Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2020, 16:26

Jussi schreef: 01 sep 2020, 15:39
tomgtr schreef: 01 sep 2020, 14:39 Dat is waar Joost, maar totdat je getekend hebt bij makelaar is het verdomde lastig om je echt iets te maken (afgezien van de wettelijke bedenktijd). Sterker nog, totdat de borg is gesteld/betaald. Hoeveel verkopers kiezen gang naar rechter als een koper wegloopt van zijn bod?
Dit.

Als je even rekent hoeveel kosten en tijd je gaat moeten steken om je ‘gelijk’ voor de rechter te halen... Gewoon naar de tweede bieder door en klaar.
Eens, en daarbij de koper heeft zo een financiële afwijzing te pakken als hij wil.
Geen werkgevers verklaring inleveren, of tussentijds een bkr regelen door een lening aan te gaan en klaar. Schijnt regelmatig te gebeuren heb ik vernomen...

Dus leuk die 5 dagen op papier maar met een financiering voorbehoud moet je gewoon 6-8 weken met samengeknepen billen afwachten als verkoper...

Pas als de bankgarantie gesteld is bij de notaris en dus de definitieve getekende offerte van de bank rond is kan je de champagne ontkurken.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 01 sep 2020, 16:34

///Joost schreef: 01 sep 2020, 14:30 Theoretisch is dit een mooi verhaal, maar in de praktijk hebben starters vaak geen nagel om hun kont mee te krassen, en zal de bank voor een groot deel garant moeten staan voor de financiering. Een gesprekje met de bank is leuk en aardig, maar tot de tijd dat je een getekende offerte hebt liggen, kan het nog alle kanten op. Je zult maar een koopcontract getekend hebben en door een onvoorziene reden geen fianciering kunnen krijgen. Dan ben je flink gen**id. Jij als niet-starter hebt meer ervaring en wellicht wat extra centen op de bank om het risico te nemen, maar iemand die net uit de schoolbanken komt heeft zowel het eerste als het tweede niet.
Dit +1000. Ik verbaas me erover hoe makkelijk "DF" denkt over bieden zonder voorbehoud van financiering, terwijl ik vrijwel het volledige aankoopbedrag moet financieren. Ik loop liever een huis mis door het er wel bij te zetten dan dat ik het risico neem. Als je knap verdient, je hebt een hoop eigen geld of overwaarde in je oude woning is het wat anders.

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 sep 2020, 16:37

Martijn_bmw schreef: 01 sep 2020, 16:26
tomgtr schreef: 01 sep 2020, 14:39 Dat is waar Joost, maar totdat je getekend hebt bij makelaar is het verdomde lastig om je echt iets te maken (afgezien van de wettelijke bedenktijd). Sterker nog, totdat de borg is gesteld/betaald. Hoeveel verkopers kiezen gang naar rechter als een koper wegloopt van zijn bod?
Dit.

Als je even rekent hoeveel kosten en tijd je gaat moeten steken om je ‘gelijk’ voor de rechter te halen... Gewoon naar de tweede bieder door en klaar.
Eens, en daarbij de koper heeft zo een financiële afwijzing te pakken als hij wil.
Geen werkgevers verklaring inleveren, of tussentijds een bkr regelen door een lening aan te gaan en klaar. Schijnt regelmatig te gebeuren heb ik vernomen...

Dus leuk die 5 dagen op papier maar met een financiering voorbehoud moet je gewoon 6-8 weken met samengeknepen billen afwachten als verkoper...

