Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 13:00

Camiel schreef: 24 jul 2020, 12:47 En wat ik dus heel de tijd probeer te zeggen is dat de standaard helemáál niet zo hoog ligt, mensen met modaal inkomen nemen nu letterlijk alles aan om maar onderdak te hebben, zelfs kamertjes voor E600-E700,- per maand, dus tel je zegeningen en besef je dat je ontzettend veel geluk hebt gehad dat je een sociale huurwoning hebt weten te krijgen terwijl 90% van de starters dat niet lukt. En dat diezelfde starters hun rechterbal zouden geven om aan zo'n sociale huurwoning te komen.

Ik weet niet of dit een leeftijdsding is ofzo, maar verplaats je ook eens in de mensen die daadwerkelijk in de 25-35 leeftijdsgroep zitten waar het over gaat, in plaats van bagatelliseren van een ver-van-je-bed show.
Ik werk heel vaak voor corporaties en zoals ik al zei, als je actief reageert zijn er genoeg regio's waar je binnen 6 maanden na inschrijving een goed betaalbare huurwoning kan vinden, nee niet in Utrecht, maar wel in de omliggende gemeentes en plaatsen, ook voor starters en jonge stelletjes, zelfs eengezinswoningen worden uitgegeven aan alleenstaanden.
Maar ja als je eis is dat je perse in een heel beperkt duur gebied wil wonen zal het alleen maar erger worden en ga je die stap zeker niet meer maken.

Want nu zit Utrecht vast en is te duur en over 5 jaar de hele omgeving binnen 30km (voorbeeld) dus als je daar nu je slag slaat (ja dat is ff 5 jaar offeren en reizen) kan je daarvan profiteren.

Leeftijdsding:
Zal ook wel een ding zijn dat het bij de huidige 25-35 jarige generatie allemaal maar aan moet komen waaien?
Vraag eens aan de oudere generaties wat ze hebben op moeten offeren voor hun eerste huis, ik denk dat je gillend wegrent.

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 24 jul 2020, 13:40

Uit een van de links hierboven... : https://lab.nos.nl/projects/huizenmarkt/index.html
Je droomhuis in je favoriete buurtje uit je hoofd zetten, kan ontnuchterend zijn. Maar als je maar een paar kilometer uitwijkt zijn huizen vaak al veel betaalbaarder. In gemeenten als Diemen, Rijswijk en Nieuwegein kun je als starter uitstekend slagen. En wie echt ‘de provincie’ intrekt koopt voor hetzelfde geld vaak een dubbel zo groot huis als in de stad.
De snelle conclusie is dus dat een huis kopen in een grote stad voor de gemiddelde starter erg lastig is. Wat kan je dan nog wel kopen, buiten die 15 m² grote ministudio van 150.000 euro op de grachtengordel?

Duik maar eens in deze kaart. Bedenk welke vraagprijs jij kan ophoesten en zie in welke gemeente je kansen liggen. Is de stad nog een optie of kun je er toch beter net daarbuiten gaan kijken?
Tada.. ik wil ook wel in hartje Amsterdam wonen, leuk appartementje voor erbij. Maar dat is niet realistisch. Als je vrienden wel in de dure regio kunnen blijven hebben ze het beter voor elkaar... helaas. Het leven is niet eerlijk en we zijn niet gelijk. Deal with it, ga harder werken en klim omhoog zodat je in de toekomst wel in het centrum kunt wonen.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 24 jul 2020, 14:23

En weer wordt deze discussie gebagatelliseerd door weer in extremen te zoeken, met hartje Amsterdam... 'Duik maar eens op de kaart', dat is precies wat ik een paar pagina's hiervoor heb gedaan. En daar komt dus uit dat je in ruwweg de driehoek Lelystad - Dordrecht - Apeldoorn en alles daar binnenin voor een budget van 150K op dit moment de keuze hebt uit ongeveer 15 flatjes. Dus DUIZENDEN woningzoekenden in die regio duiken massaal op 15 flatjes.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 14:30

Camiel schreef: 24 jul 2020, 14:23 En weer wordt deze discussie gebagatelliseerd door weer in extremen te zoeken, met hartje Amsterdam... 'Duik maar eens op de kaart', dat is precies wat ik een paar pagina's hiervoor heb gedaan. En daar komt dus uit dat je in ruwweg de driehoek Lelystad - Dordrecht - Apeldoorn en alles daar binnenin voor een budget van 150K op dit moment de keuze hebt uit ongeveer 15 flatjes. Dus DUIZENDEN woningzoekenden in die regio duiken massaal op 15 flatjes.
En weer klaag je alleen maar ipv iets te doen met de ideeën. :thumbup:

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 24 jul 2020, 14:30

Camiel schreef: 24 jul 2020, 14:23 En weer wordt deze discussie gebagatelliseerd door weer in extremen te zoeken, met hartje Amsterdam... 'Duik maar eens op de kaart', dat is precies wat ik een paar pagina's hiervoor heb gedaan. En daar komt dus uit dat je in ruwweg de driehoek Lelystad - Dordrecht - Apeldoorn en alles daar binnenin voor een budget van 150K op dit moment de keuze hebt uit ongeveer 15 flatjes. Dus DUIZENDEN woningzoekenden in die regio duiken massaal op 15 flatjes.
De quotes komen uit je eigen links! Lees het verhaal in de link eens door.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 24 jul 2020, 14:43

Wimo schreef: 24 jul 2020, 14:30
Camiel schreef: 24 jul 2020, 14:23 En weer wordt deze discussie gebagatelliseerd door weer in extremen te zoeken, met hartje Amsterdam... 'Duik maar eens op de kaart', dat is precies wat ik een paar pagina's hiervoor heb gedaan. En daar komt dus uit dat je in ruwweg de driehoek Lelystad - Dordrecht - Apeldoorn en alles daar binnenin voor een budget van 150K op dit moment de keuze hebt uit ongeveer 15 flatjes. Dus DUIZENDEN woningzoekenden in die regio duiken massaal op 15 flatjes.
De quotes komen uit je eigen links!
Ik lees nergens dat er staat "elke starter wil in het centrum van de hoofdstad wonen". Niet elke starter is een naïeve hippie-millenial met twee yoga-retraites per jaar naar Bali, een dure telefoon en een bord voor z'n kop. Even wikipedia quoten; "een persoon die voor het eerst een bepaalde markt betreedt". Dit geldt niet alleen maar voor mensen van 22 die net van de studie af komen rollen en zich dan realiseren dat het leven toch wel duur is, ook voor iedereen van 30 met een modaal inkomen die in (of beter gezegd; ergens in de buurt van) Nijmegen, Tilburg, Breda, Rotterdam, Zwolle of Utrecht wil wonen. Een stad waar in ieder geval voldoende werk is (in tegenstelling tot Zeeland, Limburg en Groningen).

Als je de quote leest staat er ook "Bedenk welke vraagprijs jij kan ophoesten en zie in welke gemeente je kansen liggen. Is de stad nog een optie of kun je er toch beter net daarbuiten gaan kijken?". En dan is de ontluisterende conclusie dat er dus 15 huizen voor duizenden woningzoekenden zijn. Dus is de stad een optie? Nee, eigenlijk niet. Daarbuiten dan? Ook niet. Want zoveel flatjes staan er niet in Schubbekutteveen. Als er nou 500 flats in Gorinchem en Gouda te koop stonden mochten mensen absoluut niet klagen. Maar Ze. Zijn. Er. Niet.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 24 jul 2020, 14:46

Laten we nog meer regeltjes verzinnen om nieuwbouw tegen te gaan. De overheid heeft geen pandemie nodig om het land om zeep te helpen, lees: te duur te maken.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Forza » 24 jul 2020, 14:50

De ouwe knarren mogen wel wat genuanceerder zijn wat betreft "de jeugd van tegenwoordig". Er is inderdaad een grote getale linkse niksnutten die nogal vocaal zijn en van alles menen te moeten krijgen. De rest werkt zich gewoon uit hun naadje net als jullie vroeger.

Het probleem is niet dat er niks te vinden is, het probleem is dat er nog 300 wachtende voor u zijn. Ook in de steden/dorpen rondom de grote steden. Ook het kopen van een (voormalig) sociaal huurwoning is niet te doen omdat dat vaak als loting is opgezet. Zo heeft een vriend van mij 5 jaar ingeschreven gestaan voor een woning in of rondom Eindhoven voordat hij als eerste mocht kijken. Dat is 5 jaar lang huur weggooien, want hij wilde echt wel kopen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 14:53

Forza schreef: 24 jul 2020, 14:50 De ouwe knarren mogen wel wat genuanceerder zijn wat betreft "de jeugd van tegenwoordig". Er is inderdaad een grote getale linkse niksnutten die nogal vocaal zijn en van alles menen te moeten krijgen. De rest werkt zich gewoon uit hun naadje net als jullie vroeger.

