Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Gijzert » 10 nov 2020, 07:52

SlowCo schreef: 09 nov 2020, 20:14
Gijzert schreef: 09 nov 2020, 18:36 Middelbaar of ook basis voor wat betreft de corona?
Hoe ouder de kinderen hoe groter de virusload is die ze bij zich kunnen dragen blijkbaar zonder dat ze er zelf (veel) last van hebben. Maar daarmee wel anderen (juf/meester/ouders) aan kunnen steken. Volgens het RIVM valt de rol van kinderen in de verspreiding 'wel mee' maar waar je als volwassenen bewust afstand houdt, zitten kinderen langere tijd op elkaars lip. Meestal 5 dagen per week een aantal uren per dag in slecht geventileerde kleine lokalen. Ik begrijp het nut en de wens om scholen open te houden maar heb de indruk dat het RIVM wel e.e.a. bagatelliseert om dat te kunnen verantwoorden.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... %20worden.
De impact in het dagelijks leven voor veel ouders is groter bij het thuis houden van basisschool kinderen dan bij het thuis houden van kinderen in het voortgezet onderwijs. Dus vandaar de vraag. Heb ook niemand gehoord waarbij kleine kinderen corona hebben gehad

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Arthur » 10 nov 2020, 10:07

Shakes schreef: 09 nov 2020, 20:11 Ouder met Corona is kind laten testen. Test negatief is kind weer naar school.

Er heerst wel een cultuur van schaamte bij een grote groep ouders en kinderen. Een andere groep heeft er behoorlijk schijt aan. Je mag raden wie :coffee:
Dat zijn niet de richtlijnen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... dsadviezen

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Philipoo » 10 nov 2020, 10:29

Mijn schoonzus en zwager zijn ook ziek. Zij ligt met 40 graden + te ijlen in bed, hij inmiddels al iets beter, maar 2 van de drie kinderen (2,5,7) zijn ook nog eens ziek. Benijd ze die positie niet!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door sitechris » 10 nov 2020, 11:15

Uit eigen ervaring denk ik dat teamsporten grootste risico's zijn. Ik speel zelf tennis en in september ging de competitie weer van start. Eerste weekend prachtig weer en iedereen zat buiten. Totdat het regende en er 50 man in de kantine zaten te dampen omdat er een uur pauze tussen de wedstrijden zit. Laat je je buiten nat regenen? Nee. Dus neem je het risico en ga je maar binnen zitten. Achteraf onverstandig, maar op dat moment spelen dingen als groeps- en sociale druk onbewust toch mee. Want het was of natregenen, of naar huis gaan (en dan je team in de steek laten) of in de overvolle kantine een plekje zoeken. Achteraf is het goed gegaan, maar ik doe dit iig geen tweede keer zo tijdens deze Coronacrisis.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door frankie » 10 nov 2020, 11:48

Het sporten an sich natuurlijk niet. Wel het sociale gebeuren er om heen en dat kun je vrij eenvoudig beperken door kantines en kleedkamers gesloten te houden. Niet leuk voor de clubs natuurlijk.

ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door ErikS » 10 nov 2020, 13:07

sitechris schreef: 10 nov 2020, 11:15 Uit eigen ervaring denk ik dat teamsporten grootste risico's zijn. Ik speel zelf tennis en in september ging de competitie weer van start. Eerste weekend prachtig weer en iedereen zat buiten. Totdat het regende en er 50 man in de kantine zaten te dampen omdat er een uur pauze tussen de wedstrijden zit. Laat je je buiten nat regenen? Nee. Dus neem je het risico en ga je maar binnen zitten. Achteraf onverstandig, maar op dat moment spelen dingen als groeps- en sociale druk onbewust toch mee. Want het was of natregenen, of naar huis gaan (en dan je team in de steek laten) of in de overvolle kantine een plekje zoeken. Achteraf is het goed gegaan, maar ik doe dit iig geen tweede keer zo tijdens deze Coronacrisis.
Dat ligt dan wel aan de club, want die hadden dat moeten voorkomen.
Bij ons op de club waren 3 ingerichte hoeken met max 8 mensen, allemaal op afstand.

Geen publiek, hek dicht etc etc.
Indien het meer was dan dat, was het Schluss & later inhalen. Wat is dan uiteindelijk je team in de steek laten?

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door sitechris » 10 nov 2020, 14:49

ja dat klopt wat je zegt. Club heeft daar steek laten vallen. Alleen merk ik toch dat iedereen (inclusief ikzelf) dan heel makkelijk 'noodgedwongen' toch maar bij elkaar gaat zitten. Wel een leerpuntje voor mezelf om dit de volgende keer dus niet meer te doen.

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door SlowCo » 10 nov 2020, 15:20

Gijzert schreef: 10 nov 2020, 07:52 De impact in het dagelijks leven voor veel ouders is groter bij het thuis houden van basisschool kinderen dan bij het thuis houden van kinderen in het voortgezet onderwijs. Dus vandaar de vraag. Heb ook niemand gehoord waarbij kleine kinderen corona hebben gehad
Dat is ook de reden dat ze de scholen open willen houden. Omdat anders de boel nog verder in de soep loopt als ouders dan massaal thuis moeten blijven die eigenlijk niet thuis kunnen werken.
Mijn vrouw werkt in het basisonderwijs. En hoewel het inderdaad onder de kinderen wel meevalt qua symptomen en klachten heeft wel de schooldirecteur kritiek op de IC gelegen met Corona. Gelukkig is dat "goed" gegaan en zit hij nu in een revalidatiecentrum. Er kan niet bewezen worden dat hij het op school van een kind(eren) opgelopen heeft natuurlijk maar het vermoeden is er wel.
Net als met de gewone griep en verkoudheden (en hoofdluis) zijn scholen de ideale doorgeefluiken met veel kinderen dicht op elkaar de hele dag. Lijkt mij sterk dat ze bij Corona-overdragingen geen rol spelen.

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Richardt. » 10 nov 2020, 15:20

Daarom is het ook goed dat sportclubs voor nu ook gesloten zijn. Gezamenlijk (buiten) sporten geeft een beperkt risico, maar het is heel lastig handhaven om mensen dan in een kleedkamer/douche/kantine/terras wel afstand te laten houden en daar zit wel het risico.

Overigens hebben een hoop clubs er ook maling aan. De verhalen van stampvolle kantines met daaruit tig besmettingen zijn hier in de regio niet op één hand te tellen.
Club heeft daar steek laten vallen.
Dat vind ik dus niet helemaal eerlijk. Je bent toch gewoon een volwassen persoon? Je weet toch wat de regels zijn en dat je afstand moet houden?

Ik zal de laatste zijn die zegt dat het simpel is, maar het zijn vaak de mensen zelf die een steekje laten vallen. Zelf ook wel in "overtreding geweest" en ik ben notabene bestuurslid..... Het eerste biertje na de training, met de sportkleren nog aan, zittend op een picknick bank smaakt elke week toch het lekkerste. Voor je het weet zit je toch weer met zes man aan zo'n tafel en dat is niet handig.

Dubbel is het ook. Want even daarvoor sta je met dezelfde mensen toch nog heel dicht op elkaar op het sportveld, wat dus wel mocht. Daarom vind ik het goed dat de boel nu gewoon op slot is, kan het ook niet fout gaan.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Gijzert » 10 nov 2020, 15:24

SlowCo schreef: 10 nov 2020, 15:20
Gijzert schreef: 10 nov 2020, 07:52 De impact in het dagelijks leven voor veel ouders is groter bij het thuis houden van basisschool kinderen dan bij het thuis houden van kinderen in het voortgezet onderwijs. Dus vandaar de vraag. Heb ook niemand gehoord waarbij kleine kinderen corona hebben gehad
Dat is ook de reden dat ze de scholen open willen houden. Omdat anders de boel nog verder in de soep loopt als ouders dan massaal thuis moeten blijven die eigenlijk niet thuis kunnen werken.
Mijn vrouw werkt in het basisonderwijs. En hoewel het inderdaad onder de kinderen wel meevalt qua symptomen en klachten heeft wel de schooldirecteur kritiek op de IC gelegen met Corona. Gelukkig is dat "goed" gegaan en zit hij nu in een revalidatiecentrum. Er kan niet bewezen worden dat hij het op school van een kind(eren) opgelopen heeft natuurlijk maar het vermoeden is er wel.
Net als met de gewone griep en verkoudheden (en hoofdluis) zijn scholen de ideale doorgeefluiken met veel kinderen dicht op elkaar de hele dag. Lijkt mij sterk dat ze bij Corona-overdragingen geen rol spelen.
Maar juist die laatste regel is de belangrijkste. Ik zie nergens bewijs.

