M135i (N55) chip & charge pipe
-
Online
- Berichten: 2702
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
M135i (N55) chip & charge pipe
Genoeg kennis hier van het bekende N55 blok van BMW. Ik rij al een tijdje een M135i (EWG motor) en overweeg deze nu te voorzien van een MHD stage 1 chip.
Ik heb de flasher al in huis, maar twijfel nog over het vervangen van de charge pipe. Dit is een zwak onderdeel bij de N55, maar lees dat de M2 bijvoorbeeld hetzelfde onderdeel gebruikt en die motor levert 360/370pk (waar je met een chip ook heen gaat denk ik).
Mijn vraag bestaat uit twee delen:
1) Is het nodig de charge pipe te vervangen bij een stage 1 chip?
2) Als ik deze zou vervangen, weet iemand een goed adresje (bij voorkeur in Zuid-Holland)?
Thanks.
Ik heb de flasher al in huis, maar twijfel nog over het vervangen van de charge pipe. Dit is een zwak onderdeel bij de N55, maar lees dat de M2 bijvoorbeeld hetzelfde onderdeel gebruikt en die motor levert 360/370pk (waar je met een chip ook heen gaat denk ik).
Mijn vraag bestaat uit twee delen:
1) Is het nodig de charge pipe te vervangen bij een stage 1 chip?
2) Als ik deze zou vervangen, weet iemand een goed adresje (bij voorkeur in Zuid-Holland)?
Thanks.
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Zeker vervangen. Zelfs zonder tune gaan ze stuk....
Chargepipe zou iedere OK garage moeten kunnen vervangen is geen rocket science
Chargepipe zou iedere OK garage moeten kunnen vervangen is geen rocket science
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Charge pipe vervangen kan je zelf als je wel eens íets geklust hebt. Sowieso doen en gelijk ff upgraden naar een betere, worden bros en gaan kapot.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Zou hem vervangen. Ik vroeg het bij BR ook voor mijn B48 die hebben het probleem niet maar N55 en B58 eigenlijk allemaal juist wel.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Ik zou idd ook vervangen. Heb die van mij standaard gelaten en daarom de pijp ook maar laten zitten.
Als ik zou chippen zou ik ook meteen een alu pijp er tussen zetten
Als ik zou chippen zou ik ook meteen een alu pijp er tussen zetten
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
standaard gaan ze idd al kapot omdat het plastic gewoon vergaat, heeft niet per se met vermogen te maken. paar weken geleden vervangen bij n55 335i voor een VRSF alu exemplaar (auto heeft 96k gelopen), standaard plastic chargepipe was al aardig bros en begon te scheuren onder de slangklem.
-
Online
- Berichten: 2702
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Iemand nog tips voor een goed adres om een charge pipe te kopen?
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Ik weet niet waar in Zuid-Holland je woont maar bij beek auto racing op het forepark in Den Haag zouden ze je hier zeker mee moeten kunnen helpen.
-
Online
- Berichten: 2702
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Ben al bij Beek geweest, die leveren het dus niet. Dat verbaasde mij nogal...
Kan het natuurlijk online ergens bestellen, dat is ook een optie.
Kan het natuurlijk online ergens bestellen, dat is ook een optie.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
dit was met circa een week in huis vanuit USe30touring1990 schreef: ↑09 aug 2020, 12:43 standaard gaan ze idd al kapot omdat het plastic gewoon vergaat, heeft niet per se met vermogen te maken. paar weken geleden vervangen bij n55 335i voor een VRSF alu exemplaar (auto heeft 96k gelopen), standaard plastic chargepipe was al aardig bros en begon te scheuren onder de slangklem.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Is dat veel goedkoper vanuit US?
Vind ze hier nog best aan de prijs eigenlijk
Vind ze hier nog best aan de prijs eigenlijk
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Vrsf klinkt wel bekend. Doen ook veel downpipes etc.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
of het veel goedkoper is dan hier weet ik eerlijk gezegd niet. belangrijkste was voor mij pasvorm/afwerking en daarover las ik goede reviews.Martijn_bmw schreef: ↑09 aug 2020, 22:04 Is dat veel goedkoper vanuit US?
