Auto importeren Duitsland... de let op’s

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Joël D. » 05 aug 2020, 11:42

daNpy schreef: 05 aug 2020, 11:37
Joël D. schreef: 05 aug 2020, 10:55 Nee. Als TMM van auto + aanhanger < 3500 kg is, dan heb je geen E achter B nodig. Anders wel. That's it.
Dat klopt natuurlijk niet. Met een auto die maar 800kg mag trekken mag je geen zwaardere aanhanger meenemen, ook al is het leeggewicht (+ laadvermogen) van de auto (wordt nergens genoemd op de site van de RO) veel hoger.
Dat klopt wel. En dat je het trekgewicht van de auto niet mag overschrijden lijkt me evident.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door daNpy » 05 aug 2020, 12:01

Joël D. schreef: 05 aug 2020, 11:42 Dat klopt wel. En dat je het trekgewicht van de auto niet mag overschrijden lijkt me evident.
Ja, ik las het verkeerd zie ik.
En mbt trekgewicht zie m'n aangepaste post: ANWB (fietsers... :')) noch de RO reppen daarover in hun uitleg/ voorbeelden, alleen een apart hoofdstuk eronder. Vind ik tamelijk vreemd, die voorbeelden hebben ook 0 relatie tot de praktijk voor zover ik die tegen ben gekomen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Martijn_bmw » 05 aug 2020, 12:57

Joël D. schreef: 05 aug 2020, 10:55
daNpy schreef: 05 aug 2020, 10:36
JdBn schreef: 05 aug 2020, 10:10 Ik verzin de regels ook niet, maar je moet naar leeggewicht + laadvermogen kijken. Ik mag dus met mijn rijbewijs B niet rijden met een lege aanhanger achter m'n auto waar 2 ton op zou mogen, omdat je dan (op papier) boven de 3500kg totaal uit komt.
Ah, rijbewijs B. Ik dacht dat we het over aanhangers hadden, niet over kattenbakjes ;)
Ik had het gewoon over E natuurlijk. Bovendien zijn de regels voor B veranderd en mag je tegenwoordig het trekgewicht van de auto trekken, maar wel met een aanhanger met een TMM die lager of gelijk is dan dat trekgewicht.
Nee. Als TMM van auto + aanhanger < 3500 kg is, dan heb je geen E achter B nodig. Anders wel. That's it.
+1 zo simpel is de regel geworden voor je RBW eis.

los daarvan geldt natuurlijk áltijd dat de combinatie technisch ook moet kunnen/mogen. Dus geen overbelading, te hoog gewicht aan de haak voor de auto enz. Dat staat los van de RBW eisen.

Online
vester86
Berichten: 2674
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door vester86 » 05 aug 2020, 14:25

  • Voorbeelden van combinaties rijbewijs en aanhanger
    Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om het lege gewicht + laadvermogen.

    Voorbeelden van combinaties
    Gewicht auto (kilo) Gewicht aanhanger (kilo) Benodigd rijbewijs
    3.000 650 Rijbewijs B
    2.400 850 Rijbewijs B
    2.400 1.400 Rijbewijs B+ (code 96)
    2.400 2.000 Rijbewijs BE
    3.000 4.000 Rijbewijs BE (gehaald voor 19 januari 2013). Anders rijbewijs C1E of CE

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door MParallel » 05 aug 2020, 15:00

Martijn_bmw schreef: 05 aug 2020, 12:57
Joël D. schreef: 05 aug 2020, 10:55
daNpy schreef: 05 aug 2020, 10:36

Ah, rijbewijs B. Ik dacht dat we het over aanhangers hadden, niet over kattenbakjes ;)
Ik had het gewoon over E natuurlijk. Bovendien zijn de regels voor B veranderd en mag je tegenwoordig het trekgewicht van de auto trekken, maar wel met een aanhanger met een TMM die lager of gelijk is dan dat trekgewicht.
Nee. Als TMM van auto + aanhanger < 3500 kg is, dan heb je geen E achter B nodig. Anders wel. That's it.
+1 zo simpel is de regel geworden voor je RBW eis.

los daarvan geldt natuurlijk áltijd dat de combinatie technisch ook moet kunnen/mogen. Dus geen overbelading, te hoog gewicht aan de haak voor de auto enz. Dat staat los van de RBW eisen.
Oh joh? Ik zit nog steeds met alles wat sowieso boven de 3500kg zit, in welke combinatievorm dan ook, heb je vrachtwagenbewijs nodig.

