Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door RS-Ron » 14 jun 2020, 11:00

De onvermijdelijke conclusie wordt steeds duidelijker. Linksom of rechtsom, met deze hoeveelheid mensen op deze aardbol is het gewoonweg onmogelijk om maatregelen door te voeren die nodig zijn om over 50 jaar nog adem te kunnen halen. Ieder land gaat voor zijn eigen belangen, en ze kunnen niet anders. Als de corona-crisis 1 ding duidelijk heeft gemaakt is dat een lock-down positieve gevolgen heeft gehad voor bijv. de luchtkwaliteit. De consequenties op economisch gebied zijn echter zo verstrekkend dat, als je dit wilt volhouden, de helft van de bevolking of meer aan de geeuwhonger zit. Da's dus ook geen optie. China, India enz gaan de uitstoot gewoon verviervoudigen om de economie te laten herstellen. Als wij niet aanhaken zijn we de Sjaak.

Gr Ron

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door romo » 14 jun 2020, 11:37

Niet alleen het aantal mensen, maar vooral ook het aantal belanghebbenden, hieronder zeer sterk verwoord;

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b3fdbcc3/

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door RS-Ron » 14 jun 2020, 11:43

Inderdaad mooi inzichtelijk gemaakt hoe ieder zijn/haar persoonlijke belangen verdedigd en bepleit. Dat geld dus inmiddels voor bijna 8 miljard belanghebbenden.

Gr Ron

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door romo » 21 jun 2020, 08:33

Interessante visie van niet de minsten, de conclusie ondersteun ik van harte; De mens zal het moeten doen.


https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bb822ced/

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door ///Joost » 06 jul 2020, 10:07

knip
Laatst gewijzigd door ///Joost op 06 jul 2020, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Elise » 06 jul 2020, 10:23

Is dat niet fake Joost?

Edit: komt uit dit document?
https://www.newyorkfed.org/medialibrary ... -Agreement

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door ///Joost » 06 jul 2020, 11:22

Goede catch...blijkbaar dus niet alles klakkeloos overnemen. In jouw link staat:
"... IN CERTAIN SECURITIES AND CASH HELD FOR INVESTMENT AND OTHER
ASSETS..."
Post even ge-edit tot duidelijk is wat er aan de hand is.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door romo » 13 jul 2020, 20:15

Benieuwd naar de visie hier over onderstaande stuk van Coen Teulings;


https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/10/ne ... d-a4005588

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Tom » 14 jul 2020, 11:41

Lastige materie. Maar deze theorie heb ik wel vaker gehoord van economen, ook jaren terug al.
Ik ga er wel in mee dat het goed kan zijn om in sommige tijden de staatsschuld op te laten lopen omdat je geld op andere/betere manieren kunt gebruiken. Zo vind ik Corona een uitstekende reden, dat is (als het goed is) van korte duur dus nu geld erin pompen en daarna weer verder.

Als dit bericht er staat in het kader van de transferunie vind ik daar iets heel anders van. Er zal best een berekening te maken zijn waardoor het voor ons gunstig uit valt, op papier, maar ik vind het spelen met vuur. Rentes zie ik ook niet snel omhoog gaan, maar niemand had ook verwacht dat de olieprijs ooit negatief zou zijn. Bovendien is er wereldwijd gigantisch veel onrust, overal zijn er protesten. Jezelf bondgenoten noemen omdat je geld weggegeven hebt is leuk, maar in roerige tijden is zo'n vriendschap niks meer waard.

Daarbij denk ik dat we beter uit de EU kunnen stappen.
Ik geloof wel dat EU en samenwerken op fronten beter kan zijn, maar dan een democratisch en zakelijk (afspraak is afspraak, geen sneren vanuit Italië als een klein kind). Dat is het niet, al jaren niet meer.
Volgens mij is de UK er op tijd uitgestapt. Eigen baas over grenzen, eigen baas over financiën. Shell en Unilever willen daarheen, ondanks alle doemdenkers die dachten dat de UK geen economie meer over zouden houden.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Elise » 14 jul 2020, 11:58

Vooral eens met die laatste alinea Tom, uit de EU.

