Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 19:59

Bokkepoot schreef: 23 jul 2020, 19:48
Luco schreef: 23 jul 2020, 19:33 of je begint met zoiets, kan je iig wat opbouwen
https://www.funda.nl/koop/naarden/huis- ... straat-33/
kijk naar dingen die wel kunnen ipv die niet kunnen.
Lees de tekst eens die eronder staat, dit is wel een rare constructie.

En ook via een loting, die ga je niet makkelijk krijgen
Ja je kan natuurlijk ook overal beren zien, het moet aan komen waaien ofzo?
Alleen maar achter de pc de onmogelijkheden benoemen brengen je echt niet verder, maar goed er staan ook nog genoeg andere huizen en dan heb ik maar 3 minuten gezocht, het lijkt me als je het echt zo belangrijk vind je er tijd en energie insteekt, en dan ben ik ervan overtuigd dat er mogelijkheden genoeg zijn.

Overigens is het geen rare constructie, diverse woningcorporaties hebben zon soort constructie die allemaal weer een andere naam hebben, informeer er eens naar bij diverse corporaties.
Gemeente Hilversum wil ook nog wat woningen kwijt :blink:

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 23 jul 2020, 20:09

Ik hoor velen klagen over de hoge huizenprijzen, maar niemand juichen over de lage hypotheekrentes.

Zo komen de begin jaren 80 voorbij, toen betaalde je ruim over de 10% aan rente (top was rond de 14%). Waren de huizen misschien goedkoop, maar de maandlasten uiteindelijk ook meer dan stevig.

Zoals ik het zie laat iedereen zich mooi voorlichten over hoeveel hypotheek ze kunnen krijgen, en met dat bedrag in gedachten gaat men op huizenjacht. Dat drijft de prijzen zeker op, maar ik denk dat je onder de streep tegenwoordig goedkoper uit bent, dan met de goedkopere huizenprijzen icm hoge hypotheekrentes uit het verleden.
Probleem is tegenwoordig meer de maximale hypotheek, die is aan veel meer regeltjes gebonden.
Laatst gewijzigd door Elise op 23 jul 2020, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 23 jul 2020, 20:12

Bokkepoot schreef: 23 jul 2020, 19:48 Lees de tekst eens die eronder staat, dit is wel een rare constructie.
Ken je Duokoop ?
Ook een manier om meer huis te kunnen kopen met minder centen :wink:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 20:13

Ja en dan is zon constructie van een corporatie helemaal niet verkeerd, er zijn ook constructies dat je een stuk minder betaald en dan deel je de winst met de corporatie bij verkoop, daar kan je best je voordeel mee doen, en ja je krijgt maar de helft van de winst, maar als je niet kan kopen heb je helemaal geen winst.
Maar ik krijg soms het idee dat het allemaal makkelijk moet zijn voor de huidige generatie, nou ik kan je vertellen dat is het niet, dat is het voor bijna niemand, iedereen moet wel dingen laten om een huis te kopen, zeker het eerste huis.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 23 jul 2020, 20:16

Inderdaad Luco, komt allemaal een beetje op hetzelfde neer.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 20:17

Elise schreef: 23 jul 2020, 20:12
Bokkepoot schreef: 23 jul 2020, 19:48 Lees de tekst eens die eronder staat, dit is wel een rare constructie.
Ken je Duokoop ?
Ook een manier om meer huis te kunnen kopen met minder centen :wink:
je hebt heel veel van die constructies, elke corporatie heeft er wel een of zelfs meerdere
zo is er bv ook nog mge woningen
koopgarant
koopcomfort
en er zijn er nog wel meer, allemaal vormen waarbij je minder hoeft te lenen maar je ook niet volledig profiteert van de eventuele waardestijging.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 20:20

