Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 21:32

Het is altijd lastig, wij zijn ook twee jaar lang en 50 huizen bekeken verder voordat we ons huidige huis kochten, en het is dat we elke dag minimaal drie keer keken naar nieuw te koop gekomen woningen anders hadden we dit huis ook misgelopen, kwam vrijdag 15.00 uur op internet, toevallig vroeg thuis en weer kijken, gelijk gebeld en de makelaar onder druk gezet om zaterdag te gaan kijken, gelijk bod gedaan, maandagochtend kregen we tegenbod, gelijk ja gezegd.
Toen we vrijdags het voorlopig koopcontract gingen tekenen stonden er ruim dertig op de wachtlijst voor als wij de financiering niet rond zouden krijgen.
Dus een makkie is het voor bijna niemand.

En het was ook zoals sommige hier zeggen, een uitgewoond hok van de corporatie.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 23 jul 2020, 21:39

Luco schreef: 23 jul 2020, 21:24 Camiel, niemand zegt dat het makkelijk is, maar ben je al met diverse corporaties wezen praten? want er is meer dan duokoop, schrijf je bij 5 corporaties in, spreid je kansen er zijn dorpen (ook in de buurt van utrecht) waar je vaak heel snel een woning kan kopen als je ingeschreven staat, of een betaalbaar huurhuis, die zijn er ook genoeg.

Klagen, zeuren en beren zien verander je de situatie niet mee, actief zijn in mijn ervaring wel.
Ik voer deze discussie niet zozeer voor mezelf Luco, ik probeer het daarom ook niet op een klagen te zetten en aan te geven hoe oneerlijk het leven allemaal is. Ik probeer alleen nieuwe inzichten te brengen waarom de woningmarkt en het hele achterliggende systeem volgens mij verziekt is op basis van wat ik om me heen zie en waar startende vrienden, familie en collega's tegenaan lopen. Die doorstromers die groeien wel mee. Ik heb zelf de afgelopen jaren heel hard en veel gewerkt aan mijn carrière en daar privé veel voor opgegeven, daar begin ik nu qua inkomen de vruchten van te plukken, maar betekent ook dat ik financieel met een mega achterstand de woningmarkt op ga ten opzichte van wanneer ik nu nog de helft had verdiend en 5 jaar geleden dat appartementje in Overvecht had gekocht.

L5S1
Berichten: 124
Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door L5S1 » 23 jul 2020, 21:42

Ik ben het hier toch wel met Luco eens en zie veel argumenten die naar de eigen situatie redeneren. Het zwarte scenario van de woningmarkt herken ik niet als relatieve jongere van begin 30. Natuurlijk, er zijn veel onvervulde woonwensen en verlangen naar beter, maar je woont nu toch niet op straat? En wat is er mis mee om na het studeren een paar jaar op kamers te blijven wonen en een goede buffer te genereren? Of wonen met een huisgenoot? Er zijn genoeg mensen die dat doen (slim!). Ook met een modaal salaris kun je e1000 per maand sparen als je het echt wilt. Na 5 jaar heb je dan 60K in je achterzak, ben je nog geen 30 en in positie om iets te kunnen doen. Dat noem ik geen stilstaan, maar stappen maken.

Er wordt hier gesproken over 900 euro huur ex. in je eentje. En je vraagt je af waarom het maar niet lukt? Je kunt niet én én hebben. Als je zo graag vroeg een woning koopt, hoort daar ook een offer tegenover te staan imho. Wonen voor e900, e300 in je eentje aan boodschappen en weet ik het allemaal klinkt als een keuze en niet een opgelegde situatie.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 23 jul 2020, 22:13

L5S1 schreef: 23 jul 2020, 21:42 Ik ben het hier toch wel met Luco eens en zie veel argumenten die naar de eigen situatie redeneren. Het zwarte scenario van de woningmarkt herken ik niet als relatieve jongere van begin 30. Natuurlijk, er zijn veel onvervulde woonwensen en verlangen naar beter, maar je woont nu toch niet op straat? En wat is er mis mee om na het studeren een paar jaar op kamers te blijven wonen en een goede buffer te genereren? Of wonen met een huisgenoot? Er zijn genoeg mensen die dat doen (slim!). Ook met een modaal salaris kun je e1000 per maand sparen als je het echt wilt. Na 5 jaar heb je dan 60K in je achterzak, ben je nog geen 30 en in positie om iets te kunnen doen. Dat noem ik geen stilstaan, met stappen maken.