Pas als de bankgarantie gesteld is bij de notaris en dus de definitieve getekende offerte van de bank rond is kan je de champagne ontkurken.
Vanaf Jussi's respons bekijken we het ineens vanuit de verkopers kant. Prima, door naar de volgende ga ik ook zeker in mee, en ik zou ook niet de gang naar de rechter maken in zo'n oververhitte markt. Echter, hiervoor hadden we het over het risico als koper zijnde. Er zullen weinig starters zijn die de fiancieringsvoorbehoudclausule niet zullen opnemen in het koopcontract, en wel zo verstandig. Voor hetzelfde geld heb je met een l*l van een verkoper te maken die wel degelijk een lange adem heeft, en dan hang je tot je nek in de schuld...zonder huis welteverstaan.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 01 sep 2020, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 sep 2020, 16:38

matthyssie schreef: 01 sep 2020, 16:34 [quote=///Joost post_id=<a href="tel:1445969">1445969</a> time=<a href="tel:1598963429">1598963429</a> user_id=5483]
Theoretisch is dit een mooi verhaal, maar in de praktijk hebben starters vaak geen nagel om hun kont mee te krassen, en zal de bank voor een groot deel garant moeten staan voor de financiering. Een gesprekje met de bank is leuk en aardig, maar tot de tijd dat je een getekende offerte hebt liggen, kan het nog alle kanten op. Je zult maar een koopcontract getekend hebben en door een onvoorziene reden geen fianciering kunnen krijgen. Dan ben je flink gen**id. Jij als niet-starter hebt meer ervaring en wellicht wat extra centen op de bank om het risico te nemen, maar iemand die net uit de schoolbanken komt heeft zowel het eerste als het tweede niet.
Dit +1000. Ik verbaas me erover hoe makkelijk "DF" denkt over bieden zonder voorbehoud van financiering, terwijl ik vrijwel het volledige aankoopbedrag moet financieren. Ik loop liever een huis mis door het er wel bij te zetten dan dat ik het risico neem. Als je knap verdient, je hebt een hoop eigen geld of overwaarde in je oude woning is het wat anders.
Niet makkelijk maar reëel, anders wordt het hem vaak niet. Maar een redelijke overwaarde helpt idd wel.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2020, 16:41

///Joost schreef: 01 sep 2020, 16:37

Dit.

Vanaf Jussi's respons bekijken we het ineens vanuit de verkopers kant. Prima, door naar de volgende ga ik ook zeker in mee, en ik zou ook niet de gang naar de rechter maken in zo'n oververhitte markt. Echter, hiervoor hadden we het over het risico als koper zijnde. Er zullen weinig starters zijn die de fiancieringsvoorbehoudclausule niet zullen opnemen in het koopcontract, en wel zo verstandig. Voor hetzelfde geld heb je met een l*l van een verkoper te maken die wel degelijk een lange adem heeft, en dan hang je tot je nek in de schuld...zonder huis welteverstaan.
ik reageerde op wat Philipoo schreef en dat een gang naar de rechter vrij zinloos is bij financiering voorbehoud.
die afkeuring heb je namelijk zo geregeld als koper. (en dus als verkoper geen poot om op te staan tot de borgstelling en getekende offerte rond is)

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 sep 2020, 16:53

Ok, ik begrijp wat je bedoelt. Maar goed, ik ben het wel met Arthur eens dat er allemaal redelijk makkelijk over gedaan wordt. Persoonlijk zie ik het allemaal 100% afgezekerd als koper, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan, of fratsen hoeft uit te halen. Dan maar misgrijpen en wat langer wachten op het volgende huis.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2020, 17:00

^^ Klopt hoor, zeker als starter zou ik ook niet zonder voorbehoud bieden.
Je weet nooit wat je tegenkomt in het financiering traject en de meest stomme dingen kunnen je nekken. (bijv bij mijn kopers bijna alsnog geen financiering door een fietsplan waar ze zelf nooit meer aan hadden gedacht...)