Elise schreef: 23 jul 2020, 20:16 Inderdaad Luco, komt allemaal een beetje op hetzelfde neer.
Juist, en als starter kan dat in je voordeel werken, minder maandelijkse kosten dan huren waardoor je evt wat kan sparen en ook wat van de winst pakken na een paar jaar, ja als je dan 5 jaar wat verder moet reizen voor vrienden of werk, ik zou het dan wel weten, als je vooruit wil zal je soms ook offers moeten brengen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Nu een huis kopen

Bericht door veejay » 23 jul 2020, 20:26

Mijn schoonouders wonen in Utrecht Wittevrouwen (vlakvij de schouwburg). Stervensduur, maar nooit een parkeerplek in de buurt, huizen van hout en een tuin met alle kanten inkijk van buren. Dank je de koekoek.

Gezellig en levendig, nou eerder gehorig en overbevolkt...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 20:30

:lollerdelol: :lollerdelol:

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 23 jul 2020, 20:33

Camiel schreef: 23 jul 2020, 17:02 Ik bedoel dit overigens niet als aanval op jou hé Martijn, ik heb hier best wel wat frustratie over en hoor iets te vaak 'het valt allemaal wel mee, gewoon wat minder iPhones kopen'.
Niet als aanval op jou Camiel, maar als iemand dat opschrijft vraag ik me wel af hoe vaak er een nieuwe iPhone wordt gekocht, wat die dan kost, wat er met de oude gebeurt en wat voor abonnement je maandelijks hebt.
Want daar wordt nogal wat geld aan uitgegeven.....

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 23 jul 2020, 20:37

Yup, leerlingen die elke maand 80 euro betalen voor het abonnement ( twee jaar) en nog even 400 moeten neerleggen bij het kopen van de nieuwste.

Rekenen is niet het sterkste vak denk ik dan.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 20:42

het wordt bijna het tweede jankdraadje
kijk uit voor de moddereters :zwijntje:

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 23 jul 2020, 20:50

Shakes schreef: 23 jul 2020, 20:37 Yup, leerlingen die elke maand 80 euro betalen voor het abonnement ( twee jaar) en nog even 400 moeten neerleggen bij het kopen van de nieuwste.

Rekenen is niet het sterkste vak denk ik dan.
80 per maand = 960 per jaar (en dan vergeet ik die 400 voor de nieuwste voor het gemak maar even).
Ga je uit van 2% hypotheekrente, is dat goed om de netto rente te betalen van €48.000

Nu begrijp ik dat je tegenwoordig niet zonder telefoon kunt, maar volgens mij is op die €80 nog wel een paar euro te besparen?
Heb je nog geen huis, kun je mooi iedere maand geld opzij leggen om te sparen voor een huis. :D

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 23 jul 2020, 20:51

Elise schreef: 23 jul 2020, 20:09 Ik hoor velen klagen over de hoge huizenprijzen, maar niemand juichen over de lage hypotheekrentes.

Zo komen de begin jaren 80 voorbij, toen betaalde je ruim over de 10% aan rente (top was rond de 14%). Waren de huizen misschien goedkoop, maar de maandlasten uiteindelijk ook meer dan stevig.

