Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door romo » 30 jun 2020, 17:12

Gislaved ooit gereden met een CRX VTEC, prima Zweeds product, veel plezier van gehad.

Op de 981 Cayman GTS de Pirelli P Zero, was er niet kapot van, zeker gezien het Ackerman effect; dat stond mij nogal tegen

Michelin steekt er IMHO toch boven uit momenteel. De PS2 goede band op droog en nat, maar onder de 12 graden werd ie toch beduidend minder, ook erg spoorgevoelig bij afname profiel diepte n kou.
PSS als evolutie mega stap voorwaarts, op nat en droog zeer betrouwbaar, koud en nat, de band geeft geen krimp, veel minder spoorvorming gevoelig, voorspelbaar weggedrag, echt een heerlijke alleskunner met mega grip.
PS4S nog beter? Moet ik zelf ondervinden.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door ADV » 30 jun 2020, 17:25

romo schreef: 30 jun 2020, 17:12 Gislaved ooit gereden met een CRX VTEC, prima Zweeds product, veel plezier van gehad.

Op de 981 Cayman GTS de Pirelli P Zero, was er niet kapot van, zeker gezien het Ackerman effect; dat stond mij nogal tegen

Michelin steekt er IMHO toch boven uit momenteel. De PS2 goede band op droog en nat, maar onder de 12 graden werd ie toch beduidend minder, ook erg spoorgevoelig bij afname profiel diepte n kou.
PSS als evolutie mega stap voorwaarts, op nat en droog zeer betrouwbaar, koud en nat, de band geeft geen krimp, veel minder spoorvorming gevoelig, voorspelbaar weggedrag, echt een heerlijke alleskunner met mega grip.
PS4S nog beter? Moet ik zelf ondervinden.
Grappig, ik merte dat ook op mijn 718 gisteren met de P Zero's, beetje gekraak bij de banden op volle stuur lock bij uitparkeren..

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Tom » 30 jun 2020, 17:35

Ik heb dat ook met m'n P Zero's. Voor mij trouwens geen reden om ze niet te nemen. Verder goede ervaring mee, ze doen het beter onder wat lichtere auto's is mijn ervaring.

Verder goede ervaringen met ContiSportContact 5P. En inderdaad Pilot Sport's eigenlijk ook altijd goed, al heb ik geen ervaring met die nieuwere versies (maar geloof niet dat dat tegen kan vallen).

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door romo » 30 jun 2020, 17:43

Het Ackerman effect idd.


Is het nu ook nog warm, dan is het wat minder prominent. In de winter kan je de lol op , dan lijkt de hele voortrein het te begeven :kotsen:

Een postkoets gaat beter om de bocht :lol:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Joop » 30 jun 2020, 19:04

Ik blijf zelf fan van de Pilot Sport reeks van Michelin, na in het verleden veel op Pirelli te hebben gereden. Heb ze inmiddels allemaal gehad.

De PS3 en PS4 zijn de sportief mindere broertjes uit de reeks en de PS3 is zeker niet de opvolger van de PS2, want dat is de PSS (Pilot Super Sport). De PS3’s zijn me overigens nooit echt tegengevallen; met de PS4, die ook OEM onder een Alpine A110 liggen heb je wel een veel sportievere band te pakken.
Rijd nu zelf met de PS4S en die vind ik persoonlijk super. Op nat nog meer grip/tractie als de PSS. Op de grens blijft de PS reeks wel wat tricky in zoverre dat ze geen waarschuwing afgeven wanneer de grip wegvalt. Dat is in die zin wat meer balanceren en goed aanvoelen wat de banden doen als je het maximale eruit wil halen. In vergelijk met de RFT S001’s een erg lekker lichtlopend bandje (=lage rolweerstand) en dat merk je direct; helaas gaat dat wel ten koste van het stuurgevoel. Had ze graag als RFT gehad als ze daarin leverbaar waren. Als XL-variant met iets stijvere wangen wel acceptabel.