Er wordt hier gesproken over 900 euro huur ex. in je eentje. En je vraagt je af waarom het maar niet lukt? Je kunt niet én én hebben. Als je zo graag vroeg een woning koopt, hoort daar ook een offer tegenover te staan imho. Wonen voor e900, e300 in je eentje aan boodschappen en weet ik het allemaal klinkt als een keuze en niet een opgelegde situatie.
Nee het is geen armoede en voedselbank, dat klopt. Al is 75 euro boodschappen in de week ook snel op hoor. En ik moet zeggen; die huur voor E900,-, in de particuliere sector ga je het veel goedkoper niet vinden.

Puur met mensen samenwonen om financiële redenen vind ik eigenlijk best wel een systematisch probleem als je het hebt over Jan Modaal. Niet over mensen die nét werken of mensen die het wel gezellig vinden, wel over die leraar van 29 die nog steeds 's ochtends op de douche staan te wachten. Nee, ik vind niet dat iedereen 'recht' heeft op een tweekapper met tuin, maar ik vind een zelfstandige woonruimte (50m2 met een ikea keukentje en budgetsanitair?) kunnen betalen met modaal (=meest voorkomend!) inkomen toch wel een soort van 'standaard'. 'Sociale huur' wordt gezien als absolute bodem terwijl dat al vaak 70m2 en meerdere slaapkamers is.

En in een bepaald opzicht druk je toch wel 5 jaar op die pauzeknop? Het enige wat je doet is werken en sparen terwijl je in een situatie zit waar je niet blij of zelfs ongelukkig in bent. In plaats van een klein appartementje wat nu bij je levensfase hoort, waarna je kan doorstromen naar de volgende levensfase. Waar 30 jaar geleden de gemiddelde vrouw op 27 aan kinderen begon woont de gemiddelde vrouw (althans, die ik ken) op die leeftijd en daarna nog met vriendinnen of wildvreemden. Als je niet aan je carrière werkt heb je helemaal geen toekomstperspectief op de woningmarkt, kinderen of niet. Dus die keuze is niet eens meer aan jezelf.

Ik merkte overigens dat ik in een gedeeld huis mentaal gezien moeite had met 's ochtends drukte, 2 uur reizen, 10 uur werken op een dag en vervolgens nog heel de avond drukte (koken, badkamer, deuren, trappen, praten) en daardoor nooit echt tot rust kwam. En zeker nu met Corona hoor ik schrijnende verhalen van collega's die fysiek last hebben omdat hun huisgenoten in de huiskamer en keuken aan het werk zijn en ze alleen maar op hun bed kunnen zitten werken. Maar dat is een n=1 ervaring, er zullen vast mensen zijn die niet anders willen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 22:19

Ik hoor nog steeds alleen maar beren op de weg en geen antwoorden op diverse vragen.
Nogmaals, ga eens met diverse corporaties praten over koopmogelijkheden en verbreed je blik ipv standvastig in een heel duur gebied blijven zoeken, investeer in 5 jaar iets verder weg wonen en profiteer van de stijgingen zodat je door kan groeien, want je achterstand wordt met niks doen alleen maar groter, huren iets verder weg levert je zomaar 4 a 5 honderd per maand op.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 22:28

Camiel schreef: 23 jul 2020, 21:39
Luco schreef: 23 jul 2020, 21:24 Camiel, niemand zegt dat het makkelijk is, maar ben je al met diverse corporaties wezen praten? want er is meer dan duokoop, schrijf je bij 5 corporaties in, spreid je kansen er zijn dorpen (ook in de buurt van utrecht) waar je vaak heel snel een woning kan kopen als je ingeschreven staat, of een betaalbaar huurhuis, die zijn er ook genoeg.

Klagen, zeuren en beren zien verander je de situatie niet mee, actief zijn in mijn ervaring wel.
Ik voer deze discussie niet zozeer voor mezelf Luco, ik probeer het daarom ook niet op een klagen te zetten en aan te geven hoe oneerlijk het leven allemaal is. Ik probeer alleen nieuwe inzichten te brengen waarom de woningmarkt en het hele achterliggende systeem volgens mij verziekt is op basis van wat ik om me heen zie en waar startende vrienden, familie en collega's tegenaan lopen. Die doorstromers die groeien wel mee. Ik heb zelf de afgelopen jaren heel hard en veel gewerkt aan mijn carrière en daar privé veel voor opgegeven, daar begin ik nu qua inkomen de vruchten van te plukken, maar betekent ook dat ik financieel met een mega achterstand de woningmarkt op ga ten opzichte van wanneer ik nu nog de helft had verdiend en 5 jaar geleden dat appartementje in Overvecht had gekocht.
Dat roept iedereen dat de woningmarkt verziekt is, als je het hard genoeg blijft roepen ga je het zelf geloven, zelfde verhaal dat asielzoekers de betaalbare woningen inpikken, grote BS.
Er zijn genoeg plaatsen (ook in de regio vlakbij grote plaatsen) waar je na inschrijving en actief reageren bij het woningaanbod je binnen een half jaar aan een woning hebt tegen een "normale" huur.
Ja dan is dat misschien niet in de plaats waar je je leven lang wilt wonen, maar dan kan je evt wel stappen zetten.
Je zegt zelf dat je veel prive hebt opgegeven voor je carriere, dat is ook een keuze geweest,en dat is even ergens anders wonen als waar je wilt ook.

