Mini doet ‘t weer, nu de C10
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3555
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Mini doet ‘t weer, nu de C10
Na een tijdje rond te hebben gekeken voor een leuke hothatch voor niet teveel een 2005 facelift Mini R53 Works gevonden met niet te veel kilometers op het blok. De Mini was roestvrij en had 108dkm gelopen.
Zelf het één en ander aan de Mini geklust, hij ging steeds beter rijden................... tot een piepklein rammeltje in 10km een oorverdovende ratel werd. Drijfstanglager(s) overleden.
Wat nu te doen? Mini naar de sloop, inruilen met motorschade, in brand steken of repareren ? Ik heb gekozen voor het laatste. Toen ie het nog deed vond ik het een geniaal autootje. Stuurt lekker, is altijd zelf wat aan te rommelen, techniek is niet enorm complex. Dus in Limburg een onderblok opgehaald. Wat gaat er gebeuren:
Het “nieuwe” onderblok wordt voorzien van de huidige JCW kop, nieuwe klepseals, nieuwe zuigerveren, nieuwe (race) drijfstanglagers, nieuwe pakkingen, kopbouten, afdichtringen, nieuwe sensoren en een andere (snellere) nokkenas. Compressor voorzien van verse olie en pakkingen.
Inmiddels o.a. binnen:
Nieuwe Meyle waterpomp met stalen schoepen;
Nieuwe klopsensor;
Klepseals;
Omdat het subframe toch los gaat ook meteen nieuwe fusees mee laten komen en verse stuurarmpjes.
Vandaag onderblok geïnspecteerd.
Carterpan eraf
Drijfstanglagers bekeken, zijn de standaard maten
Taps van de krukas zien er netjes uit
Zuigerwanden geen groefje te vinden
Het lijkt erop dat het donor onderblok al een keer uit elkaar is geweest, gezien de sporen van blauwe vloeibare pakking.
Na dit inwendig onderzoek kunnen drijfstanglagers en zuigerveren worden besteld. Volgende week de kop en compressor van het huidige blok afhalen en beginnen met nieuwe opbouw vervangende blok. Onderblok hangt in een bok, is prettig werken. Als vervangend blok klaar is paar dagen vrij nemen om resten oude blok uit de Mini te halen (subframe laten we zitten, is de auto nog te verplaatsen) subframe eronder vandaan en opgefriste motor plaatsen.
Gr Ron
Zelf het één en ander aan de Mini geklust, hij ging steeds beter rijden................... tot een piepklein rammeltje in 10km een oorverdovende ratel werd. Drijfstanglager(s) overleden.
Wat nu te doen? Mini naar de sloop, inruilen met motorschade, in brand steken of repareren ? Ik heb gekozen voor het laatste. Toen ie het nog deed vond ik het een geniaal autootje. Stuurt lekker, is altijd zelf wat aan te rommelen, techniek is niet enorm complex. Dus in Limburg een onderblok opgehaald. Wat gaat er gebeuren:
Het “nieuwe” onderblok wordt voorzien van de huidige JCW kop, nieuwe klepseals, nieuwe zuigerveren, nieuwe (race) drijfstanglagers, nieuwe pakkingen, kopbouten, afdichtringen, nieuwe sensoren en een andere (snellere) nokkenas. Compressor voorzien van verse olie en pakkingen.
Inmiddels o.a. binnen:
Nieuwe Meyle waterpomp met stalen schoepen;
Nieuwe klopsensor;
Klepseals;
Omdat het subframe toch los gaat ook meteen nieuwe fusees mee laten komen en verse stuurarmpjes.
Vandaag onderblok geïnspecteerd.
Carterpan eraf
Drijfstanglagers bekeken, zijn de standaard maten
Taps van de krukas zien er netjes uit
Zuigerwanden geen groefje te vinden
Het lijkt erop dat het donor onderblok al een keer uit elkaar is geweest, gezien de sporen van blauwe vloeibare pakking.
Na dit inwendig onderzoek kunnen drijfstanglagers en zuigerveren worden besteld. Volgende week de kop en compressor van het huidige blok afhalen en beginnen met nieuwe opbouw vervangende blok. Onderblok hangt in een bok, is prettig werken. Als vervangend blok klaar is paar dagen vrij nemen om resten oude blok uit de Mini te halen (subframe laten we zitten, is de auto nog te verplaatsen) subframe eronder vandaan en opgefriste motor plaatsen.
Gr Ron
Laatst gewijzigd door RS-Ron op 23 nov 2020, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Toppie Ron. Op youtube is een kerel ‘mod mini’ te vinden met allerhande mini video’s over de hele cooper reeks van een remmen wissel tot blok reviseren...