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door SlowCo » 10 nov 2020, 15:48

Gijzert schreef: 10 nov 2020, 15:24 Maar juist die laatste regel is de belangrijkste. Ik zie nergens bewijs.
Het hele Coronacircus is nog wat "vers" om overal al onomstotelijk bewijs voor te hebben. Alles wordt momenteel nog onderzocht en zal pas veel later "bewezen" en peer-reviewed bevestigd of ontkracht worden. Prima als het voor jou niet bestaat totdat iets onomstotelijk bewezen is. Nog even geduld dan maar. Het RIVM zal nog vaak onderzoeken doen die daarna weer de prullenbak in kunnen. Geen idee wanneer en welk "bewijs" voor jou uiteindelijk geldig is? Als het puur om de verspreiding van Corona te beperken gaat, is scholen sluiten een zeer effectief middel (zie eerste golf). Maar voor de sociale ontwikkeling en geestelijke gezondheid van de kinderen (en ouders) zelf, is het open houden veel belangrijker, lijkt mij.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Gijzert » 10 nov 2020, 15:52

SlowCo schreef: 10 nov 2020, 15:48
Gijzert schreef: 10 nov 2020, 15:24 Maar juist die laatste regel is de belangrijkste. Ik zie nergens bewijs.
Het hele Coronacircus is nog wat "vers" om overal al onomstotelijk bewijs voor te hebben. Alles wordt momenteel nog onderzocht en zal pas veel later "bewezen" en peer-reviewed bevestigd of ontkracht worden. Prima als het voor jou niet bestaat totdat iets onomstotelijk bewezen is. Nog even geduld dan maar. Het RIVM zal nog vaak onderzoeken doen die daarna weer de prullenbak in kunnen. Geen idee wanneer en welk "bewijs" voor jou uiteindelijk geldig is? Als het puur om de verspreiding van Corona te beperken gaat, is scholen sluiten een zeer effectief middel (zie eerste golf). Maar voor de sociale ontwikkeling en geestelijke gezondheid van de kinderen (en ouders) zelf, is het open houden veel belangrijker, lijkt mij.
We zijn toch al lang genoeg bezig om dat bewijs te hebben? Sluiten scholen in de eerste golf was alleen door druk vanuit de samenleving

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door 328Ti » 11 nov 2020, 08:07

Philipoo schreef: 10 nov 2020, 10:29 Mijn schoonzus en zwager zijn ook ziek. Zij ligt met 40 graden + te ijlen in bed, hij inmiddels al iets beter, maar 2 van de drie kinderen (2,5,7) zijn ook nog eens ziek. Benijd ze die positie niet!
Sterkte Philipoo, worst case scenario ook hier.

Wij werken allebei thuis en komen bijna niet meer buiten. Ook qua sport zelf maar een spinningsbike gekocht, ga niet met 20 man gasgeven op zon bike in een groep.

Hopelijk snel vaccineren. Ik kom gewoon aan door het constant stilzitten voor dat schermpje!

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door frankie » 11 nov 2020, 09:20

Vaccineren, sja. Nog zo'n heet hangijzer he. Een vaccin dat binnen een jaar uit het niets ontwikkeld is. Best wel spannend hoor. En dan berichten zien en lezen dat mensen die niet gevaccineerd zijn mogelijk langer beperkingen opgelegd krijgen.....

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben heus geen anti-vaxxer, de kids hier hebben alles doorlopen inclusief de Mexicaanse griep (waarbij we achteraf wel een beetje onze vraagtekens zetten), maar hier ben ik echt nog niet zo zeker van.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Philipoo » 11 nov 2020, 10:27

328Ti schreef: 11 nov 2020, 08:07
Philipoo schreef: 10 nov 2020, 10:29 Mijn schoonzus en zwager zijn ook ziek. Zij ligt met 40 graden + te ijlen in bed, hij inmiddels al iets beter, maar 2 van de drie kinderen (2,5,7) zijn ook nog eens ziek. Benijd ze die positie niet!
Sterkte Philipoo, worst case scenario ook hier.

Wij werken allebei thuis en komen bijna niet meer buiten. Ook qua sport zelf maar een spinningsbike gekocht, ga niet met 20 man gasgeven op zon bike in een groep.

Hopelijk snel vaccineren. Ik kom gewoon aan door het constant stilzitten voor dat schermpje!
Slechte update, schoonzus vannacht in het ziekenhuis opgenomen. Vanochtend 41.1. Gelukkig valt het qua ademhalingsklachten ngo mee, maar al 5 dagen 40+ is niet best..

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door frankie » 11 nov 2020, 10:47

Sterkte Philipoo! Hoop dat het snel weer beter gaat.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door ///Joost » 11 nov 2020, 11:00

frankie schreef: 11 nov 2020, 09:20 Vaccineren, sja. Nog zo'n heet hangijzer he. Een vaccin dat binnen een jaar uit het niets ontwikkeld is. Best wel spannend hoor. En dan berichten zien en lezen dat mensen die niet gevaccineerd zijn mogelijk langer beperkingen opgelegd krijgen.....

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben heus geen anti-vaxxer, de kids hier hebben alles doorlopen inclusief de Mexicaanse griep (waarbij we achteraf wel een beetje onze vraagtekens zetten), maar hier ben ik echt nog niet zo zeker van.
Eens! Ik sta niet als eerste in de rij om te vaccineren als het niet hoeft.

