Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Milka » 28 jun 2020, 09:46

Een vriend van me heeft onlangs een E85 Z4 gekocht, met het goede blok: een 3 liter maar met de verkeerde stoelen.
De standaard stoelen zijn echt een drama. Dus werd de jacht op M stoelen geopend en is hij inmiddels geslaagd.
Een nette set uit een engelse auto, incl. spullen voor de bypass van de airbag.

We gaan dus van de standaard opzet naar de volgende configuratie:
Afbeelding

Bij de verkoop zat de volgende bypass.
Afbeelding
Afbeelding

Een bypass voor de gordel, dat is gelukt.
Echter de bypass voor de airbag... :(

Wij komen er niet uit.
Wij hebben inmiddels het idee dat deze bypass bedoelt is voor een stoel waar wel een matje in zit, maar deze defect is.
Dan kun je het kastje aansluiten op de grijze kabel die naar het matje loopt en deze voor de gek houden dat er altijd iemand
op de stoel zit.
In ons geval hebben we hier een van origine een UK bestuurders stoel zitten. Deze heeft dus geen matje en dus ook geen grijze kabel waarop we de unit kunnen aansluiten.
Wij denken daarom dat we een andere oplossing moeten hebben, alleen kunnen wij met onze google skills hierover niets vinden.

Volgens mij moeten wij iets hebben dat de grote gele connector die onder de stoel uit de auto komt op een bepaalde positie doorlussen zodat de connector denkt dat er een matje zit.

Heeft hier iemand een idee of een link waar de oplossing staat?

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door ArjanS » 28 jun 2020, 09:55

Heb de inbouw beschrijving niet door gelezen, maar in mijn toenmalige E36 heb ik een kant en klare weerstand gekocht die ik plug and play kon aansluiten. Kabel die naar de stoel ging los halen en daarop de weerstand aansluiten. Misschien is er ook zoiets voor de z4 te krijgen.

Zoiets: https://hm-electronics.nl/nl/product/37 ... r-emulator

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Karel » 28 jun 2020, 10:01

De blauwe fiche (1 van de fiche in de gele fiche onder de stoel) voor de airbag kan je normaal uitmeten met een multimeter op de originele stoelen.
Als je daar vb 3 Ohm op meet dan moet je dus een weerstand van 3 Ohm op de fiche zetten van de stoel waar geen airbags in zitten.

Die blauwe fiche zit meestal als 2de fiche in die gele.
De eerste witte is van de gordelspanner.

Dus de blauwe fiche uit die gele fiche van de stoel met airbag halen. 2 kabeltjes doorsnijden en een weerstandje tussen de 2 kabeluiteindes zodat ze aan elkaar vastzitten. Blauwe fiche terug in de gele fiche monteren van de stoel zonder airbag en klaar.
Die tricked het systeem nu om te denken dat er een stoel inzit met airbag dankzij die weerstand.

Op mijn straat 130i had ik voor het passagiersmatje gewoon de originele stoel gesloopt en dat matje incl de kabel op mijn kuipje gemonteerd.
Op die manier werkte dat ook.
Jij kan dit ook gewoon uit je andere stoelen halen toch ?

Met dat kastje heb ikzelf nog niet gewerkt dus zou ik ook niet direct kunnen helpen.

Wel kunnen ze op de modernere BMW’s dit gewoon uitcoderen via ESTA. dus mss ook op jouw BMW?
Ook vb wel of niet electrische stoelen kan veel makkelijker dan liggen klooien met kastjes/weerstanden/...
Laatst gewijzigd door Karel op 28 jun 2020, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Karel » 28 jun 2020, 10:14

En je uk passagiersstoel die aan de bestuurderskant staat zal toch wel die grijze fiche hebben?
Je kan die fiches gewoon loshalen van de gele plug hoor.

Gewoon 2 pinnetjes lossen en ze komen er 1 voor 1 uitgeschoven.
Je kan ze normaal ook maar op 1 manier terug erin schuiven.

Maar je kan de fiche die je nodig hebt dus van de uk passagiers stoel uithalen en deze dan op dezelfde plek op je uk bestuurdersstoel klikken met je kastje eraan.

Dan staat het signaal dat je wil op je uk bestuurdersstoel maar voor jou auto de passagiersstoel. Daar waar jouw auto het verwacht.
Want die verwacht dat niet aan de andere kant en heeft het daar ook niet nodig.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Karel » 28 jun 2020, 10:20

C77E3536-C6FC-4C62-8278-04CBC0D6DF5B.jpeg
C77E3536-C6FC-4C62-8278-04CBC0D6DF5B.jpeg (86.11 KiB) 6439 keer bekeken
Zo ziet het er vb uit op een nieuwe Supra. (=BMW Z4 G29)
(130/M135/140 is identiek, alleen geen ovaal midden stukje in de plugs).
Laatst gewijzigd door Karel op 28 jun 2020, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Karel » 28 jun 2020, 10:22

Je moet van die fiches op je originele stoelen dus de draadjes volgen en kijken welke functie welk draadje/fiche heeft.

