Gasrespons verbeteren
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Gasrespons verbeteren
Hoe kun je in algemene zin je gasrespons verbeteren (tunen?)??
Er zullen vast wel verschillende methoden zijn, van andere throttle bodies, tot compleet andere luchtfilterhuizen. Ik ben benieuwd.
Er zullen vast wel verschillende methoden zijn, van andere throttle bodies, tot compleet andere luchtfilterhuizen. Ik ben benieuwd.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Zou dat zoveel schelen?
Ik heb nergens over te klagen, maar gisteren stond ik achter een MG-B Coupé en die deed even twee plaagstootjes bij een verkeerslicht richting een irritante scooterrijder. En toen dacht ik: dat doe ik ook. Maar het viel Marijke op dat die MG meteen geluid maakte. De 535 niet. Die is niet alert bij een klein beetje gas, maar pas bij heel veel gas (als je eenmaal rijdt merk je er niets van, maar de overgang van stationair naar toeren is net ff te comfortabel, niet sportief in ieder geval).
Als ik hetzelfde doe bij de 325 dan knalt dat ding meteen lekker in de toeren.
Verschil zit hem dus in de montage van een LHM of LMM?
Ik heb nergens over te klagen, maar gisteren stond ik achter een MG-B Coupé en die deed even twee plaagstootjes bij een verkeerslicht richting een irritante scooterrijder. En toen dacht ik: dat doe ik ook. Maar het viel Marijke op dat die MG meteen geluid maakte. De 535 niet. Die is niet alert bij een klein beetje gas, maar pas bij heel veel gas (als je eenmaal rijdt merk je er niets van, maar de overgang van stationair naar toeren is net ff te comfortabel, niet sportief in ieder geval).
Als ik hetzelfde doe bij de 325 dan knalt dat ding meteen lekker in de toeren.
Verschil zit hem dus in de montage van een LHM of LMM?
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ik snap het wel een beetje, dat trage gasrespons tijdens vrijstand vaak van sommige auto's van tegenwoordig is ook niet leuk! ECU aanpassen kan soms of een omloop maken ofzoiets, het moet wel kunnen zonder ingrijpende dingen te veranderen.
Een speedster Turbo die ik destijds had, die had het zelfs tijdens gas lossen aaaaaaaaaah das pas iritant and not connected feeling, en dat is juist iets wat ik erg belangrijk./prettig vind.
Een speedster Turbo die ik destijds had, die had het zelfs tijdens gas lossen aaaaaaaaaah das pas iritant and not connected feeling, en dat is juist iets wat ik erg belangrijk./prettig vind.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
@René: Inderdaad. Ik rijd ook regelmatig in moderne auto's en alleen om die reden zou ik er al niet graag in willen rijden. Wat je zegt, je wil maximale controle voelen, maar je krijgt het niet bij veel moderne auto's.
Bij mijn ouders ligt dat ook aan het electronisch gaspedaal wat anders is afgesteld. Eerste 2 cm intrappen is 'loos'.
Bij mijn ouders ligt dat ook aan het electronisch gaspedaal wat anders is afgesteld. Eerste 2 cm intrappen is 'loos'.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
LHM?
LMM? Lucht Massa Meter?
BBTB?
Het ligt hem ook aan de moderne ECU's.
Mijn E36 328i heeft een potmetertje aan het gaspedaal waarmee de ECU bepaalt hoever de toevoer open gaat en hoeveel brandstof er in komt. De eerste seconde nadat ik de automaat in drive heb gezet vindt hij dat de motor het rustig aan moet doen, na een seconde zet hij de toevoer pas normaal open en speer je vooruit. De oplossing is gewoon pas een seconde nadat je hem in drive hebt gezet gas te geven.
Mijn E30 325i [en mijn M3 ook] heeft gewoon een gaskabel aan het gaspedaal en daarmee trek je direct de luchttoevoer open waarop de ECU bepaalt hoeveel brandstof er in wordt gespoten. Werkt een stuk fijner vind ik. Maar het zal wel meer vervuilen.
Frank
LMM? Lucht Massa Meter?
BBTB?
Het ligt hem ook aan de moderne ECU's.
Mijn E36 328i heeft een potmetertje aan het gaspedaal waarmee de ECU bepaalt hoever de toevoer open gaat en hoeveel brandstof er in komt. De eerste seconde nadat ik de automaat in drive heb gezet vindt hij dat de motor het rustig aan moet doen, na een seconde zet hij de toevoer pas normaal open en speer je vooruit. De oplossing is gewoon pas een seconde nadat je hem in drive hebt gezet gas te geven.
Mijn E30 325i [en mijn M3 ook] heeft gewoon een gaskabel aan het gaspedaal en daarmee trek je direct de luchttoevoer open waarop de ECU bepaalt hoeveel brandstof er in wordt gespoten. Werkt een stuk fijner vind ik. Maar het zal wel meer vervuilen.
Frank
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Gasrespons verbeteren
Dennis Cavallino schreef:Hoe kun je in algemene zin je gasrespons verbeteren (tunen?)??
Er zullen vast wel verschillende methoden zijn, van andere throttle bodies, tot compleet andere luchtfilterhuizen. Ik ben benieuwd.
Een M kopen

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 5 gasten