Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: Nu een huis kopen

Bericht door CRZ » 08 sep 2020, 12:31

ArjandeV schreef: 08 sep 2020, 11:24
Afbeelding
Herkenbaar... :)
Wij zijn overigens wel voor echt hout gegaan. Eikenhouten vloer gaf toch wel meer charme in onze gedachten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Eric H » 08 sep 2020, 12:37

matthyssie schreef: 08 sep 2020, 10:36 Goed nieuws! Het huis is mij gegund! In overleg de overdracht naar januari gezet, dubbel winst :).
Gefeliciteerd man !!

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Nu een huis kopen

Bericht door G Kolkman » 08 sep 2020, 12:40

congrats!

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 08 sep 2020, 12:42

CRZ schreef: 08 sep 2020, 12:31
ArjandeV schreef: 08 sep 2020, 11:24
Afbeelding
Herkenbaar... :)
Wij zijn overigens wel voor echt hout gegaan. Eikenhouten vloer gaf toch wel meer charme in onze gedachten.

Afbeelding
Dit is best een beetje creepy :lol:

Ook gelijk de reden dat wij géén eiken visgraat met stalen deuren wilden. Ondanks dat het mooi is, doet wel echt iedereen het nu.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ///Joost » 08 sep 2020, 12:42

Martijn_bmw schreef: 08 sep 2020, 12:20 Waarom maar 10jr rente vast? Lager dan de rent nu is kan die niet meer worden lijkt mij... ik heb althans met die gedachte 30jr vast gekozen.

Verder wel/niet geld in eigen stenen is denk ik een afweging die vooral met discipline te maken heeft ja.
Ik laat mijn gespaarde /afgeloste geld incl. overwaarde door marktgroei van mijn vorige huis 100% in de stenen zitten en los de komende 30jr dus verder af naar 0EUR i.c.m. annuïteit, tegen die tijd ben ik 67 en zie het als investering voor later.
Ik had in deze tijd ook voor 30 jaar vast gekozen, had ik nu een hypotheek moeten afsluiten. Maar goed, het blijft een gok. De rentes zullen niet snel gaan stijgen, maar 10 jaar is van de andere kant ook weer een hele tijd. Echt veel lager kan het ook weer niet gaan.

Ik sta er hetzelfde in als jij, Martijn. Ook 30 jaar annuiteiten, 10j vast op 2,95% met nog een goede 4 jaar te gaan tot de nieuwe renteonderhandeling. Qua extra geld gaat er buiten onderhoud geen stuiver in mijn huidige woning. Ik zie het puur als onderdak en heb totaal geen behoefte aan een upgrade van keuken of badkamer. Woning is uit 2005, maar ik zie er genoeg in de wijk die de laatste tijd complete renovaties doorvoeren. Zoals Richard al zei, zo veel mensen zo veel wensen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2020, 12:46

Jij (Joost) gaat ook emigreren naar USA toch? Dan is de situatie sws weer anders.
idd niks investeren straks verkopen en cash meenenem daarheen.

hoe regels, huizen kopen, etc daar zijn geen idee maar het zal vast anders werken dan hier in NL :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ///Joost » 08 sep 2020, 12:47

Ja, ik scheef even hypothetisch gezien. :tooth: Dus ik sta er wel zo in, ongeacht of ik weg ging.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 08 sep 2020, 12:51

Over hypotheken etc. Wij hebben gekozen voor 20 jaar vast, totale hypotheek wordt iets van 380k op een huis van 450k. De overwaarde van ons huidige huis nemen we mee en we hebben ervoor gekozen om ook nog een deel aflossingsvrij te laten (115k). Rente is 1.85% voor die 20 jaar vast. Hij zakt naar 1.75% zodra onze LTV onder de 90% komt (nu nog overbrugging) en zakt naar 1.65% zodra we onder de 80% komen.

Waarom toch aflossingsvrij? Je kan natuurlijk alles volledig aflossen, maar ik vind het ergens fijn dat het vrijblijvend is en dat we op die manier iets meer geld overhouden. Nu boeit dat niet meer zo vanwege hoe het op de zaak loopt, maar toen ik deze hypotheek afsloot was ik nog gewoon in loondienst. In mijn optiek zal mijn huis altijd meer waard blijven dan die 115k aflossingsvrij die ik heb, dus alles wat het huis daarboven waard is, is mooi meegenomen, althans zo denk ik dan maar.

