Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Elise » 05 aug 2020, 11:39

Paal en perk aan race-wielrenners
BREUKELEN - In de gemeente Stichtse Vecht gaan stemmen op dat het maar eens afgelopen moet zijn met de racende wielrenners die de krappe paden langs de Vecht onveilig maken.

Volgens de PvdA in de gemeente halen de snelheidsduivels levensgevaarlijke capriolen uit. „Met hun blik op oneindig en de houding ’gaan met die banaan’, hebben ze geen oog meer voor andere medeweggebruikers”, aldus raadslid Joseph Toonen.
Statige landhuizen, pittoreske molens en uitgestrekte landschappen. De fietsroute langs de Vecht kan zo in een prentenboek. Het is dan ook niet zo gek dat de Stichtse Vecht-dorpskernen (onder andere Breukelen, Maarssen) vanaf het voorjaar overspoeld worden met wielrenners. De weg langs de oevers is echter smal. Omwonenden zien de sjezende wielrenners dan ook liever gaan dan komen.

„Ik was laatst bij vrienden en zag voor de zoveelste keer hoe gevaarlijk het is. Natuurlijk moet je altijd goed uitkijken, maar bij bepaalde snelheden is het lastig inschatten. Een wielrenner lijkt ver weg. Vervolgens doemt hij in mum van tijd voor je op. Dan schrik je”, aldus PvdA-raadslid Joseph Toonen.

Volgens de PvdA in de gemeente halen de snelheidsduivels levensgevaarlijke capriolen uit. „Met hun blik op oneindig en de houding ’gaan met die banaan’, hebben ze geen oog meer voor andere medeweggebruikers”, aldus raadslid Joseph Toonen.
Prentenboek

Statige landhuizen, pittoreske molens en uitgestrekte landschappen. De fietsroute langs de Vecht kan zo in een prentenboek. Het is dan ook niet zo gek dat de Stichtse Vecht-dorpskernen (onder andere Breukelen, Maarssen) vanaf het voorjaar overspoeld worden met wielrenners. De weg langs de oevers is echter smal. Omwonenden zien de sjezende wielrenners dan ook liever gaan dan komen.

„Ik was laatst bij vrienden en zag voor de zoveelste keer hoe gevaarlijk het is. Natuurlijk moet je altijd goed uitkijken, maar bij bepaalde snelheden is het lastig inschatten. Een wielrenner lijkt ver weg. Vervolgens doemt hij in mum van tijd voor je op. Dan schrik je”, aldus PvdA-raadslid Joseph Toonen.

Hij vervolgt: „In een korte tijd zijn er meerdere ongelukken gebeurd. Bij één moest zelfs een traumahelikopter opgeroepen worden.” Het was voor Toonen de druppel. De gemeente moet op de kortst mogelijke termijn adequate maatregelen nemen, vindt hij.

Zelf oppert hij enkele oplossingen: dubbele drempels, waar ’normale’ wielrenners geen last van hebben, een maximum snelheid op bepaalde risicopunten en extra verkeersborden in het weekend.

In het uiterste geval zou de gemeente wielrenners de toegang tot bepaalde gebieden kunnen weigeren. Zo ging de smalle Dorpsstraat in het hart van Ouderkerk aan de Amstel tijdens de coronalockdown op slot voor wielrenners, maar ook nu de coronaregels versoepeld zijn, worden de sportievelingen verzocht een alternatieve route te nemen.

„Dergelijke maatregelen gaan ver en ik zeg niet direct dat ik voor een verbod ben. Ik vraag het college alleen een gedegen onderzoek in te stellen”, aldus Toonen. De PvdA’er stapt zelf ook geregeld op de racefiets. „Ik doe aan triatlons. We willen racefietsers ook niet weren uit Stichtse Vecht. Sterker nog, het overgrote deel houdt zich keurig aan de regels. Het gaat om een zeer beperkt aantal sporters”, aldus Toonen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2071031 ... ielrenners

Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door KoenM » 05 aug 2020, 12:27

Tja, aan de ene kant jammer (ik heb het stuk net ook weer afgelegd) maar aan de andere kant wel begrijpelijk. Het is er altijd wel èrg druk.
Toch lijkt het me wel moeilijk om alleen race fietsers te verbieden. In Ouderkerk is de kleine omleiding
een goede oplossing, maar zoiets is hier niet haalbaar.

Iemand enig idee wat met dubbele drempels wordt bedoeld?