L5S1
Berichten: 124
Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door L5S1 » 23 jul 2020, 22:35

Camiel schreef: 23 jul 2020, 22:13
L5S1 schreef: 23 jul 2020, 21:42 Ik ben het hier toch wel met Luco eens en zie veel argumenten die naar de eigen situatie redeneren. Het zwarte scenario van de woningmarkt herken ik niet als relatieve jongere van begin 30. Natuurlijk, er zijn veel onvervulde woonwensen en verlangen naar beter, maar je woont nu toch niet op straat? En wat is er mis mee om na het studeren een paar jaar op kamers te blijven wonen en een goede buffer te genereren? Of wonen met een huisgenoot? Er zijn genoeg mensen die dat doen (slim!). Ook met een modaal salaris kun je e1000 per maand sparen als je het echt wilt. Na 5 jaar heb je dan 60K in je achterzak, ben je nog geen 30 en in positie om iets te kunnen doen. Dat noem ik geen stilstaan, met stappen maken.

Er wordt hier gesproken over 900 euro huur ex. in je eentje. En je vraagt je af waarom het maar niet lukt? Je kunt niet én én hebben. Als je zo graag vroeg een woning koopt, hoort daar ook een offer tegenover te staan imho. Wonen voor e900, e300 in je eentje aan boodschappen en weet ik het allemaal klinkt als een keuze en niet een opgelegde situatie.
Nee het is geen armoede en voedselbank, dat klopt. Al is 75 euro boodschappen in de week ook snel op hoor. En ik moet zeggen; die huur voor E900,-, in de particuliere sector ga je het veel goedkoper niet vinden.

Puur met mensen samenwonen om financiële redenen vind ik eigenlijk best wel een systematisch probleem als je het hebt over Jan Modaal. Niet over mensen die nét werken of mensen die het wel gezellig vinden, wel over die leraar van 29 die nog steeds 's ochtends op de douche staan te wachten. Nee, ik vind niet dat iedereen 'recht' heeft op een tweekapper met tuin, maar ik vind een zelfstandige woonruimte (50m2 met een ikea keukentje en budgetsanitair?) kunnen betalen met modaal (=meest voorkomend!) inkomen toch wel een soort van 'standaard'. 'Sociale huur' wordt gezien als absolute bodem terwijl dat al vaak 70m2 en meerdere slaapkamers is.

En in een bepaald opzicht druk je toch wel 5 jaar op die pauzeknop? Het enige wat je doet is werken en sparen terwijl je in een situatie zit waar je niet blij of zelfs ongelukkig in bent. In plaats van een klein appartementje wat nu bij je levensfase hoort, waarna je kan doorstromen naar de volgende levensfase. Waar 30 jaar geleden de gemiddelde vrouw op 27 aan kinderen begon woont de gemiddelde vrouw (althans, die ik ken) op die leeftijd en daarna nog met vriendinnen of wildvreemden. Als je niet aan je carrière werkt heb je helemaal geen toekomstperspectief op de woningmarkt, kinderen of niet. Dus die keuze is niet eens meer aan jezelf.

Ik merkte overigens dat ik in een gedeeld huis mentaal gezien moeite had met 's ochtends drukte, 2 uur reizen, 10 uur werken op een dag en vervolgens nog heel de avond drukte (koken, badkamer, deuren, trappen, praten) en daardoor nooit echt tot rust kwam. En zeker nu met Corona hoor ik schrijnende verhalen van collega's die fysiek last hebben omdat hun huisgenoten in de huiskamer en keuken aan het werk zijn en ze alleen maar op hun bed kunnen zitten werken. Maar dat is een n=1 ervaring, er zullen vast mensen zijn die niet anders willen.
Als ik dit lees heb je het niet verkeerd toch? Je woont op jezelf, werkt, kunt riant boodschappen doen, auto (denk ik?), maar kunt zelfstandig nog geen woning kopen of met de huidige levensstijl voldoende vermogen opbouwen. Ik zou zeggen, tel je zegeningen.

Overigens vraag ik me af of het wenselijk is dat iedere alleenstaande zelfstandig maar een woning móet kunnen kopen/huren. En dan vraagt men zich af waarom het allemaal zo duur wordt in NL..