Daarnaast is het het doel om het huis ipv in 27 jaar (HRA etc, dus looptijd is 3 jaar korter) in iets van 5-10 jaar af te lossen, met oog op mijn nieuwe inkomsten kan dat als het goed is in de komende 5 jaar of in ieder geval het zo te verlagen dat we financieel gedekt zijn als er wat met mij of mijn werk gebeurd en dat mijn vrouw + zoontje gewoon daar kunnen blijven wonen. Er zijn wellicht betere manieren om dat geld te investeren en om het te laten renderen, dus kleine slag om de arm hierin, wellicht beter om het zo te laten renderen dat de hypotheekkosten gedekt zijn. Bijv vakantiehuis, tweede huis, verhuren etc..

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Richardt. » 08 sep 2020, 12:52

Elise schreef: 08 sep 2020, 12:29
///Joost schreef: 08 sep 2020, 11:13 Er zijn meer manieren om je geld te laten renderen. Dat bedoel ik met gebrek aan onderwijzing. Er is beperkte kennis over de economie bij de gemiddelde burger.
Helemaal waar Joost, maar de gemiddelde burger moet zich daar helemaal niet mee bezig houden. Die moet gewoon een hypotheek op de lange termijn afsluiten en zich verre van allerlei financiële constructies houden waar hij toch de ballen verstand van heeft. Want het eind van het liedje is dat hij aan alle kanten geplukt is.
Zo is het ook maar net.
Mijn ouders hebben jaren terug ook een doodsimpele hypotheek afgesloten. Stukje annuitair en een stukje spaarhypotheek, geen gekke dingen gedaan qua hoogte van de hypotheek (sky was the limit in die tijd natuurlijk). Gewoon de woning financieren en klaar.
Toen ze 20 jaar terug toch eens afspraak maakten met de hypotheekadviseur was deze snel klaar. "Ik zou vanavond fijn samen een borrel drinken en niets veranderen, zo mooi en simpel heb ik het sinds tijden niet meer gezien en het maandbedrag is een lachertje". Een jaar of 15 later was de woning afbetaald.

Netjes een jaar of 30 maandelijks hetzelfde bescheiden bedrag betaald, er geen nacht van wakker gelegen en vlak voordat mijn vader met pensioen ging geen hypotheek meer. Mijn ouders zijn geen entrepeneurs, gewoon een typische Jan Modaal en mijn vader heeft zelfs maar 2 of 3 werkgevers gehad in zijn leven.

Ik heb dezelfde insteek als mijn ouders en ook als Martijn. Lekker overzichtelijke hypotheek, rente zo lang mogelijk vastzetten, misschien een keer een stukje versnel aflossen maar dat is geen must. 30 jaar lang maandelijks dezelfde lasten en na 30 jaar is de woning van mij, alhoewel ik wel denk dat we nog een keer gaan verhuizen over een aantal jaren.

Zit het leven/carrière lekker mee dan is dat "winst", blijft het zoals nu of lopen de inkomsten terug dan is er ook absoluut geen man over boord.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 08 sep 2020, 13:16

Feli Thys.

Deze al langsgekomen? Vreemd verhaal. Wishful Thinking van de RABO(?)
https://www.nu.nl/economie/6075969/rabo ... lk_wrapper

vester86
Berichten: 2674
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Nu een huis kopen

Bericht door vester86 » 08 sep 2020, 13:33

ja zoiets riepen ze in maart / april ook... huizenprijzen zouden instorten. we hebben allemaal gezien wat er gebeurd is..