Het probleem is niet dat er niks te vinden is, het probleem is dat er nog 300 wachtende voor u zijn. Ook in de steden/dorpen rondom de grote steden. Ook het kopen van een (voormalig) sociaal huurwoning is niet te doen omdat dat vaak als loting is opgezet. Zo heeft een vriend van mij 5 jaar ingeschreven gestaan voor een woning in of rondom Eindhoven voordat hij als eerste mocht kijken. Dat is 5 jaar lang huur weggooien, want hij wilde echt wel kopen.
Ja en 20km verder naar boven had die binnen 6 maanden een woning gehad bij een corporatie, koop of huur, keuze zat.
Eisen qua locatie zijn funest, verbreed je horizon.
Maar ja als je je eisen niet bij wilt stellen dan stopt het, simpel zat.
Laatst gewijzigd door Luco op 24 jul 2020, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 24 jul 2020, 14:53

Luco schreef: 24 jul 2020, 14:30
Camiel schreef: 24 jul 2020, 14:23 En weer wordt deze discussie gebagatelliseerd door weer in extremen te zoeken, met hartje Amsterdam... 'Duik maar eens op de kaart', dat is precies wat ik een paar pagina's hiervoor heb gedaan. En daar komt dus uit dat je in ruwweg de driehoek Lelystad - Dordrecht - Apeldoorn en alles daar binnenin voor een budget van 150K op dit moment de keuze hebt uit ongeveer 15 flatjes. Dus DUIZENDEN woningzoekenden in die regio duiken massaal op 15 flatjes.
En weer klaag je alleen maar ipv iets te doen met de ideeën. :thumbup:
Luco ik heb ook al aangegeven dat ik deze discussie niet zozeer voor mezelf of voor mijn eigen situatie voer. Dus ik waardeer en ben het absoluut eens met je adviezen voor wat betreft alles eraan doen door je overal in te schrijven en overal te melden als je in een dergelijke situatie zit omdat ik weet hoe het is om een tijdlang vast te zitten in de eindeloze molen van huren/niet kunnen sparen/niet kunnen kopen/huren. In mijn geval wist ik dat het tijdelijk was maar er zijn zat mensen waarbij het bij of rond modaal blijft. De meesten zelfs, anders zou het geen modaal zijn.

Ik zit nu inmiddels als dertiger in een fase waarbij ik uitzicht heb om een beetje te sparen zodat ik iets kan gaan kopen. En dat is dan naar bewuste keuze buiten de stad. Hetgeen wat ik probeer over te brengen is dat starters deze uitzichtloze situatie ook gewoon zat zijn en in plaats van hun leven langer dan ooit stil te zetten maar gewoon in die bovenstaande eindeloze molen van huur gaan meedraaien en dus niks opbouwen, waardoor je over een behoorlijk aantal jaar dus niemand meer hebt die de huizen van nu kan kopen omdat niemand mee is gegaan in de prijzenbubbel en er dus niks is voor de doorstromers om te verkopen waardoor er een crisis van jewelste aan gaat komen.

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 24 jul 2020, 14:56

Mensen blijven wel degelijk kopen... het zijn echter mensen met een groter budget dan jij. Als niemand het kon betalen ging de prijs vanzelf omlaag.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 14:58

En ik blijf erbij dat er best kansen liggen, maar dan zal je concessies moeten doen voor een paar jaar.
Als je dat niet van plan bent dan blijf je in die molen.

