Supermarkt wil contant geld bannen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 11:37

Klopt Martijn.

Maar 2 mille max op zak is wat Joost al uitlegt. Werkt niet. Als jij valide argumentatie hebt mag jij door.
Ook al heet je George Floyd, Memphis Depay of Akwasie.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 24 sep 2020, 11:54

Martijn_bmw schreef: 24 sep 2020, 11:37 ^^ Maar dat is toch niet verkeerd dat de overheid die transacties volgt en checkt?
Of vind je het goed dat het criminele circuit zonder controle hun geld uit kunnen geven aan dure klokken en dikke auto's etc?

En ja als brave burger heb je dan wellicht wat last er van als je in die controle valt maar zolang je niks te verbergen hebt niks aan de hand lijkt mij.
Als je kijkt naar de gemiddelde wisselsnelheid van sommigen hier met hun auto's zijn het gewoon handelaren die het ook niet opgeven aan de belasting

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn_bmw » 24 sep 2020, 11:59

^^ zolang er geld achteraan gaat hoef je volgens mij niks op te geven :tooth:
Sterker nog als ik dat verlies als aftrekpost mag opgeven ga ik vanaf vandaag nog de wissels opgeven :lol:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 24 sep 2020, 12:03

🤣🤣🤣

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn M » 24 sep 2020, 13:44

///Joost schreef: 24 sep 2020, 11:33
Martijn M schreef: 24 sep 2020, 11:24 Dat zeg ik ook niet, ik snap alleen niet waarom je zo'n bedrag cash wil af tikken terwijl pinnen/overschrijven makkelijker en veiliger is.
Als een van de redenen zijn dat je zelf wel bepaald wat je met je geld doet en niet wil dat 'de overheid' je na kan trekken, dan ga ik er verder ook vanuit dat je bij geen enkele winkel een klantenkaart hebt.
Je haalt nu twee verschillende zaken aan. Het ene punt is 'zelf beslissen wat je met je geld doet en hoe je er mee om gaat' en het andere punt is 'ik wil bij de overheid uit beeld blijven'. Wat mij betreft zijn die zaken best te combineren. Je kunt tegenwoordig in de praktijk helaas niet meer leven zonder bankrekening, al zijn er wel technologieen in ontwikkeling die dat mogelijk maken (BTC). Echter, als ik een auto contant verkoop, en linea recta naar S&C ga om een mooie klok te kopen, dan moet ik dat zelf kunnen bepalen. Dan moet ik niet gedwongen worden om het geld bij een boeveninstantie te storten, om het daarna weer giraal af te boeken.
Dat mag je ook zelf weten.

Ik neem aan dat er wel enige logica in de wetgeving komt, dat als je het niet kan verklaren het afgepakt wordt en niet in zulke gevallen. :bag:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 24 sep 2020, 13:52

En wie gaat alle bedrijven controleren of ze die transacties melden, is echt symboolpolitiek weer, want bedrijven genoeg die niks melden.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 14:32

R-overheid:)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 24 sep 2020, 14:48

Robin schreef: 24 sep 2020, 14:32R-overheid:)
:roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 14:51

Een land/natie/staat zonder burgers om uit te mergelen zal niks kunnen verdienen/binnenhalen. Vandaar dat NL voller en voller wordt

...en Agenda 21 waar bij het vanwege de Verenigde Nazis op neerkomt dat landen gaan nivelleren: rijke landen nivelleren naar beneden, arme landen moeten 'rijker' dus 'nivelleren' naar boven, wat moeilijk gaat in de praktijk. Dus nivelleert bijv NL naar beneden. Dat verklaart ook mede de immigratietoename uit minder florisante landen naar NL.

Ja dan nivelleer je wel....

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 24 sep 2020, 15:14

Joh die agenda 21 is allemaal alu hoedjes gezwets

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 03 dec 2020, 18:08

DNB: contant geld uit steeds meer winkels verbannen
AMSTERDAM - Het aantal winkeliers dat geen contant geld meer accepteert zal de komende vijf jaar flink toenemen. Met 65% blijft de kassa bij een ruime meerderheid open voor cash, 9% van de winkeliers wil het betaalmiddel niet meer. Ruim een kwart twijfelt nog.

Dat blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) onder ruim duizend winkeliers. Op dit moment accepteert 4% van de winkeliers alleen betalingen met een pinpas of smartphone. Maar van de winkeliers die nog contant geld accepteren, overweegt 3% om binnen twaalf maanden cash definitief de deur uit te doen. Over vijf jaar verwacht met 9% van de ondervraagden drie keer meer winkeliers geen cash meer aan de kassa te accepteren.

„De verwachting is dat winkeliers de komende jaren vaker de betaalkeuze voor hun klanten gaan maken om de boodschappen elektronisch af te rekenen”, constateert DNB.

Op dit moment is iets meer dan de helft van ondernemers met alleen een pinautomaat op de toonbank een starter. Van de winkeliers die de komende vijf jaar afscheid verwacht te nemen van cash, komt 14% uit de horeca en 11% uit de ambulante handel.

Een kwart van de winkeliers noemt de uitbraak van het coronavirus als aanleiding om kritischer tegen cash aan te kijken. Contant geld wordt door 18% van de winkeliers nu actief ontmoedigd uit angst voor de verspreiding van het virus. DNB benadrukt dat volgens het RIVM de kans dat het coronavirus zich via contant geld verspreid ’zeer klein’ is, zolang handcontact maar vermeden wordt. „Door bijvoorbeeld het geld op de balie neer te leggen”, stelt DNB.

Opvallend is dat een deel van de winkeliers af wil van contant geld door het sluiten van de afstortautomaten door banken. Door een serie plofkraken werd eerder dit jaar tweederde van deze machines gesloten, en zit het restant nu ’s nachts uit voorzorg op slot. Dit wordt door winkeliers ’als zeer hinderlijk ervaren’. DNB constateert dat dit mogelijk ook de voorkeur voor de pinpas heeft beïnvloed.

Hoewel contant geld een wettig betaalmiddel is en blijft, zijn winkeliers in Nederland niet verplicht om cash aan te nemen. Wel moeten winkels een cashloosbeleid vooraf duidelijk aan klanten duidelijk maken, laat DNB weten: „Via bijvoorbeeld een sticker of poster.” DNB vindt wel dat mensen ‘in beginsel’ overal met contant geld moeten kunnen betalen. „Grote groepen Nederlanders zijn afhankelijk van contant geld”, benadrukt de toezichthouder.

Dat vindt ook ouderenbond ANBO. De instelling zegt niet in principe tegen de ontwikkeling van meer pasbetalingen en minder cash te zijn, maar vindt wel dat de keuze niet alleen aan winkeliers kan worden gelaten. „Anders worden groepen straks uitgesloten”, meent een woordvoerder. „Niet alleen ouderen, maar bijvoorbeeld ook mensen in de schuldhulpverlening werken nog veel met contant geld. Wij vinden daarom dat er altijd een mogelijkheid moet zijn om contant te kunnen betalen.”

Voor de coronapandemie deden al steeds meer ondernemers contant geld in de ban uit veiligheidsoverwegingen. Daarbij kost een pinbetaling volgens Betaalvereniging Nederland 19 cent en een contante betaling 29 cent per transactie. Hierin zijn alle kosten meegerekend, van transport, beveiliging tot kassa’s tellen. Winkels zouden door de snelheid van een pinbetaling ook meer klanten aan de kassa kunnen helpen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Shakes » 04 dec 2020, 06:24

Ik denk dat veel fysieke winkels het al lastig genoeg krijgen de komende jaren. Ze doen maar.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 04 dec 2020, 08:53

Hoe ik erin sta betreffende dat Telegraafbericht. Beetje overdreven/stemmingmakend bijna. En dat is een understatement.