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Tom » 08 sep 2020, 14:14

Richardt. schreef: 08 sep 2020, 12:52 Ik heb dezelfde insteek als mijn ouders en ook als Martijn. Lekker overzichtelijke hypotheek, rente zo lang mogelijk vastzetten, misschien een keer een stukje versnel aflossen maar dat is geen must. 30 jaar lang maandelijks dezelfde lasten en na 30 jaar is de woning van mij, alhoewel ik wel denk dat we nog een keer gaan verhuizen over een aantal jaren.
Zo heb ik het ook altijd ingestoken, lekker overzichtelijk en betaal sinds het begin hetzelfde bedrag. Ook als ik een functie of wat naar beneden zou gaan kan ik m'n hypotheek betalen. Een financiële planning heb ik niet, nooit gehad. Ik had wel een deel aflossingsvrij genomen, maar lijkt me dat ik dat wel kan aftikken rond de einddatum. Tussentijds aflossen nooit gedaan, ook omdat ik 'nu' leef en een berg geld minder leuk te besteden is als je oud bent, denk ik dan. Die financiële ruimte heb ik daarom liever nu. Wel merk ik dat ik de laatste jaren meer tevreden ben met wat ik heb, vroeger kocht ik altijd het nieuwste van het nieuwste... die drang heb ik minder. Wellicht komt er dus (ongepland) een moment dat ik net zo goed kan gaan aflossen. Zou ook een fijn gevoel geven natuurlijk. Maar ik zie het allemaal wel.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 08 sep 2020, 14:41

Philipoo schreef: 08 sep 2020, 11:02
matthyssie schreef: 08 sep 2020, 10:36 Goed nieuws! Het huis is mij gegund! In overleg de overdracht naar januari gezet, dubbel winst :).
Lekker bezig! Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ///Joost » 08 sep 2020, 14:42

Mooie ervaringen hier. Wat ik zelf ervaar, zoals Tom, is dat de drang naar 'meer' de laatste jaren naar de achtergrond is vedwenen. Sinds mijn vrouw en ik ouders zijn geworden zijn we een stuk minder materialistisch en ben ik vooral bezig met de lange termijn. Ik zou willen dat ik op mijn 20e wist wat ik nu weet. Dan had ik waarschijnlijk mijn huis nu al afbetaald :tooth:. Wel zo prettig dat ik onze zoon bepaalde zaken kan meegeven als hij wat ouder wordt, die mij zelf nooit geleerd zijn.

Mijn ouders hadden ook een 'simpel' leven. Pa verdiende de kost in loondienst, ma was thuis en zorgde voor het gezin. Zuinig leven was meestal het devies, veel zelf doen/repareren/bouwen, en ze leven nog steeds in het vrijstaande huis met grote tuin wat ze in 1974 hebben gekocht. Gewoon een jan modaal Opel, Peugeot en later Volvo (240/S40/V50/XC70, in die volgorde) voor de deur. Kortom, goed is goed. Het hoeft niet altijd beter, mooier, nieuwer, groter, etc. Daar plukken ze nu de vruchten van en genieten heerlijk van hun pensioen, inclusief leuke motoren en extra auto's. Dat is ook een keuze, en natuurlijk hadden ze het wat 'makkelijker' als boomer, maar dat is weer een andere discussie. Ik doel meer op de manier van leven.

Onze generatie heeft het wat lastiger monetair gezien, dus 'wij' moeten wat creatiever zijn met het laten renderen van geld. Gewoon zuinig leven, daar red je het niet meer mee vandaag de dag. Alles is procentueel echt een stuk duurder geworden en lonen zijn niet meegestegen. Dat vind ik dan ook weer een leuk onderdeel van de puzzel, het zoeken naar investeringen in allerlei soorten en maten.

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door jos_br » 08 sep 2020, 14:46

Toch is er veel verandert. Toen wij het huis kochten sliep ik er slecht van met een rente van 9,6%. Na 30jr en elke 10jr de (spaar)hypotheek verlengen hebben we bijna constant hetzelfde maandbedrag betaald. Nu het afgelost is zitten we aan een behoorlijke verbouwing (verduurzamen heet dat.... :D ) te denken, echter hadden we ook het idee het huis te verkopen en het bedrag wat we voor de verbouwing nodig -denken te- hebben, dat geld bij te leggen en een andere woning te kopen. Daar zijn we alweer snel van terug gekomen wanneer je ziet wat er dan te koop aangeboden wordt.