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door JdBn » 05 aug 2020, 14:59

KoenM schreef: 05 aug 2020, 12:27 Iemand enig idee wat met dubbele drempels wordt bedoeld?
Yes, die kutdingen liggen ook op de fietspaden rond scheveningen geloof ik. Of Kijkduin, lang geleden dat ik ze ben tegen gekomen... Ze zijn iig echt kut als je er met tempo overheen wilt.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/229652 ... -de-duinen

Online
k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 05 aug 2020, 18:13

Maar waarom zou je op dat soort stukken willen rijden op drukke dagen met een racefiets? Ik pas mijn routes altijd aan op basis van de drukte. Op zonnige dagen niet de duinen in, niet langs natuurgebieden, etc.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 05 aug 2020, 19:06

Omdat ik vaak zondagochtend vroeg vanuit het Westland via Kijkduin langs de kust naar Noordwijk fiets (voor de drukte dus) en dan buitenom weer terug.
Met een beetje techniek is er overigens best over die drempels te rijden.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 05 aug 2020, 21:06

Jakobsen in levensgevaar na vreselijke crash met Groenewegen in Polen

https://www.nu.nl/wielrennen/6068986/ja ... polen.html

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 05 aug 2020, 21:07

Wat een dwaas die Groenewegen. Licentie afpakken en een paar jaar niet meer fietsen.

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Wout309t » 05 aug 2020, 22:48

Ja en nee. Ik denk dat dit gebeurt in 'the heat of the moment'. Ook al is het fout, dit heeft hij ook niet gewild zo.
Wel erg heftig en triest. Het blijft een levensgevaarlijke sport..

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 06 aug 2020, 05:58

Wout309t schreef: 05 aug 2020, 22:48 Ja en nee. Ik denk dat dit gebeurt in 'the heat of the moment'. Ook al is het fout, dit heeft hij ook niet gewild zo.
Wel erg heftig en triest. Het blijft een levensgevaarlijke sport..
Natuurlijk niet gewild dat je concurrent in een coma in het ziekenhuis ligt. Wel bewust aan de kant gewuwd. Dan neem je dit risico en dat moet afgelopen zijn. Het fietsen is al gevaarlijk genoeg zonder deze acties.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Luco » 06 aug 2020, 06:06

Gijzert schreef: 06 aug 2020, 05:58
Wout309t schreef: 05 aug 2020, 22:48 Ja en nee. Ik denk dat dit gebeurt in 'the heat of the moment'. Ook al is het fout, dit heeft hij ook niet gewild zo.
Wel erg heftig en triest. Het blijft een levensgevaarlijke sport..
Natuurlijk niet gewild dat je concurrent in een coma in het ziekenhuis ligt. Wel bewust aan de kant gewuwd. Dan neem je dit risico en dat moet afgelopen zijn. Het fietsen is al gevaarlijk genoeg zonder deze acties.
Levenslang schorsen die idioot

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 06 aug 2020, 07:58

Luco schreef: 06 aug 2020, 06:06
Gijzert schreef: 06 aug 2020, 05:58
Wout309t schreef: 05 aug 2020, 22:48 Ja en nee. Ik denk dat dit gebeurt in 'the heat of the moment'. Ook al is het fout, dit heeft hij ook niet gewild zo.
Wel erg heftig en triest. Het blijft een levensgevaarlijke sport..
Natuurlijk niet gewild dat je concurrent in een coma in het ziekenhuis ligt. Wel bewust aan de kant gewuwd. Dan neem je dit risico en dat moet afgelopen zijn. Het fietsen is al gevaarlijk genoeg zonder deze acties.
Levenslang schorsen die idioot
Idd. Je lijn houden met sprinten. Komt er iemand voorbij die sneller is dan is dat maar zo.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 06 aug 2020, 07:58

Luco schreef: 06 aug 2020, 06:06
Gijzert schreef: 06 aug 2020, 05:58
Wout309t schreef: 05 aug 2020, 22:48 Ja en nee. Ik denk dat dit gebeurt in 'the heat of the moment'. Ook al is het fout, dit heeft hij ook niet gewild zo.
Wel erg heftig en triest. Het blijft een levensgevaarlijke sport..
Natuurlijk niet gewild dat je concurrent in een coma in het ziekenhuis ligt. Wel bewust aan de kant gewuwd. Dan neem je dit risico en dat moet afgelopen zijn. Het fietsen is al gevaarlijk genoeg zonder deze acties.
Levenslang schorsen die idioot
Idd. Je lijn houden met sprinten. Komt er iemand voorbij die sneller is dan is dat maar zo.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WJ » 06 aug 2020, 08:59

+1

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Wout309t » 06 aug 2020, 09:04

En toch gebeurt dit al tijden zo. Als het er op aankomt doen ze het allemaal.
Loopt altijd goed af, en nu gaat het vreselijk mis. Ik praat het niet goed hoor...