Nederland is niet geheel Europa laat staan alle landen op de wereld. De argumentatie tégen contant vind ik niet sterk (als je de oplossingen ziet waarmee ze aankomen )

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Forza » 04 dec 2020, 09:04

Ik snap niet helemaal wat de "normale man" nog met contant moet. Zelf heb ik al een jaar of 2 geen papier geld meer bij, of zelfs in huis. Af en toe wat muntjes om de MTB af te kunnen spuiten bij de lokale wasstraat. M'n baas stort m'n centjes op m'n bankrekening en ik betaal alles met de pas. Ik zou niet weten wat ik nog met contant geld zou moeten. Ik heb wel eens een klokje en een fiets verkocht, maar dat mag de koper mooi overmaken, geen gezeik met (mogelijk nep) contanten.

Ook het hele "de overheid hoeft niet te weten wat ik koop" .... why? Boeie. En als jij dingetjes wil hebben zonder daar belastingen o.i.d. voor te hoeven betalen ben je gewoon crimineel bezig, het zijn nou eenmaal de regeltjes. Ook dat je geld bij de bank staat is toch voor niemand nadelig? Tenzij je zoveel hebt dat je belasting moet betalen, maar dan ben je niet in de positie om te zeuren. Ook bij het kopen van luxe goederen (zoals klokjes in CH) moet je je schamen als je de BTW niet wil betalen.

Verdomme god op je blote knieën bedanken dat je de mogelijkheden, verstand, kennis en kunde hebt om in de positie te zijn een garage vol te zetten met prachtige auto's. Of lades vol te leggen met mooie klokjes.

Dat een veel te verbeteren valt aan de manier waarop de overheid het geld weer uitgeeft staat mijns inziens los van die discussie.
Laatst gewijzigd door Forza op 04 dec 2020, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Camiel » 04 dec 2020, 09:18

Dan zie ik dit soort beelden en dan kan het bannen van cash geld in de supermarkt mij niet snel genoeg gaan.



Ik heb twee tientjes in m'n portemonnee, die zitten er al bijna een jaar in, van mijn laatste trip naar Duitsland. Betaal overal digitaal en als ik iets op Marktplaats gooi, of het nou E20,- of E2000,- is, dan mag er gewoon betaald worden via overschrijving, ik weiger pertinent cash.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Bokkepoot » 04 dec 2020, 09:22

Antwoord op je vraag is zwart geld.

Iedereen die een beetje bijklust wil liefst niet BTW e.d. betalen of een dikke administratie bijhouden.
En zwart geld is in de bouw nog altijd een vaak gebruikt middel. Even bijklussen in de avonduren enzo.

Persoonlijke vind ik het ook prettig om altijd wat geld bij mij te hebben voor het geval mijn pasje het niet doe, en mijn telefoon niet werkt.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Forza » 04 dec 2020, 09:28

Dat zwart geld min of meer gedoogd wordt door de samenleving maakt het niet minder illegaal.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 04 dec 2020, 09:34

Bokkepoot schreef: 04 dec 2020, 09:22 Antwoord op je vraag is zwart geld.

Iedereen die een beetje bijklust wil liefst niet BTW e.d. betalen of een dikke administratie bijhouden.
En zwart geld is in de bouw nog altijd een vaak gebruikt middel. Even bijklussen in de avonduren enzo.

Persoonlijke vind ik het ook prettig om altijd wat geld bij mij te hebben voor het geval mijn pasje het niet doe, en mijn telefoon niet werkt.
Dit dus en het hele verhaal ook.

Criminaliteit is er in vele facetten. Contant stelen is maar een klein deel.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 04 dec 2020, 09:36

Maar ieder z'n mening he.

R-overheid. Banken met teveel macht. Dat vind ik dan weer he.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Tom » 04 dec 2020, 09:38

De vraag is of zwart geld per definitie slecht is, wetende dat je criminaliteit toch nooit uit kunt bannen. En het zwarte geld dat uit bijklussen komt gaat vaak vrij snel de economie weer in. Het is een prachtige gedachte om alles wit te hebben en cash te verbieden, maar de crimineel en de bijklusser vinden toch wel een weg, en hoe stom ook: het helpt de maatschappij in z'n geheel amper, maar de economie is er wel bij gebaad.