Verder kijk ik met verbazing naar hoe er tegenwoordig met schulden wordt omgegaan, door zowel overheden en bedrijven als particulieren.
Staat allemaal in schril contrast met mijn opvoeding en manier van denken zal ik maar zeggen.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door SlowCo » 14 jul 2020, 12:07


Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Luco » 14 jul 2020, 12:33

Elise schreef: 14 jul 2020, 11:58 Vooral eens met die laatste alinea Tom, uit de EU.

Verder kijk ik met verbazing naar hoe er tegenwoordig met schulden wordt omgegaan, door zowel overheden en bedrijven als particulieren.
Staat allemaal in schril contrast met mijn opvoeding en manier van denken zal ik maar zeggen.
Tja, het wordt je ook wel erg gemakkelijk gemaakt, uiteindelijk wordt je geholpen bij genoeg schuld, dus leef erop los.

Bedrijven ook, zolang ze je niet kunnen vastpinnen op wanbeleid kunnen ze niet aan je privevermogen komen, dus bedrijf heeft schuld en privé multimiljonair, gooi even 22 vestigingen dicht met een smoes terwijl jezelf een miljoen per maand verbrand, waarom?

Omdat het mogelijk wordt gemaakt.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Robin » 14 jul 2020, 12:41

Ook zo Luco.

De drie pijlers waar mijn kind-zijn op rustte:
-Brinta
-Joris Driepinter
-Beertje Colagol

Das war einmal:)

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Tom » 14 jul 2020, 12:45

Inderdaad Luco.
Dat zou de discussie ook moeten zijn:
- Italië: wat zou je gedaan hebben als je niet in de EU zat en op niemand terug kon vallen?
- Waarom zouden wij nog zuinig moeten zijn? Er is geen stimulans op deze manier, beter rommel je aan.

Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door KoenM » 14 jul 2020, 13:41

Luco schreef: 14 jul 2020, 12:33
Elise schreef: 14 jul 2020, 11:58 Vooral eens met die laatste alinea Tom, uit de EU.

Verder kijk ik met verbazing naar hoe er tegenwoordig met schulden wordt omgegaan, door zowel overheden en bedrijven als particulieren.
Staat allemaal in schril contrast met mijn opvoeding en manier van denken zal ik maar zeggen.
Tja, het wordt je ook wel erg gemakkelijk gemaakt, uiteindelijk wordt je geholpen bij genoeg schuld, dus leef erop los.

Bedrijven ook, zolang ze je niet kunnen vastpinnen op wanbeleid kunnen ze niet aan je privevermogen komen, dus bedrijf heeft schuld en privé multimiljonair, gooi even 22 vestigingen dicht met een smoes terwijl jezelf een miljoen per maand verbrand, waarom?

Omdat het mogelijk wordt gemaakt.
Dat is wel heel makkelijk geredeneerd. Je kunt ook stellen dat het voor het bedrijf uiteindelijk beter is om alleen met de gezonde locaties door te gaan, in plaats van dat de goede locaties lijden onder de mindere locaties.

Dat je het privé goed voor elkaar hebt betekent toch niet dat je locaties moet gaan subsidiëren.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Luco » 14 jul 2020, 13:45

Alle locaties draaiden verlies met corona imho gewoon makkelijk saneren zo, ik vermoed dat ze wel geld hebben gekregen of heeft la place niks gehad?

Het gaat erom dat het makkelijk kan, die miljoen per maand prive verbranden kan mede door die bedrijven, zit ff tegen, saneren.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Tom » 14 jul 2020, 14:17


Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door KoenM » 14 jul 2020, 14:17

Luco schreef: 14 jul 2020, 13:45 Alle locaties draaiden verlies met corona imho gewoon makkelijk saneren zo, ik vermoed dat ze wel geld hebben gekregen of heeft la place niks gehad?

Het gaat erom dat het makkelijk kan, die miljoen per maand prive verbranden kan mede door die bedrijven, zit ff tegen, saneren.
Als die locaties normaal positief zouden bijdragen aan het resultaat zouden ze echt niet gesloten worden. Waarschijnlijk waren ze al langer een doorn in het oog en is dit de druppel die de locaties doet sluiten..

Online
Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Zed240 » 14 jul 2020, 15:04

Tom schreef: 14 jul 2020, 11:41 Daarbij denk ik dat we beter uit de EU kunnen stappen.
Ik geloof wel dat EU en samenwerken op fronten beter kan zijn, maar dan een democratisch en zakelijk (afspraak is afspraak, geen sneren vanuit Italië als een klein kind). Dat is het niet, al jaren niet meer.
Volgens mij is de UK er op tijd uitgestapt. Eigen baas over grenzen, eigen baas over financiën. Shell en Unilever willen daarheen, ondanks alle doemdenkers die dachten dat de UK geen economie meer over zouden houden.
Helemaal eens. Ik denk ook wel dat lui als Boris Johnson nu in hun vuistje lachen hoor.

Het probleem is ook gewoon dat er nul eisen worden gesteld aan landen als Italië. Nederland leeft netjes naar de regeltjes, Italië lapt ze aan z'n laars (vandaar de vorm van het land). Je zou zeggen dat Nederland daarvoor beloond zou moeten worden, maar het tegenovergestelde is waar.

Ook het punt dat Polen 36 miljard krijgt terwijl het land amper getroffen is. Polen heeft over de afgelopen jaren al gigantische steun gekregen financieel uit de EU. Het land heeft een lagere staatsschuld dan NL. Corona is gewoon een smoesje dat ze inzetten, maar er niks mee te maken heeft.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Arthur » 14 jul 2020, 19:16

Maar als wij er met ons ‘boerenverstand’ zover denken, hoe komt het dan dat de politiek (in welk land dan ook) dat niet doet? Ik begrijp daar geen sikkepit van... Ben ook geen econoom natuurlijk, maar je ziet toch dat dit zo krom is als wat?

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Elise » 14 jul 2020, 19:50

Arthur schreef: 14 jul 2020, 19:16 Maar als wij er met ons ‘boerenverstand’ zover denken, hoe komt het dan dat de politiek (in welk land dan ook) dat niet doet? Ik begrijp daar geen sikkepit van... Ben ook geen econoom natuurlijk, maar je ziet toch dat dit zo krom is als wat?
Omdat die andere landen geen Rob Jetten hebben :zwijntje:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Arthur » 14 jul 2020, 20:02

Rob Jetten heeft dit niet bedacht natuurlijk, hij is mss wel vóór. Ik snap dit echt niet, geld cadeau doen aan landen die het voor de crisis ook niet voor elkaar hadden.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Luco » 14 jul 2020, 20:06

Arthur schreef: 14 jul 2020, 20:02 Rob Jetten heeft dit niet bedacht natuurlijk, hij is mss wel vóór. Ik snap dit echt niet, geld cadeau doen aan landen die het voor de crisis ook niet voor elkaar hadden.
Is toch niks moeilijks aan, geld van een ander weggeven :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Arthur » 14 jul 2020, 20:10

Dat is het punt niet. Wat ik niet snap is dat niemand in de politiek, of iig niet in Brussel/EU, dat gek vindt.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Luco » 14 jul 2020, 20:23

Arthur schreef: 14 jul 2020, 20:10 Dat is het punt niet. Wat ik niet snap is dat niemand in de politiek, of iig niet in Brussel/EU, dat gek vindt.
In de politiek moet je iedereen te vriend houden, vandaar die slappe houding en ruggegraat van een kwal, doe je dat niet lig je eruit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Erik dB, kennethr, MParallel, tomgtr, Wimo, Wout309t en 165 gasten