BV 40 minuten van Rotterdam staan eengezinswoningen te koop voor rond de 165.000 euro met een achtertuin van 20 meter diep.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 24 jul 2020, 15:01

ouweknarren.nl/bbq

:-)

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 24 jul 2020, 15:04

De 'Have' BBQ. Met vlees aub, groot en vooral slecht voor ons nu het nog kan.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 24 jul 2020, 15:07

Wimo schreef: 24 jul 2020, 15:04 De 'Have' BBQ. Met vlees aub, groot en vooral slecht voor ons nu het nog kan.
(Ham)burgerlijke ongehoorzaamheid.:)

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 24 jul 2020, 15:10

JP schreef: 24 jul 2020, 14:46 Laten we nog meer regeltjes verzinnen om nieuwbouw tegen te gaan. De overheid heeft geen pandemie nodig om het land om zeep te helpen, lees: te duur te maken.
We (lees; de overheid) moeten een aantal dingen doen;

- 'Buy on merit' -- schenkingsvrijstelling afschaffen, als je ouders geld willen schenken; prima! Maar dan wel belasting betalen. De rest doe je met je eigen inkomen of spaargeld. En die belasting graag terug in de woningmarkt.
- Grondspeculatie door gemeenten en particulieren verbieden -- of je nou een woontoren van 40 verdiepingen of een blokje rijtjes neer wil zetten, de grond eronder is even groot. Het feit dat 50-60% van de huizenprijs grond is en de rest bouwkosten met nog een fractie marge voor de bouwer is gewoon absurd. Grond opkopen voor E3,- per vierkante meter als landbouwgrond en dan voor E300,-+ verkopen nadat je het bestemmingsplan wijzigt. En dan zijn gemeenten verbaasd dat huizen zo duur worden. Lees; Utrecht Merwedeterrein. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/206113 ... t-dat.html
- Absurde milieu en omgevingsregels afschaffen -- nee, we moeten niet het hele Groene Hart vol pleuren, maar niet alles hoeft binnenstedelijk opgelost te worden. Bouw een weiland vol appartementen en reken de infrastructuur door aan 2000 huishoudens, dan kost een ontsluitingsweg en riool echt niet zoveel per woning
- Verhuurdersheffing afschaffen -- op dit moment betaalt een woningbouwcorporatie 25% van de maandhuur aan de overheid, en zo gaat er nooit meer bijgebouwd worden. Desnoods geef je WBC's een target voor 5% extra woningbouw per jaar
- Zelfbewoningsplicht voor alle nieuwbouw en woningen voor 'zwakkere doelgroep' -- het is absurd dat iemand cash overboden wordt op een huis van E600,-/maand hypotheek maar wel datzelfde huis mag terughuren van een private investeerder voor E1000,-/maand
- Deregulering van welstand -- het hoeft niet zo'n ratjetoe als Belgie te worden, maar moeten we nou echt allemaal dezelfde rijtjeshuizen met postzegeltuintje hebben of kunnen we ook gewoon een paar forse appartementengebouwen neerzetten waar daadwerkelijk 50 mensen kunnen gaan wonen in plaats van 4 gezinnetjes
- Taxaties op werkelijke waarde -- zie het artikel van een paar pagina's terug. Een taxateur mag een referentiewoning van 300K die vorig jaar is verkocht taxeren op 330K als de gemiddelde waarde in de buurt ook met 10% gestegen is. Hoezo lucht in een bubbel blazen?? Zo hou je groei wel in stand ja!
- Afschaffen van huursubsidie -- dit speelt alleen maar huisjesmelkers in de hand die een studio die E450,- zou moeten kosten, voor E720,- per maand kunnen verhuren omdat dat na subsidie E450,- kost en daarmee tenminste betaalbaar is voor de laagste inkomens. Dan kun je de subsidie net zo goed gelijk aan huisbazen geven. Los dit maar op via belastingstelsel.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Zed240 » 24 jul 2020, 15:27

Overigens heeft in de Achterhoek de provincie een groot aandeel gehad in de enorm gestegen huizenprijzen. De prognose was een bevolkingskrimp, dus kwamen er strenge nieuwbouwquota. Na 5 jaar werd de tussenstand opgemaakt. Oeps, bevolkingskrimp is uitgebleven, er is zelfs sprake van een kleine bevolkingsgroei, maar er is wel 5 jaar vrijwel niet gebouwd.

In het dorp waar m'n ouders wonen is het aanbod op Funda van koopwoningen van ongeveer 200 in 2016-17 naar 30 gedaald in 2020. Dat zie je enorm hard terug in de prijzen. Waar een kennis van me z'n huis uit de verkoop haalde in 2017 omdat hij het voor 160k niet verkocht kreeg, worden de vergelijkbare huizen bij hem in de straat nu voor 2,3 - 2,5 ton verkocht.

