Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 08 nov 2020, 20:37

Andre schreef: 08 nov 2020, 13:14 Beste is inderdaad om gemiddeld 1 a 2 jaar oude auto te pakken. Die heeft dikste afschrijving gehad.
Zie mijn 120i, nieuwwaarde 48k, ik had m voor 32k gekocht bij de dealer, 2 jaar onder garantie lekker in gereden en voor 24k in de handel ingeleverd, afschrijving was nog geen 350 per maand.

Z4 zie ik het nu ook wel aardig doen, nieuwprijs 65k, ik heb m een jaar oud voor 51k gekocht, scheelt je toch ff de eerste klap en je rijdt een praktisch nieuwe auto. Als je echt veel rijdt keertje banden rondom en 1x onderhoud bij 30.000km en verder geen zorgen en wel nieuwe techniek en een fris ding.

Helmaal nieuw zou ik ook nooit doen, dat schrijft iets te hard af.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Luco » 08 nov 2020, 20:48

ik vind 350 per maand nog teveel

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 08 nov 2020, 20:52

Met MRB en allrisk is het 480 en zeg banden rondom en oliebeurtje met remvloeistof erop in die 24mnd dan ben je voor 525 klaar.

Ga maar wat leasen, partij kale hokken kom je an tegen, die hebben geen 18nch met M remmen, Harman/kardon, schuifdakje enz enz.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door JP » 08 nov 2020, 20:55

Toch valt een afschrijving van een jonge auto minder op dan wanneer je een oudere auto hebt die plots onderhoud nodig heeft van €1500,-

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 08 nov 2020, 20:57

Onder de streep zal een auto van zeg 10 jaar uiteraard goedkoper zijn per maand in vergelijk maar dan zit je ook in een (met alle respect) oud hok. Betaal ik liever iets meer voor zekerheid, een fris ding en nieuwe snufjes.
Laatst gewijzigd door Knot op 08 nov 2020, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Bram » 08 nov 2020, 20:58

Ik heb de afgelopen jaren gewoon een Skoda Octavia (2x) uit de lease gehaald. Kilometerstand dan net rond een ton, tussen de 3 en 4 jaar oud, dealeronderhouden, rij er echt probleemloos mee en de kop is er dan al flink van af.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Luco » 08 nov 2020, 21:09

Knot schreef: 08 nov 2020, 20:57 Onder de streep zal een auto van zeg 10 jaar uiteraard goedkoper zijn per maand in vergelijk maar dan zit je ook in een (met alle respect) oud hok. Betaal ik liever iets meer voor zekerheid, een fris ding en nieuwe snufjes.
Wat is zekerheid? die vind ik nogal betrekkelijk.
Fris, ligt aan hoe die gebruikt is.
Nieuwste snufjes, wat zit er allemaal op een nieuwe voor snufjes waar je echt wat aan hebt en wat niet op een luxe auto van 6 of 7 jaar oud zit?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 08 nov 2020, 21:22

Je waterpomp, wiellagers, baksteunen, vanos, whatever staan in ieder geval niet op klappen bij een ding van 1 jaar oud. Is er toch wat mis mee komen ze je ophalen en vervangend vervoer brengen.

Als ik in een F30 stap van 2012 (heb er zelf 1 gehad) kan het nog wel, iDrive even wennen die eerdere types maar als het bijvoorbeeld een 2005 E90 is dan bedank ik daar vriendelijk voor, dan pak ik broemer wel. Of echt recent of iets van waarde nihil.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door RVV » 08 nov 2020, 21:54

Bram schreef: 08 nov 2020, 20:58 Ik heb de afgelopen jaren gewoon een Skoda Octavia (2x) uit de lease gehaald. Kilometerstand dan net rond een ton, tussen de 3 en 4 jaar oud, dealeronderhouden, rij er echt probleemloos mee en de kop is er dan al flink van af.
Zo kocht ik een paar jaar geleden mijn Golf station ook. 10k nu waard 6k schat ik? 110000 km op de klok gezet. Ding rijd met 208000 km probleemloos en voelt nog steeds niet oud of belegen aan. 4K afschrijving in bijna 3 jaar en behalve normaal onderhoud geen kosten gehad. Nu maakt dat een autoliefhebber de pis niet lauw. Snap ik ook. Maar het geld wat ik afgelopen jaren niet heb uitgegeven aan afschrijvingen daar kan ik nu een knappe dik aangeklede 911 voor kopen. Gek genoeg heb ik daar nu ook 0 behoefte aan.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Martijn_bmw » 08 nov 2020, 22:27

Heb je ook een idee hoe die ommezwaai is gekomen Rico? Want eerder met de dikke M3’s en M5’d had je het wel. Ben er oprecht wel benieuwd naar wat dan maakt dat je nu geen autoliefhebber meer bent of in ieder geval niet meer het geld er voor over hebt.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 08 nov 2020, 22:31

Je stond laatste jaren zo vaak vast in het verkeer dat je lopend sneller bent dus heeft hij zich daar maar expert in gemaakt :tooth:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door RVV » 09 nov 2020, 00:01

