Ik doe niet aan persoonsverheerlijking, heb ik een hekel aan, maar ik vind t wel bewonderenswaardig dat meneer Musk aardig wat ideeën die anderen zeg maar belachelijk vinden, “gewoon” implementeert inderdaad. Naast Tesla ook bijvoorbeeld Space X en de Boring company.Robin schreef: ↑30 sep 2020, 08:17 In de EV wereld is hij eindbaas, maar z'n ideeen zijn niet revolutionair, die bestonden al. Hij implementeert ze het beste.
Het is uiteindelijk een politiek maatschappelijk verhaal waar nu teveel monden van gevoed moeten worden en zodat dit niet terug te draaien valt, hoop geldverspilling bij overheden. Etc.
Desalniettemin is Tesla EV tech uitstekend.
Politiek/maatschappelijk: Maar hoe krijg je de gewone man wereldwijd aan de EV($$$$$) hoe krijg je de zware industrie/scheep- en luchtvaar electrisch? Moeten we niet willen. Wordt niks met dit wereldwijde bevolkingsaantal.
Een kleine groep kan nu genieten van EVs voor wat dat waard is. Mede mogelijk gemaakt door....
Hoe krijg je iedereen aan de EV: Verschillende rekenmodellen geven aan dat een electrische auto binnen een paar jaar goedkoper zal zijn dan een ICE exemplaar. Dit omdat de energie dichtheid en de prijs van de accu zich gunstig ontwikkelen, anderzijds omdat de steeds hogere ontwikkelingskosten voor de ICE over minder exemplaren terugverdiend moeten worden. Nog afgezien van de dalende populariteit, omdat ICEs geweerd gaan worden door politieke maatregelen.
De zware transport sector gaat op waterstof. Je zult de “overbodige” energie van wind, zon en water ergens op willen slaan, en dan is waterstof een gunstige energie opslag, die je dus ergens moet inzetten. Ook al is het rendement veel minder gunstig dan batterijen, de prijs om het opmte slaan als waterstof is lager dan accu’s.
Tenslotte kun je het nivieau van de regeneratie van de Mini op 2 standen zetten. Maximaal, waar die standaard of staat, en ‘half’, wat ongeveer voelt als remmen op de motor. Die tweede stand zal je beter bevallen.
De Tesla heeft ook die 2 standen, en ook nog een vrijloop (weet bijna geen enkele Tesla rijder). Ikzelf rijd altijd met maximaal regeneratie, 1 pedal drive, ben er nu helemaal aan gewend, en raak veel ritten het rempedaal geen enkele keer meer aan. Beetje als rijden met een joystick. Hier thuis rijden de meesten op de halve stand, en ik begreep dat Sitechris daar ook een voorkeur voor heeft.
De Outlander bijvoorbeeld heeft 6 standen, die je met de ‘schakelflippers’ bedient, zodat je de remwerking/regeneratie kunt doseren als je op een stoplicht afremt.
Ja, het is anders dan de 3 ICEs hier nog voor de deur, maar er valt prima aan te wennen.