Het algemene klustopic :-)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 27 jun 2020, 18:33

daNpy schreef: 27 jun 2020, 17:41
Luco schreef: 22 jun 2020, 13:38 Die ik nog heb liggen zijn 1200mm en volgend jaar ben ik weer aan de beurt, had er al 20 gehad en de rest is vergeven
1200mm is ook goed :D
hoeveel had je er nodig?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door romo » 27 jun 2020, 19:13

Luco schreef: 27 jun 2020, 11:17 Ik denk dat er nog vrij weinig ervaring mee is.
Ik zou bij twee of drie wat info opvragen en referenties die je kan checken of waar je mag gaan kijken, dan weet je wat je krijgt.
Waterdicht is wel erg belangrijk, lekkende kelders is een drama.

Klopt, maar bij ons redelijke droge zandgronden, moet kunnen met een beton gegoten kelder.


Martijn_bmw schreef: 27 jun 2020, 11:40 Ik zou idd vooral op water letten, zeker met de huidige hoosbuien die steeds erger worden.
Het laatste wat je wil is je kelder onder water.

Waarom niet gewoon een mooie geïsoleerde en verwarmde garage naast je huis dan heb je geen risico op vocht en water in je garage

Kan zeker als alternatief ! Bijgebouw van 100m2 mag, huis mag max 750m3, mij veel te groot, minder is meer.


Arthur schreef: 27 jun 2020, 11:40 En je schijnt niet zo maar overal een kelder onder je huis te mogen maken/plaatsen?

Ook waar, bij het stuk grond dat ik op het oog heb mag het wel.

Luco schreef: 27 jun 2020, 14:08 Plus dat naar beneden bouwen stukken duurder is dan naar boven bouwen.
Dus je zou ook alles gelijkvloers kunnen maken en dan de 1e verdieping voor je auto's
Rondom glas, gaaf hoor

Is wederom waar, maar en kelder bouwen/storten/plaatsen gelijk bij nieuwbouw valt qua kosten te overzien heb ik begrepen (corrigeer me als ik er naast zit)

Kelder omdat ik uit het zicht wil, dus vooral geen kijk mij nou eens lekker achter het glas te bewonderen bolides, dat nu net niet. Incognito voor mij.

Daarbij wil ik graag een multifunctionele ruimte, auto's / motor stallen-fitness ruimte met evt douche gelegenheid-muziek luisterruimte. Het huis mag daarom zeer bescheiden blijven, de rest ondergronds.

Dat is althans het idee en de droom, wellicht ontwaak ik daaruit na allerlei adviezen en kostenplaatjes :lol: :tooth:

Proberen wil ik het ieg

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 27 jun 2020, 19:24

Wat je zelf wilt natuurlijk, maar feit is dat naar beneden bouwen altijd duurder is dan omhoog bouwen, en zon lift geloof ik wel dat die waterdicht is, maar een hele grote kelder??
Ik heb tot nu toe nog geen enkele parkeergarage gezien die 100% waterdicht is.
Natuurlijk zijn daar ook weer allerlei oplossingen voor, maar mooier wordt het er nooit van.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Martijn_bmw » 27 jun 2020, 19:27

Als je uit het zicht wil kan je toch een de garage achterop het perceel zetten?
Grote schutting / heg ervoor en je ziet er niks van.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door romo » 27 jun 2020, 19:33

Alles is mogelijk idd.

Informerend stadium momenteel :D


Gaat om buitengebied, daar worden veel schuren/garages/bijgebouwen (hoe je het ook wil noemen) nog al eens bezocht de liefhebbers van allerlei materiaal wat het weer goed doet in het buitenland. Jij het kwijt, zij weer rijk, enfin, u snapt het.

Daarom wil ik dus volledig uit het het zicht, met het idee; daar valt niks te halen.

Ook esthetisch vind ik het mooier, het oog wil wat, kosten mag het ook wat. Bij een bescheiden huis blijft de prijs dan mogelijk in balans.

Budget 600K

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 27 jun 2020, 19:35

is absoluut gaaf natuurlijk een hele grote kelder

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door romo » 27 jun 2020, 20:19

^Mijn idee


Zo'n bijgebouw, 100m2, wat doet dat, ik schat €75-100K ?

Daar kan ik ook een beste kelder voor bouwen dan.