Vind ze hier nog best aan de prijs eigenlijk
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
- ADV
- Berichten: 3247
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Zeker! https://www.mlperformance.co.uk/collect ... ipe-valves
Die van mij ging op een zondag stuk, iemand had een Aliexpress chargepipe, nou die kregen we er met geen mogelijkheid goed onder. Toen een Masata besteld, die zat er echt in 5 min onder.. Tis wel geld.. de reden dat die dingen breken: intercooler zit vast aan chassis, motor beweegt onder stress, chargepipe verbind die twee en is van plastic met een soort "flexibel" deel.. maar dat zegt op een gegeven moment doei..
dit soort shit dus..
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
- Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
- Locatie: ZH
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Dacht dat de B58 juist een ander ontwerp heeft waardoor de chargepipe in dezelfde trillingen zit als de motor. Ik las dat hier.
On the B58, the “intercooler” is integrated into the intake manifold, which means that everything the chargepipe is attached to is moving and the chargepipe moves in-sync with it. Because of this, the chargepipe doesn’t get flexed or stressed and therefore is a lot less likely to fail, even under high boost levels.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Oh, apart.
Ik vroeg het bij BR of de chargepipe van de 120i ook vervangen moest worden maar hij zei dat er nog geen enkele gescheurd was na chippen. Op de 35i en 40i's echter wel.
Ik vroeg het bij BR of de chargepipe van de 120i ook vervangen moest worden maar hij zei dat er nog geen enkele gescheurd was na chippen. Op de 35i en 40i's echter wel.
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Klopt, chargepipe van de B58 is een stuk beter. Echter, aangezien je een B58 zo op 500+pk hebt wil een plastic chargepipe dan alsnog graag poef zeggen, vandaar dat ze vaak alsnog vervangen worden.MJW schreef: ↑11 aug 2020, 10:02Dacht dat de B58 juist een ander ontwerp heeft waardoor de chargepipe in dezelfde trillingen zit als de motor. Ik las dat hier.
On the B58, the “intercooler” is integrated into the intake manifold, which means that everything the chargepipe is attached to is moving and the chargepipe moves in-sync with it. Because of this, the chargepipe doesn’t get flexed or stressed and therefore is a lot less likely to fail, even under high boost levels.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Het blijft plastic natuurlijk en zal allemaal met boost te maken hebben. Bij een N55 (en B58 ook) komt er natuurlijk even wat meer dan 300pk door.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
de overdruk op die pijp (hoef) bij een gechipte N55/B58 niet hoger te zijn dan bij een N20/B48.
Zal allebei rond dezelfde druk zijn, alleen de diameter van de buis zal groter zijn zodat er meer lucht/flow doorheen kan voor de 6 mannen aan de bar i.p.v. 4.
Zal allebei rond dezelfde druk zijn, alleen de diameter van de buis zal groter zijn zodat er meer lucht/flow doorheen kan voor de 6 mannen aan de bar i.p.v. 4.
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
En dan hoe groter de binnendiameter hoe minder stress de buis aan hoeft te kunnen, maar dat terzijde.Martijn_bmw schreef: ↑11 aug 2020, 14:15 de overdruk op die pijp (hoef) bij een gechipte N55/B58 niet hoger te zijn dan bij een N20/B48.
Zal allebei rond dezelfde druk zijn, alleen de diameter van de buis zal groter zijn zodat er meer lucht/flow doorheen kan voor de 6 mannen aan de bar i.p.v. 4.
Op de B58 is de chargepipe niet bevestigt aan een vaste omgeving, op de N55 wel. Dit betekent dat als het blok beweegt er constant stress op je chargepipe staat bij de N55, maar bij de B58 is dit niet het geval. Vandaar dat die op de B58 het een langere tijd uithoudt!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Kan je eigenlijk checken hoe die er aan toe is?
Ik heb mijn 435 niet gechipt ook niet van plan, maar ook geen zin om te stranden met een gebroken charge pipe
Ik heb mijn 435 niet gechipt ook niet van plan, maar ook geen zin om te stranden met een gebroken charge pipe
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
als je 'em losmaakt dan voel je eigenlijk al wel dat het vrij uitgedroogd is en elk moment kan scheuren (dat voel je soms een beetje aan het type plastic). als je dan net op een plek wat druk zet dan scheurt die al in, vooral vlakbij de slangklem.Martijn_bmw schreef: ↑11 aug 2020, 14:40 Kan je eigenlijk checken hoe die er aan toe is?
Ik heb mijn 435 niet gechipt ook niet van plan, maar ook geen zin om te stranden met een gebroken charge pipe
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: M135i (N55) chip & charge pipe
Aan de kant van gasklep of van de intercooler
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl