Nu lijkt de nieuwe QQ toch een flinke jongen, echter dan wel met een bescheiden 1250kg leeggewicht vind ik dat dan wel weer meevallen. Het mag ook wel, want op papier is de instapbenzinemotor, ook "maar" een 1.2litertje.
Een 115 pk en 190 Nm mét turbo.....dat dan weer wel. Sinds kort is er ook een 1,6 liter benzinemotor in de Qashqai te lepele. Die is met 163 pk en 240Nm koppel meteen ook de krachtigste motor die je straks kunt krijgen in de QQ. Voordeel van de 1.6 is dat deze 300kg meer mag trekken dan de 1.2l. (1500kg tegen 1200kg)
Dieselen kan ook, met een zowel een 1.5 dCi met 110 pk, alsmede een 1.6 dCi met 130 pk.
Wie herkent het niet. Je gaat voor wat lullige onderdelen naar de garage, maar blijft uiteindelijk toch eerst een uur hangen in de showroom. Of......(worst-case-scenario) sta je je rijbewijs even af en beland je 5 minuten later achter het stuur.......

Mijn verwachtingen waren zo reëel dat het natuurlijk niet geheel tegen zou vallen, maar wel dat het dan toch naar alle waarschijnlijkheid iets minder zou moeten zijn dan de Duitse zogenaamde premium merken.
Het rijden verraste mij 100%. Geen enkel moment dat ik een dikke 6 in lijn in het vooronder miste. 80 in zijn 5, gas erbij en het avanceert. Een scherpe bocht nemen in zijn 3, auto pakt meteen weer op. Natuurlijk geen whiplash-G-force schokkende acceleraties, maar ook totaal geen geaarzel in het vooronder. Die motor pakt zeer fatsoenlijk op. + 1 dus.
Afwerking binnenin. Ik had al wat reviews gelezen, maar zelf zag het er strak uit. Een showroommodel (Tekna=topversie) stond er met leer, maar absoluut niets mis mee. Ik had niet het idee dat het in de BMW zo veel stappen beter was. De testrit werd gemaakt in een Connect-edition. Een stapje lager dan de Tekna (die heeft leer, led-koplapmne en Around View monitor) maar ook deze stoffen bekleding zag er netjes en donker uit. Vaak zien bekledingen er op foto's wat licht en flets uit. Verder standaard parkeersensoren voor en achter, maar ook automatisch inparkeren. Of dat nu fileparkeren is of normaal parkeren. Kan allemaal.
Daarbij heeft de QQ nog veel extra features, waaronder nummerbordherkenning, lane-assist, dode-hoek herkenning, vermoeidheidswaarschuwing, grootlichtassistent en automatische noodstop functie.
Het AVM (Around View Monitor) is trouwens vanaf 2015 nu ook standaard op de Connect-edition.
Zijn er geen minpunten dan...? Ja tuurlijk......de auto is niet zo overzichtelijk van binnen. Je moet echt goed wennen aan hoe breed die auto is, want je ziet het niet. Daarbij lijken de buitenspiegels wel van formaat vrachtwagen.......Ook hou ik normaal niet van kunststof bumperdelen......

Prijzen......ja de laatste weken werd er ook bij Nissan veel geadverteerd om nog maar auto's te kunnen slijten aan de 2014-bpm. Nu valt het reuze mee, want de QQ zal zo'n kleine €350 duurder worden over 3 dagen.
Conclussie; absoluut geen verkeerde auto. Volwassen, fijn motortje in het vooronder, sportief (in blauw of rode lak) danwel chique (Bronze kleur) en netjes afgewerkt. Niets mis mee.....doch had je me 5 jaar geleden gevraagd of ik eventueel €30-32k aan een Nissan uit zou geven, dan had ik je vierkant uitgelachen, maar ondertussen in 2014.....bijna 2015......

Anyway, weer een auto erbij op mij shortlist.......