Klopt die schatting Luco?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 27 jun 2020, 20:29

ik kan maandag wel even voor je kijken, maar in de grond bouwen is meestal 2 tot 4 keer duurder dan boven de grond, lig aan de grond en diepte grondwater ed, vaak moet je extra maatregelen treffen om het zogenaamde "drijven" tegen te gaan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 27 jun 2020, 20:32

maar ff heel snel gerekend zit je al gauw op 1500 euro per m2

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 27 jun 2020, 22:05

Luco schreef: 27 jun 2020, 18:33 hoeveel had je er nodig?
Stuk of 15 van 120 cm :oops:

Weet je hoeveel Watt ze zijn?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 27 jun 2020, 22:06

zoveel heb ik er niet over, watt moet ik ff kijken

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 27 jun 2020, 22:07

romo schreef: 27 jun 2020, 19:33 Gaat om buitengebied, daar worden veel schuren/garages/bijgebouwen (hoe je het ook wil noemen) nog al eens bezocht de liefhebbers van allerlei materiaal wat het weer goed doet in het buitenland. Jij het kwijt, zij weer rijk, enfin, u snapt het.
Als het "op bestelling is" halen ze het nog uit je Penthouse, niet goedschiks, dan kwaadschiks.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 27 jun 2020, 22:08

Luco schreef: 27 jun 2020, 22:06 zoveel heb ik er niet over, watt moet ik ff kijken
Dan zal ik de andere versie gewoon moeten bestellen bij de Hornbach, jammer want geen IP65 en minder wattage tov de "lokkertjes".

KoenM
Berichten: 1765
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door KoenM » 28 jun 2020, 00:01

Luco schreef: 27 jun 2020, 19:24 Wat je zelf wilt natuurlijk, maar feit is dat naar beneden bouwen altijd duurder is dan omhoog bouwen, en zon lift geloof ik wel dat die waterdicht is, maar een hele grote kelder??
Ik heb tot nu toe nog geen enkele parkeergarage gezien die 100% waterdicht is.
Natuurlijk zijn daar ook weer allerlei oplossingen voor, maar mooier wordt het er nooit van.
Er zijn toch best wat huizen die volledig onderkelderd zijn? Hoe wordt dat dan gedaan?

Klinkt als een heel gaaf plan Romo!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 28 jun 2020, 00:31

KoenM schreef: 28 jun 2020, 00:01
Luco schreef: 27 jun 2020, 19:24 Wat je zelf wilt natuurlijk, maar feit is dat naar beneden bouwen altijd duurder is dan omhoog bouwen, en zon lift geloof ik wel dat die waterdicht is, maar een hele grote kelder??
Ik heb tot nu toe nog geen enkele parkeergarage gezien die 100% waterdicht is.
Natuurlijk zijn daar ook weer allerlei oplossingen voor, maar mooier wordt het er nooit van.
Er zijn toch best wat huizen die volledig onderkelderd zijn? Hoe wordt dat dan gedaan?

Klinkt als een heel gaaf plan Romo!

kleine kelders vaak prefab, dat gaat wel goed.
Maar grote kelders worden in het werk gestort en theoretisch kan het allemaal waterdicht, maar de praktijk is vaak een ander verhaal.
Het is nogal afhankelijk van een heleboel factoren, mengsel, bekisting, kan je in een keer storten, zo niet doen ze de aansluitingen correct, juist trillen, genoeg dekking, enz enz enz

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Martijn_bmw » 28 jun 2020, 07:52

Mijn ouders hadden in hun vorige huis ook alles onder keldert daar zat aan de buitenkant tegen het beton nog een isolatie laag van 10cm dik en daar tegenaan nog een soort rubber achtige dikke pek laag. Dat werkte wel goed, de wanden waren altijd droog en lucht vochtigheid was altijd laag.

Alleen was de kelder / garage toegankelijk met een schuin pad naar beneden en met zo’n enorme wolkbreuk was het toen wel een keer de afvoergoot en pomp teveel en liep het water langs de garage deur naar binnen. :bag:

Elise
Berichten: 7268
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Elise » 28 jun 2020, 08:34

In het kader van onderkelderen:
http://www.betonnenbak.nl/

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 28 jun 2020, 09:01

Alleen zo jammer dat die niet diep genoeg zijn en veel te dunne wanden voor in de grond.
Bak van 10m bij 10 m is ook wat lastig op locatie krijgen.

Elise
Berichten: 7268
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Elise » 28 jun 2020, 09:15

Wel waterdicht :blink:

Het idee van ondergronds met een autolift klinkt leuk, maar ik zou er zelf nooit voor kiezen want dan ben je eerst een half uur bezig om de auto op de lift te zetten, dan naar boven etc. Na verloop van tijd denk je al snel, laat maar ...teveel werk voor dat ene ritje.
Ik zou in willen stappen en weg willen rijden.

Zorgen over diefstal kan ik me voorstellen, maar het lijkt me als je daar budget voor vrijmaakt er behoorlijke mogelijkheden zijn om het dievengilde buiten de deur te houden.
Bijvoorbeeld met deuren van skydas.nl om maar een voorbeeld te geven.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 28 jun 2020, 09:19

Je wilt niet weten wat dit kost, dan is een kelder bijna goedkoper.
Ik heb ooit rondleiding gehad in een ministerie met veel FB6 en FB7 kozijnen/deuren en glas.
Simpel kozijn was in de orde van 10 tot 30k

Klasse FB6
Type wapen Geweer

Kaliber 7,62 x 51
.308

Munitie Full-jacketed bullet
Pointed nose bullet
Soft core bullet (Lead)
Gewicht: 9,5g ± 0,1

Testcondities Testafstand: 10m ± 0,5

Snelheid: 830 m/s ± 10

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door romo » 28 jun 2020, 09:40

daNpy schreef: 27 jun 2020, 22:07
romo schreef: 27 jun 2020, 19:33 Gaat om buitengebied, daar worden veel schuren/garages/bijgebouwen (hoe je het ook wil noemen) nog al eens bezocht de liefhebbers van allerlei materiaal wat het weer goed doet in het buitenland. Jij het kwijt, zij weer rijk, enfin, u snapt het.
Als het "op bestelling is" halen ze het nog uit je Penthouse, niet goedschiks, dan kwaadschiks.

