Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nu een huis kopen

Bericht door matthyssie » 10 sep 2020, 14:04

Ik heb bij mij vermeld dat mijn bod besproken is met de financierende partij en akkoord is bevonden. Verkopende makelaar heeft aangegeven dat mede dit er voor zorgde dat ik als meest serieuze (er waren meer met ong hetzelfde bod) bieder werd gezien.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jussi » 10 sep 2020, 14:18

Elise schreef: 10 sep 2020, 11:16 Je zou zeggen als de Belgen het kunnen, kunnen wij het ook :mrgreen:
Dacht dat het wel gewoon beschikbaar zou zijn in NL.

Hier meer uitleg:
Screenshot 2020-09-10 at 2.20.58 PM.png
Screenshot 2020-09-10 at 2.20.58 PM.png (292.77 KiB) 1516 keer bekeken
https://www.hypotheek.be/nl/blog/kiezen ... -rentevoet

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 10 sep 2020, 14:47

matthyssie schreef: 10 sep 2020, 14:04 Ik heb bij mij vermeld dat mijn bod besproken is met de financierende partij en akkoord is bevonden.
Zo zou ik het voorbehoud financiering opnemen.
Eventueel aangevuld met een voorbehoud op een uit te voeren bouwtechnische keuring waaruit blijkt dat achterstallig onderhoud niet meer dan X euro mag bedragen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2020, 14:49

Elise schreef: 10 sep 2020, 14:47
matthyssie schreef: 10 sep 2020, 14:04 Ik heb bij mij vermeld dat mijn bod besproken is met de financierende partij en akkoord is bevonden.
Zo zou ik het voorbehoud financiering opnemen.
Eventueel aangevuld met een voorbehoud op een uit te voeren bouwtechnische keuring waaruit blijkt dat achterstallig onderhoud niet meer dan X euro mag bedragen.
Eens hoe meer zekerheid je kan bieden hoe beter.
Zo heb ik mijn huis ook kunnen kopen en bij het verkopen van ons beide huizen hebben we ook zeker op de voorwaarden gelet waarmee iemand bied. En gekozen voor zekerheid en niet perse het hoogste bod

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 10 sep 2020, 14:50

Thanks voor de input allemaal!

Elise, wat is dan een redelijk bedrag voor X? Het betreft een (zeer) goed onderhouden huis uit begin 1900 waar volgens de makelaar niks aan gedaan hoeft te worden. Een threshold van €5k lijkt me redelijk dan?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jussi » 10 sep 2020, 15:01

Eerlijk, wil je de woning echt?
Als de woning jou echt aanstaat, zou ik het de verkoper gewoon makkelijk maken. Zoveel mogelijk twijfel wegnemen. Zelfs voorbehoud financiering als je weet dat het risico van kredietweigering bijna nihil is.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 10 sep 2020, 15:02

KoenM schreef: 10 sep 2020, 14:50 Thanks voor de input allemaal!

Elise, wat is dan een redelijk bedrag voor X? Het betreft een (zeer) goed onderhouden huis uit begin 1900 waar volgens de makelaar niks aan gedaan hoeft te worden. Een threshold van €5k lijkt me redelijk dan?
:shock:

Onder voorbehoud van een zeer uitgebreide bouwkundige keuring bieden dan met een flinke grenswaarde voor herstellingen.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Richardt. » 10 sep 2020, 15:09

KoenM schreef: 10 sep 2020, 14:50 Thanks voor de input allemaal!

Elise, wat is dan een redelijk bedrag voor X? Het betreft een (zeer) goed onderhouden huis uit begin 1900 waar volgens de makelaar niks aan gedaan hoeft te worden. Een threshold van €5k lijkt me redelijk dan?
Nouja, het huis is dan toch dik 100 jaar oud. Bewoners kunnen dan wel netjes elke vijf jaar het schilderwerk hebben laten uitvoeren bij wijze van, maar het kan best zijn dat er (voor hun ongemerkt) iets grondig mis is na al die jaren.
Of dat met een bouwkundige keuring naar voren komt is ook maar de vraag, plekken welke de inspecteur niet kan zien zal hij ook geen oordeel over geven.

Wat een redelijk bedrag is voor X is aan jullie zelf natuurlijk. Wat wil/kun je daarvoor missen?

