Exact dat. Staat ook nergens dat zonder toestemming is, staat alleen dan Nandor bang is dat notaris in zak aannnemer zit.Luco schreef: 12 aug 2020, 13:42 Even voor de duidelijkheid, die 5% is de laatste termijn?
Die mag de notaris, ook al is die uitgezocht door de bouwer nooit betalen zonder je toestemming, al moet het achter te houden bedrag wel in realiteit zijn met het mankement. En de laatste termijn stel je altijd pas betaalbaar na de oplevering en opleveringstermijn (termijn waarin de opleverpunten opgelost dienen te zijn)
@Jan Terwolde, zie dus mijn regel hierboven, je moest eens weten om welke redenen sommige klanten die 5% achter houden, dus ergens begrijp ik de aannemer ook wel een beetje, er zijn mensen die de volledige 5% achterhouden voor bv een beschadigd deurschildje van 6 tientjes.
Nu een huis kopen
- tomgtr
Re: Nu een huis kopen
-
OnlineLuco
Ja dan heeft Elise weer een punt, dat kan de notaris nooit maken, maar daarom ook de vraag wie keurt de termijnen goed, dat is imho de belangrijkste afspraak.tomgtr schreef: 12 aug 2020, 13:46Exact dat. Staat ook nergens dat zonder toestemming is, staat alleen dan Nandor bang is dat notaris in zak aannnemer zit.Luco schreef: 12 aug 2020, 13:42 Even voor de duidelijkheid, die 5% is de laatste termijn?
Die mag de notaris, ook al is die uitgezocht door de bouwer nooit betalen zonder je toestemming, al moet het achter te houden bedrag wel in realiteit zijn met het mankement. En de laatste termijn stel je altijd pas betaalbaar na de oplevering en opleveringstermijn (termijn waarin de opleverpunten opgelost dienen te zijn)
@Jan Terwolde, zie dus mijn regel hierboven, je moest eens weten om welke redenen sommige klanten die 5% achter houden, dus ergens begrijp ik de aannemer ook wel een beetje, er zijn mensen die de volledige 5% achterhouden voor bv een beschadigd deurschildje van 6 tientjes.
-
OnlineLuco
nou gaat lekker hier 

- tomgtr
Jij, Elise en ik eens. Group hug? Nog een joint?
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Draai het om. Zo'n deurschildje is in no-time vervangen, kan de aannemer dus met gemak binnen een paar dagen regelen waarna de 5% gewoon voldaan kan worden.Luco schreef: 12 aug 2020, 13:42
Sterker nog, dat schildje had ten tijde van de eindinspectie al opgevallen moeten zijn en vervangen worden.
De aannemer kan ook van mening zijn dat het vervangen van zo'n schildje teveel gedoe is en dan die 60eu lekker laten zitten, kunnen de kopers vervolgens zelf opzoek naar een schildje en deze vervangen. Dan moet de koper maar zo'n zelfde schildje zien te vinden, deze ook nog eens kunnen aanschaffen voor 60eu en vervolgens ook nog eens zonder schade (laten) vervangen. Kortom, meer ellende dan die 60eu.
- Niels
- Auto: Prius+
Memorabel moment! Nederland gaat helemaal niet naar de haaien!!

- Philipoo
-
OnlineLuco
Ja daar kan je uren over discussiëren, maar het in te houden bedrag mag niet hoger zijn dan de daadwerkelijke schade/herstelkosten, en het schildje kan ook een half uur voor oplevering beschadigd zijn en een levertijd hebben, dat rechtvaardigt nooit om bv die laatste 5% in te houden, je praat dan over 15k bij 3 ton, natuurlijk belachelijk voor een schildje.Richardt. schreef: 12 aug 2020, 13:53Draai het om. Zo'n deurschildje is in no-time vervangen, kan de aannemer dus met gemak binnen een paar dagen regelen waarna de 5% gewoon voldaan kan worden.Luco schreef: 12 aug 2020, 13:42
Sterker nog, dat schildje had ten tijde van de eindinspectie al opgevallen moeten zijn en vervangen worden.
De aannemer kan ook van mening zijn dat het vervangen van zo'n schildje teveel gedoe is en dan die 60eu lekker laten zitten, kunnen de kopers vervolgens zelf opzoek naar een schildje en deze vervangen. Dan moet de koper maar zo'n zelfde schildje zien te vinden, deze ook nog eens kunnen aanschaffen voor 60eu en vervolgens ook nog eens zonder schade (laten) vervangen. Kortom, meer ellende dan die 60eu.
-
En voor een ieder een bossie

-
Als je onrechtvaardig veel achterhoudt, moet je daar rente over betalen.
Dus in deze tijd van negatieve rente krijg je dan weer een vergoeding van de bouwer over die 5%

Dus in deze tijd van negatieve rente krijg je dan weer een vergoeding van de bouwer over die 5%