Combi van downhill finish met stalen dranghekken was ook niet echt handig van de organisatie overigens.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door JP » 06 aug 2020, 09:06

Op het circuit van Goodwood gebruiken ze (bij auto's) stro-balen. Bij onbeschermde fietsers, metalen voorwerpen. Inderdaad niet handig maar kan bij elke sprint gebeuren.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Martijn_bmw » 06 aug 2020, 09:08

Gijzert schreef: 06 aug 2020, 07:58
Luco schreef: 06 aug 2020, 06:06
Gijzert schreef: 06 aug 2020, 05:58

Natuurlijk niet gewild dat je concurrent in een coma in het ziekenhuis ligt. Wel bewust aan de kant gewuwd. Dan neem je dit risico en dat moet afgelopen zijn. Het fietsen is al gevaarlijk genoeg zonder deze acties.
Levenslang schorsen die idioot
Idd. Je lijn houden met sprinten. Komt er iemand voorbij die sneller is dan is dat maar zo.
helemaal eens!

los hiervan begrijp ik niet dat na zoveel ongelukken er nog altijd stalen dranghekken staan waar je "lekker" met wiel trapper enz in blijft hangen en knalhard tegenaan klapt.

waarom geen zachte boarding er tegenaan zoals bijv bij schaatsen... (of idd simpeler maar ook doeltreffend, hooibalen)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Luco » 06 aug 2020, 09:25

Die hekken staan er niet voor de renners maar voor het publiek

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Elise » 06 aug 2020, 09:54

Zag met het nieuws ook zo'n sport commentator die e.e.a. aan het goedpraten was, "In het heetst van de strijd, vol adrenaline, hartslag maximaal, bla bla bla" en dan denk ik, als ze weten dat ze voor het leven geschorst worden bij dit soort acties, dan laten ze het wel achterwege. Dan denken ze wel na voordat ze een ander de hekken in duwen.

Verder snap ik niet dat organisaties de hekken bij de finish niet neerzetten als een uitlopende trechter, dat ze meer ruimte hebben in de eindsprint.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Luco » 06 aug 2020, 10:02

dat maakt niks uit, ze willen gewoon de deur dichtgooien, als is het 30 meter breed, en dat kan ook niet overal.
Gewoon levenslang schorsen die lamlul

Online
k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 06 aug 2020, 10:19

Wat een reacties weer.... ja Groenewegen is fout, maar ik vind de organisatie eigenlijk echt fout.

Verkeerde hekken, hele smalle wegen (vooral voor de finish), een sprint bergaf (moet je nooit doen) en niet te vergeten die finishboog.

Laat het aan de UCI wat voor straf ze Groenewegen gaan geven, feit is dat er twee wielercarrieres van de twee beste NL sprinters nu voorbij zijn.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Elise » 06 aug 2020, 10:23

Te makkelijk om de organisatie de fout in de schoenen te schuiven.

Groenewegen heeft er gewoon een handje van om een ander in de hekken te rijden (Hij is overigens niet de enige).
https://www.dumpert.nl/item/7961579_e3dcd9bb

Mooi shot van bovenaf
https://www.dumpert.nl/item/7961525_d189248c

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Richardt. » 06 aug 2020, 10:47

Misschien moeten ze, net als in de F1, in het wielrennen ook maar toe naar tracklimits.

Voor de eindsprint een breed stuk weg kiezen en een meter uit de kant/hekken een lijn op het wegdek. Iedereen die daar overheen komt krijgt een tijdstraf, blijkt dat je over de lijn wordt geduwd door een ander dan zal deze daar voor gestraft worden.

Ik vind in dit geval de weg ook wel wat smal en de hekken zo dicht op het parcour heb ik uit veiligheidsoogpunt nog nooit begrepen. Erg gaaf als je als fan langs de baan staat, maar hier is maar weer gebleken hoe gevaarlijk het kan zijn.
Elise schreef: 06 aug 2020, 10:23 Te makkelijk om de organisatie de fout in de schoenen te schuiven.

Mooi shot van bovenaf
https://www.dumpert.nl/item/7961525_d189248c
Bizar! Dit is niet je plek verdedigen, maar gewoon iemand moedwillig opzij duwen. Het zal best dat Groenewegen dit niet bedoelt heeft, maar hij duwt Jakobsen gewoon moedwillig van zijn fiets af.
Wat een klapper, ook vanuit deze hoek :duh:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Luco » 06 aug 2020, 11:18

Als je van bovenaf ziet is er echt maar een straf mogelijk imho.

En de hekken breder zetten kon daar niet, aan de kant van jakobsen ligt 30 cm achter het hek een spoorlijn.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Jan Terwolde » 06 aug 2020, 12:13

Hij heeft wel straf verdient volgens mij. Dat het per ongeluk is geloof ik niets van. Genoeg wielrenners gesproken toen ik ooit nog bij Koga gewerkt heb, het is dat er cameras bij staan maar anders slaan ze elkaar gewoon van de fiets af. Het is ook zeker een cultuur dingetje van het wielrennen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Shakes » 06 aug 2020, 14:49

Klopt ja. Gelukkig is het weggooien van die kereltjes van 65 kilo een van m'n hobby's. De goede daargelaten natuurlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dave van marion, Gert-jan, Majestic-12 [Bot], Nico e39, RS-Ron, Thomas H, Thomasss, TLRS, tomgtr en 163 gasten