Vraag: Aangemelde auto importeren

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bleu_dust » 13 okt 2020, 18:01

Morgen heb ik een afspraak bij de RDW staan, ik wil mijn nieuwe auto invoeren en op nederlandse platen hebben. Ik kreeg zojuist bericht dat de vorige eigenaar in Duitsland nog niet de auto heeft "afgemeld".... Ik heb alle papieren: fahrzeugbrief, fahrzeugschein en tuv rapport.

Nu heeft de vorige eigenaar nog wel de Brief en Schein nodig om zijn auto af te melden. Kan ik morgen de auto wel laten keuren/invoeren? Aangezien de auto naar "aangemeld" is in Duitsland.

En als ik het goed heb worden alle papieren in beslag genomen door de rdw? dus dan kan de vorige eigenaar mijn auto niet meer afmelden?
Wat is slim om te doen?

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door Eric Z » 13 okt 2020, 18:02

Het aan de rdw voorleggen?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door Arthur » 13 okt 2020, 18:04

Net doen of je neus bloedt?

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bartb » 13 okt 2020, 18:25

Als de auto in duitsland nog niet afgemeld is ben ik bang dat het niet gaat lukken. Het RDW kan namelijk niet controleren of de auto op een legale manier verkregen is. Paar jaar terug zelf eens ervaring mee gehad. Auto op vrijdag gekocht en op maandagochtend om 08:00u stonden we bij het RDW. Toen waren de gegevens van vrijdag nog niet verwerkt. Paar dagen later was het allemaal goed door gekomen en was het geen probleem meer om de auto in te voeren.

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bleu_dust » 13 okt 2020, 19:27

Eric Z schreef: 13 okt 2020, 18:02 Het aan de rdw voorleggen?
Ik ga ze direct bellen morgenochtend. waren al gesloten...

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bleu_dust » 13 okt 2020, 19:32

bartb schreef: 13 okt 2020, 18:25 Als de auto in duitsland nog niet afgemeld is ben ik bang dat het niet gaat lukken. Het RDW kan namelijk niet controleren of de auto op een legale manier verkregen is. Paar jaar terug zelf eens ervaring mee gehad. Auto op vrijdag gekocht en op maandagochtend om 08:00u stonden we bij het RDW. Toen waren de gegevens van vrijdag nog niet verwerkt. Paar dagen later was het allemaal goed door gekomen en was het geen probleem meer om de auto in te voeren.
Hmm dat zou wel echt vervelend zijn... Ik heb wel een koopcontract laten ondertekenen door de verkoper, misschien overtuigd dat de RDW.
Wat ik ook las is dat ik mijn auto zou kunnen invoeren en een kopie van mijn kentekenbewijs naar de vorige eigenaar kan sturen. Hiermee kan hij de auto afmelden. https://easyimport.nl/auto-importeren/w ... ren-nodig/
Maar of dit klopt??

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bartb » 13 okt 2020, 20:47

Ik heb geen idee waar de RDW aan vast houd. Als zij zich alleen baseren op de gegevens van het Strassenverkehrsamt wordt het moeilijk totdat de auto is afgemeld ben ik bang...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door matthyssie » 13 okt 2020, 20:51

Wat ik me afvraag.. hoezo heb je de auto gekregen zonder dat hij in Duitsland afgemeld is? Als hij niet afgemeld wordt heb je toch ook niet alle juiste papieren gekregen?

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bleu_dust » 13 okt 2020, 21:57

matthyssie schreef: 13 okt 2020, 20:51 Wat ik me afvraag.. hoezo heb je de auto gekregen zonder dat hij in Duitsland afgemeld is? Als hij niet afgemeld wordt heb je toch ook niet alle juiste papieren gekregen?
De verkoper stelde zelf voor dat ik met de auto op zijn platen naar NL kon rijden. In Nederland aangekomen heb ik deze teruggestuurd zodat hij de auto kon afmelden. Maar blijkbaar heeft hij daar dus ook de fahrzeugschein en fahrzeugbrief... Die papieren liggen dus in hier bij mij op tafel.

Kocheler
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 okt 2013, 09:29

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door Kocheler » 13 okt 2020, 22:11

Naar mijn weten moet dit geen probleem zijn.

Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat ik al eens een auto heb ingevoerd die nog aangemeld was in Dld.
Kopie Nederlands inschrijvingsbewijs naar de verkoper gestuurd en deze heeft daarmee het voertuig uitgeschreven.

Anders zou je bijvoorbeeld nooit een auto van een particulier op zondag kunnen kopen in Duitsland (mits je wilt proefrijden)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door matthyssie » 13 okt 2020, 22:14

Hoe dan ook moet de auto in Duitsland zijn afgemeld voordat jij hem hier kunt tenaamstellen.. zie verhaal van Bartb hierboven, dat was mijn auto. Enige wat rdw kon doen is een onderzoek instellen, zoiets duurt 6 weken.