Zoals ik het zie laat iedereen zich mooi voorlichten over hoeveel hypotheek ze kunnen krijgen, en met dat bedrag in gedachten gaat men op huizenjacht. Dat drijft de prijzen zeker op, maar ik denk dat je onder de streep tegenwoordig goedkoper uit bent, dan met de goedkopere huizenprijzen icm hoge hypotheekrentes uit het verleden.
Probleem is tegenwoordig meer de maximale hypotheek, die is aan veel meer regeltjes gebonden.
Hier kom je precies mee op m'n punt van een paar pagina's terug; allemaal leuk hoor die rente, maar uiteindelijk leen je geen 140.000 euro maar 180.000 euro voor hetzelfde huis. En als je niet meer kan betalen komt de bank toch echt voor 40.000 meer bij je langs. Daarnaast heeft niemand gezegd dat de maandlasten het probleem zijn. Ik betaal ook lachend E600,- hypotheek (~175.000) als dat betekent dat ik geen E1200,- per maand aan huur hoef weg te brengen. Kom ik het elke maand bij de bank brengen met een doosje Merci en een bosje bloemen ook. Maar zie maar eens een huis te kopen in deze prijscategorie. En je mag geen vergelijkbaar huis kopen als wat je huurt voor E800,- hypotheek, want dat is volgens de bank te duur. Maar we weten inmiddels dat de leennormen opschroeven ook geen zin heeft; mag je 650,- lenen, dan ga je 650,- uitgeven door te gaan overbieden uit pure wanhoop. En taxateurs en banken doen daar vrolijk aan mee.
Luco schreef: 23 jul 2020, 20:20
Elise schreef: 23 jul 2020, 20:16 Inderdaad Luco, komt allemaal een beetje op hetzelfde neer.
Juist, en als starter kan dat in je voordeel werken, minder maandelijkse kosten dan huren waardoor je evt wat kan sparen en ook wat van de winst pakken na een paar jaar, ja als je dan 5 jaar wat verder moet reizen voor vrienden of werk, ik zou het dan wel weten, als je vooruit wil zal je soms ook offers moeten brengen.
Het enige wat dergelijke constructies opleveren is dat de kosten om de grond te huren (in feite erfpacht) worden afgehaald van je maximale hypotheek, net als een lening of een studieschuld. Zo zie je dat een huis van 150K dan te koop staat met DuoKoop, maar ondertussen betaal je wel x honderd euro per maand voor de grond en heb je dus eigenlijk een veel hoger inkomen nodig om te compenseren. Net zoals dit; https://www.funda.nl/koop/bunschoten-sp ... straat-59/
Leuk geprijsd met 145K! Je moet echter wel 50K per jaar verdienen.

Het lastige aan dat soort constructies is dat de voorrang altijd wordt gegeven aan huurders van de coöperatie, daarna mensen 'met een band met gemeente xyz' etcetera. Kom je dus gewoon niet tussen aangezien je 1) met modaal inkomen vaak al teveel verdiend voor sociale huur en 2) geen glazen bol hebt zodat je weet in welke gemeente je je moet inschrijven waar mogelijk over x jaar een huis wordt verkocht.

Luco, ik wil niet verzanden in een welles-nietes over je linkje van de zoekresultaten op de vorige pagina, maar even ter indicatie; van de 600+ die daar staan zijn er 371 te koop. Daarvan zijn er 182 parkeerplaats, 28 bouwkavels en 11 anders. Dus je hebt nog 143 woningen over. Daar zitten dus nog in;

- Studentenkamers die je ouders kunnen kopen, maar waar je geen hypotheek op kan krijgen
- Senioren/serviceflats (VEEL)
- DuoKoop-achtige constructies die uiteindelijk toch niet haalbaar zijn voor iemand met een modaal inkomen.

Tenslotte hou je met een selectiecriterium van max 175K nul rekening met overbieden, en in deze prijscategorie wordt er structureel met tientallen procenten overboden, dus 150K max is realistischer.

Zelfs al gaan we ervan uit dat de helft van de huizen, 75 stuks, haalbaar is voor die eerder genoemde starter, dan moet je het toch met me eens zijn dat het bést dramatisch is dat Jan Modaal de agent/buschauffeur/verpleegkundige/leraar in Utrecht, zowel niet in de stad Utrecht als in de Provincie Utrecht een klein kutappartementje kan vinden, moet opbieden tegen duizenden anderen voor 50m2 en moet uitwijken naar Apeldoorn of Dordrecht om uberhaupt ergens kans op te maken? Als je dit zelf nou heel normaal vind dan stop ik in ieder geval met reageren want dan heb ik m'n best gedaan.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 23 jul 2020, 20:55