Sterkte Philipoo, mooi klote. :(

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door JP » 11 nov 2020, 11:01

Oh jee Philipoo, sterkte en fingers crossed !

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door 328Ti » 11 nov 2020, 17:17

Philipoo schreef: 11 nov 2020, 10:27
328Ti schreef: 11 nov 2020, 08:07
Philipoo schreef: 10 nov 2020, 10:29 Mijn schoonzus en zwager zijn ook ziek. Zij ligt met 40 graden + te ijlen in bed, hij inmiddels al iets beter, maar 2 van de drie kinderen (2,5,7) zijn ook nog eens ziek. Benijd ze die positie niet!
Sterkte Philipoo, worst case scenario ook hier.

Wij werken allebei thuis en komen bijna niet meer buiten. Ook qua sport zelf maar een spinningsbike gekocht, ga niet met 20 man gasgeven op zon bike in een groep.

Hopelijk snel vaccineren. Ik kom gewoon aan door het constant stilzitten voor dat schermpje!
Slechte update, schoonzus vannacht in het ziekenhuis opgenomen. Vanochtend 41.1. Gelukkig valt het qua ademhalingsklachten ngo mee, maar al 5 dagen 40+ is niet best..
Phoe das niet misselijk... nogmaals sterkte!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 11 nov 2020, 17:22

Sterkte Philipoo

Ja ik heb ook niet veel vertrouwen in het vaccin, te snel, teveel kans op foutjes, bijwerkingen niet bekend, en beperkingen op niet gevaccineerde mensen vind ik echt op het schandalige af.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door tomgtr » 11 nov 2020, 17:24

Philipoo schreef: 11 nov 2020, 10:27
328Ti schreef: 11 nov 2020, 08:07
Philipoo schreef: 10 nov 2020, 10:29 Mijn schoonzus en zwager zijn ook ziek. Zij ligt met 40 graden + te ijlen in bed, hij inmiddels al iets beter, maar 2 van de drie kinderen (2,5,7) zijn ook nog eens ziek. Benijd ze die positie niet!
Sterkte Philipoo, worst case scenario ook hier.

Wij werken allebei thuis en komen bijna niet meer buiten. Ook qua sport zelf maar een spinningsbike gekocht, ga niet met 20 man gasgeven op zon bike in een groep.

Hopelijk snel vaccineren. Ik kom gewoon aan door het constant stilzitten voor dat schermpje!
Slechte update, schoonzus vannacht in het ziekenhuis opgenomen. Vanochtend 41.1. Gelukkig valt het qua ademhalingsklachten ngo mee, maar al 5 dagen 40+ is niet best..
Pff sterkte man.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Martijn_bmw » 11 nov 2020, 17:31

Sterkte Philipoo!

Wbt vaccin, het is een misvatting dat vanaf 0 is begonnen met ontwikkeling.
Er bestaan al jaren tig Corona virussen en daar wordt al jaren onderzoek naar gedaan en ook antistoffen voor gemaakt. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld 10jr geleden in het onderzoek al een paper geschreven over zo’n Corona variant en dat stuk wordt nu ook opeens weer gebruikt in de wetenschap.

Je moet het nieuwe vaccin meer zien als een variant op een al bestaande. Net zoals elk jaar een “nieuw” griepvaccin wordt ontwikkkeld.

En normaal gaat de ontwikkeling van een vaccin vooral trager door gebrek aan budget, en in dit geval is budget geen issue meer dus kan men ook in 1 streep door met het proces.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Knot » 11 nov 2020, 17:34

Niet fijn Philipoo, hoop dat de koorts snel gaat dalen.

Vaccin, idd, wil je alles kunnen doen moet je het nemen, wil je het niet dan aan de regels houden en lekker binnen blijven, niet uit eten enz enz.

Sporten heb ik ook geen trek in, in maart gestopt, kwam prima uit, sportscholen gingen toch dicht. Daarna niet meer opgepakt en gewoon zelf gaan fietsen en hardlopen. Idd spinning in een zaal BINNEN en ook allemaal met hoge hsm flink uitademen, mij niet gezien nu.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door smiley » 11 nov 2020, 17:46

[Lange Frans]
Als je volgend jaar op vakantie wilt om je zuur verdiende CBDC credits op te maken, zul je toch een vaccinatie stempeltje in de ID2020 moeten hebben staan.
[/Lange Frans]

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door HJ2 » 11 nov 2020, 18:08

Sodeju Philipoo. Pittige tijden.... sterkte!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Crookie, Gert-jan, Google [Bot], Hielke, Majestic-12 [Bot], RS-Ron, TLRS en 391 gasten