Hoe anders zijn dan de Potenza’s als RE050A en S001. Beiden vaak als OEM RFT band bij aflevering onder een BMW als de PSS non-RFT band er niet onder ligt. De eerste (RE050A) echt een dramaband, wat ik kan onderschrijven met vorige posters... De eerste generatie RFT RE050 scheurde op het de rand van schouder en loopvlak met het negatieve camber; met name op de E9x 330i/335i het geval. Op nat geen grip en tractie, met name als de banden onder de 3-4mm profiel komen; net daar waar een band net lekker begint te worden zeg maar qua profieldiepte. Als RFT echt kneiterhard. Enige voordeel was dat ze, zeker als RFT, erg veel stuurgevoel gaven. Direct insturen is wat ze wel deden, met name de opvolger, de S001’s. Eigenlijk geldt voor de S001’s wat mij betreft hetzelfde al bieden ze wel meer grip en tractie dan zijn voorganger. Glijden doen ze wel mooi gecontroleerd, maar of medeweggebruikers dat altijd even fijn vinden (en er van schrikken) is even een tweede. Tevens een ‘gilletje‘ op droog als je op de gripgrens komt en vaak kun je dan nog iets verder. Daarentegen glijden de PS’en een stuk beroerder, dat is toch meer aan/uit of je moet echt een surplus aan koppel/vermogen over hebben.

De nieuwste Goodyear Eagle F1 Supersport laatst nog kunnen uitproberen onder een MINI en die vallen wat mij betreft wel op hetzelfde niveau als de PS4 voor zover ik kon uitproberen. De Supersport variant komt dichtbij de PS4S en doet daar IMO niet veel voor onder.

Maar goed het is net wat je wilt... Als je wat gecontroleerd wil glijden en driften pak je geen PS of Goodyear, maar is de Achilles de band als ik de diverse mensen mag geloven... :mrgreen:

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Robin » 30 jun 2020, 20:16

We weten na het zien van deze video dat:
-Raikkonen dus helemaal niet zo origineel is in z'n antwoorden.
-type's banden helemaal niet boeit.


Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Knot » 01 jul 2020, 10:52

Hmmz.. RE050a op de E36 10 jaar terug nooit problemen mee, maar zal ze nu laten liggen dan idd.

Als ik voor een sportieve 200pk auto nu mocht kiezen is het Continental SportContact5P RFT, beste mix tussen stuurgevoel, grip, afrolgeluid en slijtagepatroon.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Robin » 01 jul 2020, 11:01

Continental Sport Wintercontact heb ik als 19 inch 235 19 rondom als winterset(ben type even kwijt, was beste getest in 2019)
Stil, smeuig best grippy, een beetje zoals een sportief comfortabele zomerband, zo voelt ie. Wel meer tractie'problemen':))))

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Opa » 01 jul 2020, 13:28

Net nog ff gekeken en er liggen toch echt RE050A's op de vooras van de de ST, achter liggen Bridgestone RE002's en die combinatie stuurt echt goed, ook in de regen.
Ik heb de RE050A onder de Impreza gehad, onder de Clio 3 RS Cup en nu onder de Fiesta ST en mijn ervaring is dat het onder alle 3 die auto's goed bevalt, ook in het nat en zelfs bij lage temperaturen....onder een RWD nooit geprobeerd, maar de Impreza(AWD) had DCCD en had daardoor meer overstuur dan onderstuur bij gas geven.
Heb een set winterbanden in de schuur liggen, merk Imperial Snowdragon(zijn volgens mij budget banden), maar wat een rampen-dingen zijn dat....de Bridgestone's doen het onder alle omstandigheden veel beter, koud, nat, droog, maakt niet uit, alleen in de sneeuw heb je wat aan die Imperials.
Heb onder de Clio RS Continental Wintercontact gehad en dat was wel een goeie winterband die het ook in de regen en op droog nog redelijk goed deed en ook niet zo'n vreselijk slappe wang heeft.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Andry » 01 jul 2020, 18:30

Andere banden aanschaffen is volgens mij best wel een trial and error. Ik heb al vaker hetzelfde merk en type band totaal anders zien presteren onder verschillende auto's die ongeveer even zwaar waren.

