Auto uit Japan importeren (auto is hier, hoe verder).

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Auto uit Japan importeren (auto is hier, hoe verder).

Bericht door EG » 12 nov 2020, 18:39

Beste mede auto liefhebbers. Ik heb een vraagje namens een goede vriend van me.

Hij heeft een 2006 Mercedes CLS geïmporteerd, de douane kosten zijn hier voldaan. Kan iemand uitleggen hoe het verder moet vanaf nu? Ik begrijp dat het niet even naar de RDW is en dan laten keuren klaar omdat de auto oorspronkelijk in Japan is geleverd. Moet je dan eerst een CVO oid van Mercedes NL regelen? Iemand een idee en welke dag te bewandelen?

Vriendelijk dank alvast.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Auto uit Japan importeren (auto is hier, hoe verder).

Bericht door Philipoo » 12 nov 2020, 18:41

Nee hoor, auto heeft zeer waarschijnlijk gewoon de europese typegoedkeuring (in Japan willen ze graag de linksgestuurde europese versie hebben namelijk) dus kan je gewoon mee naar de RDW en klaar!

PeterB
Berichten: 3256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Auto uit Japan importeren (auto is hier, hoe verder).

Bericht door PeterB » 12 nov 2020, 19:08

Lichtbeeld van de koplampen zal niet overeenkomen ;)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto uit Japan importeren (auto is hier, hoe verder).

Bericht door Martijn_bmw » 12 nov 2020, 20:17

Idd wel nieuwe koplampen er in met lichtbeeld voor rechts rijden.

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Auto uit Japan importeren (auto is hier, hoe verder).

Bericht door EricYellow » 12 nov 2020, 21:48

Alles van buiten de EU van bouwjaar vanaf 1998 moet naar de RDW in Lelystad of door de TUV gekeurd worden.
Een CVO wordt 9 van de 10 keer niet afgegeven aangezien de meeste auto's nieuw naar Japan geleverd zijn en dus niet voldoen aan de Europese eisen.
Ik heb er al een stuk of 20 gehaald in Japan en het is helaas niet alleen een kwestie van LHD koplampen erin en keuren bij de RDW om de hoek.
De keuring in Lelystad komt alles bij elkaar op net geen €1.000,-

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Auto uit Japan importeren (auto is hier, hoe verder).

Bericht door EG » 14 nov 2020, 02:00

EricYellow schreef: 12 nov 2020, 21:48 Alles van buiten de EU van bouwjaar vanaf 1998 moet naar de RDW in Lelystad of door de TUV gekeurd worden.
Een CVO wordt 9 van de 10 keer niet afgegeven aangezien de meeste auto's nieuw naar Japan geleverd zijn en dus niet voldoen aan de Europese eisen.
Ik heb er al een stuk of 20 gehaald in Japan en het is helaas niet alleen een kwestie van LHD koplampen erin en keuren bij de RDW om de hoek.
De keuring in Lelystad komt alles bij elkaar op net geen €1.000,-
Mijn enige vraag blijft dan buiten koplampen (en mistlamp achter moet ook van rechts naar links oid) is alleen die keuring bij Lelystad voldoende om een kenteken te krijgen? Krijg je ook alles na die keuring of moet je alsnog een afspraak maken voor de papieren.

Naar mijn weten geven ze een document af na die keuring in Lelystad waarna je het kenteken kan aanvragen, right?

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Auto uit Japan importeren (auto is hier, hoe verder).

Bericht door EricYellow » 15 nov 2020, 14:38

Als de auto eenmaal gekeurd is door de RDW in Lelystad, dan is het alleen nog een kwestie van BPM betalen en klaar.
Let er alleen we op dat de keuring in Lelystad 10x strenger is dan bij een RDW station om de hoek.
Wegliggingstest, remmentest bij 160km/h, ABS test, geluidstest enz..
Zo kan een auto bijvoorbeeld ook afgekeurd worden op een spiegelglas wat niet bol genoeg is of het (vaak rubberen) touwtje waar de benzinedop mee aan de auto zit, die afgebroken is.
Het mistachterlicht moet inderdaad links (of aan beide kanten) zitten, maar moeten ook voorzien zijn van een E-keur, hetzelfde geldt voor de banden, deze moeten een E-keur hebben of DOT code.
Japanse banden hebben deze namelijk niet altijd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 379 gasten