En B+E voor aanhangers boven de 750kg. (en totale massa <3500)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Martijn_bmw » 05 aug 2020, 15:03

^^ nee bij BE is juist de 3.500kg niet meer van toepassing. Alleen als de auto zelf al meer dan 3500kg GVW wordt het een vrachtwagen.
Is wel weer een halt toe geroepen toen je steeds meer van die BE combinaties kreeg wat een halve vrachtwagen werd maar gewoon met BE gereden mocht worden. Daar zit nu wel een regeltje aan. (Die ken ik niet precies)

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Joël D. » 05 aug 2020, 15:35

Overigens een vrij zinloze discussie, volgens mij, voor dit onderwerp. Vrijwel alle autotrailers hebben een TTM van > 2000 kg en dus heb je sowieso een BE rijbewijs nodig om dit te trekken. Tenzij je weer een hele lichte auto hebt, maar dan zit je weer met het feit dat je boven je laadvermogen komt. :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door JP » 05 aug 2020, 15:46

Wat kost zo’n BE cursus nou ? Heb je de rest van je leven plezier van. Maar een dagje cursus

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door daNpy » 05 aug 2020, 16:29

Vanaf 400-600 euro ofzo?
Is meestal een dagcursus.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door JP » 05 aug 2020, 16:43

Inderdaad, zag al een-dags snelcursus voor €350,-

Als we hier allemaal al de beste racers zijn, dan is die cursus ook met 2 vingers in de neus te halen.

Zeker als je al een Alfa hebt dan kun je veel geld besparen door zelf elke week de kapotte auto terug naar huis te brengen.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door RS-Ron » 05 aug 2020, 17:03

JP schreef: 05 aug 2020, 16:43 Inderdaad, zag al een-dags snelcursus voor €350,-

Als we hier allemaal al de beste racers zijn, dan is die cursus ook met 2 vingers in de neus te halen.

Zeker als je al een Alfa hebt dan kun je veel geld besparen door zelf elke week de kapotte auto terug naar huis te brengen.
:hammer: :hammer: :hammer: Wat een vooroordelen weer.............. tis al een wonder als ie start...... en van de brug afkomt....... meestal brug naar beneden, na poging 30 Alfa aan de druppelaar want accu leeggestart en brug weer omhoog.......... pakt Yaris....... doet het altijd.

Gr Ron

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Martijn_bmw » 05 aug 2020, 17:05

:tooth: :tooth: :lol:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Luco » 05 aug 2020, 17:14

Martijn_bmw schreef: 05 aug 2020, 15:03 ^^ nee bij BE is juist de 3.500kg niet meer van toepassing. Alleen als de auto zelf al meer dan 3500kg GVW wordt het een vrachtwagen.
Is wel weer een halt toe geroepen toen je steeds meer van die BE combinaties kreeg wat een halve vrachtwagen werd maar gewoon met BE gereden mocht worden. Daar zit nu wel een regeltje aan. (Die ken ik niet precies)
max met BE is volgens mij 7500 kg

Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de voertuiggegevens.

Voorbeelden van combinaties rijbewijs en aanhanger
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om het lege gewicht + laadvermogen.

Voorbeelden van combinaties
Gewicht auto (kilo) Gewicht aanhanger (kilo) Benodigd rijbewijs
3.000 650 Rijbewijs B
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ (code 96)
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (gehaald voor 19 januari 2013). Anders rijbewijs C1E of CE

Dus zon cabinebusje met een hele lange trailer mag je nog rijden als je je rijbewijs BE voor januari 2013 hebt gehaald.
Laatst gewijzigd door Luco op 05 aug 2020, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door JP » 05 aug 2020, 17:18

Ja Ron. Staat die stadsbus nog steeds onder de Alfa?
Die zal wel glimmen als een keutel in de zon, door die Italiaanse parel die op de Kojak druppelt.
Nu begrijp ik ook wat 5w40 betekende, dat is 5 weken van de 40 dat die als een zonnetje loopt :bag:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Luco » 05 aug 2020, 17:18