2 dagen later bedacht ik me dat het wss een vertraging in het systeem was. Ben nogmaals naar het rdw gegaan (zonder de auto) en toen was het wel goed en direct klaar.

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bleu_dust » 13 okt 2020, 22:27

Kocheler schreef: 13 okt 2020, 22:11 Naar mijn weten moet dit geen probleem zijn.

Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat ik al eens een auto heb ingevoerd die nog aangemeld was in Dld.
Kopie Nederlands inschrijvingsbewijs naar de verkoper gestuurd en deze heeft daarmee het voertuig uitgeschreven.

Anders zou je bijvoorbeeld nooit een auto van een particulier op zondag kunnen kopen in Duitsland (mits je wilt proefrijden)
Dat zou dan weer mooi zijn. Maar de verkoper hoeft dan niet de brief en schein te hebben om dit te doen?

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bleu_dust » 13 okt 2020, 22:28

matthyssie schreef: 13 okt 2020, 22:14 Hoe dan ook moet de auto in Duitsland zijn afgemeld voordat jij hem hier kunt tenaamstellen.. zie verhaal van Bartb hierboven, dat was mijn auto. Enige wat rdw kon doen is een onderzoek instellen, zoiets duurt 6 weken.

2 dagen later bedacht ik me dat het wss een vertraging in het systeem was. Ben nogmaals naar het rdw gegaan (zonder de auto) en toen was het wel goed en direct klaar.
Dat leek mij idd ook logisch. Nouja morgenochtend maar de rdw contacten en zien wat zij zeggen.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bartb » 13 okt 2020, 23:00

Dat onderzoek betaal je wel weer even 100 euro voor volgensmij. Niet doen dus als dit de oorzaak is.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door daNpy » 14 okt 2020, 10:50

bartb schreef: 13 okt 2020, 23:00 Dat onderzoek betaal je wel weer even 100 euro voor volgensmij. Niet doen dus als dit de oorzaak is.
Dat heb ik toen niet betaald hoor? Na 6 weken gewoon ingevoerd zonder additionele kosten.

Ook heeft een Duitser geen NLse papieren nodig om een voertuig "af te melden"; hij gooit de kentekens over de balie en klaar. Dat is daar allemaal niet zo suf als hier in NL.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bartb » 14 okt 2020, 12:18

Oke onduidelijk dus weer...

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bleu_dust » 14 okt 2020, 21:29

Vandaag bij de RDW geweest en alles gelukt. Wat blijkt nou: tijdens de invoerkeuring worden de papieren ingenomen. Als de auto een Nederlands kenteken heeft gekregen, dan stuurt RDW een afmeldingsbrief naar Duitsland. De auto wordt dan dus alsnog afgemeld.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door bartb » 14 okt 2020, 21:34

Intressant, maar mooi dat het gelukt is.

Elise
Berichten: 7312
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Vraag: Aangemelde auto importeren

Bericht door Elise » 16 okt 2020, 15:37

bleu_dust schreef: 14 okt 2020, 21:29 Vandaag bij de RDW geweest en alles gelukt. Wat blijkt nou: tijdens de invoerkeuring worden de papieren ingenomen. Als de auto een Nederlands kenteken heeft gekregen, dan stuurt RDW een afmeldingsbrief naar Duitsland. De auto wordt dan dus alsnog afgemeld.
Dit doet me een beetje denken aan dat klonen verhaal.
Een auto klonen in vijf stappen

1. Identiteit van auto wordt gestolen; In Nederland wordt de identiteit van een auto 'gestolen': de kentekenplaat wordt nagemaakt, alsook de kentekenpapieren. Desnoods ook het onderhoudsboekje met allerhande gegevens. Het chassisnummer, uniek voor ieder voertuig, wordt soms ook buitgemaakt. Zeker nu dat bij veel auto's door de voorruit zichtbaar is.

2. Identieke auto wordt gestolen; In Duitsland wordt daadwerkelijk een auto gestolen. Precies hetzelfde merk/type in dezelfde kleur als waarvan de identiteit in Nederland is bemachtigd.

3. Gestolen auto wordt gekloond; De gestolen auto krijgt de vervalste kentekenplaat van de andere auto. Plus andere gegevens. De gestolen auto staat bij de politie gesignaleerd, ook internationaal, maar de kloon met de vervalste gegevens staat gewoon geregistreerd.

4. Kloonauto gaat naar Spanje; Criminelen rijden met de gestolen kloon naar Spanje en proberen de auto daar geregistreerd te krijgen.

5. Auto wordt daar 'legaal' verkocht; Lukt dat - de Spaanse pendant van de Rijksdienst Wegverkeer ruikt geen onraad want deze auto, van dit type, met deze kleur en met deze (vervalste) gegevens staat tenslotte geregistreerd in Nederland en zal net verkocht zijn -, dan is de auto in Spanje legaal geworden en rijp voor de verkoop.
https://www.privacynieuws.nl/internet-e ... lonen.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 182 gasten