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 23 jul 2020, 22:49

Is hier ook echt een hoge levensstandaard. Als ik dat vergelijk met collega’s in Zwitserland of Londen. Die starten allemaal met een paar in een flat. En je mag ook gewoon 25 pct van aankoopbedrag meenemen als je hypotheek wil. Onder 30 koopt echt niemand een huis daar.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Eric Z » 23 jul 2020, 23:13

L5S1 schreef: 23 jul 2020, 22:35
Camiel schreef: 23 jul 2020, 22:13
L5S1 schreef: 23 jul 2020, 21:42 Ik ben het hier toch wel met Luco eens en zie veel argumenten die naar de eigen situatie redeneren. Het zwarte scenario van de woningmarkt herken ik niet als relatieve jongere van begin 30. Natuurlijk, er zijn veel onvervulde woonwensen en verlangen naar beter, maar je woont nu toch niet op straat? En wat is er mis mee om na het studeren een paar jaar op kamers te blijven wonen en een goede buffer te genereren? Of wonen met een huisgenoot? Er zijn genoeg mensen die dat doen (slim!). Ook met een modaal salaris kun je e1000 per maand sparen als je het echt wilt. Na 5 jaar heb je dan 60K in je achterzak, ben je nog geen 30 en in positie om iets te kunnen doen. Dat noem ik geen stilstaan, met stappen maken.

Er wordt hier gesproken over 900 euro huur ex. in je eentje. En je vraagt je af waarom het maar niet lukt? Je kunt niet én én hebben. Als je zo graag vroeg een woning koopt, hoort daar ook een offer tegenover te staan imho. Wonen voor e900, e300 in je eentje aan boodschappen en weet ik het allemaal klinkt als een keuze en niet een opgelegde situatie.
Nee het is geen armoede en voedselbank, dat klopt. Al is 75 euro boodschappen in de week ook snel op hoor. En ik moet zeggen; die huur voor E900,-, in de particuliere sector ga je het veel goedkoper niet vinden.

Puur met mensen samenwonen om financiële redenen vind ik eigenlijk best wel een systematisch probleem als je het hebt over Jan Modaal. Niet over mensen die nét werken of mensen die het wel gezellig vinden, wel over die leraar van 29 die nog steeds 's ochtends op de douche staan te wachten. Nee, ik vind niet dat iedereen 'recht' heeft op een tweekapper met tuin, maar ik vind een zelfstandige woonruimte (50m2 met een ikea keukentje en budgetsanitair?) kunnen betalen met modaal (=meest voorkomend!) inkomen toch wel een soort van 'standaard'. 'Sociale huur' wordt gezien als absolute bodem terwijl dat al vaak 70m2 en meerdere slaapkamers is.

En in een bepaald opzicht druk je toch wel 5 jaar op die pauzeknop? Het enige wat je doet is werken en sparen terwijl je in een situatie zit waar je niet blij of zelfs ongelukkig in bent. In plaats van een klein appartementje wat nu bij je levensfase hoort, waarna je kan doorstromen naar de volgende levensfase. Waar 30 jaar geleden de gemiddelde vrouw op 27 aan kinderen begon woont de gemiddelde vrouw (althans, die ik ken) op die leeftijd en daarna nog met vriendinnen of wildvreemden. Als je niet aan je carrière werkt heb je helemaal geen toekomstperspectief op de woningmarkt, kinderen of niet. Dus die keuze is niet eens meer aan jezelf.

Ik merkte overigens dat ik in een gedeeld huis mentaal gezien moeite had met 's ochtends drukte, 2 uur reizen, 10 uur werken op een dag en vervolgens nog heel de avond drukte (koken, badkamer, deuren, trappen, praten) en daardoor nooit echt tot rust kwam. En zeker nu met Corona hoor ik schrijnende verhalen van collega's die fysiek last hebben omdat hun huisgenoten in de huiskamer en keuken aan het werk zijn en ze alleen maar op hun bed kunnen zitten werken. Maar dat is een n=1 ervaring, er zullen vast mensen zijn die niet anders willen.
Als ik dit lees heb je het niet verkeerd toch? Je woont op jezelf, werkt, kunt riant boodschappen doen, auto (denk ik?), maar kunt zelfstandig nog geen woning kopen of met de huidige levensstijl voldoende vermogen opbouwen. Ik zou zeggen, tel je zegeningen.

Overigens vraag ik me af of het wenselijk is dat iedere alleenstaande zelfstandig maar een woning móet kunnen kopen/huren. En dan vraagt men zich af waarom het allemaal zo duur wordt in NL..
Wenselijk misschien niet per se, maar ja ik kan er ook niets aan doen dat ik vrouwen makkelijker wegjaag dan binnen hengel. Kunnen we dating.driving-fun.com oprichten voor alle zussen van df’ers die toch wel dubbel modaal verdienen, kunnen we gelijk de starters woningen overslaan :lol:

Als koppel heb je het in ieder geval een stuk makkelijker. Meer hypotheek en over het algemeen meer eigen geld beschikbaar.