Eén merk en type zal ik iig nooit meer kopen: Apollo Aspire. Deze heb ik op aanraden van de bandenboer ooit eens geprobeerd onder een Fiësta, maar op nat waren ze levensgevaarlijk. Zodra het wegdek iets vochtig was mega onderstuur wat plotseling omsloeg in overstuur en bij snelheden die je ook makkelijk met een fiets haalt. Na 2000 kilometer heb ik ze naar de vuilstort gebracht, te gevaarlijk om door te vekopen.

Gebruikersavatar
Pim_
Berichten: 76
Lid geworden op: 06 okt 2017, 08:08
Auto: E46 M3 H6 - E90 330i H6

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Pim_ » 02 jul 2020, 12:36

Robin schreef: 30 jun 2020, 15:54
Pim_ schreef: 30 jun 2020, 15:51 Je hebt gelijk, ik was te vlot met reageren. Excuus.

Wat hoop je te vinden in de PS4s wat je nu mist?
Een allround opvolger van de in mijn ogen prima(voor het doel) allround PSS. PSS is op droog en nat mooi beheersbaar, geen aan uit knop grip slip. Ik heb dat bovenstaande filmpje tijdje terug gekeken. Kun jij resumeren waar de PS4S beter is en waar minder goed tov PSS?

Want PSS is nog steeds geen stakker. Stuurprecisie leek hij zelfs 'beter' dan PS4S of?
Allereerst heb ik ze natuurlijk niet zelf gereden dus kan ik er vanuit eigen ervaring niets over zeggen.
Maar als ik een resumé moet geven van de test.

PS4s tegenover PSS
+ lichte vooruitgang grip bij droog wegdek.
+ grote stap vooruit grip bij nat wegdek.
+ meer comfort en minder afrolgeluid

- door toegenomen comfort iets minder feedback (voornamelijk voorzijde) bij het rijden op de grens van de band tegenover de PSS.

-----
Dit alles natuurlijk binnen de marge. Beide banden zijn zoals je al zegt geen stakkers.

Is de PS4s een vooruitgang tegenover de PSS?
Ja. Het verschil aan feedback op de limiet zal je bij gebruik op de openbare weg namelijk niet snel merken. Dit marginale verschil met de PSS weegt niet op tegen de voordelen van de vooruitgang in grip bij nat wegdek en toegenomen comfort. Rij je niet in de regen en meer op circuit pak je de CUP2 (deze is 80% circuit / 20% openbare weg georiënteerd tegenover 20% circuit / 80% openbare weg verhouding van de PS4s).

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Knot » 02 jul 2020, 13:25

Andry schreef: 01 jul 2020, 18:30 Na 2000 kilometer heb ik ze naar de vuilstort gebracht, te gevaarlijk om door te vekopen.
Klinkt ook niet echt als een A-merk.. toch had ik ze graag willen hebben :blink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Niels » 07 jul 2020, 12:30

Je kunt je echt helemaal ongans zoeken. Aanbiedingen daargelaten houd ik me hoofdzakelijk bij drie merken:

Michelin
Hankook
Kuhmo

Michelin als het goed moet en wat mag kosten, Hankook als de Michelin’s schofterig duur zijn. Kuhmo’s voor de huistuinenkeuken auto’s tenzij Hankook of zelfs Michelin relatief scherp geprijsd zijn in de benodigde maat.

Zo een beetje :)

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door DF-user-13935 » 07 jul 2020, 23:44

Dit is best een informatieve test imho:


Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4053
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Philipoo » 08 jul 2020, 10:54

Het is alleen zo jammer dat die PS4S in zo weinig 18" maten gemaakt wordt!