Elise schreef: 23 jul 2020, 20:33
Camiel schreef: 23 jul 2020, 17:02 Ik bedoel dit overigens niet als aanval op jou hé Martijn, ik heb hier best wel wat frustratie over en hoor iets te vaak 'het valt allemaal wel mee, gewoon wat minder iPhones kopen'.
Niet als aanval op jou Camiel, maar als iemand dat opschrijft vraag ik me wel af hoe vaak er een nieuwe iPhone wordt gekocht, wat die dan kost, wat er met de oude gebeurt en wat voor abonnement je maandelijks hebt.
Want daar wordt nogal wat geld aan uitgegeven.....
Mag je best weten hoor, een iPhone XR, twee jaar geleden gekocht voor E792,- omdat mijn iPhone 6 na 4.5 jaar de geest had gegeven. In combinatie met een Vodafone abonnement van E22,- per maand. Dus de losse telefoon kost mij zo'n E200,- per jaar gemiddeld en die tik ik cash af.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bokkepoot » 23 jul 2020, 20:55

Dat dus, het is momenteel gewoon gekkenhuis qua markt.

Als je niet met 2 man bent, is het momenteel gewoon lastig

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Eric Z » 23 jul 2020, 21:04

Bokkepoot schreef: 23 jul 2020, 20:55 Dat dus, het is momenteel gewoon gekkenhuis qua markt.

Als je niet met 2 man bent, is het momenteel gewoon lastig
Dit ja.

De overwaarde die mijn broer heeft met een jaar of 5 ergens wonen kan je als alleenstaande starter echt niet tegen op met sparen, dan moet je voor het gemak 12,5k per jaar sparen om de stijgende huizenmarkt bij te houden.

Ik kan thuiswonend prima sparen maar met de huidige markt ga ik daar niet echt groter van kunnen wonen. Ik kan vooral dezelfde oppervlakte kopen voor een stuk meer geld.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2020, 21:07

Bokkepoot schreef: 23 jul 2020, 20:55 Dat dus, het is momenteel gewoon gekkenhuis qua markt.

Als je niet met 2 man bent, is het momenteel gewoon lastig
Klopt maar dat is niet momenteel maar al heel lang. (Sinds 2de inkomen mee telt in hypotheek bepaling)

Als je alleen bent en modaal of minder verdiend moet je volgens mij ook helemaal geen huis willen kopen.
Dan is huren een betere optie ivm geen risico op hoge kosten die je niet kan betalen etc.
Voorbeelden zoals hierboven geschetste alleenstaande politie agent, leraar, buschauffeur, etc.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bokkepoot » 23 jul 2020, 21:12

Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 21:07
Bokkepoot schreef: 23 jul 2020, 20:55 Dat dus, het is momenteel gewoon gekkenhuis qua markt.

Als je niet met 2 man bent, is het momenteel gewoon lastig
Klopt maar dat is niet momenteel maar al heel lang. (Sinds 2de inkomen mee telt in hypotheek bepaling)

Als je alleen bent en modaal of minder verdiend moet je volgens mij ook helemaal geen huis willen kopen.
Dan is huren een betere optie ivm geen risico op hoge kosten die je niet kan betalen etc.
Voorbeelden zoals hierboven geschetste alleenstaande politie agent, leraar, buschauffeur, etc.
Snap ik, maar huren is momenteel ook gekkenhuis, huur is gewoon veel hoger dan een hypotheek.
Ik betaal nu 1000 euro grofweg voor een appartement van 70m2. En dat is buiten de stad e.d.
Om met een iets boven modaal loon nog 1000 euro per maand te sparen moet ik gewoon 45-50 uur per week werken.
Een hypotheek kost dan grofweg maar 600-700, en dan bouw je ook wat op.

En dat laatste wil je toch wel op termijn toch? of hebben die mensen daar geen recht op, en moeten ze hun hele leven huren?
Wat je eigenlijk zegt is dat je een relatie moet hebben om wat te kunnen kopen. Anders zit het er niet in.

