Dit soort dingen lees je ook alleen hier op DF hè.Kadett schreef: 30 aug 2020, 15:42 Ik hoor/lees eigenlijk ook hier heel weinig over in reviews, zowel rijdend op straat of een Chris Harris die een Porsche over circuit ragt.

Dit soort dingen lees je ook alleen hier op DF hè.Kadett schreef: 30 aug 2020, 15:42 Ik hoor/lees eigenlijk ook hier heel weinig over in reviews, zowel rijdend op straat of een Chris Harris die een Porsche over circuit ragt.
McLaren heeft t ( soortgelijk )ook op al z’n nieuwe straat auto’s. F1 straat auto niet natuurlijk.Hoor je ook niks over. Ja Chris Harris op de P1 maar daar kon hij wel goed scheef mee zei hij want hij had er wel z’n twijfels over.Kadett schreef: 30 aug 2020, 15:42 Ik hoor/lees eigenlijk ook hier heel weinig over in reviews, zowel rijdend op straat of een Chris Harris die een Porsche over circuit ragt.
Toch wel, GT3 Touring (en Ferrari, Bmw, 2cv, Aprilia, Renault).Oh ja Chris Harris rijdt privé geen Porsche maar wel ....
Door het binnenste wiel af te remmen gaat er zeker wel meer vermogen naar het buitenste wiel. Bij een spinnend binnenste wiel en een open diff krijgt het buitenste wiel namelijk zo goed als geen aandrijfkracht meer. Zodra je het binnenste wiel gaat afremmen komt er weerstand op waardoor er wel weer aandrijfkracht naar het buitenste wiel gaat. Dat is ook de reden waarom je op die manier met 1 wiel op ijs en 1 wiel op asfalt toch weg kunt komen met een open diff. Zonder remingreep op het wiel zonder grip zou dat niet lukken.Robin schreef: 30 aug 2020, 12:59 Eerste dikgedrukt, je remt het binnenste wiel af , daardoor komt er niet opeens meer vermogen naar 't buitenste wiel, dat blijft gelijk natuurlijk.... hij stuurt alleen beter in en binnenste wielspin wordt teniet gedaan.
Heb jij hier documentatie van, wel echt nieuwsgierig hoe dit werktmatthyssie schreef: 30 aug 2020, 22:48
BMW heeft een speciaal tandwielstelsel in hun diff wat ipv het binnenste wiel afremt, het buitenste wiel versnelt. Hierbij gaat er dus geen vermogen verloren. Maar dit gebeurt alleen onder acceleratie, niet onder decceleratie.
Mijn ex m135i had een electronisch sper, maakte de auto tot 1 grote voetzoeker en verbruikte dan ook remmen als een gek. Na monteren van Drexler is het electronische sper nog aanwezig, echter grijpt het nooit meer inMarc Sierra schreef: 30 aug 2020, 21:53
Maar ik kan me voorstellen dat een elektronisch systeem zoals de remingreep op het doorslippende wiel niet zo ‘smooth’ aanvoelt als een mechanisch sperdiff, waardoor het minder vertrouwen geeft op de limiet.
Ik weet alleen van de Carrera 2’s die ze bij de VLN gebruikten (met sper en ptv), dat mits psm uit er geen opvallend remblok verbruik was. Met psm aan was er niet tegen aan te sleutelenromo schreef: 30 aug 2020, 13:04 De verschillen zijn mij helder.
Maar;
Hoe doen al die lui het dan die met hun Porsche die circuits afraggen?
Worden alsnog technische aanpassingen aangebracht?
Staat gewoon op de Porsche site bij de 718:Kasteel schreef: 30 aug 2020, 23:20Heb jij hier documentatie van, wel echt nieuwsgierig hoe dit werktmatthyssie schreef: 30 aug 2020, 22:48
BMW heeft een speciaal tandwielstelsel in hun diff wat ipv het binnenste wiel afremt, het buitenste wiel versnelt. Hierbij gaat er dus geen vermogen verloren. Maar dit gebeurt alleen onder acceleratie, niet onder decceleratie..
Ik quote speciaal het bmw deel van je postmatthyssie schreef: 30 aug 2020, 23:32Staat gewoon op de Porsche site bij de 718:Kasteel schreef: 30 aug 2020, 23:20Heb jij hier documentatie van, wel echt nieuwsgierig hoe dit werktmatthyssie schreef: 30 aug 2020, 22:48
BMW heeft een speciaal tandwielstelsel in hun diff wat ipv het binnenste wiel afremt, het buitenste wiel versnelt. Hierbij gaat er dus geen vermogen verloren. Maar dit gebeurt alleen onder acceleratie, niet onder decceleratie..
Dit tegen meerprijs leverbare systeem verbetert de rijdynamiek en de stabiliteit. Het werkt met een variabele koppelverdeling bij de achterwielen en een mechanisch sperdifferentieel op de achteras.
Bij een dynamische rijstijl wordt bij een stuurinslag het wiel aan de binnenzijde van de bocht iets afgeremd. Daardoor komt er tijdelijk meer aandrijfkracht vrij op het wiel in de buitenbocht, waardoor er een extra draai-impuls volgt in de ingeslagen richting. Hierdoor stuurt de auto direct en dynamisch de bocht in.