-
OnlineLuco
- tomgtr
Inderdaad betaal ik geloof ik al rente over het deposito wat ik bij notaris heb staan. Maar ook bij de bank dussssssssssssssElise schreef: 12 aug 2020, 14:15 Als je onrechtvaardig veel achterhoudt, moet je daar rente over betalen.
Dus in deze tijd van negatieve rente krijg je dan weer een vergoeding van de bouwer over die 5%![]()
![]()
-
OnlineJan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
@luco, hier reageerde ik op.Elise schreef: 12 aug 2020, 12:58Een bankgarantie is door de begunstigde gewoon op te vragen, ook al zijn er discussiepunten over de oplevering.Shakes schreef: 12 aug 2020, 11:34 Iemand nog inzicht in het bankgarantie vs 5% achterhouden?
Laatste punt van het contract en ik weet graag hoe hoog ik dit moet spelen....
Sterker nog, die zouden ze kunnen opvragen voordat de oplevering is geweest.
Ik zou voor de 5% via de derdenrekening van de notaris gaan en ik zie geen enkele reden waarom de bouwer daar niet mee akkoord zou gaan. Notaris zal zeker niet overgaan tot uitbetaling zonder jouw toestemming, anders kan die zijn kantoor wel sluiten als je daar werk van maakt.
-
Ik zit er nog even over na te denken, maar is hier niet sprake van een misverstand?
Niet Shakes die een bankgarantie afgeeft, maar dat de bouwer bij de notaris een bankgarantie afgeeft ter hoogte van die 5% en Shakes gewoon alle termijnen aan de bouwer betaald.
Klinkt ook wel logisch als het op die manier wordt afgehandeld en geeft iedereen voldoende zekerheid.
Niet Shakes die een bankgarantie afgeeft, maar dat de bouwer bij de notaris een bankgarantie afgeeft ter hoogte van die 5% en Shakes gewoon alle termijnen aan de bouwer betaald.
Klinkt ook wel logisch als het op die manier wordt afgehandeld en geeft iedereen voldoende zekerheid.
-
OnlineJan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Tom, hier zeg je het zelf toch ook?tomgtr schreef: 12 aug 2020, 13:08Inderdaad, een bankgarantie is op te eisen at first demand. Er hooft geen enkel bewijs geleverd te worden dat alles goed is, een simpel briefje "er is niet betaald wat ons schuldig is" is voldoende. Lijkt me kosten op sterfhuis.Elise schreef: 12 aug 2020, 12:58Een bankgarantie is door de begunstigde gewoon op te vragen, ook al zijn er discussiepunten over de oplevering.Shakes schreef: 12 aug 2020, 11:34 Iemand nog inzicht in het bankgarantie vs 5% achterhouden?
Laatste punt van het contract en ik weet graag hoe hoog ik dit moet spelen....
Sterker nog, die zouden ze kunnen opvragen voordat de oplevering is geweest.
Ik zou voor de 5% via de derdenrekening van de notaris gaan en ik zie geen enkele reden waarom de bouwer daar niet mee akkoord zou gaan. Notaris zal zeker niet overgaan tot uitbetaling zonder jouw toestemming, anders kan die zijn kantoor wel sluiten als je daar werk van maakt.

- tomgtr
Nandor vroeg of het niet beter was om een bankgarantie te nemen ipv deposit op derdenrekening van notaris (of zo begrijp ik het). Dus mijn conclusie is nee, bij een bankgarantie heb je minder inspraak over loslaten van die 5 pct. Aangezien de aannemer (zoals ik het lees) gewoon de normale procedure voorstelt om 5 pct op derdenrekening te houden lees ik hier niks onbetrouwbaars in.
-
Zo had ik het ook begrepen, maar wat nou als Nandor het zelf verkeerd begrepen heeft.tomgtr schreef: 12 aug 2020, 15:02 Nandor vroeg of het niet beter was om een bankgarantie te nemen ipv deposit op derdenrekening van notaris (of zo begrijp ik het). Dus mijn conclusie is nee, bij een bankgarantie heb je minder inspraak over loslaten van die 5 pct. Aangezien de aannemer (zoals ik het lees) gewoon de normale procedure voorstelt om 5 pct op derdenrekening te houden lees ik hier niks onbetrouwbaars in.
Zoals Nandor het stelt moet hij geld uit zijn bouwdepot bij de bank gebruiken om de bank een bankgarantie op te laten stellen die dan weer bij de notaris neergelegd wordt?
Maar wat nou als je de boel omdraait?
Dus Nandor betaalt alle termijnen netjes aan de aannemer. En de aannemer zorgt ervoor dat hij bij de notaris een bankgarantie afgeeft á 5%. Bouw geheel na tevredenheid afgerond, seintje naar de notaris dat de bankgarantie niet nodig is en klaar is Nandor.
En heeft Nador alles betaald, maar is er toch een probleem met oplevering, dan kan Nandor altijd aanspraak maken op die bankgarantie.
Op deze wijze voorkom je dus wat Luco zegt, dat mensen de volle 5% vasthouden voor een lullig tegeltje van €60.
- Martijn_bmw
Zou idd goed kunnen, klinkt best logisch eigenlijk 

- tomgtr
Dat zou prima kunnen maar is wel erg out of the box denk ik. Komt nog bij, ik denk dat de gemiddelde consument kredietwaardiger is dan veel bouwbedrijven, dus of de bank daar trek in heeft is ook maar de vraag.
-
Ik hou wel van out of the box
Kredietwaardigheid doet ook niet ter zake, bij een bankgarantie wordt er altijd betaald door de bank die hem uitgeeft.
Ter aanvulling, een bankgarantie is niet gratis. Betaal je naast de kosten ook een rentevergoeding voor.

