Gasrespons verbeteren

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Gasrespons verbeteren

Bericht door Dennis Cavallino » 10 sep 2007, 11:55

Hoe kun je in algemene zin je gasrespons verbeteren (tunen?)??

Er zullen vast wel verschillende methoden zijn, van andere throttle bodies, tot compleet andere luchtfilterhuizen. Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 10 sep 2007, 12:01

E30 325i of E34 535i? Gewoon een nieuwe LHM bestellen, dan krijg je als het goed is een LMM(voor de zekerheid even checken op realoem.com). :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 sep 2007, 12:24

Zou dat zoveel schelen?

Ik heb nergens over te klagen, maar gisteren stond ik achter een MG-B Coupé en die deed even twee plaagstootjes bij een verkeerslicht richting een irritante scooterrijder. En toen dacht ik: dat doe ik ook. Maar het viel Marijke op dat die MG meteen geluid maakte. De 535 niet. Die is niet alert bij een klein beetje gas, maar pas bij heel veel gas (als je eenmaal rijdt merk je er niets van, maar de overgang van stationair naar toeren is net ff te comfortabel, niet sportief in ieder geval).
Als ik hetzelfde doe bij de 325 dan knalt dat ding meteen lekker in de toeren.

Verschil zit hem dus in de montage van een LHM of LMM?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 sep 2007, 12:43

2kg van het vliegwiel afdraaien 8) of alleen overdrag rijden en een binnenrotor monteren :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 10 sep 2007, 12:49

Je wilt dus geld uitgeven om beter te kunnen gassen voor een rood stoplicht? :lol:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 10 sep 2007, 13:04

Zoals eerder geschreven, vliegwiel afdraaien. Je 535i heeft veel meer roterende massa dan zo'n 1800:?: MG

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 sep 2007, 13:04

Ik snap het wel een beetje, dat trage gasrespons tijdens vrijstand vaak van sommige auto's van tegenwoordig is ook niet leuk! ECU aanpassen kan soms of een omloop maken ofzoiets, het moet wel kunnen zonder ingrijpende dingen te veranderen.
Een speedster Turbo die ik destijds had, die had het zelfs tijdens gas lossen aaaaaaaaaah das pas iritant and not connected feeling, en dat is juist iets wat ik erg belangrijk./prettig vind.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 10 sep 2007, 15:02

Een 'onwijze' gasrespons is ook niet altijd even prettig. Om die reden hebben een aantal auto's bijv. een kleine en een grote gasklep of een constructie waar bij de gasklep bij de eerste paar centimeters minimaal open gaat.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 sep 2007, 15:05

@René: Inderdaad. Ik rijd ook regelmatig in moderne auto's en alleen om die reden zou ik er al niet graag in willen rijden. Wat je zegt, je wil maximale controle voelen, maar je krijgt het niet bij veel moderne auto's.
Bij mijn ouders ligt dat ook aan het electronisch gaspedaal wat anders is afgesteld. Eerste 2 cm intrappen is 'loos'.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 10 sep 2007, 19:51

Hey D,
ik heb op de E46 een BBTB gezet, gasrespons soms iets TE happig. File rijden wordt er niet echt soepeler op.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 10 sep 2007, 20:44

LHM?

LMM? Lucht Massa Meter?

BBTB?

Het ligt hem ook aan de moderne ECU's.

Mijn E36 328i heeft een potmetertje aan het gaspedaal waarmee de ECU bepaalt hoever de toevoer open gaat en hoeveel brandstof er in komt. De eerste seconde nadat ik de automaat in drive heb gezet vindt hij dat de motor het rustig aan moet doen, na een seconde zet hij de toevoer pas normaal open en speer je vooruit. De oplossing is gewoon pas een seconde nadat je hem in drive hebt gezet gas te geven.

Mijn E30 325i [en mijn M3 ook] heeft gewoon een gaskabel aan het gaspedaal en daarmee trek je direct de luchttoevoer open waarop de ECU bepaalt hoeveel brandstof er in wordt gespoten. Werkt een stuk fijner vind ik. Maar het zal wel meer vervuilen.

Frank

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 10 sep 2007, 20:50

Een Big Bore Throttle Body werkt pas goed als je een sportfilter op monteerd met aangepast inlaattraject.

Zo een grotere gasklep doet nog niet zo heel veel.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Gasrespons verbeteren

Bericht door RVV » 10 sep 2007, 23:08

Dennis Cavallino schreef:Hoe kun je in algemene zin je gasrespons verbeteren (tunen?)??

Er zullen vast wel verschillende methoden zijn, van andere throttle bodies, tot compleet andere luchtfilterhuizen. Ik ben benieuwd.

Een M kopen :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 sep 2007, 23:10

Een beetje moderne auto heeft daar trouwens een "sport"knop voor op het dashbord zitten ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nivek en 8 gasten