Jos.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 08 sep 2020, 14:47

jos_br schreef: 08 sep 2020, 11:19
Luco schreef: 07 sep 2020, 17:40
ow man, wat liggen die kanaal/breed plaatvloeren slecht
Euh Luco, wat zijn dat??(heb de ballen verstand van bouwen)
matthyssie schreef: 08 sep 2020, 10:36 Goed nieuws! Het huis is mij gegund! In overleg de overdracht naar januari gezet, dubbel winst :).
Vind het een opvallend goed gelukte aanbouw! Gefeliciteerd met de aankoop.

Jos.
Zijn type vloeren, breedplaat is een dunne vloer waarop brugjes staan waar wapening op gaat en de leidingen erin en dan afstorten.
worden dan ook afgestempeld en na drogen stempels weg.
Kanaalplaatvloeren zijn vloeren die meestal voorgespannen zijn met luchtkanalen waar alleen nog een smeervloer overheen gaat.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 08 sep 2020, 14:50

///Joost schreef: 08 sep 2020, 11:39 Arjan, OK best een goed idee hebben jullie dus... :tooth:

Visgraad vind ik persoonlijk erg mooi, en is ook tijdloos. Dat zou mijn keuze ook zijn, als alles open lag. Mooie foto's!
hongaarse punt vind ik mooier dan visgraat

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Tom » 08 sep 2020, 15:05

///Joost schreef: 08 sep 2020, 14:42 Ik zou willen dat ik op mijn 20e wist wat ik nu weet. Dan had ik waarschijnlijk mijn huis nu al afbetaald :tooth:. Wel zo prettig dat ik onze zoon bepaalde zaken kan meegeven als hij wat ouder wordt, die mij zelf nooit geleerd zijn.
Ik heb ook onnodig veel geld uitgegeven. Auto's is natuurlijk een hoop aan opgegaan, dat moet ik niet uitrekenen. Ook andere dingen omdat je jong bent. Als ik dat niet had gedaan had ik wellicht ook de boel afbetaald. Maar ik heb er geen spijt van, zijn ook tig mooie herinneringen uit voortgekomen. Dat hele afbetalen is ook geen doel op zich voor mij. Wat als je het hebt afbetaald, "kun" je dan wel ineens uitgeven of blijft het knagen: misschien een tweede woning en dat verhuren. Dan ben je dertig jaar verder en heb je leuke inkomsten uit huren, maar ben je dan gelukkig? Ik zie veel mensen die het dan nog steeds niet kunnen uitgeven omdat ze al decenia in een modus zitten waarin ze zuinig moeten zijn en de halve dag naar een nietszeggend getalletje op hun rekening staren. Voor mij is één ding belangrijk: ik wil gewoon comfortabel leven. Voor mij is dat leuke dingen doen zonder eerst op de bankrekening te moeten kijken: in een dag een tank benzine leeg rijden, uit eten, op vakantie, nieuwe telefoon kopen, etc. Dat kon ik vroeger (zeg maar in de onverstandige tijd) en nu nog steeds (in de verstandigere tijd), en wellicht in de toekomst een keer zonder hypotheek.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 08 sep 2020, 15:10

Ik hoop alles te verbrassen voordat ik dood ga, ik hoef niks over te houden, de leuke tijden kunnen ze je niet afpakken, geld wel.

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door jos_br » 08 sep 2020, 15:15