Houdt in deze tijd ook in je achterhoofd dat aanvullende voorwaarden zoals deze ook weer in je nadeel werken als iemand anders hetzelfde bod uitbrengt zonder deze voorbehouden.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 10 sep 2020, 15:10

Ik denk zelf dat het moet gaan om het bedrag wat je zelf afschrikt, een bedrag waarvan jij zegt als er zoveel bijkomt dan hoef ik het niet meer.
5k zit je zo op. Misschien moet je het gewoon op 25k zetten ofzo, gewoon lekker hoog en dan in ieder geval zorgen dat die keuring is uitgevoerd VOORDAT je 3 dagen bedenktijd van je voorlopig koopcontract verlopen zijn.
Door het te vermelden geef je in ieder geval aan dat je het wilt laten keuren.

Vraag is natuurlijk wie je het beste zo'n keuring uit kunt laten voeren en wat ze allemaal bekijken.
Dak/dakgoten zijn volgens mij dingen waar ze niet naar kijken, die ik wel belangrijk zou vinden. Net als de kruipruimte en de fundering. (Schijnt dat door het lage grondwater van de laatste jaren met name oudere huizen/fundering problemen met verzakking kunnen krijgen)
Misschien kun je Luco de ladder opsturen :mrgreen:

En natuurlijk zegt de makelaar dat het allemaal perfect is...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 10 sep 2020, 15:13

Ik kijk inderdaad onder de vloer en bekijk ook de goten en platte daken en andere grote kostenslurpers.
Ik keur alleen niet meer voor particulieren :mrgreen:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 10 sep 2020, 15:14

SlowCo schreef: 10 sep 2020, 15:02 Onder voorbehoud van een zeer uitgebreide bouwkundige keuring bieden dan met een flinke grenswaarde voor herstellingen.
Hoe hoger de grenswaarde, hoe minder snel je daarop zou kunnen ontbinden :wink:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 10 sep 2020, 15:19

Maar ja wat zou nou eigenlijk meer dan 25k kosten aan verborgen gebreken, dat zou alleen een houten paalfundering kunnen zijn.
Maar ik vermoed dat het in die regio op staal staat en geen aardbevingsgebied is.
Goten en daken zijn peanuts, zakgeld. :tooth:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 10 sep 2020, 15:22

Koen zit in Amsterdam en daar is toch heel veel op houten paalfundering gebouwd?

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 10 sep 2020, 15:30

Het huis staat in Utrecht (Oudwijk).

Zowel het dak als de dakgoten zijn al vervangen.

Meer dan €10k aan onderhoud schrikt mij wel af, aangezien de bieding ook al boven de €6k/m2 komt. Volgens mij kun je dan beter hoger bieden met een lagere grens op de bouwkundige keuring? Zeker als zij zelf verwachten dat hier weinig uitkomt?

Dan de volgende vraag: Waar kun je zo’n keuring op korte termijn regelen? De 3 dagen bedenktijd zouden eind volgende week al aflopen en wellicht staan ze niet toe dat je dan al een keuring uitvoert?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 10 sep 2020, 15:32

Richardt. schreef: 10 sep 2020, 15:09 Houdt in deze tijd ook in je achterhoofd dat aanvullende voorwaarden zoals deze ook weer in je nadeel werken als iemand anders hetzelfde bod uitbrengt zonder deze voorbehouden.
Dit idd.

Je wilt wel graag, maar ondertussen wil je toch ook weer een voorbehoud inbouwen. Ik snap dat wel hoor, maar tegenwoordig is degene die het minste ‘eist’ spekkoper. Dus een risico nemen als je het erg graag wilt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 10 sep 2020, 15:36

KoenM schreef: 10 sep 2020, 15:30 Het huis staat in Utrecht (Oudwijk).

Zowel het dak als de dakgoten zijn al vervangen.

Meer dan €10k aan onderhoud schrikt mij wel af, aangezien de bieding ook al boven de €6k/m2 komt. Volgens mij kun je dan beter hoger bieden met een lagere grens op de bouwkundige keuring? Zeker als zij zelf verwachten dat hier weinig uitkomt?

Dan de volgende vraag: Waar kun je zo’n keuring op korte termijn regelen? De 3 dagen bedenktijd zouden eind volgende week al aflopen en wellicht staan ze niet toe dat je dan al een keuring uitvoert?
www.bijn.nl

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 10 sep 2020, 15:55

Arthur schreef: 10 sep 2020, 15:32
Richardt. schreef: 10 sep 2020, 15:09 Houdt in deze tijd ook in je achterhoofd dat aanvullende voorwaarden zoals deze ook weer in je nadeel werken als iemand anders hetzelfde bod uitbrengt zonder deze voorbehouden.
Dit idd.

Je wilt wel graag, maar ondertussen wil je toch ook weer een voorbehoud inbouwen. Ik snap dat wel hoor, maar tegenwoordig is degene die het minste ‘eist’ spekkoper. Dus een risico nemen als je het erg graag wilt.
Dat klopt inderdaad. Ik probeer ook zo flexibel mogelijk te zijn in de voorwaarden, maar zelf heb ik geen inzicht op de technische staat. Vandaar dat ik sowieso een bouwtechnische keuring wil;) Met het drempelbedrag kan je nog wel flexibel zijn natuurlijk.