Zelf met het kopen van huidige huis wel gedurfd (en daardoor dus ook kunnen kopen, anders was een ander ermee vandoor gegaan met een hoger bod maar wel met voorbehoud)

Maar mijn situatie nu compleet anders dan een starter, samenwonen met vriendin van 2 koophuizen naar 1. 2x goede overwaarde en dus maar 50% financiering nodig. Anders zou ik idd ook niet aandurven hoe verleidelijk ook om daarmee beter uit de bus te komen dan andere bieders.
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 01 sep 2020, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 01 sep 2020, 17:01

Philipoo schreef: 01 sep 2020, 14:42
Dit had ik waarschijnlijk wel gedaan als het buiten de bedenktermijn was geweest.
Hij had zijn moeder toch nodig voor financiering?
Als die de financiering terugtrekt sta jij kansloos bij de rechter.
Philipoo schreef: 01 sep 2020, 12:35 Lag niet aan de financiering, hij heeft zich om laten praten door z'n moeder die er kennelijk niet blij mee was dat die dit huis zou kopen oid. Ook al had hij haar niet nodig gehad voor een deel van de financiering had hij waarschijnlijk nog steeds naar haar geluisterd.

Elise

Bericht door Elise » 01 sep 2020, 17:03

Martijn_bmw schreef: 01 sep 2020, 11:24 ^^Eens, "vroegah" kwam het nauwelijks voor vertelde mijn makelaar.

De huidige starters noemde ze al "de marktplaats generatie" eerst bieden en dan pas nadenken en dus regelmatig terugkrabbelen...
Ik snap niet dat de makelaars niet schriftelijk laten bieden en zeg €250 borg laten storten bij hun bod.
Bod niet geaccepteerd, borg terug.
Bod intrekken, borg kwijt.

alt

Bericht door alt » 01 sep 2020, 17:09

Ik denk dat jullie het niet goed begrijpen op welke voorwaarden je een hypotheek krijgt.
Een hypotheek krijg je naar je inkomen & het geld wat je in kan brengen.
Niet op de waarde van een huis.
Als je als koper weet hoeveel geld je kan lenen, dan pas kan je een huis kopen.
Gaan bieden & later gaan shoppen om een hypotheek te krijgen, is niet de weg.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 01 sep 2020, 17:12

Dat is iedereen duidelijk Alt. Maar als je moet overbieden, ben je afhankelijk van een taxatie om te bepalen hoeveel je mag financieren.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 sep 2020, 17:17

alt schreef: 01 sep 2020, 17:09 Ik denk dat jullie het niet goed begrijpen op welke voorwaarden je een hypotheek krijgt.
Gedeeltelijk waar. Ga jij, ff gechargeerd, 4 ton bieden op een huis van 2 ton dan is er geen bank die je dat geld leent. Ook al is je inkomen voldoende voor de lening. De waarde van het huis, het onderpand, dekt de lading nl niet.

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 sep 2020, 17:17

matthyssie schreef: 01 sep 2020, 17:12 Dat is iedereen duidelijk Alt. Maar als je moet overbieden, ben je afhankelijk van een taxatie om te bepalen hoeveel je mag financieren.
Exact. Als de taxatie het huis 300k waard vindt, maar jij wil het kopen voor 325k mag je zelf die 25k extra ophoesten. Dat gaat de bank niet meefinancieren, ook al verdien je een miljoen per jaar. Misschien dat dat in 1920 anders werkte.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2020, 17:20

Arthur schreef: 01 sep 2020, 17:17
alt schreef: 01 sep 2020, 17:09 Ik denk dat jullie het niet goed begrijpen op welke voorwaarden je een hypotheek krijgt.
Gedeeltelijk waar. Ga jij, ff gechargeerd, 4 ton bieden op een huis van 2 ton dan is er geen bank die je dat geld leent. Ook al is je inkomen voldoende voor de lening. De waarde van het huis, het onderpand, dekt de lading nl niet.
En daarbij als starter financier je toch op ong 100% van je kunnen anders kom je niet aan de bak.
En tijdens het acceptatie proces gaan ze met de stofkam door je verleden en kan er best toch een kink in de kabel komen terwijl in het oriëntatie gesprek was gezegd dat je dat bedrag wel kon lenen...

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2020, 17:20

Martijn_bmw schreef: 01 sep 2020, 16:41
///Joost schreef: 01 sep 2020, 16:37

ik reageerde op wat Philipoo schreef en dat een gang naar de rechter vrij zinloos is bij financiering voorbehoud.
die afkeuring heb je namelijk zo geregeld als koper. (en dus als verkoper geen poot om op te staan tot de borgstelling en getekende offerte rond is)
Metoo :)

En Philipoo IS verkoper.