Laat de markt gewoon bepalen. De regulering heeft alleen maar stijgingen van 30%+ gebracht in een paar jaar tijd.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... lusje-zien
https://www.trouw.nl/binnenland/door-ex ... ~b1545848/

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 15:38

Camiel schreef: 24 jul 2020, 15:10
JP schreef: 24 jul 2020, 14:46 Laten we nog meer regeltjes verzinnen om nieuwbouw tegen te gaan. De overheid heeft geen pandemie nodig om het land om zeep te helpen, lees: te duur te maken.
We (lees; de overheid) moeten een aantal dingen doen;

- 'Buy on merit' -- schenkingsvrijstelling afschaffen, als je ouders geld willen schenken; prima! Maar dan wel belasting betalen. De rest doe je met je eigen inkomen of spaargeld. En die belasting graag terug in de woningmarkt.
*Dan benadeel je dus weer andere mensen, zo kan je het nooit goed doen, er zijn er genoeg die een schenking niet voor een nieuw huis gebruiken.
- Grondspeculatie door gemeenten en particulieren verbieden -- of je nou een woontoren van 40 verdiepingen of een blokje rijtjes neer wil zetten, de grond eronder is even groot. Het feit dat 50-60% van de huizenprijs grond is en de rest bouwkosten met nog een fractie marge voor de bouwer is gewoon absurd. Grond opkopen voor E3,- per vierkante meter als landbouwgrond en dan voor E300,-+ verkopen nadat je het bestemmingsplan wijzigt. En dan zijn gemeenten verbaasd dat huizen zo duur worden. Lees; Utrecht Merwedeterrein. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/206113 ... t-dat.html
* Juist door grondspeculatie kan een gemeente nog een beetje de begroting sluitend krijgen, of ga jij met liefde een paar honderd euro per jaar meer gemeentebelasting betalen? Bij veel projecten waarbij bouwgrand aan particulieren wordt verkocht geldt al eigen bewoning en doorverkoopverbod voor een aantal jaar.
- Absurde milieu en omgevingsregels afschaffen -- nee, we moeten niet het hele Groene Hart vol pleuren, maar niet alles hoeft binnenstedelijk opgelost te worden. Bouw een weiland vol appartementen en reken de infrastructuur door aan 2000 huishoudens, dan kost een ontsluitingsweg en riool echt niet zoveel per woning
* We zijn al een heel dichtbevolkt land, als je dan nog meer op weilanden en in groen gaat bouwen wordt het alleen maar moeilijker.
- Verhuurdersheffing afschaffen -- op dit moment betaalt een woningbouwcorporatie 25% van de maandhuur aan de overheid, en zo gaat er nooit meer bijgebouwd worden. Desnoods geef je WBC's een target voor 5% extra woningbouw per jaar
* Ze hebben al targets en nu worden ze ook een beetje gedwongen woningen te verkopen om te kunnen bouwen, juist gunstig voor starters, want nieuwbouwhuizen zijn qua huur alleen maar duurder.
- Zelfbewoningsplicht voor alle nieuwbouw en woningen voor 'zwakkere doelgroep' -- het is absurd dat iemand cash overboden wordt op een huis van E600,-/maand hypotheek maar wel datzelfde huis mag terughuren van een private investeerder voor E1000,-/maand
* Voor veel nieuwbouwprojecten geldt al die zelfbewoning.
- Deregulering van welstand -- het hoeft niet zo'n ratjetoe als Belgie te worden, maar moeten we nou echt allemaal dezelfde rijtjeshuizen met postzegeltuintje hebben of kunnen we ook gewoon een paar forse appartementengebouwen neerzetten waar daadwerkelijk 50 mensen kunnen gaan wonen in plaats van 4 gezinnetjes
* Heb je uberhaupt de regelgeving wel gevolgd, die deregulering is al ingezet, ik vind het geen goede zaak er mag al veel meer en als je ziet wat er nu vergunningsvrij gebouwd mag worden, wordt je niet vrolijk van.
- Taxaties op werkelijke waarde -- zie het artikel van een paar pagina's terug. Een taxateur mag een referentiewoning van 300K die vorig jaar is verkocht taxeren op 330K als de gemiddelde waarde in de buurt ook met 10% gestegen is. Hoezo lucht in een bubbel blazen?? Zo hou je groei wel in stand ja!
* Ja een taxateur is beëdigd, dus op zich is de regelgeving hierin duidelijk, maar als de markt 10% stijgt, dan geld dat dus ook voor die woning van 300k
- Afschaffen van huursubsidie -- dit speelt alleen maar huisjesmelkers in de hand die een studio die E450,- zou moeten kosten, voor E720,- per maand kunnen verhuren omdat dat na subsidie E450,- kost en daarmee tenminste betaalbaar is voor de laagste inkomens. Dan kun je de subsidie net zo goed gelijk aan huisbazen geven. Los dit maar op via belastingstelsel.
* Ja de huisjesmelkers bezitten natuurlijk een groot deel van de huurwoningen, de meeaste huisjesmelkers zitten in de vrije sector en hebben dus niks met huursubsidie te maken en een woning met huursubsidie wordt volgens een vast systeem met punten bedeeld en die punten bepalen de maximale huurprijs, dus een studio van 450 euro kan niet met huursubsidie verhuurd worden voor 720 euro.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 15:41