Bij lage en gemiddelde snelheden neemt de souplesse en de stuurprecisie dankzij PTV beduidend toe. Bij hoge snelheden en bij het uitaccelereren in bochten zorgt het mechanische achteras-sperdifferentieel daarbij voor extra rijstabiliteit en grip.
Wat het u oplevert? Een bijzonder hoge dwarsdynamische stabiliteit van de auto en een uitstekende tractie. Maar ook een enorme souplesse bij elke snelheid – gekoppeld aan nauwkeurig instuurgedrag en evenwichtige reacties op lastwisselingen. En wat nog meer? Enorm veel plezier in de bochten.
https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... /#features
Steering angle icm yaw rate zoals ik 't lees zou het truukje doen(?)matthyssie schreef: 31 aug 2020, 00:09 In mijn beleving had een M2/3/4/5 altijd een diff die het buitenste wiel versnelde en daarmee de neus naar binnen duwde. Maar na jou zn opmerking ben ik aan t zoeken geslagen, pagina 61:
http://blogs.youwheel.com/wp-content/up ... l_Info.pdf
Het Active M differential zoals op de M2/3/4/5 is niks anders dan een platensper waarbij de clutchpacks (en dus de hoeveelheid sperwerking) bepaald wordt door software icm een elektrische motor.
Hoe hij daarmee de neus naar binnen duwt? Geen idee. Jij noemde de timing van de sperwerking en dat zou goed kunnen.
Nog even matthyssies quote hierboven in m'n post nemend en wat electronisch geregelde diffs ook mooi maakt is dat bij coasting je dus een gewoon open diff hebt. En mooier instuurt zonder LSD push.M automobiles have been fitted with locking differentials for several generations but the BMW M3 and BMW M4 are equipped with an Active M differential. What is the 'active' part of the differential?
Active means that a whole range of sensors have been built into the car that are able to identify the road conditions, calculate the optimum locking degree, and activate the lock accordingly by means of an electric motor. The central input variables are the torque, the individual rotational speeds of the wheels, the lateral acceleration and the driving speed. Then there is the steering angle and the yaw rate, plus a few additional factors.
The locking is done between the right output (16) and the differential housing (18) and counteracts a difference in speed between the output bevel gears (16 and 17). The disc spring (11) opens the lock when the engine is not supplied with current.
Uitleg is idd helder, dus open diff bij normaal en sperrend bij exit, maar 'extra vermogen' naar buitenwiel komt iig niet naar vorenRobin schreef: 31 aug 2020, 05:37 @Joost GT3, hij had 'n gecrashede zwarte GT3 Touring, nu een gele, I stand corrected.![]()
Dacht aan Caymans enzo, maar wist onbewust dat hij een 991 had/heeft.
Steering angle icm yaw rate zoals ik 't lees zou het truukje doen(?)matthyssie schreef: 31 aug 2020, 00:09 In mijn beleving had een M2/3/4/5 altijd een diff die het buitenste wiel versnelde en daarmee de neus naar binnen duwde. Maar na jou zn opmerking ben ik aan t zoeken geslagen, pagina 61:
http://blogs.youwheel.com/wp-content/up ... l_Info.pdf
Het Active M differential zoals op de M2/3/4/5 is niks anders dan een platensper waarbij de clutchpacks (en dus de hoeveelheid sperwerking) bepaald wordt door software icm een elektrische motor.
Hoe hij daarmee de neus naar binnen duwt? Geen idee. Jij noemde de timing van de sperwerking en dat zou goed kunnen.
Nog even matthyssies quote hierboven in m'n post nemend en wat electronisch geregelde diffs ook mooi maakt is dat bij coasting je dus een gewoon open diff hebt. En mooier instuurt zonder LSD push.M automobiles have been fitted with locking differentials for several generations but the BMW M3 and BMW M4 are equipped with an Active M differential. What is the 'active' part of the differential?
Active means that a whole range of sensors have been built into the car that are able to identify the road conditions, calculate the optimum locking degree, and activate the lock accordingly by means of an electric motor. The central input variables are the torque, the individual rotational speeds of the wheels, the lateral acceleration and the driving speed. Then there is the steering angle and the yaw rate, plus a few additional factors.
PDF vanaf page 61 dus:The locking is done between the right output (16) and the differential housing (18) and counteracts a difference in speed between the output bevel gears (16 and 17). The disc spring (11) opens the lock when the engine is not supplied with current.
Of die gast van Engineering Explained dit even overnieuw kan doen.. Jezus was een droge koek zo..Robin schreef: 31 aug 2020, 06:24 Oh ja een gast van The Muppet Show geeft 't even weer, hoe 't werkt:)
Maar ondertussen wel duidelijk!
2:16 tot 2:20 lol.
Dit is gewoon de basic working van een sper differentieel!Kasteel schreef: 30 aug 2020, 23:20Heb jij hier documentatie van, wel echt nieuwsgierig hoe dit werktmatthyssie schreef: 30 aug 2020, 22:48
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Bombadil, matthyssie en 15 gasten