Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door JP » 04 nov 2020, 18:47

Wie of wie ?

Morgen moet ik een stukje met de trein. voor wie het niet weet dat is een lang zwaar geel geval op rails, wat meestal te laat is.
Nu was de laatste keer alweer 5 jaar geleden en toen kon ik nog een kaartje aan een automaat trekken. Nu heeft de NS van alles geautomatiseerd via een app maar als je er niet bekend mee bent, is het een beetje wereldvreemd.

- Ik kan via de NS- app een ticket kopen (?). Kan ik die gebruiken voor in te checken en ook als de conducteur komt controleren ? Is dat een QR-cede ?

- Nu vragen ze een vertrektijd, maar die weet ik niet helemaal zeker. Maakt het wat uit als je een trein (half uurtje) later neemt als je de andere mist ?

- De reis gaat door Brabant. gelden daar nog speciale reisrestricties of vaccinaties ? :tooth:

Misschien dat er iemand hier is die zichzelf al vaker pijnigt met het OV ? Of is het niet zo erg dan het lijkt ?

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door JdBn » 04 nov 2020, 18:50

Wel een gevalletje #durfttevragen dit :lol:

Kan je alleen niet verder helpen, bij mij is het ook jaren geleden dat ik een trein van binnen gezien heb...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Martijn_bmw » 04 nov 2020, 19:01

Ondanks ik laatst een student hier adviseerde met de trein naar college te gaan i.p.v. zijn focus rs.... heb ik zelf ook geen flauw idee.

Laatste keer OV is zeker 10jr geleden.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door matthyssie » 04 nov 2020, 19:03

Makkelijkst is even een anonieme ov chipkaart fixen en paar euro tegoed erop knallen. Ff googlen waar je die kunt kopen maar volgens mij op vrijwel alle grotere stations wel.

Als je zo’n ding hebt kun je gewoon bij alle poortjes en palen en die kaart ervoor houden en klaar.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Eric Z » 04 nov 2020, 19:13

Zo’n anonieme is 7,50 voor de kaart en dan moet er nog tegoed op. Voor de trein minimaal 20euro dacht ik, geen idee wat er gebeurt als je er onder zit.

Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Zed240 » 04 nov 2020, 19:17

JP schreef: 04 nov 2020, 18:47 Wie of wie ?

Morgen moet ik een stukje met de trein. voor wie het niet weet dat is een lang zwaar geel geval op rails, wat meestal te laat is.
Nu was de laatste keer alweer 5 jaar geleden en toen kon ik nog een kaartje aan een automaat trekken. Nu heeft de NS van alles geautomatiseerd via een app maar als je er niet bekend mee bent, is het een beetje wereldvreemd.

- Ik kan via de NS- app een ticket kopen (?). Kan ik die gebruiken voor in te checken en ook als de conducteur komt controleren ? Is dat een QR-cede ?

Ja, dan krijg je op je mobiel een QR-code, die scant de conducteur vanaf je mobiel. Hiermee open je ook de poortjes.

- Nu vragen ze een vertrektijd, maar die weet ik niet helemaal zeker. Maakt het wat uit als je een trein (half uurtje) later neemt als je de andere mist ?

Ik ben vrij zeker dat er in NL geen treinbinding is.

- De reis gaat door Brabant. gelden daar nog speciale reisrestricties of vaccinaties ? :tooth:

Evt. een tolk meenemen.

Misschien dat er iemand hier is die zichzelf al vaker pijnigt met het OV ? Of is het niet zo erg dan het lijkt ?

Ik vind het best relaxed als er geen stinkende zwerver naast je zit (been there, done that).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Arthur » 04 nov 2020, 19:18

Eric Z schreef: 04 nov 2020, 19:13 Zo’n anonieme is 7,50 voor de kaart en dan moet er nog tegoed op. Voor de trein minimaal 20euro dacht ik, geen idee wat er gebeurt als je er onder zit.
Klopt. Staat die 20,- er niet op dan moet je hem opwaarderen, of reis je ‘zwart’ als je toch instapt.

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Richardt. » 04 nov 2020, 19:21

Ha! Toevallig een paar maandjes terug met vrienden naar een brouwerij geweest die pal naast een station lag en dus zijn we met de trein gegaan. Was maar een klein stukje gelukkig.

Kaartje (retourtje) gekocht bij de automaat, die moet je dan nog activeren/inchecken bij een andere paal op het perron en ook weer uitchecken als je uitstapt.

Omslachtig, maar werkt wel. Geen gedoe met apps of kopen van OV kaarten

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door PeterB » 04 nov 2020, 19:23

Ik pijnig mezelf iedere dag met het OV maar ik zit wel links voorin de bus...

Anonieme chipkaart werkt prima 7,50 aftikken op het station, tabakswinkel, supermarkt.
En dan opladen met voldoende saldo, dat kan ook op het station met dezelfde automaat waar de chipkaart uitkomt ;)

Een e-ticket werkt op zich ook goed, code op je smartphone en gaan. Wel een geldig legitimatiebewijs meenemen, en wel met dezelfde gegevens als op het e-ticket .

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Gijzert » 04 nov 2020, 19:24

Martijn_bmw schreef: 04 nov 2020, 19:01 Ondanks ik laatst een student hier adviseerde met de trein naar college te gaan i.p.v. zijn focus rs.... heb ik zelf ook geen flauw idee.