Vanuit koper, natuurlijk is het als starter niet verstandig om te kopen zonder voorbehoud van financiering tenzij je of VEEL minder leent dan je kan, of pappa en mamma een beetje helpen of als een dolle gespaard hebt. Maar welke starter heeft dat.

TLRS

Bericht door TLRS » 01 sep 2020, 17:33

Alle grootvermogende DF‘ers hadden toch wel gespaard voor hun eerste huis zeker..

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2020, 17:37

Ja, jij niet dan? :ongeveer als:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 17:42

Alle DF'ers hebben toch zo een tonnetje klaar voor alle kinderen?

Goed, reactie dat ik naar de rechter zou stappen was wellicht wat overemotioneel. Had er nog niet verder naar gekeken. Blij dat het gesprek nu in ieder geval op een stuk leukere toon verder gaat met verkoper 2! Kan ik straks in Doorn toch nog gewoon de garage vullen

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2020, 17:44

Dat laatste is een grap hopelijk? :)

Althans bij mij gaat er geen euro overwaarde in de auto’s.
Blijft gewoon in het huis ten gunste van lagere hypotheek :)

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 17:46

Martijn_bmw schreef: 01 sep 2020, 17:44 Dat laatste is een grap hopelijk? :)

Althans bij mij gaat er geen euro overwaarde in de auto’s.
Blijft gewoon in het huis ten gunste van lagere hypotheek :)
Helaas wel. Moet nog een nieuwe keuken hebben hé :zwijntje:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 sep 2020, 17:49

TLRS schreef: 01 sep 2020, 17:33 Alle grootvermogende DF‘ers hadden toch wel gespaard voor hun eerste huis zeker..
Tuurlijk, DF style is ongezien een huis kopen wat minimaal 40% boven je vooraf bedachte maximum bedrag lag maar dat verschil bij de notaris gewoon cash uit de achterzak betalend nadat je eerst aan de koper had gevraagd of je de gehele woning niet gewoon in ECC mocht betalen en of er eigenlijk wel een hoes bij zit. :kikker:

Will F.

Bericht door Will F. » 01 sep 2020, 17:57

ik loop even snel dor de laatste pagina's hier heen maar overdrachtsbelasting betaal je die per de datum van overdracht of datum koopakte?
Nu verkopen en per 1-1-2021 leveren is toch niet zo gek.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2020, 17:58

Wouter81 schreef: 01 sep 2020, 17:49
TLRS schreef: 01 sep 2020, 17:33 Alle grootvermogende DF‘ers hadden toch wel gespaard voor hun eerste huis zeker..
Tuurlijk, DF style is ongezien een huis kopen wat minimaal 40% boven je vooraf bedachte maximum bedrag lag maar dat verschil bij de notaris gewoon cash uit de achterzak betalend nadat je eerst aan de koper had gevraagd of je de gehele woning niet gewoon in ECC mocht betalen en of er eigenlijk wel een hoes bij zit. :kikker:
En de lader niet te vergeten natuurlijk :hungry: :lollerdelol:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2020, 17:58

Will F. schreef: 01 sep 2020, 17:57 ik loop even snel dor de laatste pagina's hier heen maar overdrachtsbelasting betaal je die per de datum van overdracht of datum koopakte?
Nu verkopen en per 1-1-2021 leveren is toch niet zo gek.
Volgens mij datum overdracht dus idd zou de verkopen dan niet (echt) in de weg moeten zitten meer.

Luco

Bericht door Luco » 01 sep 2020, 18:14

Wouter81 schreef: 01 sep 2020, 17:49
Ja en dan daarnaast alles vol met panelen en natuurlijk wel minimaal twee nieuwe auto's voor op de oprit.
Want je moet natuurlijk wel ff laten zien dat je geen pauper bent :tooth: :tooth:

Plaats reactie