@Luco woongenot is ook wat waard inderdaad, andere insteek om ernaar te kijken. Maar in dat opzicht heb ik het niet slecht ofzo hoor. Hou het in de gaten maar op de schopstoel zit ikzelf niet. Spaar rustig verder en zie wel hoe het zich gaat ontwikkelen, van mij mogen de prijzen wel stabiliseren want dat is voor mij guntig. Maar ik verwacht dat het nog wel even omhoog blijft gaan.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 23 jul 2020, 23:35

L5S1 schreef: 23 jul 2020, 22:35
Als ik dit lees heb je het niet verkeerd toch? Je woont op jezelf, werkt, kunt riant boodschappen doen, auto (denk ik?), maar kunt zelfstandig nog geen woning kopen of met de huidige levensstijl voldoende vermogen opbouwen. Ik zou zeggen, tel je zegeningen.

Overigens vraag ik me af of het wenselijk is dat iedere alleenstaande zelfstandig maar een woning móet kunnen kopen/huren. En dan vraagt men zich af waarom het allemaal zo duur wordt in NL..
Wat ik al eerder schreef, ik heb ook erg hard gewerkt om nu leuk te verdienen (voor loondienst-begrippen). Wil volgend jaar gaan kopen dus rij nu in de E87 omdat ik niet straks een dure auto wil hoeven te verkopen om een huis te kopen, dus 't is nog geen DF 36x modaal hier helaas. Sinds vorig jaar zit ik dan in een positie om serieus te gaan sparen voor kosten koper en dergelijke, in plaats van dat gerommel in de marge met E100,- hier en daar. Maar ik heb 5 jaar geleden ook in de positie gezeten waarin ik net iets onder modaal verdiende, in een huurhuis woonde en écht geen gekke dingen deed, saai burgelijk leven zelfs, nooit uit eten, elke week E50,- pinnen en daarmee alle boodschappen halen en dan nog aan het eind van de maand soms even de spaarrekening aan moeten spreken. En daarom maar niet onder je dure huur uit te kunnen komen door voor honderden euro's minder per maand te kopen tenzij je nog verder dan een uur (soms anderhalf uur met file) rijden van werk gaat wonen.

Op je laatste punt; nee absoluut niet, niet iedereen, maar heb jij graag dat de verpleegkundige die jou je medicijnen komt toedienen heel de nacht wakker heeft gelegen omdat het luidruchtige vriendinnetje van haar huisgenoot op bezoek was? :tooth:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 08:06

@Camiel, misschien nog een tip, de meeste gemeentes doen aan gebiedsontwikkeling, zeker de gemeentes tussen Utrecht en Amsterdam.
Vaak koopt de gemeente dan in een periode van jaren alle panden in de buurt op, dit is erg tijdrovend en daarom duurt het vaak lang van eerste aankoop tot start sloop.

In die tussenliggende periode, vaak 5 tot 10 jaar of meer, vind er leegstandsbeheer plaats, dan kan je vaak goedkoop huren.

Schrijf je daar eens in, kan erg lucratief zijn, 200 euro voor een eengezinswoning of verdieping midden in de stad.

Partijen hierin zijn oa
Adhoc
Kwintis
Villex

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Richardt. » 24 jul 2020, 08:24

De huizenmarkt is als starter, op veel plekken, gewoon erg lastig. Inkomen is vaak nog niet geweldig, bijbehorende hypotheek houdt ook niet over, zeker niet als je alleenstaand bent, spaargeld klotst ook nog niet tegen de plinten omhoog en het aantal beschikbare woning is gewoon beperkt.

Zit je als starter eenmaal wel in een koopwoning dan profiteer je bij een volgende woning vaak van de gestegen prijzen en het feit dat je al een stukje hebt afgelost. Maarja, kom er maar eens tussen.

Blij dat ik qua huizenprijzen aan de goede kant van het land woon. Ik kocht in 2015, toen ik een dik jaar van school was en aan het werk was, na een korte zoektocht mijn eerste woning. Woningmarkt krabbelde net weer wat op, maar van gekte was absoluut geen sprake. Woning was af en netjes. Tussenwoning, oprit voor twee auto's, tuintje, nette keuken en badkamer, grote dakkapel. Kortom, ik had daar prima heel lang kunnen wonen. Achteraf gezien heb ik daar ook ontzettend geluk mee gehad.