Uiteindelijk is het ook het hele pakket natuurlijk. Ik kan (En wil) niet én risico lopen een groot deel zelf te moeten financieren, en risico lopen op hoge reparatiekosten. Uiteindelijk moet het toch uit het zelfde potje komen.

@luco, ik heb ze een bericht gestuurd :thumbup:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 10 sep 2020, 16:32

Probeer erachter te komen of het huis op houten palen staat en geef dat dan vooral aan bij de keuring.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 11 sep 2020, 18:39

KoenM schreef: 10 sep 2020, 15:30 Het huis staat in Utrecht (Oudwijk).
Grappig. Ben hier opgegroeid (Wilhelminapark)! Voor zover ik weet zijn er daar in de buurt eigenlijk geen problemen met fundering, boel verzakt ook niet echt in Utrecht.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 11 sep 2020, 18:43

Voor zover ik weet is het voornamelijk regio dordrecht/rotterdam waar ze het grondwater erg veel hebben laten zakken en er problemen zijn, bij vloeren natuurlijk de bekende kwaaitaal vloeren.

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 11 sep 2020, 20:08

Inderdaad grappig Philipoo! Mooie plek om op te groeien;)

Online vond ik ook niet direct problemen.
De oudere huizen in Utrecht hebben geen paalfundering, maar hebben een fundering op staal. Funderingen op staal hebben betrekking op constructies die op relatief geringe diepte op de draagkrachtige ondergrond worden gefundeerd, veelal gemetselde funderingen met een verbrede voet. Fundering op staal, betekent dus niet het materiaalsoort staal
Lijkt dus niet echt een issue. Overigens kan BIJN op korte termijn komen keuren, mocht het allemaal doorgaan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 11 sep 2020, 20:44

KoenM schreef: 11 sep 2020, 20:08 Inderdaad grappig Philipoo! Mooie plek om op te groeien;)

Online vond ik ook niet direct problemen.
De oudere huizen in Utrecht hebben geen paalfundering, maar hebben een fundering op staal. Funderingen op staal hebben betrekking op constructies die op relatief geringe diepte op de draagkrachtige ondergrond worden gefundeerd, veelal gemetselde funderingen met een verbrede voet. Fundering op staal, betekent dus niet het materiaalsoort staal
Lijkt dus niet echt een issue. Overigens kan BIJN op korte termijn komen keuren, mocht het allemaal doorgaan.
Fundering op staal moet je gewoon kijken of er grote scheuren in het huis zitten, maar vroeger werd er heel veel met meer kalk in de specie gemetseld, dus kan het wat beweging opvangen.

Bijn weet hoe het werkt en keuringen vaak snel moeten, daar leven ze van.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 12 sep 2020, 11:02

KoenM schreef: 11 sep 2020, 20:08 Inderdaad grappig Philipoo! Mooie plek om op te groeien;)

Online vond ik ook niet direct problemen.
De oudere huizen in Utrecht hebben geen paalfundering, maar hebben een fundering op staal. Funderingen op staal hebben betrekking op constructies die op relatief geringe diepte op de draagkrachtige ondergrond worden gefundeerd, veelal gemetselde funderingen met een verbrede voet. Fundering op staal, betekent dus niet het materiaalsoort staal
Lijkt dus niet echt een issue. Overigens kan BIJN op korte termijn komen keuren, mocht het allemaal doorgaan.
Inderdaad een mooie plek om te wonen! Welke straat/deel van oudwijk zou het zijn?

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 15 sep 2020, 18:30

Het zou in de Oudwijkerveldstraat zijn. Helaas gehoord dat onze bieding niet hoog genoeg was. Was een serieuze bieding vergeleken met de andere, maar helaas heeft iemand significant meer geboden.

Nu maar weer afwachten tot er een andere woning naar onze zin online komt.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 16 sep 2020, 14:31

KoenM schreef: 15 sep 2020, 18:30 Het zou in de Oudwijkerveldstraat zijn. Helaas gehoord dat onze bieding niet hoog genoeg was. Was een serieuze bieding vergeleken met de andere, maar helaas heeft iemand significant meer geboden.

Nu maar weer afwachten tot er een andere woning naar onze zin online komt.
Jammer. Mooi straatje om te wonen!

Wij krijgen overmorgen de sleutel :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Erik dB, Geertmans, MParallel, Wimo, Wout309t, Zed240 en 166 gasten