Zed240 schreef: 24 jul 2020, 15:27 Overigens heeft in de Achterhoek de provincie een groot aandeel gehad in de enorm gestegen huizenprijzen. De prognose was een bevolkingskrimp, dus kwamen er strenge nieuwbouwquota. Na 5 jaar werd de tussenstand opgemaakt. Oeps, bevolkingskrimp is uitgebleven, er is zelfs sprake van een kleine bevolkingsgroei, maar er is wel 5 jaar vrijwel niet gebouwd.

In het dorp waar m'n ouders wonen is het aanbod op Funda van koopwoningen van ongeveer 200 in 2016-17 naar 30 gedaald in 2020. Dat zie je enorm hard terug in de prijzen. Waar een kennis van me z'n huis uit de verkoop haalde in 2017 omdat hij het voor 160k niet verkocht kreeg, worden de vergelijkbare huizen bij hem in de straat nu voor 2,3 - 2,5 ton verkocht.

Laat de markt gewoon bepalen. De regulering heeft alleen maar stijgingen van 30%+ gebracht in een paar jaar tijd.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... lusje-zien
https://www.trouw.nl/binnenland/door-ex ... ~b1545848/
Daar heb je dus een groot pijnpunt, iedereen wil naar de stad, terwijl er in bepaalde gebieden ruimte genoeg is om bij te bouwen.
Nu kan je natuurlijk vraagtekens zetten bij het onderzoek, maar de tendens is wel dat er in kleine kernen een krimp is, ja als die krimp dan niet doorzet heb je een probleem.
Maar ga je bouwen en het krimpt wel heb je ook een probleem.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 24 jul 2020, 15:42

Camiel, ene kant eens over die grond. Andere kant... zoals met elke belasting, als die grond voor een appel en een ei van de hand moet worden gedaan is de overheid en gemeente een inkomstenbron kwijt en krijgen we die net zo hard op een andere manier weer terug. Het gat in zuid Europa / onze eigen uitkering trekkers in NL moeten wel betaald worden.


Conceptueel is het ergens raar dat je een stuk grond koopt. Waarom niet alles terug naar de overheid en dan gewoon een landelijke pacht constructie, constante inkomsten bron voor de overheid.
Lagere huizenprijzen alleen nog gebaseerd op kosten voor het pand en niet de idiote grond prijs eronder.
Nadeel is wel je hebt altijd woonlasten ook als je huis afbetaald is door die pacht kosten voor de grond.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 15:47

Die constructies zijn er ook met pacht (rotterdam bv)kan je elke keer afkopen voor een aantal jaar

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 24 jul 2020, 15:47

Alles terug naar de overheid Martijn? Zit je al aan de Black Label:-)

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 24 jul 2020, 16:09

Martijn_bmw schreef: 24 jul 2020, 15:42 Camiel, ene kant eens over die grond. Andere kant... zoals met elke belasting, als die grond voor een appel en een ei van de hand moet worden gedaan is de overheid en gemeente een inkomstenbron kwijt en krijgen we die net zo hard op een andere manier weer terug. Het gat in zuid Europa / onze eigen uitkering trekkers in NL moeten wel betaald worden.