Eind 2018 weer verkocht voor een prijs waar ik niet van had komen dromen en het bedrag aan overwaarde had ik in de tussenliggende periode absoluut niet bij elkaar kunnen sparen. Zoektocht, met toen inmiddels mijn vriendin, heeft wel erg lang geduurd. Lag enerzijds aan onze wensen, maar ook zeker aan het aanbod. Uiteindelijk pas na 1,5 jaar iets gevonden en in de tussentijd een hoop huizen bezocht.

Het is dus als starter ontzettend lastig, maar ook zeker wel een kwestie van geduld hebben. Dagelijks Funda etc aan slingeren, verder kijken dan de woonplaats waar je het liefst zou willen wonen en snel handelen. Een goede financieel adviseur en/of makelaar kan ook het verschil maken, het is één groot ons kent ons wereldje.

Zo heeft mijn broertje zijn eerste woning gekocht waarbij de financieel adviseur met de makelaar afgesproken had om bij het verlopen van de deadline nog even contact te hebben. Resultaat: huis gekocht voor 500eu boven de hoogste bieding en uiteindelijk niet eens heel ver boven de vraagprijs. Ook mijn broertje en zijn vriendin hebben er een lange zoektocht op zitten.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door alt » 24 jul 2020, 09:08

Het nadeel van een huis vinden met je meisie is?
Zij beslist & jij betaalt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 09:17

alt schreef: 24 jul 2020, 09:08 Het nadeel van een huis vinden met je meisie is?
Zij beslist & jij betaalt.
Soms praat je echt poep Alt, al had je dit een beetje gevolgd dan moet je het tegenwoordig samen kopen hoor, dus beiden werken, anders lukt het niet.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rnd » 24 jul 2020, 09:28

Belastingvrij een ton schenken aan je kind, heeft ook de prijzen voor starters opgedreven in een toch al schaarse markt. Leuk voor kinderen van rijke ouders, maar de starters zonder rijke ouders (of familie), hebben het nakijken.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 24 jul 2020, 09:37

Riceaux schreef: 23 jul 2020, 17:58
ArjandeV schreef: 23 jul 2020, 16:41
Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 16:22 jullie stellen het wel erg extreem...
ja centrum A'dam, R'dam utrecht etc zijn erg (te) duur voor starters maar binnen NL zijn er zat plekken waar je icm geen extreme eisen nog prima een huis kan kopen als starter. (En nee dat is geen 2 onder 1 kap met 500m2 grond maar zo raar is dat toch niet...)

we starten auto rijden toch ook met een goedkoop 4de handsje en niet direct met een nieuwe Porsche...
"Starters" kopen mijn huidige huis.. 317.5k.. Ik vind dat niet echt meer startersbedragen, maar goed..
Ach is ook een beetje afhankelijk van de leeftijd toch? Ons huidige huis is ook ons ‘startershuis’, maar ik word dit jaar ook 30. Een huis van 3 ton is gewoon goed te betalen als 2 ‘hoogopgeleide starters’.
Nou zo "hoogopgeleid" zijn ze nou ook weer niet, de man is (geboren in 91) en project manager, de vrouw is (geboren in 96!) en heeft HBO-V gedaan. Ik weet dat ze tot 350 ofzo konden gaan, als ik dan snel bereken moeten ze rond de 40.000 en 30.000 per jaar verdienen, voor mensen van 29 en 24 is dat toch best aardig?

De markt ansich is krom ja.. Vriend van me, beetje kut baan, verdiend iets van 2200 bruto per maand, mag daarmee dus een huisje kopen van 120k ofzo. Hij woont nu in een particulier huur appartementje, 900 kale huur per maand. Als hij een appartementje zou kopen van 200k (mag hij dus niet) is hij nog steeds minder kwijt dan dat ie nu aan kale huur kwijt is..

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Richardt. » 24 jul 2020, 09:44

alt schreef: 24 jul 2020, 09:08 Het nadeel van een huis vinden met je meisie is?
Zij beslist & jij betaalt.
Als je het zo zwart wit wilt zien wel inderdaad. Ik hoefde absoluut niet te verhuizen, woonde er pas net en kon er zoals gezegd nog heel lang blijven wonen. Zij wilde en kon daar, praktisch gezien, niet wonen. Dus dan moet je keuzes maken.