Tom schreef: 08 sep 2020, 15:05
///Joost schreef: 08 sep 2020, 14:42 Ik zou willen dat ik op mijn 20e wist wat ik nu weet. Dan had ik waarschijnlijk mijn huis nu al afbetaald :tooth:. Wel zo prettig dat ik onze zoon bepaalde zaken kan meegeven als hij wat ouder wordt, die mij zelf nooit geleerd zijn.
Ik heb ook onnodig veel geld uitgegeven. Auto's is natuurlijk een hoop aan opgegaan, dat moet ik niet uitrekenen. Ook andere dingen omdat je jong bent. Als ik dat niet had gedaan had ik wellicht ook de boel afbetaald. Maar ik heb er geen spijt van, zijn ook tig mooie herinneringen uit voortgekomen. Dat hele afbetalen is ook geen doel op zich voor mij. Wat als je het hebt afbetaald, "kun" je dan wel ineens uitgeven of blijft het knagen: misschien een tweede woning en dat verhuren. Dan ben je dertig jaar verder en heb je leuke inkomsten uit huren, maar ben je dan gelukkig? Ik zie veel mensen die het dan nog steeds niet kunnen uitgeven omdat ze al decenia in een modus zitten waarin ze zuinig moeten zijn en de halve dag naar een nietszeggend getalletje op hun rekening staren. Voor mij is één ding belangrijk: ik wil gewoon comfortabel leven. Voor mij is dat leuke dingen doen zonder eerst op de bankrekening te moeten kijken: in een dag een tank benzine leeg rijden, uit eten, op vakantie, nieuwe telefoon kopen, etc. Dat kon ik vroeger (zeg maar in de onverstandige tijd) en nu nog steeds (in de verstandigere tijd), en wellicht in de toekomst een keer zonder hypotheek.
Dat zijn toch keuze's. Wij konden toen meer geld lenen, ofwel een duurder huis kopen, we wilden echter wel normaal kunnen leven waar ook wat hobby's bij horen en fatsoenlijke auto's rijden. Ook veranderingen aan het huis moesten betaald kunnen worden. Maar ik heb toch het idee dat woningen over het algemeen duurder zijn geworden in verhouding met de verdiensten. Kan me vergissen??

Jos.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2020, 15:18

@Luco; probleem is alleen dat je niet weet wanneer je dood gaat...

En als je nu ergens in de 30 bent (zoals ik bijv en vele DF'ers volgens mij) is er maar weinig zekerheid over óf en hoeveel pensioen er straks nog is. Je wil ook niet op de leeftijd van zo'n beetje 70 ineens moeten gaan leven van de bijstand.

Vandaar dat ik kies voor een volledig annuïteit hypotheek, als ik 67 ben is het huis afbetaald.
Is er tegen die tijd een prima pensioen, mooi kan ik blijven wonen en leven zoals ik nu doe.
Is er geen pensioen of weinig? huis verkopen, pegels op de bank en in een huurwoning de oude dag door en intussen van de verkoop opbrengst uit je huis toch nog leuk kunnen leven.

Dat is een beetje mijn idee achter volledig aflossen in de looptijd van de hypotheek.
Maar zoals al wel eerder vermeld in dit topic, zoveel mensen zoveel wensen en je moet uiteraard kiezen waar je zelf lekker bij voelt.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 08 sep 2020, 15:22

Martijn_bmw schreef: 08 sep 2020, 15:18 @Luco; probleem is alleen dat je niet weet wanneer je dood gaat...

En als je nu ergens in de 30 bent (zoals ik bijv en vele DF'ers volgens mij) is er maar weinig zekerheid over óf en hoeveel pensioen er straks nog is. Je wil ook niet op de leeftijd van zo'n beetje 70 ineens moeten gaan leven van de bijstand.

Vandaar dat ik kies voor een volledig annuïteit hypotheek, als ik 67 ben is het huis afbetaald.
Is er tegen die tijd een prima pensioen, mooi kan ik blijven wonen en leven zoals ik nu doe.
Is er geen pensioen of weinig? huis verkopen, pegels op de bank en in een huurwoning de oude dag door en intussen van de verkoop opbrengst uit je huis toch nog leuk kunnen leven.

Dat is een beetje mijn idee achter volledig aflossen in de looptijd van de hypotheek.
Maar zoals al wel eerder vermeld in dit topic, zoveel mensen zoveel wensen en je moet uiteraard kiezen waar je zelf lekker bij voelt.
Tuurlijk is ook zo, het is ook meer van dat ik niet teveel achter de hand wil/hoef te hebben, wij steken nu ook veel in het huis zodat we daarmee iig geen buil kunnen vallen ook al zou de markt zakken.
Misschien verkopen we het voor het vrij is, misschien niet. Dan kunnen we als ik kan stoppen met werken leuke dingen van doen, ga ik voor die tijd het hoekje om is Jolanda iig goed verzorgd achtergelaten, rest is voor mij onbelangrijk.
En gaan we voor die tijd samen hebben we een paar gelukkige kennissen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 08 sep 2020, 15:42

matthyssie schreef: 08 sep 2020, 10:36 Goed nieuws! Het huis is mij gegund! In overleg de overdracht naar januari gezet, dubbel winst :).
Top :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door jos_br » 08 sep 2020, 16:28


