Nu een huis kopen
- Philipoo
Re: Nu een huis kopen
Maar de oplossing voor foute regelgeving is toch gewoon meer regelgeving?
-
Tijd dat dat hele belasting systeem rigoureus op de schop gaat, zijn we hopelijk gelijk van al die (toeslagen) fraude af..
Las overigens laatst al een stukje dat men gewoon weer aflossingsvrij afsluit zonder HRA.
https://www.telegraaf.nl/financieel/207 ... k-nog-niet
Las overigens laatst al een stukje dat men gewoon weer aflossingsvrij afsluit zonder HRA.
- HarryC
Dat is wel slim inderdaad, blijft het voor starters toch nog mogelijk om iets te kopen zonder elke maand te hoeven bloeden.
- Philipoo
Dit icm makkelijk hypotheken uitgeven heeft in het verleden fantastisch gewerkt inderdaadElise schreef: 27 aug 2020, 16:39 Las overigens laatst al een stukje dat men gewoon weer aflossingsvrij afsluit zonder HRA.
- tomgtr
Idd, totdat er weer een behoorlijk percentage onder water staat, dan is het weer huilie huilie.
- De fiscalist
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Elise schreef: 27 aug 2020, 16:39 Tijd dat dat hele belasting systeem rigoureus op de schop gaat, zijn we hopelijk gelijk van al die (toeslagen) fraude af..
Voor mensen die box 3 vermogen hebben kan dat inderdaad interessant zijn. Liever een box 3 schuld met een fictieve renteaftrek van 5,5% tegen een tarief van 30% dan een box 1 schuld met een werkelijke renteaftrek van 2% tegen een tarief van straks 37%.....
Het is weer Nederland op z’n smalst....
Politiek denkt kennelijk nog dat wij profiteren van HRA terwijl in feite voor veel mensen een box 3 schuld veel gunstiger is.
-
Ik wist niet eens dat een aflossingsvrije hypotheek nog kon. Kan je dan ook nog een hoger hypotheek bedrag krijgen, of blijft dat op dezelfde manier gekoppeld aan je salaris?
Overigens ben ik ook benieuwd hoe dit gaat doorwerken op de markt.
In steden kunnen er weleens minder prijsstijging komen doordat mensen hun oude huis niet meer aanhouden, en er ook wellicht minder beleggers instappen. Al ben in wel benieuwd hoe dit gaat werken wanneer je een nieuw huis koopt, maar je oude huis aanhoudt als belegging.
Overigens denk ik dat de starterswoningen nog gewilder worden, aangezien nu ook mensen met minder spaargeld kunnen instappen (scheelt toch snel 6k op je k.k.).
Wellicht kom je er nog het beste uit wanneer je als starter een relatief duur huis koopt..
Overigens ben ik ook benieuwd hoe dit gaat doorwerken op de markt.
In steden kunnen er weleens minder prijsstijging komen doordat mensen hun oude huis niet meer aanhouden, en er ook wellicht minder beleggers instappen. Al ben in wel benieuwd hoe dit gaat werken wanneer je een nieuw huis koopt, maar je oude huis aanhoudt als belegging.
Overigens denk ik dat de starterswoningen nog gewilder worden, aangezien nu ook mensen met minder spaargeld kunnen instappen (scheelt toch snel 6k op je k.k.).
Wellicht kom je er nog het beste uit wanneer je als starter een relatief duur huis koopt..
- Martijn_bmw
Ja idd, dát zou wel een zorgtaak voor banken zijn vind ik. Met verschillende rente tarieven en max % van woningwaarde aflossing vrij sturen op een zo groot mogelijk deel aflossen om onder water komen te voorkomen als de markt eens een beetje tegen zit.tomgtr schreef: 27 aug 2020, 17:00 Idd, totdat er weer een behoorlijk percentage onder water staat, dan is het weer huilie huilie.
-
OnlineLuco
Ja er was niet voor niks besloten dat je geen aflossingsvrij meer kon afsluiten, nu dit wel kan zonder hra terug te krijgen steken mensen zich weer zo diep mogelijk in de schuld voor een woning, mensen hebben dus niks geleerd blijkbaar.Martijn_bmw schreef: 27 aug 2020, 18:06Ja idd, dát zou wel een zorgtaak voor banken zijn vind ik. Met verschillende rente tarieven en max % van woningwaarde aflossing vrij sturen op een zo groot mogelijk deel aflossen om onder water komen te voorkomen als de markt eens een beetje tegen zit.tomgtr schreef: 27 aug 2020, 17:00 Idd, totdat er weer een behoorlijk percentage onder water staat, dan is het weer huilie huilie.
En je gokt dan wel heel erg op een waardestijging ondanks het overbieden en de gekte op de markt, want geen aflossing heb je dus ook niks als het niet meer waard wordt.
- Philipoo
Je mag max 50% aflossingsvrij toch?
- Martijn_bmw
Dat dacht ik ook idd, zelf overigens niet gedaan.
Alles op annuiteit wel een fijn idee als je rond je 65ste van je woonlasten af bent.
-
Wat mij betreft mag er een belasting komen op huizen-als-belegging/spaargeld-investering om dat te ontmoedigen en de huizenmarkt(hopelijk) minder overspannen te maken.
Verplichte bewoning bij aankoop woning mag van mij een standaard regel gaan worden.
Verplichte bewoning bij aankoop woning mag van mij een standaard regel gaan worden.
-
Kadett schreef: 27 aug 2020, 18:36 Wat mij betreft mag er een belasting komen op huizen-als-belegging/spaargeld-investering om dat te ontmoedigen en de huizenmarkt(hopelijk) minder overspannen te maken.

