EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Richardt. » 06 jul 2020, 10:31

Luco schreef: 06 jul 2020, 10:00
///Joost schreef: 06 jul 2020, 09:35 Is het geen goedkopere oplossing om EV laadpalen aan de ingang/uitgang van de parkeergarage te zetten, en daarbij een specifieke branddeur (roldeur) die in geval van nood de rest van de garage (naar binnen toe) kan afsluiten? Even rekening houdend met andere uitgangen natuurlijk, want je wilt geen mensen opsluiten....
Dat zeg ik, apart af te sluiten gedeelte

FORZA, je doet het om de rest van de garage veiliger te houden en de brandweer tijd te geven om een goed aanvalsplan te maken, meer niet.
Verbieden gaat echt niet gebeuren
Het vertraagd alleen maar inderdaad, meer tijd voor de brandweer.
Zodra de brandweer de afgesloten ruimte in wil komt er zuurstof bij en laait het vuur gelijk weer op. Sterker nog, het brand ook in een afgesloten ruimte gewoon door als ik de posts hierboven zo lees.
Enige optie is de auto er z.s.m. uitslepen en onder water dompelen.

Wel lastige scenario's voor bouwkundigen en brandweer inderdaad. Iets waar absoluut niet over nagedacht is toen de EV's een paar jaar geleden in opkomst waren.

Ook wel iets om zelf over na te denken in de toekomst, mocht er een EV komen. We hebben aan het huis een carport waar mooi, redelijk uit het zicht, een EV-box kan hangen maar ik heb de auto dan eigenlijk liever niet onder de carport staan. Mocht er wat gebeuren dan is de woning ook gelijk aan de beurt natuurlijk.

Dus dan maar een paaltje in de grond en de auto elders op de oprit zetten om het mogelijke risico te verkleinen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 06 jul 2020, 11:06

Uitdagingen genoeg iig

Waterdichte bak kan ook nog, maar dan staan gelijk de andere ev s die niet branden ook onder water.

Ruimt wel lekker op :mrgreen:

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 06 jul 2020, 11:26

Arthur schreef: 06 jul 2020, 09:17 Wat wil je daarmee zeggen dan? Als je een boterhamzakje aan je mond zet en hem leegzuigt is ‘ie ook vacuüm. Het gaat erom dat de lucht (zuurstof) eruit gaat. Niet om die 2 bollen uit elkaar te trekken.
Heb je geen natuurkunde op school gehad Arthur? Als je een parkeergarage vacuüm zou zuigen dan implodeert de hele bende.
Gebouwen waar het mee zou kunnen heten geen parkeergarages maar atoomschuilkelders :tooth:

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Richardt. » 06 jul 2020, 12:05

Vacuüm zal wel niet de juiste woordkeuze zijn. In serverruimtes wordt ook al regelmatig gebruik gemaakt van stikstof.
Sprinklers/schuim/poederblussers zijn met dergelijke apparatuur niet wenselijk, dus wordt de ruimte bij brand in no-time onttrokken van zuurstof en volgeblazen met stikstof waarna het vuur uit is. Dat geeft minimale nevenschade.

Leuk idee ook voor EV's, maar dat werkt dus niet me accu's. Plus dat je i.v.m. veiligheid van mensen niet zomaar een deel van een parkeergarage volledig zonder zuurstof kan zetten natuurlijk :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 06 jul 2020, 12:11

Dat kan wel hoor met een vertraging op het afsluiten, technisch is dat allemaal te regelen, lijkt me beter om iig iets te doen om de brandweer tijd te geven voor een gedegen aanvalsplan.

Als je niks doet is het een heel groot risico dat de brandweer niks kan doen en dus alles verloren is, inclusief de gebouwen op de garage.

Meeste ondergrondse garages staan gebouwen op.

Als je dus niks doet wordt de ramp steeds groter, je kan beter een vaste brandhaard hebben die slecht beheersbaar is dan een travelling fire wat echt onbeheersbaar is.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door tomgtr » 06 jul 2020, 12:37

Zal werkelijk niet meevallen om bij een zo grote ruimte als parkeergarage de luchtdruk substantieel te verlagen ivm met brandgevaar. Kaboratoria hbben een verlaagde luchtdruk bijvoorbeeld maar om dit in een parkeergarage voor elkaar te krijgen zal je een apart gedeelte moeten maken voor elektrische auto's die je kan afsluiten. Worden dure parkeerplaatsjes dan. Denk dat de gemiddelde parkeergarage uitbater dan liever heeft dat de Tesla brigade ergens anders parkeert.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 06 jul 2020, 12:39

Ik verwachte eerder "gewoon" een verbod voor elektrische auto's in parkeergarages zoals je dat (vroeger) ook veel in Frankrijk zag voor LPG auto's.

CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door CRZ » 06 jul 2020, 12:43

Richardt. schreef: 06 jul 2020, 12:05 Vacuüm zal wel niet de juiste woordkeuze zijn. In serverruimtes wordt ook al regelmatig gebruik gemaakt van stikstof.
Sprinklers/schuim/poederblussers zijn met dergelijke apparatuur niet wenselijk, dus wordt de ruimte bij brand in no-time onttrokken van zuurstof en volgeblazen met stikstof waarna het vuur uit is. Dat geeft minimale nevenschade.

Leuk idee ook voor EV's, maar dat werkt dus niet me accu's. Plus dat je i.v.m. veiligheid van mensen niet zomaar een deel van een parkeergarage volledig zonder zuurstof kan zetten natuurlijk :tooth:
Hoe werkt dat dan met UPS-en die in een datacenter staan? Of zijn die battery-packs anders dan bij een auto?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door EvdP » 06 jul 2020, 13:11

Wat Richardt zegt, ze gooien de ruimte vol met een (edel?)gas.

Bij een vorige werkgever had je een minuut om uit de serverruimte te komen, dan ging de deur op slot en ging er een gas in. Geen zuurstof = geen brand.
Laatst gewijzigd door EvdP op 06 jul 2020, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 06 jul 2020, 13:12

ik verwacht dat de UPS fysiek niet ín de serverruimte staat maar ergens separaat.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 06 jul 2020, 13:34

Elise schreef: 06 jul 2020, 11:26
Arthur schreef: 06 jul 2020, 09:17 Wat wil je daarmee zeggen dan? Als je een boterhamzakje aan je mond zet en hem leegzuigt is ‘ie ook vacuüm. Het gaat erom dat de lucht (zuurstof) eruit gaat. Niet om die 2 bollen uit elkaar te trekken.
Heb je geen natuurkunde op school gehad Arthur? Als je een parkeergarage vacuüm zou zuigen dan implodeert de hele bende.
Gebouwen waar het mee zou kunnen heten geen parkeergarages maar atoomschuilkelders :tooth:
Duh.... een afgesloten ruimte, niet hele parkeergarages.

CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door CRZ » 06 jul 2020, 13:50

EvdP schreef: 06 jul 2020, 13:11 Wat Richardt zegt, ze gooien de ruimte vol met een (edel?)gas.

Bij een vorige werkgever had je een minuut om uit de serverruimte te komen, dan ging de deur op slot en ging er een gas in. Geen zuurstof = geen brand.
Ja dat begrijp ik, maar je leest ervoor dat bij een accu-verbranding zuurstof wordt gegeneerd;
RJK schreef: 06 jul 2020, 09:33 Lithium batterijen in thermal runaway genereren zelf zuurstof.
Dus nog steeds brand...

@ Martijn_bmw, kan inderdaad. Heb alleen vaak genoeg gezien dat dit niet zo is.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Forza » 06 jul 2020, 14:01

CRZ schreef: 06 jul 2020, 12:43 Hoe werkt dat dan met UPS-en die in een datacenter staan? Of zijn die battery-packs anders dan bij een auto?
Die worden veeeeel minder uitgeknepen dan de accu's in de auto. UPS accu's hebben (op tests na) geen laad/ontlaadcycli wat "slijtage" veroorzaakt. Ook hebben die geen mechanische stress te verduren. Dat alles maakt dat het risico op Thermal Runaway vele malen kleiner is en op heftige ontwerp fouten na kan daar bijna niks mis mee gaan.
Laatst gewijzigd door Forza op 06 jul 2020, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 06 jul 2020, 14:04

vaak ga je er pas over nadenken als je ermee te maken krijgt, privé of werk

Hetzelfde als woningbrand de meeste mensen weten ook niet dat vervangende woonruimt niet standaard gedekt is en dat de verhuurder ook niet voor een vervangende woning hoeft te zorgen.

Maar dit is wel leuke materie om over na te denken

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door WJ » 06 jul 2020, 15:17

Forza schreef: 06 jul 2020, 14:01
CRZ schreef: 06 jul 2020, 12:43 Hoe werkt dat dan met UPS-en die in een datacenter staan? Of zijn die battery-packs anders dan bij een auto?
Die worden veeeeel minder uitgeknepen dan de accu's in de auto. UPS accu's hebben (op tests na) geen laad/ontlaadcycli wat "slijtage" veroorzaakt. Ook hebben die geen mechanische stress te verduren. Dat alles maakt dat het risico op Thermal Runaway vele malen kleiner is en op heftige ontwerp fouten na kan daar bijna niks mis mee gaan.
Staan toch ook vaak in aparte afgesloten ruimtes?