Martijn_bmw schreef: 08 nov 2020, 22:27 Heb je ook een idee hoe die ommezwaai is gekomen Rico? Want eerder met de dikke M3’s en M5’d had je het wel. Ben er oprecht wel benieuwd naar wat dan maakt dat je nu geen autoliefhebber meer bent of in ieder geval niet meer het geld er voor over hebt.
Vooropgesteld heb ik nooit spijt gehad van de snelle Audi’s (pre DF) en de dikke BMW M’s en Z. Prachtige auto’s mooie tijden. Alleen omdat het een hobby was kon ik het naar mijzelf toe verantwoorden. De ommezwaai kwam geleidelijk.. deels omdat ik afscheid nam van DF als mede eigenaar van het bedrijf. Het was een noodzakelijke keuze omdat ik niet 2 bedrijven gelijktijdig kon runnen. Anderzijds omdat ik veel ging sporten (triathlons/hardlopen) en dat als een mentale en fysieke uitlaatklep zag. Ik ging elke dag op de racefiets naar het werk (tot op heden nog steeds) en daardoor bleven de auto’s voor mij stil staan. Letterlijk en figuurlijk. Als je dan niet meer rijd (behalve dan een keer op en neer naar familie) kalft ook het gevoel van bezit af bij mij. En uiteindelijk de interesse er in. Ik sport/fiets nog steeds veel en autorijden voor de hobby speelt gewoon domweg geen rol meer in mijn leven. Dan kom je op een gegeven moment voor jezelf ook tot de conclusie dat je wel heel veel geld er aan hebt uitgegeven afgelopen jaren. Dit is hoe ik er voor mijzelf in sta en absoluut geen waardeoordeel naar anderen toe die het geld er wel voor over hebben want een autohobby kan heel veel waard zijn. Het heeft mij wel veel rust in mijn hoofd gegeven. Want een auto is ook deels status, het bezit is een verlengstuk van je eigen persoonlijkheid. Dat aspect speelt geen rol meer voor mij. Maar sporten is ook niet goedkoop. Het aantal fietsen in de garage kun je ook een aardige auto voor kopen :hammer: maar het gaat mij niet om het bezit van de fiets maar om het fietsen zelf. Elke fiets heeft een doel qua gebruik. En fietsen en hardlopen is al jarenlang mijn “nieuwe” hobby waar ik meer plezier aan beleef dan indertijd mijn auto’s. Al kan ik mij goed voorstellen dat het ook onbegrijpelijk kan zijn voor een ander :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Martijn_bmw » 09 nov 2020, 07:30

RVV schreef: 09 nov 2020, 00:01
Martijn_bmw schreef: 08 nov 2020, 22:27 Heb je ook een idee hoe die ommezwaai is gekomen Rico? Want eerder met de dikke M3’s en M5’d had je het wel. Ben er oprecht wel benieuwd naar wat dan maakt dat je nu geen autoliefhebber meer bent of in ieder geval niet meer het geld er voor over hebt.
Vooropgesteld heb ik nooit spijt gehad van de snelle Audi’s (pre DF) en de dikke BMW M’s en Z. Prachtige auto’s mooie tijden. Alleen omdat het een hobby was kon ik het naar mijzelf toe verantwoorden. De ommezwaai kwam geleidelijk.. deels omdat ik afscheid nam van DF als mede eigenaar van het bedrijf. Het was een noodzakelijke keuze omdat ik niet 2 bedrijven gelijktijdig kon runnen. Anderzijds omdat ik veel ging sporten (triathlons/hardlopen) en dat als een mentale en fysieke uitlaatklep zag. Ik ging elke dag op de racefiets naar het werk (tot op heden nog steeds) en daardoor bleven de auto’s voor mij stil staan. Letterlijk en figuurlijk. Als je dan niet meer rijd (behalve dan een keer op en neer naar familie) kalft ook het gevoel van bezit af bij mij. En uiteindelijk de interesse er in. Ik sport/fiets nog steeds veel en autorijden voor de hobby speelt gewoon domweg geen rol meer in mijn leven. Dan kom je op een gegeven moment voor jezelf ook tot de conclusie dat je wel heel veel geld er aan hebt uitgegeven afgelopen jaren. Dit is hoe ik er voor mijzelf in sta en absoluut geen waardeoordeel naar anderen toe die het geld er wel voor over hebben want een autohobby kan heel veel waard zijn. Het heeft mij wel veel rust in mijn hoofd gegeven. Want een auto is ook deels status, het bezit is een verlengstuk van je eigen persoonlijkheid. Dat aspect speelt geen rol meer voor mij. Maar sporten is ook niet goedkoop. Het aantal fietsen in de garage kun je ook een aardige auto voor kopen :hammer: maar het gaat mij niet om het bezit van de fiets maar om het fietsen zelf. Elke fiets heeft een doel qua gebruik. En fietsen en hardlopen is al jarenlang mijn “nieuwe” hobby waar ik meer plezier aan beleef dan indertijd mijn auto’s. Al kan ik mij goed voorstellen dat het ook onbegrijpelijk kan zijn voor een ander :mrgreen:
Dank voor je toelichting ik was er wel benieuwd naar :)
Heb jou tijdperk hier nog meegemaakt, mooie verhalen met de CBR's en de dikke auto's.
Maar snap het ook wel! idd als je op een gegeven moment eigenlijk geen gebruik meer van maakt en ook qua werk afsplitst kan ik mij voorstellen dat de interesse langzaam aan verdwijnt.
Het sporten oppakken is je goed gelukt, zie (meer zag) regelmatig tijden voorbij komen op FB van hardlopen :shock: zo snel! Zelf deed ik in mijn beste jaren een zevenheuvelenloop (15km achter Nijmegen) in 1uur 3min dat vond ik al heel wat :tooth:

En leuk dat je hier weer een beetje post nu :thumbup:

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Robin » 09 nov 2020, 08:50

Duurder dan auto's zijn kinderen, anders reed ik al in een Bentley.:)

Het is gewoon een centenkwestie.
(EDIT Simracing kan ook, Fiesta ST, oudere GTI achtige, E30/36 BMW tje voor de leuk, alles auto gerelateerd, schaalmodellen, het hoeft niet meteen vermogens te kosten)


Ik rijd soms meer dan een week niet in mijn auto. Geen tijd weetikveel.

Ik droomde paar weken terug dat ik de M2C had ingeruild op dat ding met die neus M440i Xdrive. Dit is niet verzonnen!

Wat was ik blij toen ik wakker werd. Geen geintje.

Zolang het nog kan doe ik het. Straks PS4S bestellen op m'n andere 788M wielen die ik in Ferric Grey heb laten spuiten. Volgend jaar driften en dat soort dagen. Over mijn lijk dat ik deze hobby dmv 'andere omstandigheden' vaarwel zeg onder het mom van een heel verhaal wat ik er voor mezelf van maak. Genoeg ongein meegemaakt de laatste decennia. Dit is 'mijn hobby' en klaar. Gelul met sporten:dat kan ook erbij. Er kan zoveel erbij.

Maar iedereen doet maar wat hij niet laten kan. Sporten is gezond en kan leuk zijn. :thumbup:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Bram » 09 nov 2020, 11:17

Snap je nou dat mensen dit soort berichten als een steek onder water zien en vervolgens de brui aan DF geven, of heb je echt een plaat voor je kop?

Misschien het topic over de sfeer op DF nog even lezen? Staan wat tips en regels is waar jij zeker wat mee kan, of zou moeten doen. Want de sfeer maken we zelf hè.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Shakes » 09 nov 2020, 11:32

Geheel eens met Rico.

Als ik snel wil pak ik kawa. Knappe auto mag je er dan naast zetten :)

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Robin » 09 nov 2020, 11:36

Bram schreef: 09 nov 2020, 11:17 Snap je nou dat mensen dit soort berichten als een steek onder water zien en vervolgens de brui aan DF geven, of heb je echt een plaat voor je kop?

Misschien het topic over de sfeer op DF nog even lezen? Staan wat tips en regels is waar jij zeker wat mee kan, of zou moeten doen. Want de sfeer maken we zelf hè.
*modedit: niet nodig dit*

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Bram » 09 nov 2020, 11:43

Robin schreef: 09 nov 2020, 11:36
Bram schreef: 09 nov 2020, 11:17 Snap je nou dat mensen dit soort berichten als een steek onder water zien en vervolgens de brui aan DF geven, of heb je echt een plaat voor je kop?

Misschien het topic over de sfeer op DF nog even lezen? Staan wat tips en regels is waar jij zeker wat mee kan, of zou moeten doen. Want de sfeer maken we zelf hè.
*knip*
*modedit: de boodschap is duidelijk*

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Robin » 09 nov 2020, 11:44

*modedit: niet nodig*

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Bram » 09 nov 2020, 11:45

*modedit: niet nodig*

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Robin » 09 nov 2020, 11:47

*modedit: niet nodig*

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Downforce Hans » 09 nov 2020, 11:49

Shakes schreef: 09 nov 2020, 11:32 Geheel eens met Rico.

Als ik snel wil pak ik kawa. Knappe auto mag je er dan naast zetten :)
Ik zou een KTM pakken.........kom maar een keer halen buddy...... ;-)
@ Rico, Heel herkenbaar je verhaal. Tussen twee APK`s in 700 km met de Corvette gereden. Nou heb ik wel meer speeltjes maar toch.
Gisteren maar even mijn dochter er in laten rijden, komt er nog een paar km bij.
@ Bram, niet gedacht dat ik het dit jaar nog eens met je eens zou zijn......

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Robin » 09 nov 2020, 11:49

*modedit: niet nodig en nu is het klaar*

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Shakes » 09 nov 2020, 11:50

@ Hans, dat staat vanzelfsprekend.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Riceaux » 09 nov 2020, 12:02

Robin schreef: 09 nov 2020, 11:49 *modedit: niet nodig*
Ik denk dat als jij zo door blijft gaan dat je de enige hier op het forum bent straks. Ik neem ook even een pauze.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wimo, yorick en 139 gasten