Dat klopt, maar ik ga de kat niet verder op het spek binden dan strikt noodzakelijk.

Wat uit het zicht is en lastig te bereiken is beter.


Martijn_bmw schreef: 28 jun 2020, 07:52 Mijn ouders hadden in hun vorige huis ook alles onder keldert daar zat aan de buitenkant tegen het beton nog een isolatie laag van 10cm dik en daar tegenaan nog een soort rubber achtige dikke pek laag. Dat werkte wel goed, de wanden waren altijd droog en lucht vochtigheid was altijd laag.

Alleen was de kelder / garage toegankelijk met een schuin pad naar beneden en met zo’n enorme wolkbreuk was het toen wel een keer de afvoergoot en pomp teveel en liep het water langs de garage deur naar binnen. :bag:

Daarom wil ik dus geen hellingbaan, maar een autolift.



Luco schreef: 28 jun 2020, 09:01 Alleen zo jammer dat die niet diep genoeg zijn en veel te dunne wanden voor in de grond.
Bak van 10m bij 10 m is ook wat lastig op locatie krijgen.
Er schijnt een maximum grootte aan casco betonbak kelders te zijn, dit ivm met vervoer over de weg.

Ik ga wel informeren bij een aannemer met expertise in beton kelderbouw. Ook begrijp ik dat naarmate de oppervlakte toeneemt de kosten relatief dalen. Kortom; kleine kelders zijn relatief duur, nou; dan maar groter en op maat gemaakt.


Elise schreef: 28 jun 2020, 09:15 Wel waterdicht :blink:

Het idee van ondergronds met een autolift klinkt leuk, maar ik zou er zelf nooit voor kiezen want dan ben je eerst een half uur bezig om de auto op de lift te zetten, dan naar boven etc. Na verloop van tijd denk je al snel, laat maar ...teveel werk voor dat ene ritje.
Ik zou in willen stappen en weg willen rijden.

Zorgen over diefstal kan ik me voorstellen, maar het lijkt me als je daar budget voor vrijmaakt er behoorlijke mogelijkheden zijn om het dievengilde buiten de deur te houden.
Bijvoorbeeld met deuren van skydas.nl om maar een voorbeeld te geven.

Liften gaan wel wat vlotter momenteel, voorbeelden te over op internet.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Martijn_bmw » 28 jun 2020, 10:00

Ik zou idd ook voor een lift gaan Romo ipv hellingbaan.

Ooit ben ik in een huis geweest die had dat, redelijk normaal huis om te zien met 1 op het oog simpele garage aan het huis.

In de garage de grote verrassing daarin zat de autolift naar de kelder onder het hele huis, ruimte voor heel wat auto’s echt super gaaf was dat!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door romo » 28 jun 2020, 10:06

^Dat is het idee !

Niet alleen auto's, maar ook multi-functioneel gebruik

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8887
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Joop » 28 jun 2020, 10:49

Ik denk dat Robert zich niet zo druk hoeft te maken over hoge kosten voor de kelderbak. Als het grondwater laag staat zijn de kosten enkel het ontgraven van de kelderbak. De bouw van de bak zelf is dan niet duurder dan bovengronds bouwen. Hij zit niet in de natte westhoek van het land hè, waar het grondwater hoger staat dan de begane grond... Niet spannend dus.

Hier in het centrum van Ede kun je met een gerust hart 6-7m diep gaan zonder noemenswaardige bronbemaling. Een collega van me heeft destijds zijn hele woning onderkelderd (ca. 7,5x12m) voor 20k extra, alleen omdat er geen voorzieningen nodig waren. 250mm dik in beton zonder inplakken was al voldoende. Zou zelf eigenlijk wel voor min. 300mm gaan (om er zeker van te zijn dat de bak dicht zit).

Een luxe autolift daarentegen zal denk ik duurder zijn dan de bak zelf... :tooth:

Wil je overigens inpandig naar beneden? Ofwel door een garagedeur (sectionaal- of roldeur) en dan zakken naar de kelder?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door romo » 28 jun 2020, 11:04

Met dank Joop voor je verhaal, daar heb ik weer wat aan !

Zandgronden hier idd, hoog en droog over het algemeen, grondwater vrij laag.



Verschillende opties.

1 Lift buitenshuis en dan de kelder in

2 Lift binnenshuis, dus garage inrijden en dan naar de kelder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Alex, Darudevampire, erwin20vt, frank de jonge, Gus, Haantje, Jaws, Mark 320iS, MParallel, sitechris, wjt en 63 gasten