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3555
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Het lijkt me sterk sterk dat ik die filmpjes nodig heb bij een oerdegelijk product als mijn Mini
Geintje, ik ken al zijn filmpjes bijna uit mijn hoofd, zelfs ik snap ze, of dat denk ik tenminste. Is veel te vinden over zo’n beetje van alles. Ik snap inmiddels waarom
Gr Ron
Geintje, ik ken al zijn filmpjes bijna uit mijn hoofd, zelfs ik snap ze, of dat denk ik tenminste. Is veel te vinden over zo’n beetje van alles. Ik snap inmiddels waarom
Gr Ron
- Arthur
- Berichten: 39759
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Goed bezig, Ron. Veel plezier met opbouwen
- Paskal
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Mooi als je dat werk allemaal/grotendeels zelf kan . Desalniettemin loopt zoiets nog wel in de Euro's lijkt me. Enig idee wat zo'n geintje indicatief ongeveer kost? Heb je straks als het goed is wel weer een mooi fris blokje
- Niels
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
“Subscribed”, succes Ron
- JP
- Berichten: 31264
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Je kunt werk hebben en je kunt werk houden.
Altijd een half voltooid werk in voorraad hebben, houdt het hart jong.
Altijd een half voltooid werk in voorraad hebben, houdt het hart jong.
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Mooi project! Volg ik graag. Succes!
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3555
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Inmiddels afgestudeerd in Mini W11enzo motoronderdelen. Gaan drukke dagen worden voor de bezorgdiensten.
Onderhoudskit compressor onderweg
Onderblok-pakkingset onderweg
Cilinderkop pakkingset onderweg
Nieuwe multieriemset onderweg
Drijfstanglagers King Racing setje in Europa gevonden (anders levertijd +4 weken) ook onderweg
Nog even wachten tot Ekris mijn korting heeft geactiveerd, dan kunnen de zuigerveren en wat verse o-ringetjes voor de sensoren e.d. ook besteld worden.
Kreeg vandaag ook nog leuk pakketje binnen:
Newman PH1 nokenasje.
Kan met huidige setup en software zo in worden gebouwd.
Gr Ron
Onderhoudskit compressor onderweg
Onderblok-pakkingset onderweg
Cilinderkop pakkingset onderweg
Nieuwe multieriemset onderweg
Drijfstanglagers King Racing setje in Europa gevonden (anders levertijd +4 weken) ook onderweg
Nog even wachten tot Ekris mijn korting heeft geactiveerd, dan kunnen de zuigerveren en wat verse o-ringetjes voor de sensoren e.d. ook besteld worden.
Kreeg vandaag ook nog leuk pakketje binnen:
Newman PH1 nokenasje.
Kan met huidige setup en software zo in worden gebouwd.
Gr Ron
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3555
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
-
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Wel lekker om dat ding er uit te hebben aangezien die motor ruimte ram vol zit.
- JP
- Berichten: 31264
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Wordt dit een reanimatie of meer een reïncarnatie ?
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3555
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Vandaag even wat losse onderdeeltjes opgehaald. Zuigers zat nogal wat aanslag (carbon) op:
Ff in de prut gezet om wat zachter te maken:
Uurtje dremmelen:
Verder carterpan schoongemaakt, nog wat afdek dekseltjes van vloeibare pakking ontdaan en distributie deksel aangepakt.
Zitten miljardmiljoen randjes en hoekjes aan de binnenkant van distributie deksel............. dus vannacht maar ff laten weken.
Zuigerveren waren niet overdreven aangekoekt, zuiger ziet er nog prima uit
Inmiddels planning gemaakt, volgend weekend oude blok eruit, in die week kop laten vlakken en afpersen. Compressor verzien van verse olie en weekend daarna gereanimeerd blok er weer in.
Gr Ron
Ff in de prut gezet om wat zachter te maken:
Uurtje dremmelen:
Verder carterpan schoongemaakt, nog wat afdek dekseltjes van vloeibare pakking ontdaan en distributie deksel aangepakt.
Zitten miljardmiljoen randjes en hoekjes aan de binnenkant van distributie deksel............. dus vannacht maar ff laten weken.
Zuigerveren waren niet overdreven aangekoekt, zuiger ziet er nog prima uit
Inmiddels planning gemaakt, volgend weekend oude blok eruit, in die week kop laten vlakken en afpersen. Compressor verzien van verse olie en weekend daarna gereanimeerd blok er weer in.
Gr Ron
- 328Ti
- Berichten: 3031
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Toffe build Ron!
Erg gaaf bakkie. Ga ik volgen!
Erg gaaf bakkie. Ga ik volgen!
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Nice update. Wat voor "prut" gebruik je voor het schoonmaken van deze motordelen?
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3555
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Moet ik even kijken, mijn vrouw gebruikt het voor de oven.............
Gr Ron
Gr Ron
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Lekker dit, daar houd ik van, ff lekker alles nieuw maken.