En ik betaal niet alles, maar wel veruit het meeste. Geeft niet, centen zijn soms van ondergeschikt belang :wink:

Wat als starter overigens ook goed is om in je achterhoofd te houden is het feit dat je salaris zeker de eerste jaren vaak redelijke stappen maakt. Af en toe switchen van werkgever kan ook voor een leuke salarissprong zorgen, maakt het kopen van een woning ook weer iets makkelijker.
Luco schreef: 24 jul 2020, 09:17
alt schreef: 24 jul 2020, 09:08 Het nadeel van een huis vinden met je meisie is?
Zij beslist & jij betaalt.
Soms praat je echt poep Alt, al had je dit een beetje gevolgd dan moet je het tegenwoordig samen kopen hoor, dus beiden werken, anders lukt het niet.
Toch ook echt afhankelijk van de regio hoor Luco. Je gaf dat zelf ook al aan voor de mensen die perse als starter iets in de randstad willen kopen/huren, maar trek je het nog iets verder door dan zijn er zat plekken in het land waar het qua huizen iets minder idioot is.
Ik snap heel goed dat mensen niet per definitie in Drenthe of ergens anders in het noorden/oosten willen wonen, maar hier kun je voor ruim onder de 200k echt wel een gezinswoning kopen. Geen nieuwbouw, misschien dat een keuken of badkamer aan vernieuwing toe is, misschien niet altijd een eigen oprit maar het kan zeker.
Rekken we het budget wat op (blijft DF hè) dan koop je tussen de 200k á 300k ook hele prima woningen die ruimer en/of af zijn.

Ook hier staan deze woningen niet met bosjes te koop en gaan ze als warme broodjes, maar dat is een kwestie van goed de markt in de gaten houden en snel schakelen als ze voorbij komen.

Ik lees dat bijv. Mathyssie opzoek is naar iets onder de 200k met wat grond en ruimte voor een schuur, tja dat lukt hier ook alleen op het platteland en dan moet er waarschijnlijk ook nog een hoop gebeuren. Dan zou ik denk ik toch gaan voor een "normale" woning welke binnen budget valt en desnoods ergens een kluslocatie huren of de hobby even een paar jaar op pauze zetten. Als de woningprijzen door stijgen, je inkomen stijgt, je wat afbetaald en nog wat spaart dan worden de mogelijkheden voor een volgende woning ineens een stuk groter.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 24 jul 2020, 10:03

Als ik op dit moment starter op de huizenmarkt zou zijn, zou ik wachten en kijken hoe de economie zich gaat ontwikkelen. Voortekenen zijn niet al te best met oplopende werkloosheid etc. Dan worden mensen voorzichtig met kopen en helaas voor sommigen maar toch kunnen er dan ook weer meer gedwongen verkopen zijn waardoor de huizenmarkt flink kan afkoelen. Wat dat betreft zijn de effecten van Corona nog lang niet overal goed zichtbaar. (Hypotheekverstrekkers zijn ook al strenger door Corona).

Een woning koop je voor langere tijd en ik zou dus ook echt niet overal iets willen kopen. In een gereformeerd dorp/stad, mij niet gezien.
Dus afwachten en in de tussentijd flink sparen, zodat als er zich een leuke woning aandient je de centjes hebt om toe te slaan.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jeroen » 24 jul 2020, 10:15

1,5 jaar terug als starter wat gekocht. Midden van het land, niet ver van Utrecht. De huizengekte hebben we weten te ontwijken, maar we hebben wel 2 jaar lang gezocht. Niet meegedaan met massa bezichtigingen, vanaf prijzen en dat soort onzin. Bewust niet voor nieuwbouw gegaan, maar voor een wat ouder kleiner huis (2 onder 1 kap) met een relatief grote tuin, berging, garage en oprit voor 2 auto's wat recent was verbouwd, waardoor wij er zo in konden. Het huis was vanwege de geringe binnenruimte minder geliefd, maar daar zagen wij juist een kans in. Met een gezin kan je er ook prima wonen (is ook altijd zo geweest) maar ik heb ook het idee dat veel mensen zich blind staren op veel op veel ruimte in huis en het liefst een kleine tuin.
Een grote tuin betekent maar onderhoud enzo. Ondertussen wonen wij er fantastisch, en kan ik zeggen dat we na 1,5 jaar prima geslaagd zijn. Het kan dus wel.
Overigens ben ik 40+, en dus relatief oud voor een starter (wel een jongere vriendin :wink: ) Daarvoor altijd gehuurd en de laatste 7 jaar een sociale huurwoning gehad. Daar heb ik altijd fantastisch gewoond, en ik was dus tevreden met wat ik had. Daar zit volgens mij ook een groot verschil in, de standaard ligt hoog, en we 'moeten' meteen een groot huis op jonge leeftijd met alles erop en eraan.
Laatst gewijzigd door Jeroen op 24 jul 2020, 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nu een huis kopen

Bericht door TLRS » 24 jul 2020, 10:18

Het zijn de ‘haves’ die het verzieken voor de ‘have not’s’. Niet echt geholpen door het feit dat er een groep is die gewoon veel te graag wil. Dat hele lage rente dus we moeten investeren gedoe is een extreme van de geld religie.