Eric Z schreef: 23 jul 2020, 21:04
Bokkepoot schreef: 23 jul 2020, 20:55 Dat dus, het is momenteel gewoon gekkenhuis qua markt.

Als je niet met 2 man bent, is het momenteel gewoon lastig
Dit ja.

De overwaarde die mijn broer heeft met een jaar of 5 ergens wonen kan je als alleenstaande starter echt niet tegen op met sparen, dan moet je voor het gemak 12,5k per jaar sparen om de stijgende huizenmarkt bij te houden.

Ik kan thuiswonend prima sparen maar met de huidige markt ga ik daar niet echt groter van kunnen wonen. Ik kan vooral dezelfde oppervlakte kopen voor een stuk meer geld.
Maximaal maar Tinderen dan maar :hungry:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 23 jul 2020, 21:17

Tinderdate boven de 25 is tegenwoordig meer een hypotheekgesprek :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2020, 21:21

@bokkepoot klopt het is niet iedereen weggelegd om ooit een huis te kopen. En volgens mij is een huis kopen idd geen recht, maar een huis huren voor die groep is ook geen ramp hoor.

Die komen in de sociale huur terecht, beetje huursubsidie erbij en wonen ze goedkoper en zonder risico op grote uitgaven (lek dak, kapotte ketel, etc).

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 23 jul 2020, 21:24

Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 21:21 @bokkepoot klopt het is niet iedereen weggelegd om ooit een huis te kopen. En volgens mij is een huis kopen idd geen recht, maar een huis huren voor die groep is ook geen ramp hoor.

Die komen in de sociale huur terecht, beetje huursubsidie erbij en wonen ze goedkoper en zonder risico op grote uitgaven (lek dak, kapotte ketel, etc).
Huurtoeslag krijg je maar tot 22K jaarinkomen.... en 80% van sociale huur moet toegewezen aan <38K/jr inkomen. Dan sta je 10 jaar ingeschreven en kom je net boven de 38K uit...

Edit: okee ik moet ook even stoppen met spijkers op laag water zoeken. Denk dat het punt helder is dat het voor starters moeilijker dan ooit is.
Laatst gewijzigd door Camiel op 23 jul 2020, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 21:24

Camiel, niemand zegt dat het makkelijk is, maar ben je al met diverse corporaties wezen praten? want er is meer dan duokoop, schrijf je bij 5 corporaties in, spreid je kansen er zijn dorpen (ook in de buurt van utrecht) waar je vaak heel snel een woning kan kopen als je ingeschreven staat, of een betaalbaar huurhuis, die zijn er ook genoeg.

Klagen, zeuren en beren zien verander je de situatie niet mee, actief zijn in mijn ervaring wel.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bokkepoot » 23 jul 2020, 21:27

Camiel schreef: 23 jul 2020, 21:24
Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 21:21 @bokkepoot klopt het is niet iedereen weggelegd om ooit een huis te kopen. En volgens mij is een huis kopen idd geen recht, maar een huis huren voor die groep is ook geen ramp hoor.

Die komen in de sociale huur terecht, beetje huursubsidie erbij en wonen ze goedkoper en zonder risico op grote uitgaven (lek dak, kapotte ketel, etc).
Edit: okee ik moet ook even stoppen met spijkers op laag water zoeken. Denk dat het punt helder is dat het voor starters moeilijker dan ooit is.
Ik vind het nog meevallen, ik hoor dit soort geluiden ook allemaal vanuit mijn omgeving.
Veel 24-30 jarigen willen wel heel graag, maar het gaat gewoon lastig.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2020, 21:30

Lastig helemaal eens, lastig dan ooit dat betwijfel ik.
Toen ik midden 20 was in 2006 ging het er niet anders aan toe dan nu.
En toen mijn ouders midden 20 waren was de rente 14%, er is altijd wat. Starten is altijd lastig.

Dichtbevolkt land en iedereen wil op dezelfde plek wonen dan krijg je dat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jos_br en 417 gasten