Ik denk dat een verbod op EV's in garages nooit gaat komen, niet nu ze het zo proberen te pushen. Of mag een Qpark dat zelf beslissen?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door ///Joost » 06 jul 2020, 15:27

Volgens mij mag een Qpark dat zelf beslissen als privaat bedrijf. Of is er ook zoiets als discriminatie van autotypes? :bag:

Ja...je weet het tegenwoordig niet meer.... ELM? Of ze het doen is een tweede, want het zal flink inkomsten wegnemen. Dan wordt het gewoon een ordinaire rekensom en wat risk assessment.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door EvdP » 06 jul 2020, 15:29

CRZ schreef: 06 jul 2020, 13:50
EvdP schreef: 06 jul 2020, 13:11 Wat Richardt zegt, ze gooien de ruimte vol met een (edel?)gas.

Bij een vorige werkgever had je een minuut om uit de serverruimte te komen, dan ging de deur op slot en ging er een gas in. Geen zuurstof = geen brand.
Ja dat begrijp ik, maar je leest ervoor dat bij een accu-verbranding zuurstof wordt gegeneerd;
RJK schreef: 06 jul 2020, 09:33 Lithium batterijen in thermal runaway genereren zelf zuurstof.
Dus nog steeds brand...

@ Martijn_bmw, kan inderdaad. Heb alleen vaak genoeg gezien dat dit niet zo is.
Hoeveel zuurstof genereert het? Hoe lang kan het blijven branden als je de "externe" zuurstof weghaald?

Hoe dan ook, het is natuurlijk wel een serieus probleem.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Philipoo » 06 jul 2020, 15:53

Forza schreef: 06 jul 2020, 14:01
CRZ schreef: 06 jul 2020, 12:43 Hoe werkt dat dan met UPS-en die in een datacenter staan? Of zijn die battery-packs anders dan bij een auto?
Die worden veeeeel minder uitgeknepen dan de accu's in de auto. UPS accu's hebben (op tests na) geen laad/ontlaadcycli wat "slijtage" veroorzaakt. Ook hebben die geen mechanische stress te verduren. Dat alles maakt dat het risico op Thermal Runaway vele malen kleiner is en op heftige ontwerp fouten na kan daar bijna niks mis mee gaan.
Over het algemeen zijn de accu's die bij aan de ene zijde van een UPS staan ook gewoon simpele loodaccu's, deze zijn ook wat minder brandgevoelig dan de tesla accu's. Ook zijn battery rooms over het algemeen aparte ruimtes, dan een losse powerstation (met UPS erin), generator ruimte, transformator ruimte etc. Allemaal losse ruimte's.

Al moet ik zeggen, mocht er bij mij op het datacenter ooit écht brand uitbreken, een trafo die de lucht in gaat oid, dan ben ik direct weg! :tooth:

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Stefan R » 06 jul 2020, 17:38

Dat zijn oliegekoelde trafo's zeker?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Peric » 06 jul 2020, 17:52

Bij parkeergarages de bovenste verdieping vrij houden voor EV's. Kan het vuur in ieder geval minder snel verspreiden.
En kunnen de EV-rijders lekker de trap nemen.. :tooth:

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door RS-Ron » 06 jul 2020, 18:31

Behalve de kans op een fikkie ben ik ook benieuwd of dit niet een beetje ver uitsteekt in de huidige parkeervakjes......... tis niet echt een Aygootje......

Afbeelding

Gr Ron

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 06 jul 2020, 19:24

Peric schreef: 06 jul 2020, 17:52 Bij parkeergarages de bovenste verdieping vrij houden voor EV's. Kan het vuur in ieder geval minder snel verspreiden.
En kunnen de EV-rijders lekker de trap nemen.. :tooth:
En bij brand duw je ze eraf.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door RJK » 06 jul 2020, 19:30

Het is nogal belangrijke materie in mijn vakgebied ook. In de bagageruimte van vliegtuigen wordt brand normaal bestreden met Halon maar dat werkt bij een brand waar een flinke hoeveelheid lithium batterijen bij betrokken zijn dus ook niet (leuke testjes waren dat...). En shipments van dergelijke batterijen komen heel veel voor. Van de enkele niet aangegeven goedkope (lees: gevaarlijke) batterij tot en met hele pallets vol. Er zijn al een aantal vliegtuigen verloren gegaan door batterijbranden. Gelukkig is er nog geen groot passagierstoestel op de grond gevallen daardoor.

Als je nooit meer wil vliegen kan ik nog wel wat uitweiden over wat wel/niet mag in een passagierstoestel. :sealed:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 06 jul 2020, 19:40

Ik denk dat er meer gevaarlijke vrachtjes meegaan in een passagierstoestel dan wij denken.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 06 jul 2020, 19:41

RJK schreef: 06 jul 2020, 19:30 Als je nooit meer wil vliegen kan ik nog wel wat uitweiden over wat wel/niet mag in een passagierstoestel. :sealed:
Sex?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 137 gasten