Behalve vakantiehuisjes zijn er misschien nog meer alternatieven. Anti-kraak misschien. Of eens verdiepen in zakmes appartementen. Waar je de woonkamer in een halve minuut omtovert in een slaapkamer. Of verhuizen naar iets minder populaire dorpjes/regio’s.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 24 jul 2020, 10:20

Centenkwestie + afgunst TLRS.

BLM draadje is nog open:)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 11:40

Jeroen schreef: 24 jul 2020, 10:15 1,5 jaar terug als starter wat gekocht. Midden van het land, niet ver van Utrecht. De huizengekte hebben we weten te ontwijken, maar we hebben wel 2 jaar lang gezocht. Niet meegedaan met massa bezichtigingen, vanaf prijzen en dat soort onzin. Bewust niet voor nieuwbouw gegaan, maar voor een wat ouder kleiner huis (2 onder 1 kap) met een relatief grote tuin, berging, garage en oprit voor 2 auto's wat recent was verbouwd, waardoor wij er zo in konden. Het huis was vanwege de geringe binnenruimte minder geliefd, maar daar zagen wij juist een kans in. Met een gezin kan je er ook prima wonen (is ook altijd zo geweest) maar ik heb ook het idee dat veel mensen zich blind staren op veel op veel ruimte in huis en het liefst een kleine tuin.
Een grote tuin betekent maar onderhoud enzo. Ondertussen wonen wij er fantastisch, en kan ik zeggen dat we na 1,5 jaar prima geslaagd zijn. Het kan dus wel.
Overigens ben ik 40+, en dus relatief oud voor een starter (wel een jongere vriendin :wink: ) Daarvoor altijd gehuurd en de laatste 7 jaar een sociale huurwoning gehad. Daar heb ik altijd fantastisch gewoond, en ik was dus tevreden met wat ik had. Daar zit volgens mij ook een groot verschil in, de standaard ligt hoog, en we 'moeten' meteen een groot huis op jonge leeftijd met alles erop en eraan.
Dat zeg ik dus al heel de tijd, met minder wordt geen genoegen meer genomen.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 24 jul 2020, 12:47

En wat ik dus heel de tijd probeer te zeggen is dat de standaard helemáál niet zo hoog ligt, mensen met modaal inkomen nemen nu letterlijk alles aan om maar onderdak te hebben, zelfs kamertjes voor E600-E700,- per maand, dus tel je zegeningen en besef je dat je ontzettend veel geluk hebt gehad dat je een sociale huurwoning hebt weten te krijgen terwijl 90% van de starters dat niet lukt. En dat diezelfde starters hun rechterbal zouden geven om aan zo'n sociale huurwoning te komen.

Ik weet niet of dit een leeftijdsding is ofzo, maar verplaats je ook eens in de mensen die daadwerkelijk in de 25-35 leeftijdsgroep zitten waar het over gaat, in plaats van bagatelliseren van een ver-van-je-bed show.

https://www.parool.nl/nederland/gift-ou ... ~bbce75e1/

https://www.hdn.nl/minder-jonge-starter ... ningmarkt/

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/st ... -1.1612604

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... en-kant-op

https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... -101286881

https://www.trouw.nl/economie/starter-o ... ~bca9a625/

https://lab.nos.nl/projects/huizenmarkt/index.html
Laatst gewijzigd door Camiel op 24 jul 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jussi » 24 jul 2020, 12:51

Ik hoor je dat zeggen Luco maar wat als minder ook niet betaalbaar is?

Mij lijkt Jeroen's verhaal meer een uitzondering/lucky shot dan de regel.

Is het ook niet zo dat de rest van het besteedbaar inkomen is gekrompen door prijsverhogingen en alsmaar meer (verplichte) kostenposten? Als het loon van een starter dan niet evenredig mee groeit, dan komt er steeds meer spanning te staan op wat haalbaar is.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 24 jul 2020, 12:56

@Jussi,

Ik hoor alleen maar dat het lastig is

1 dat is het altijd al geweest.
2 dat zal ook zo blijven

Maar je zal er wat voor op moeten offeren, dat heeft bijna iedereen gedaan om een stap te kunnen maken.
Maar ik krijg toch echt de indruk dat ze allemaal een huis willen, maar er niks voor op willen offeren.
Volgens mij zijn er genoeg ideeën aangedragen, en de reactie is:
Nog harder klagen, ga eens wat doen met die ideeën en investeer erin, daar kom je verder mee dan heel de tijd blijven roepen dat het zo lastig is.

yust my 2 cents

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Bing [Bot], Henk Jan, Martijn M, maurizio, smiley, Thomas H, timonefkens en 194 gasten