JP schreef: 05 aug 2020, 17:18 Ja Ron. Staat die stadsbus nog steeds onder de Alfa?
Die zal wel glimmen als een keutel in de zon, door die Italiaanse parel die op de Kojak druppelt.
Nu begrijp ik ook wat 5w40 betekende, dat is 5 weken van de 40 dat die als een zonnetje loopt :bag:
niet 5 dagen van de 40 weken?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Martijn_bmw » 05 aug 2020, 17:24

Luco schreef: 05 aug 2020, 17:14
Martijn_bmw schreef: 05 aug 2020, 15:03 ^^ nee bij BE is juist de 3.500kg niet meer van toepassing. Alleen als de auto zelf al meer dan 3500kg GVW wordt het een vrachtwagen.
Is wel weer een halt toe geroepen toen je steeds meer van die BE combinaties kreeg wat een halve vrachtwagen werd maar gewoon met BE gereden mocht worden. Daar zit nu wel een regeltje aan. (Die ken ik niet precies)
max met BE is volgens mij 7500 kg

Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de voertuiggegevens.

Voorbeelden van combinaties rijbewijs en aanhanger
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om het lege gewicht + laadvermogen.

Voorbeelden van combinaties
Gewicht auto (kilo) Gewicht aanhanger (kilo) Benodigd rijbewijs
3.000 650 Rijbewijs B
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ (code 96)
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (gehaald voor 19 januari 2013). Anders rijbewijs C1E of CE

Dus zon cabinebusje met een hele lange trailer mag je nog rijden als je je rijbewijs BE voor januari 2013 hebt gehaald.
Tm 2013 dus geen grens zolang het technisch maar mag.
Je zag ook veel van die iveco trekkers van net geen 3500kg rijden met trailers er achter van 15m lang en 3 auto’s er op. Dat mag (mocht) dus gewoon met alleen BE

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door JP » 05 aug 2020, 17:25

Met dat B+ rijbewijs kun je tot 4250kg gaan. Kun je nog wat extra reserveonderdelen meenemen.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door RS-Ron » 05 aug 2020, 17:26

Luco schreef: 05 aug 2020, 17:18
JP schreef: 05 aug 2020, 17:18 Ja Ron. Staat die stadsbus nog steeds onder de Alfa?
Die zal wel glimmen als een keutel in de zon, door die Italiaanse parel die op de Kojak druppelt.
Nu begrijp ik ook wat 5w40 betekende, dat is 5 weken van de 40 dat die als een zonnetje loopt :bag:
niet 5 dagen van de 40 weken?
Welnee, ding gaat als een kogel, ik heb geen spijt van de beslissing om er een lekkere motor in te hangen. Stuurt lekker strak, alleen met 32 graden in die skai stoelen als ie 4 uur in de zon heeft gestaan is een uitdaging.......... Kost 6 euro per maand vaste lasten dus die blijft nog wel een tijdje. Streekbus staat buiten, garage is mijn domein.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Peric » 05 aug 2020, 20:38

:lollerdelol: daar gaan we weer... het woord ambulance wordt een keer genoemd en gelijk vliegen de beweringen en berekeningen weer over het scherm... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Vliet » 28 dec 2020, 12:55

Even dit topic weer oprakelen. Ik ga 8 januari naar de RDW om de auto te laten schouwen. Maar kan je de BPM al van te voren indienen of moet je echt het verzoek tot aangifte ontvangen? Weet het niet meer van de vorige keer.... :oops:

Hsp
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Hsp » 28 dec 2020, 13:15

Ik kon de mijne pas doen nadat de auto goedgekeurd was. Begreep van een collega dat de aangifte tegenwoordig online gedaan kan worden, dus geen gedoe meer met dingen op de post doen die vervolgens handmatig moeten worden goedgekeurd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto importeren Duitsland... de let op’s

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 dec 2020, 19:06

Aangifte moet je gewoon opsturen naar de belasting. Hoeft niet meer bij de RDW te gebeuren.

Kan je volgens mij al van te voren doen. Zodra auto dan gekeurd is bij de RDW krijg je vanzelf je kenteken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 124 gasten