Conceptueel is het ergens raar dat je een stuk grond koopt. Waarom niet alles terug naar de overheid en dan gewoon een landelijke pacht constructie, constante inkomsten bron voor de overheid.
Lagere huizenprijzen alleen nog gebaseerd op kosten voor het pand en niet de idiote grond prijs eronder.
Nadeel is wel je hebt altijd woonlasten ook als je huis afbetaald is door die pacht kosten voor de grond.
Waar moeten al die arme boeren dan miljonair van worden? :hungry:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 24 jul 2020, 16:17

Luco schreef: 24 jul 2020, 15:38
Camiel schreef: 24 jul 2020, 15:10
JP schreef: 24 jul 2020, 14:46 Laten we nog meer regeltjes verzinnen om nieuwbouw tegen te gaan. De overheid heeft geen pandemie nodig om het land om zeep te helpen, lees: te duur te maken.
We (lees; de overheid) moeten een aantal dingen doen;

- 'Buy on merit' -- schenkingsvrijstelling afschaffen, als je ouders geld willen schenken; prima! Maar dan wel belasting betalen. De rest doe je met je eigen inkomen of spaargeld. En die belasting graag terug in de woningmarkt.
*Dan benadeel je dus weer andere mensen, zo kan je het nooit goed doen, er zijn er genoeg die een schenking niet voor een nieuw huis gebruiken. een kleine schenking is nog steeds vrijgesteld, ik meen tot iets van 25K. Daarboven alleen de 'jubelton' voor een nieuw huis, en dat vind ik krom
- Grondspeculatie door gemeenten en particulieren verbieden -- of je nou een woontoren van 40 verdiepingen of een blokje rijtjes neer wil zetten, de grond eronder is even groot. Het feit dat 50-60% van de huizenprijs grond is en de rest bouwkosten met nog een fractie marge voor de bouwer is gewoon absurd. Grond opkopen voor E3,- per vierkante meter als landbouwgrond en dan voor E300,-+ verkopen nadat je het bestemmingsplan wijzigt. En dan zijn gemeenten verbaasd dat huizen zo duur worden. Lees; Utrecht Merwedeterrein. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/206113 ... t-dat.html
* Juist door grondspeculatie kan een gemeente nog een beetje de begroting sluitend krijgen, of ga jij met liefde een paar honderd euro per jaar meer gemeentebelasting betalen? Absoluut! Liever elke maand een paar tientjes meer gemeentebelasting dan honderden euro's aan huur weggooien. En als er sprake is van een 'echte marktwerking' zal die lagere grondprijs ook resulteren in lagere koop/huurprijzen en dus lagere maandlasten die dat offsetten Bij veel projecten waarbij bouwgrand aan particulieren wordt verkocht geldt al eigen bewoning en doorverkoopverbod voor een aantal jaar.
- Absurde milieu en omgevingsregels afschaffen -- nee, we moeten niet het hele Groene Hart vol pleuren, maar niet alles hoeft binnenstedelijk opgelost te worden. Bouw een weiland vol appartementen en reken de infrastructuur door aan 2000 huishoudens, dan kost een ontsluitingsweg en riool echt niet zoveel per woning
* We zijn al een heel dichtbevolkt land, als je dan nog meer op weilanden en in groen gaat bouwen wordt het alleen maar moeilijker. Wat wordt er dan moeilijker? Als we meer huizen verspreid hebben voor hetzelfde aantal mensen gaat de druk toch juist omlaag?
- Verhuurdersheffing afschaffen -- op dit moment betaalt een woningbouwcorporatie 25% van de maandhuur aan de overheid, en zo gaat er nooit meer bijgebouwd worden. Desnoods geef je WBC's een target voor 5% extra woningbouw per jaar
* Ze hebben al targets en nu worden ze ook een beetje gedwongen woningen te verkopen om te kunnen bouwen, juist gunstig voor starters, want nieuwbouwhuizen zijn qua huur alleen maar duurder. Hierdoor is er dus eigenlijk een sell-off of uitholling gaande om een woningcorporatie boven water te houden in plaats van te stimuleren
- Zelfbewoningsplicht voor alle nieuwbouw en woningen voor 'zwakkere doelgroep' -- het is absurd dat iemand cash overboden wordt op een huis van E600,-/maand hypotheek maar wel datzelfde huis mag terughuren van een private investeerder voor E1000,-/maand