Kredietwaardigheid doet ook niet ter zake, bij een bankgarantie wordt er altijd betaald door de bank die hem uitgeeft.
Ter aanvulling, een bankgarantie is niet gratis. Betaal je naast de kosten ook een rentevergoeding voor.
Laatst gewijzigd door Elise op 12 aug 2020, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- tomgtr
ja, dat is in jouw voorbeeld bank van aannemer, die zal dat alleen willen doen (bij klein bedrijf) als ze dat bedrag vastzetten. Dan schiet de aannemer er ook niks mee op.
-
Als de bank en de aannemer een goede langdurige relatie hebben, dan zal dat vast geen probleem zijn schat ik zo in.
Nandor heeft het ook al over de vaste relatie tussen aannemer/notaris, dus die relatie met de bank lijkt me logisch.
Hét voordeel voor de aannemer is dat hij die 5% gewoon gelijk kan factureren bij oplevering en dus niet in de situatie komt dat mensen maandenlang 5% achterhouden op dat tegeltje van €60 wat een extreme levertijd heeft. Want 5% van de totale aanneemsom maandenlang missen kan natuurlijk wel consequenties hebben op de bedrijfsvoering.
Nandor heeft het ook al over de vaste relatie tussen aannemer/notaris, dus die relatie met de bank lijkt me logisch.
Hét voordeel voor de aannemer is dat hij die 5% gewoon gelijk kan factureren bij oplevering en dus niet in de situatie komt dat mensen maandenlang 5% achterhouden op dat tegeltje van €60 wat een extreme levertijd heeft. Want 5% van de totale aanneemsom maandenlang missen kan natuurlijk wel consequenties hebben op de bedrijfsvoering.
-
Dank voor de adviezen!
Nog even gecheckt, de wens van de bouwer is 100 % betalen te voldoen voor oplevering.
Je leest overal goede en slechte recensies maar ik heb inhoudelijk met een aantal mensen contact gehad die alles betaald hadden en september 2020, meer dan twee jaar na aankoop, de laatste rechtszaak hebben. Wij hebben daar weinig zin in. Deze mensen hebben en krijgen gelijk maar als we dit kunnen voorkomen dan doen we dat. We willen graag een feestje en niet twee jaar of meer onzekerheid.
Ik heb voorgesteld om 5% te storten op een derdenrekening bij de notaris. Dank voor het advies! Ook heb ik gevraagd of zij een alternatief hebben. Dit proces duurt nu een maand of zeven en het zou zonde zijn als het hier op af ketst maar de gehele betaling voor oplevering doen we niet. Ik moet toevoegen dat het in deze periode wel lastig is om als klant veeleisend te zijn. Voor ons drie anderen.
Als hun keuring en onze eigen onafhankelijke keuring gedaan zijn en er geen gekke dingen spelen dan komt het geld wat mij betreft meteen vrij. Ik ben ook niet moeilijk als er reparaties zijn van een paar honderd euro. Dan komt de rest gewoon vrij maar goed dat weten zij ook niet.
To be continued.
Nog even gecheckt, de wens van de bouwer is 100 % betalen te voldoen voor oplevering.
Je leest overal goede en slechte recensies maar ik heb inhoudelijk met een aantal mensen contact gehad die alles betaald hadden en september 2020, meer dan twee jaar na aankoop, de laatste rechtszaak hebben. Wij hebben daar weinig zin in. Deze mensen hebben en krijgen gelijk maar als we dit kunnen voorkomen dan doen we dat. We willen graag een feestje en niet twee jaar of meer onzekerheid.
Ik heb voorgesteld om 5% te storten op een derdenrekening bij de notaris. Dank voor het advies! Ook heb ik gevraagd of zij een alternatief hebben. Dit proces duurt nu een maand of zeven en het zou zonde zijn als het hier op af ketst maar de gehele betaling voor oplevering doen we niet. Ik moet toevoegen dat het in deze periode wel lastig is om als klant veeleisend te zijn. Voor ons drie anderen.
Als hun keuring en onze eigen onafhankelijke keuring gedaan zijn en er geen gekke dingen spelen dan komt het geld wat mij betreft meteen vrij. Ik ben ook niet moeilijk als er reparaties zijn van een paar honderd euro. Dan komt de rest gewoon vrij maar goed dat weten zij ook niet.
To be continued.
-
Het is een bedrijf dat rond de 100 vrijstaande huizen per jaar bouwt. Wat ze er verder naast doen durf ik niet te zeggen maar het is geen hele kleine jongen.
- tomgtr
100% dan ben ik in Jan Terwoldes team. Dat is gewoon niet hoe het gaat. Natuurlijk wil hij dat, zou ik ook willen, maar is niet realistisch.