Zo ben je zeker want mss is het bij jouw auto niet wit/blauw/... zoals op de mijn model BMW was.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Milka » 28 jun 2020, 12:01

zo hey wat een boel reacties al :-)

@ArjanS, ik heb zelf ook een E36 gehad en dezelfde oplossing gebruikt, maar bij de Z4 zit het blijkbaar net even anders.

Fiche???
Zijn dat de kleinere plugjes die in de grote gele plug worden geklikt? Zo maak ik dat in ieder geval op uit jullie antwoorden.

Het komt er uiteindelijk op neer dat er uit de auto een grote gele plug komt, een vrouwtje met op een positie een paar kabeltjes komen die nu geen antwoord krijgen van een mannetjes stekker. Die kabels zitten niet via een fiche in de gele plug, maar als losse kabel direct in de gele plug.
De adapter die we hebben is ook een vrouwtje dus dat wil niet werken.

Maar nu ik dit zo type, zou ik natuurlijk kunnen proberen om de kabeltjes uit de gele connector kunnen halen
en rechtstreeks op het fopkastje kunnen aansluiten, dan zou dat ook moeten werken.

Het stomme is dat de UK bijrijderstoel geen aparte grijze kabel heeft voor het matje en dus ook niet het juiste fiche.
Het fiche uit de orginele stoel slopen is een beetje zonde van de originele stoel.
Wanneer de Z4 ooit weer verkocht wordt, dan zal dit wss met de originele stoelen zijn. De waarde van de M stoelen los is hoger dan gemonteerd in een Z4. Want een geld wordt daar voor gevraagd!

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Milka » 28 jun 2020, 12:41

Even wat afstand en jullie antwoorden heeft mij weer op ik verwacht het juiste pad gezet.
De Z4 eigenaar heeft gisteren wel de Z4 meegenomen, maar zijn oude stoelen achtergelaten.
Hij weet wel wat ie moet achterlaten :mrgreen:

Onder de oude stoelen de constructie bekeken en tot de conclusie gekomen dat er weinig kapot kon gaan.
Dus even een onderdeel gedemonteerd. :angel:
Afbeelding
Het huidige fop kastje dat we hebben vervangt waarschijnlijk dit hele onderdeel.
het fopkastje heeft een 4 aderige fiche, het originele deel een 6 aderige fiche
Afbeelding

Dus stap is, is het originele fiche te verwijderen en deze op het fop kastje zetten.
Dan kan het fopkastje weer op de originele gele plug worden geplaatst.
Dit zou al moeten werken.

Werkt dit niet, dan monteren we het hele orginele deel onder de M stoel en pluggen we op de input 033 de plug die MarkS benoemt.
Afbeelding Afbeelding

Het is allemaal weer terug te zetten naar de oude stoel, dus die ooit weer terugzetten is geen probleem.
Ik houd jullie op de hoogte welke oplossing het geworden is.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Milka » 28 jun 2020, 14:27

Met een oplossing in zicht was de eigenaar zo weer terug met zijn Z4.
Oplossing 1 moet lukken, maar de kleur van de kabeltjes komen niet over één.
Dus we weten niet of het 1-2-3 of 3-2-1 moet zijn.
Waarschijnlijk kan het met trial and error zonder gevolgen, maar wat als van niet....
Dus hij beknibbelt niet op 25,- en koopt nog zo'n plug. Origineel kabelboompje al terug gezet en nu is het alleen nog de plu er in zetten

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door MParallel » 28 jun 2020, 15:35

Waarom niet het matje netjes omzetten?

Dan heb je ook een goed werkende airbag.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Milka » 28 jun 2020, 18:50

Met de sensor werkt de airbag ook goed.
Hij gaat alleen altijd af
Ook als er geen bijrijder zit.
Dat risico is te nemen en wss maakt dat niet het verschil of se auto dan economisch totaal loss is.
Matje omzetten is meer gedoe met beperkt voordeel

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Adwo » 29 jun 2020, 11:55

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e85- ... r2/hu8myaB

Voor alle schema's en reparatiehandleidingen

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z4 E85 Airbag fout ivm engels interieur

Bericht door Milka » 02 jul 2020, 17:13

Plug geplaatst
Fout code gereset
Opgelost

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 129 gasten