* Voor veel nieuwbouwprojecten geldt al die zelfbewoning. Een deel wel, maar een aanzienlijk deel ook niet, 2.5 miljard in jan-jul 2019 https://www.ad.nl/wonen/recordaantal-hu ... ~ab480e04/
- Deregulering van welstand -- het hoeft niet zo'n ratjetoe als Belgie te worden, maar moeten we nou echt allemaal dezelfde rijtjeshuizen met postzegeltuintje hebben of kunnen we ook gewoon een paar forse appartementengebouwen neerzetten waar daadwerkelijk 50 mensen kunnen gaan wonen in plaats van 4 gezinnetjes
* Heb je uberhaupt de regelgeving wel gevolgd, die deregulering is al ingezet, ik vind het geen goede zaak er mag al veel meer en als je ziet wat er nu vergunningsvrij gebouwd mag worden, wordt je niet vrolijk van. Ik heb het niet over vergunningsvrij aanbouwen aan je huis maar gemeenten die eisen 'niet hoger dan x meter, niet meer dan y bewoners in het gebied, per se plaats voor een fietsenwinkel in de plint', dat soort fratsen. Zet daar eens gewoon een onder architectuur gebouwde woontoren neer
- Taxaties op werkelijke waarde -- zie het artikel van een paar pagina's terug. Een taxateur mag een referentiewoning van 300K die vorig jaar is verkocht taxeren op 330K als de gemiddelde waarde in de buurt ook met 10% gestegen is. Hoezo lucht in een bubbel blazen?? Zo hou je groei wel in stand ja!
* Ja een taxateur is beëdigd, dus op zich is de regelgeving hierin duidelijk, maar als de markt 10% stijgt, dan geld dat dus ook voor die woning van 300k maar het is daarmee een spelletje van 'the only way is up'. Als je een verkoop van 2018 in 2019 gaat herevalueren naar 330K omdat prijzen van omringende huizen gestegen zijn kun je verklaren dat het pand wat je in 2019 taxeert misschien wel 350K is want 4m2 meer. Terwijl de waarde van het huis misschien niet eens 350K is, dat is slechts wat erop geboden is omdat mensen E50,- per maand aan extra maandlasten zien. Maar doordat je dit taxeert op 350K kan een vergelijkbaar huis in 2020 wel 380K kosten, 'want een vergelijkbaar huis is vorig jaar getaxeerd op 350K en inmiddels is de markt gestegen'. En aangezien taxateurs een zelf-regulerende partij zijn leg je dus eigenlijk in 2018 de basis om je eigen leugens als taxateur van 2020 te kunnen verklaren zodat je maar taxaties mag blijven doen, anders gaat de makelaar naar een ander
- Afschaffen van huursubsidie -- dit speelt alleen maar huisjesmelkers in de hand die een studio die E450,- zou moeten kosten, voor E720,- per maand kunnen verhuren omdat dat na subsidie E450,- kost en daarmee tenminste betaalbaar is voor de laagste inkomens. Dan kun je de subsidie net zo goed gelijk aan huisbazen geven. Los dit maar op via belastingstelsel.
* Ja de huisjesmelkers bezitten natuurlijk een groot deel van de huurwoningen, de meeaste huisjesmelkers zitten in de vrije sector en hebben dus niks met huursubsidie te maken en een woning met huursubsidie wordt volgens een vast systeem met punten bedeeld en die punten bepalen de maximale huurprijs, dus een studio van 450 euro kan niet met huursubsidie verhuurd worden voor 720 euro. Nou ja een studio van 35m2 met basic keuken/badkamer en zonder buitenruimte zit volgens het puntensysteem al snel op 700 euro netto huur. Dan weten huisbazen het zo te spelen dat je een beetje servicekosten nog in die huur mag doen zodat je E720,- 'kale huur' hebt en dan nog E80,- 'servicekosten' los er bovenop die ze niet mee hoeven te tellen (waar dan uiteraard geen G/W/L/internet in zit). Believe me, ik heb het in mijn zoektochten non-stop gezien

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 24 jul 2020, 17:08

Robin schreef: 24 jul 2020, 15:47 Alles terug naar de overheid Martijn? Zit je al aan de Black Label:-)
:tooth: :tooth:

ach of je nou 1000EUR per m2 betaald of je betaald gewoon een huur voor de grond in bruikleen.
komt op hetzelfde neer toch. In beide gevallen wil de overheid er dik aan verdienen.

en als ze het niet op de grond zouden doen gaat wel het eigenwoningforfait omhoog, of de IB of allebei.
na gelang het financieringtekort te groot is :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, sitechris, SlowCo, vigilante en 405 gasten