28

Peric schreef: 19 nov 2020, 17:01
Riceaux schreef: 19 nov 2020, 12:27 Omdat ze de huidige zorgmedewerkers al geen fatsoenlijk salaris kunnen betalen? En ze halen echt wel mensen terug, maar geen verpleegkundigen. Zijn bij ons al een aantal artsen tijdelijk terug van pensioen om te helpen de achterstanden weg te werken.
Kunnen of willen??
Komend jaar gaat er dik 90 miljard naar de zorg, van de 295 die de overheid in 2021 te besteden heeft. Dus misschien geldt dan allebei wel, niet meer kunnen en ook niet meer willen, omdat de zorg al zo goed als onbetaalbaar is.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Martijn_bmw » 20 nov 2020, 08:47

Bram schreef: 19 nov 2020, 21:28
Peric schreef: 19 nov 2020, 17:01
Riceaux schreef: 19 nov 2020, 12:27 Omdat ze de huidige zorgmedewerkers al geen fatsoenlijk salaris kunnen betalen? En ze halen echt wel mensen terug, maar geen verpleegkundigen. Zijn bij ons al een aantal artsen tijdelijk terug van pensioen om te helpen de achterstanden weg te werken.
Kunnen of willen??
Komend jaar gaat er dik 90 miljard naar de zorg, van de 295 die de overheid in 2021 te besteden heeft. Dus misschien geldt dan allebei wel, niet meer kunnen en ook niet meer willen, omdat de zorg al zo goed als onbetaalbaar is.
idd bizar aandeel van de uitgave, maar waar ik ook van stond te kijken het aandeel zwakkere en oudere dat is gewoon rond de 7mio mensen :shock: Dat is 1/3 van NL, dan heb je nog een deel van de taart wat 18- is.
Vind je het gek dat het kleine groepje wat overblijft de kosten bijna niet meer bij elkaar kan verdienen.

Gebruikersavatar
Fasteddie2
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Fasteddie2 » 20 nov 2020, 09:12

...is dat onder de aanname dat er aankomend jaar nog steeds dit "Dumb & Dumber" kabinet zit ? :mrgreen:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door JP » 22 nov 2020, 11:49

Een vaccin is net als winterbanden. Als je maar rustig doet , afstand houdt en binnen blijft, is het niet echt nodig.

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Joël D. » 22 nov 2020, 12:38

Ja, maar ik ga echt niet de komende 3 jaar binnen zitten. In de hoop dat het virus dan verdwenen is.

In Nederland heb je inderdaad geen winterbanden nodig. Maar als je op 2.000 meter woont ergens in de Alpen of rond de Poolcirkel ga je dus echt niet zonder winterbanden rijden in de winter. Dus je vergelijking gaat nog mank ook.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door MarkS » 22 nov 2020, 13:17

Fasteddie2 schreef: 20 nov 2020, 09:12 ...is dat onder de aanname dat er aankomend jaar nog steeds dit "Dumb & Dumber" kabinet zit ? :mrgreen:
Jij hebt liever een heel ander, dumb dumber 2, kabinet? :thumbup:

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Rnd » 22 nov 2020, 13:38

Martijn_bmw schreef: 20 nov 2020, 08:47 idd bizar aandeel van de uitgave, maar waar ik ook van stond te kijken het aandeel zwakkere en oudere dat is gewoon rond de 7mio mensen :shock: Dat is 1/3 van NL, dan heb je nog een deel van de taart wat 18- is.
Vind je het gek dat het kleine groepje wat overblijft de kosten bijna niet meer bij elkaar kan verdienen.
Volgens onderstaande piramide valt dat nog wel mee denk ik. Mijn leeftijdsgroep (50 jaar) is de grootste leeftijdsgroep in NL momenteel, dus er komt nog een golf oudjes aan. Daarna wordt het minder (met de pijltjes onder de grafiek, kan je door de jaren heen scrollen).

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... gspiramide

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door sitechris » 22 nov 2020, 14:08

Ik vind het toch opmerkelijk dat we allemaal het afgelopen jaar zaten te hopen op een vaccin en als het er eenmaal is (met dank aan de wetenschap!) dan gaan we allemaal moeilijk doen en beren zien. Wat willen we nu eigenlijk? Nog 3 jaar in lockdowns zitten en onze economie verwoesten? Ik laat me iig graag vaccineren.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door JP » 22 nov 2020, 14:09

Joël D. schreef: 22 nov 2020, 12:38 Ja, maar ik ga echt niet de komende 3 jaar binnen zitten. In de hoop dat het virus dan verdwenen is.

In Nederland heb je inderdaad geen winterbanden nodig. Maar als je op 2.000 meter woont ergens in de Alpen of rond de Poolcirkel ga je dus echt niet zonder winterbanden rijden in de winter. Dus je vergelijking gaat nog mank ook.
Het vaccin is het mondkapje in het kwadraat. Als je nu ziet hoe mensen met mondkapjes zich gedragen, zich opdringen, geen afstanden houden. Wat moet dat zijn als de helft ingeënt is ? Dan mogen zij weer helemaal los gaan ? Soort van “ik heb winterbanden, en de ongestrooide linkerbaan is van mij”-gedrag. In beide gevallen rijden ze vast en zeker ook nog eens BMW.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, BMWDennis, Bram, dave van marion, Gus, Hans44, Joost H., k33z, Kadett, PeterM, SlowCo, TLRS, tomgtr, vester86, wjt en 161 gasten