Ik betaal ook alles giraal maar vind het een rare trend dat bedrijven geen contant geld aannemen, het is gewoon een wettig betaalmiddel. Als de overheid hier echt in gelooft moeten ze een punt maken en stoppen met het uitgeven er van.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 04 dec 2020, 09:41

+1 Tom
Camiel schreef: 04 dec 2020, 09:18 Dan zie ik dit soort beelden en dan kan het bannen van cash geld in de supermarkt mij niet snel genoeg gaan.



Ik zit bij een ondernemersorganisatie icm politie/justitie, ik krijg wekelijks berichten van roof/diefstal/trucs/inbraak etc van een Beveiligingscommissie

Ook zoals hierboven.

Dan kan de stop van immigratie mij niet snel genoeg gaan.

De info die ik krijg mag niet gedeeld worden. Maar is werkelijk tranentrekkend.

Cash is niet het probleem in dit verhaal.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Forza » 04 dec 2020, 09:47

Robin schreef: 04 dec 2020, 09:36 R-overheid. Banken met teveel macht. Dat vind ik dan weer he.
Over dat er enorm veel te verbeteren valt op de manier waarop de overheid het geld uitgeeft bestaat geen discussie. Maar dat je een deel van je inkomsten moet afstaan lijkt me geen discussie toch? Of wil je op je vrij dag zelf het gras gaan maaien in het plaatselijk plantsoentje.

Ik snap niet helemaal welke macht een bank zou hebben over mijn centen. Daar mag ik toch mee doen wat ik wil?
Tom schreef: 04 dec 2020, 09:38 De vraag is of zwart geld per definitie slecht is, wetende dat je criminaliteit toch nooit uit kunt bannen. En het zwarte geld dat uit bijklussen komt gaat vaak vrij snel de economie weer in. Het is een prachtige gedachte om alles wit te hebben en cash te verbieden, maar de crimineel en de bijklusser vinden toch wel een weg, en hoe stom ook: het helpt de maatschappij in z'n geheel niet, maar de economie is er wel bij gebaad.

Ik betaal ook alles giraal maar vind het een rare trend dat bedrijven geen contant geld aannemen, het is gewoon een wettig betaalmiddel. Als de overheid hier echt in gelooft moeten ze een punt maken en stoppen met het uitgeven er van.
Ook zwart geld is niet per definitie slecht of verkeerd. Als een student 's avonds wat bijverdiend met bijlessen iod hoeft hij daar echt geen kvk voor te gaan aanvragen. Maar als een stukadoor ook 's avonds en in het weekend zijn beroep uitoefent mag hij gewoon belasting betalen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Knot » 04 dec 2020, 09:49

En mocht er ooit toch een verbod komen gaan we weer terug op de ouderwetse ruilhandel lijkt me.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 04 dec 2020, 09:55

Als jij een particulier bent met een x bedrag op je rekening en 'n spaarrekening , je hypotheek, je maandelijkse stortingen uitgaven. Allemaal prima.

Maar als je zakelijk bankiert zitten er even meer haken en ogen aan hoe banken tegen jou als kleine ondernemer aankijken de laatste decennia. Ook al heb je stevig eigen vermogen.

En vooral nu in Corona tijd.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 04 dec 2020, 09:57

Knot schreef: 04 dec 2020, 09:49 En mocht er ooit toch een verbod komen gaan we weer terug op de ouderwetse ruilhandel lijkt me.
Ja de enige bank die jij dan ziet is mijn vensterbank die ik ruil tegen jouw kozijnen. :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bombadil, Gisae, JdBn, maurizio, Philipoo, Sabberjoch, Semrush [Bot], Thomas H, tomgtr en 193 gasten