Beros
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Beros » 08 sep 2020, 16:41

Rente 30 jaar vastzetten ten opzichte van bijvoorbeeld 20 jaar heb ik nooit begrepen. Waarom zou je het risico willen verzekeren om over 20 jaar mogelijk iets lagere maandlasten te hebben? Bang dat de rente opeens 10% is? Zo risicomijdend als het kan maar natuurlijk wel rondje Nürburgring 2 keer per jaar :wink: Hypotheekadviseurs komen niet verder dan "je doet het voor een stukje extra zekerheid", maar uitrekenen waar we het over hebben doen ze niet. Zelfs mensen die ik hoog heb zitten met bijv. een financiële achtergrond nemen zo'n beslissing "op gevoel".

Even als simpel rekenvoorbeeldje:

Stel je koopt nu een huis van 500k met een hypotheek van 500k. Annuïteit en volledig aflossen in 30 jaar.
scenario (A) rente 20 jaar = 2,05%
scenario (B) rente 30 jaar = 2,35%
Dit is op dit moment denk ik een realistische risicopremie voor 10 jaar extra rentevaste periode.

Na 20 jaar dokken (afgeronde bedragen exclusief HRA):
Restschuld (A) = 202k; betaalde rente (A) = 148k
Restschuld (B) = 207k; betaalde rente (B) = 172k

Als je huis elk jaar 2% meer waard wordt is het na 20 jaar al 743k waard. Ervan uitgaande dat je echt per se na 30 jaar het hele huis afgelost wil hebben, moet je nog 202k herfinancieren.

N.B. als je bij het afsluiten bijv. 60k bruto verdiende dan is dat met 2,5% salarisstijging per jaar na 20 jaar al 98k. Hoe bang word je dan van 202k herfinancieren? Maar dit terzijde.

Ok, we gaan in (A) die 202k herfinancieren voor jaar 20 tot 30. De LTV voor de nieuwe lening van 10 jaar is dan slechts 27%. Als de 10-jaarsrente bij deze LTV dan ca. 4,5% is dan heb je na 30 jaar precies even veel rente betaald als in scenario (B). De kans hierop is echt niet heel groot. Waar zal die rente nu liggen? 1,3% ofzo? Als de rente lager is dan 4,5% houd je natuurlijk geld over.

Je kunt in scenario (A) nog extra zekerheid inbouwen: na 20 jaar heb je in scenario (A) namelijk in totaal 18k aan bruto maandlasten uitgespaard. Als je braaf elke maand het verschil op een spaarrekening zet dan heb je na 20 jaar de keuze om dit in je huis te stoppen. Het herfinancieringsrisico wordt daarmee nog lager. Dan moet de rente al boven de 5% uitstijgen om na 30 jaar nog duurder uit te zijn. Als de rente lager blijkt te zijn kun je de studie van je kinderen ermee betalen of een Ringtool kopen ;)

De kans dat iemand scenario (A) of (B) helemaal doorloopt is ook nog eens heel klein. Als je namelijk niet 30 jaar in het huis blijft wonen maar een keer wil verhuizen naar een DF-waardig huis, dan lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat je de oude hypotheek bij verkoop aflost en de 'restschuld' meefinanciert met je nieuwe huis - ik moet erbij zeggen dat ik niet precies weet hoe hypotheekverstrekkers hiermee omgaan, of ze bijv. bereid zijn om de oude hypotheek over te nemen tegen de bestaande (rente)condities, maar volgens mij is dit niet eenvoudig als je je hypotheek wilt verhogen. Zo niet, dan ben je sowieso afhankelijk van de rente op dat moment en heb je al die jaren teveel betaald voor zekerheid waar je nooit profijt van gaat hebben. Je restschuld bij tussentijds verhuizen is ook nog eens hoger in scenario (B) omdat je in scenario (A) elke maand meer hebt afgelost.

Disclaimer: dit is maar een mening, ik ben geen hypotheekadviseur :blink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dave van marion, Gert-jan, Nico e39, Nivek, Rogerb, Thomas H, Thomasss, TLRS, tomgtr en 161 gasten