Wel zaad dat de overdrachtsbelasting voor aankoop beleggers naar 8 procent gaat..
-
- WJ
Die 2% weg zet niet echt zoden aan de dijk. 8% ook niet op de heetste 150~250k markt.
Laatst gewijzigd door WJ op 27 aug 2020, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Had zojuist een leuk optrekje gezien van 1,5mil. Ben alleen 37 dus helaas 

-
OnlineLuco
ach, gooien ze de huur met 10% omhoog want er zijn te weinig woningen, struisvogelgedrag dus.Kadett schreef: 27 aug 2020, 18:45 Ah...
https://www.parool.nl/nederland/kabinet ... r~b6849608
8 procent.... nog te laag![]()
-
Luco schreef: 27 aug 2020, 18:51ach, gooien ze de huur met 10% omhoog want er zijn te weinig woningen, struisvogelgedrag dus.Kadett schreef: 27 aug 2020, 18:45 Ah...
https://www.parool.nl/nederland/kabinet ... r~b6849608
8 procent.... nog te laag![]()

-
OnlineLuco
of ze verkopen elkaar onderling de panden binnen een half jaar tot er een goede koper komt, want dan krijg je die belasting ook weer terug.
De meeste vastgoedmensen weten de regels beter dan de politiek
De meeste vastgoedmensen weten de regels beter dan de politiek

-
OnlineStefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Afhankelijk van wanneer je je eerste hypotheek hebt afgesloten, en hoeveel je nog moet aflossen op je huidige woning (Als ik het tenminste goed begrepen heb vanmorgen bij het tekenen van ons hypotheek voorstel)
-
Het probleem in deze in volgens mij niet zo zeer de aflossingsvrije hypotheek, als wel de grote verschillen tussen de pieken en dalen in de woningmarkt.tomgtr schreef: 27 aug 2020, 17:00 Idd, totdat er weer een behoorlijk percentage onder water staat, dan is het weer huilie huilie.
We zitten weer op een piek, het dal gaat ongetwijfeld komen en als je dan moet verkopen (wegens omstandigheden) ben je het bokje.
Hoe weet ik niet, maar die pieken/dalen zouden veel beter gereguleerd moeten worden.
Door het aanwakkeren van de economie van de laatste jaren door de rente te verlagen heeft gewoon een averechts effect op de woningmarkt.
Rente van 1% voor 10 jaar ==> huizenprijzen sky high ==> vragen om huilie huilie gevallen op de langere termijn.
-
OnlineLuco
ja, maar hoe reguleer je dat, door de regering het op 4% te laten zetten over 30 jaar, dan betuttelen ze weer, maar hra eraf zou goede eerste stap zijn, en bv 20% eigen geld verplicht erin, dan kan je een redelijke verlaging nog opvangen, zonde van je spaargeld natuurlijk, mar beter dan skyhigh naar de schuldhulpverlening.
- Philipoo
Koper van mijn huis heeft vandaag, omdat zijn moeder het er niet mee eens was, nog in zijn bedenktijd zijn bod terug genomen.... 

-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Was moeders nodig voor de financiering?
- Philipoo
Voor een heel klein percentage, ja. Los daarvan waren moeders argumenten echt complete bullshit. Ze vond de keuken niet mooi, de kleur dat de muur geverfd was en dat de lijnen van de gipsplaten in het plafond zichtbaar waren. Ook vond ze dat het houtwerk aan de binnenkant vóór niet mooi meer was. Allemaal dingen die dus op de foto's op funda al zichtbaar waren...
Partij frustrerend dit.