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door ErikS » 08 jul 2020, 15:51

PS4S is n topper.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Robin » 23 jul 2020, 21:40

Zet m hier maar even neer
Ze zaten wel vaker in zwaar weer:
https://www.carthrottle.com/post/wheel- ... -bankrupt/

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3266
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Enrico » 23 jul 2020, 21:48

Ben van Conti Sport Contact 6 naar Michellin PS4S gegaan. Denk net zo goed, Conti was op het randje iets beter, maar Michellin is op droog echt net zo goed of iets beter, maar op nat juist minder. Geluid en confort is beter, en ik hope slijtage ook. De Contis kwamen niet verder dan 15k kms bij goed stevig openbaare weg gebruik. De Michellins moeten langer mee kunnen :)

245/30/20 onder de Civic

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Andre » 21 aug 2020, 01:06

Had voor de shakedown van vandaag van de E30 M3 DTM een paar pilotsport cup2 er onder gezet. Ik wou de nieuwe slicks namelijk niet op rijden.

Nou weegt de dtm 960 kg maar wat een band is dat. Denk 70 procent van een slick qua grip en zeer slijtvast. Ik was verbaasd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door romo » 21 aug 2020, 07:16

Nieuwe Cup2 staat zeer goed bekend, juist ook bij niet circuit gebruik, BAB slecht weer kan je er rustig nog 180 mee rijden, uiteraard zijn er grenzen, maar overall veel betere band bij daily driving dan gedacht.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Robin » 18 sep 2020, 13:07

Over de Cup 2 en dergelijke, misschien erg lang verhaal, maar interessant:
https://motoiq.com/not-all-michelin-cup ... -the-same/

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Mark 320iS » 18 sep 2020, 13:27

Robin schreef: 18 sep 2020, 13:07 Over de Cup 2 en dergelijke, misschien erg lang verhaal, maar interessant:
https://motoiq.com/not-all-michelin-cup ... -the-same/
Stond een heel artikel over in de SportAuto van afgelopen maand, ongelofelijk wat voor verschillen zitten tussen ogenschijnlijk dezelfde banden. Ze hadden een test met een AMG GT-R met P-zero's, Cup 2's en dan Cup 2's met TPC makering. De stap van de P-zero's naar de Cup 2's was 1,3s en van Cup 2 naar de CUP 2 TPC was weer 1,2 seconde... Verder nog een hele analyse wat voor effect de enorm verschil zit tussen dezelfde banden maar met andere autofabrikantmarkering (N-code, Ster codering van BMW etc.). Daarom ook voor de testers heel moeilijk om objectief te testen. Een Conti Sport contact 5 met Renault markering kan op een Megane RS bijv. gewoon een soort semi-slick zijn en op een andere auto weer niet.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Kasteel » 18 sep 2020, 13:34

Andre schreef: 21 aug 2020, 01:06 Had voor de shakedown van vandaag van de E30 M3 DTM een paar pilotsport cup2 er onder gezet. Ik wou de nieuwe slicks namelijk niet op rijden.

Nou weegt de dtm 960 kg maar wat een band is dat. Denk 70 procent van een slick qua grip en zeer slijtvast. Ik was verbaasd.
Cup2 reed ik ook met de 1-serie, beviel goed, slijtvast en relatief goedkoop. Andere semi's zijn atm wel 'zachter' en duurder, maar ik vond het als total package ook echt top; soms wel wat 'scherp' op straat :P

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Robin » 22 sep 2020, 18:32

Deze app krijg je bij de Cup 2 connect:

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Bandendraadje (maat, combinaties etc..)

Bericht door Jesper » 24 sep 2020, 21:58

Denk dat ik komend voorjaar voor de Goodyear f1 supersport ga, ook gezien er maar weinig te krijgen is in de maat 245/35/18. Er is alleen zo weinig info te vinden over de relatief nieuwkomer...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 109 gasten