Nieuwe oude spullen zijn vaak leuker als gewoon nieuw, ie dat logisch?
Nieuwe oude spullen zijn vaak leuker als gewoon nieuw, ie dat logisch?
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3555
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Inmiddels liggen we op schema wat betreft de onderdelen aanvoer.
Je blijft wel bestellen, je ziet iedere keer weer rubbertjes die bijna niks kosten, maar die je nu kan vervangen. Toch maar 4 nieuwe rubber seals voor de injectoren mee laten komen. Je hebt ze nu in je handen.
Gr Ron
Je blijft wel bestellen, je ziet iedere keer weer rubbertjes die bijna niks kosten, maar die je nu kan vervangen. Toch maar 4 nieuwe rubber seals voor de injectoren mee laten komen. Je hebt ze nu in je handen.
Gr Ron
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Gaaf dat je het allemaal zelf kan en vooral leuk dat je het deelt! Ik dacht dat die mini's nog niet zo slecht waren , of is dat meer een works dingetje?
- JP
- Berichten: 31264
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Zijn dat alle rubbertjes die nodig zijn ? Wat is het schema Ron, 9 maanden ?
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3555
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
De R53 zou in theorie betrouwbaarder moeten zijn dan de R56 met het Peugeotblok. Zwak punt is het olieverbruik en de drijfstanglagers (als je met te weinig olie rijdt) Er zit in de facelift een Getrag versnellingsbak, die is ook hufterproof in theorie........ De meest goedkope oplossing was het monteren van het donor onderblok en rijden. Maar dan lekt er na 2 maanden weer een pakking of een verdroogd rubbertje. Ik heb daar niet zo’n zin in dus dan maar wat uitgebreider “onderhoud” verrichten. In theorie zou ie dan weer even mee moeten kunnen. Meteen wat onderdelen aangeschaft zoals race drijfstanglagers, die wel wat meer kunnen hebben. Nieuwe zuigerveren en klepseals, dan zal olieverbruik ook weg zijn. Ben ook benieuwd hoe het onderblok eruit ziet wat de geest heeft gegeven. Komend weekend oude motor eruit, week daarna kop weg om te vlakken en af te laten persen. Weekend daarna gereanimeerd blok er weer in.............. in theorie........Jan Terwolde schreef: ↑27 okt 2020, 15:59 Gaaf dat je het allemaal zelf kan en vooral leuk dat je het deelt! Ik dacht dat die mini's nog niet zo slecht waren , of is dat meer een works dingetje?
Gr Ron
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Komend weekend heb ik de ex Mini R53 JCW van m'n zus op de brug voor remmen rondom. Het huilen van de compressor als je m tot 7000 toeren doorjankt mist ze wel, het geluid van de N53 tot hetzelfde toerental kan er toch echt niet tegenop vind ze. Blijven leuke karretjes!
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
- Contacteer:
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Blok toevallig in Weert gehaald?RS-Ron schreef: ↑27 okt 2020, 16:49De R53 zou in theorie betrouwbaarder moeten zijn dan de R56 met het Peugeotblok. Zwak punt is het olieverbruik en de drijfstanglagers (als je met te weinig olie rijdt) Er zit in de facelift een Getrag versnellingsbak, die is ook hufterproof in theorie........ De meest goedkope oplossing was het monteren van het donor onderblok en rijden. Maar dan lekt er na 2 maanden weer een pakking of een verdroogd rubbertje. Ik heb daar niet zo’n zin in dus dan maar wat uitgebreider “onderhoud” verrichten. In theorie zou ie dan weer even mee moeten kunnen. Meteen wat onderdelen aangeschaft zoals race drijfstanglagers, die wel wat meer kunnen hebben. Nieuwe zuigerveren en klepseals, dan zal olieverbruik ook weg zijn. Ben ook benieuwd hoe het onderblok eruit ziet wat de geest heeft gegeven. Komend weekend oude motor eruit, week daarna kop weg om te vlakken en af te laten persen. Weekend daarna gereanimeerd blok er weer in.............. in theorie........Jan Terwolde schreef: ↑27 okt 2020, 15:59 Gaaf dat je het allemaal zelf kan en vooral leuk dat je het deelt! Ik dacht dat die mini's nog niet zo slecht waren , of is dat meer een works dingetje?
Gr Ron
W11 staat bekend om z'n olievebruik, zelfs als hij gereviseerd is kan het weer terugkomen. Gewoon peil goed in de gaten houden. Volgens mij had de pre facelift ook de getrag 6 bak echter zonder sper.
Veel succes ermee, ik mis mijn r53 nog iedere dag
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3555
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Idd in Weert, hoop mooi spul ligt daar ! Ook daar de nokkenas gescoord !
Gr Ron
Gr Ron
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Edwin de Haas, Enzo, Stefan en 29 gasten