Laatste keer OV is zeker 10jr geleden.
Jij als groot fan??? Ik ben teleurgesteld.. 😜

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Eeuwe » 04 nov 2020, 20:29

Mijn laatste keer OV was smoorbezopen naar de stad om koningsdag te vieren, en nog bezopener weer terug naar huis. Geloof jaar of 3 geleden. Volgens mij heb ik beide keren zwart gereden, ik weet althans niet echt meer hoe het afrekenen ging.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door JP » 04 nov 2020, 21:38

Genoeg opties dus, dank daarvoor, al verwacht ik weinig controles...... :ziek:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door EG » 04 nov 2020, 21:46

Wat je ook zou kunnen doen is gewoon een ticket van zo een NS automaat kopen (zo een groot geel ding, zeer herkenbaar), is heel makkelijk, je kan kiezen enkel/retour, naar welke stad je wilt en dan zie je gelijk wat het kost. Je betaald volgens mij wel 1 euro toeslag voor een losse ticket (wat ik extreem belachelijk vind, maar goed). Niet vergeten in en uit te checken bij zo een paal he!! (is me paar keer overkomen, gelukkig geen controle gehad).

Tickets zijn niet tijdgebonden overigens. Retour is van 00.00 tot 04.00 volgende ochtend geldig ofzo.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door PeterB » 04 nov 2020, 21:54

JP schreef: 04 nov 2020, 21:38 Genoeg opties dus, dank daarvoor, al verwacht ik weinig controles...... :ziek:
Kan zomaar tegenvallen ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Arthur » 05 nov 2020, 10:09

Dat valt idd ‘tegen’. M’n oudste dochter rijdt elke dag met de trein, nu, en elke dag controle.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door JP » 05 nov 2020, 10:33

Here we go ! Denk dat ik liever naar de tandarts zou gaan

pimini
Berichten: 177
Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door pimini » 05 nov 2020, 10:43

Daar moet ik binnenkort naar toe JP, wil je meerijden?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Philipoo » 05 nov 2020, 10:46

Ik vind dit toch wel het meest briljante topic van heel DF. De vraag "hoe werkt het openbaar vervoer". Succes JP! Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Kasteel » 05 nov 2020, 10:55

ik gebruik meestal (2 keer per jaar :)) 9292-app om te kijken waar ik moet zijn :P

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door MartijnGizmo » 05 nov 2020, 10:56

Ik ga denk ik gemiddeld 1x per jaar met het OV (pre-Corona) en heb zo'n OV-kaart met automatisch opwaarderen in m'n portemonnee. Ff met Google Maps je route plannen, *bliep* inchecken in de bus, *bliep* uitchecken in de bus, *bliep* inchecken in de trein, *bliep* uitchecken in de trein, verder nergens meer kaartje kopen of ergens over nadenken, werkt dan best ok.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door JP » 05 nov 2020, 10:58

Philipoo schreef: 05 nov 2020, 10:46 Ik vind dit toch wel het meest briljante topic van heel DF. De vraag "hoe werkt het openbaar vervoer". Succes JP! Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt
Voor de meeste DF’ers is het ook de horror en het blijkt maar want de meeste weten het ook niet, maar moet zeggen het valt wel mee. Komt er straks ook nog een stewardess met broodjes ?

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door G Kolkman » 05 nov 2020, 11:16

EG schreef: 04 nov 2020, 21:46 Wat je ook zou kunnen doen is gewoon een ticket van zo een NS automaat kopen (zo een groot geel ding, zeer herkenbaar), is heel makkelijk, je kan kiezen enkel/retour, naar welke stad je wilt en dan zie je gelijk wat het kost. Je betaald volgens mij wel 1 euro toeslag voor een losse ticket (wat ik extreem belachelijk vind, maar goed). Niet vergeten in en uit te checken bij zo een paal he!! (is me paar keer overkomen, gelukkig geen controle gehad).

Tickets zijn niet tijdgebonden overigens. Retour is van 00.00 tot 04.00 volgende ochtend geldig ofzo.

Precies dit. Je koopt een kaartje en dan check je in (op kleine stations bij een paal, op grote stations bij een poortje). Ik werk altijd met deze wegwerpkaartjes, zit ook gewoon een chip in. Vind ik zelf het makkelijkst. Niet meteen weggooien --> je hebt 'm ook weer nodig om via het poortje het station te verlaten (als het tenminste grote stations zijn - op kleine stations zijn die poortjes er niet.

Bus weet ik zelf niet, daar heb ik dan al weer jaren geen gebruik van gemaakt. snuit-doek niet vergeten - zijn verplicht momenteel.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Eric H » 05 nov 2020, 11:31

Misschien heb ik iets gemist, of anderen denken er niet aan om te vragen, maarrrr :

Wat ga je halen ??

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door allen » 05 nov 2020, 11:35

Mocht je normaal een Rolex dragen, laat die dan maar thuis. Maar ook dan sterkte tussen onopgevoed sisvolk...

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Ervaringen met het openbaar vervoer, de trein ?

Bericht door Bram » 05 nov 2020, 11:36

Ik gebruik gewoon een NS kaart, kost me €50,- per jaar en pak dan altijd korting als ik reis. Ideaal als je een paar keer per jaar met het OV reist, automatisch opladen waardoor je altijd voldoende saldo hebt en klaar. Verder opgeladen telefoon mee, dopjes om muziek te luisteren en als het heel druk is wissel ik op het station even naar 1e klas, kan je lekker rustig zitten :)

In Brabant gelden geen restricties, mocht je naar Breda komen geef dan even een seintje, dan zorg ik ervoor niet thuis te zijn :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Bing [Bot], Henk Jan, Luco, maurizio, smiley en 192 gasten