Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door mark323ti » 23 jun 2020, 10:43

Ik reageerde niet op Elise. Terechte vraag om naar bronnen te vragen.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 23 jun 2020, 11:27

Niels schreef: 23 jun 2020, 09:21 Wat heeft Amazon wezenlijk anders gedaan dan ebay om groter te worden, enig idee?
Ebay heeft mijns inziens het stempel "2e hands spullen", net als marktplaats.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Niels » 23 jun 2020, 11:34

Tja, voor mij niet. Ik koop ook best vaak nieuw spul op ebay(.de). Als ik iets nodig heb dan kijk ik er altijd wel ff eigenlijk.

@Joost, helder :thumbup:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door G Kolkman » 23 jun 2020, 18:36

Wouter81 schreef: 11 jun 2020, 17:13
Elise schreef: 11 jun 2020, 16:32 We hebben bij de Boeing 737 Max gezien waartoe een bug in de software kan leiden...
Hoewel het echte probleem uiteindelijk is dat Boeing te lang heeft voortgeborduurd op een zwaar verouderd platform. De 737 is qua ontwerp van de jaren zestig van de vorige eeuw. Kenmerk van dat design is dat het toestel niet hoog op z'n onderstel staat, wat destijds een voordeel was (laden/lossen gemakkelijker). Maar daar passen geen moderne (veel grotere/efficiëntere) straalmotoren onder, waardoor de motoren bij een Max ietwat schuin voor de vleugels hangen. Daardoor klopt de gewichtsverdeling weer niet, wat ze met software hebben proberen op te lossen. Dat is dus gruwelijk misgegaan maar de echte oorzaak ligt dieper: als bedrijf te lang doormodderen op een verouderd ontwerp en de zure appel (een compleet nieuw platform ontwikkelen) te lang voor zich uitgeschoven. Alles voor de snelle winsten en aandeelhouders, minder gericht op de lange termijn.

En in dat opzicht is de 737 Max dan weer vergelijkbaar met de traditionele autobouwers. Te lang doorgegaan met oude techniek, toen halfbakken pogingen om bestaande modellen die daar in de basis niet voor zijn ontworpen te elektrificeren (volledig of als hybride) terwijl een nieuwkomer als Tesla met een schone lei begon. Nu de traditionele fabrikanten inzien dat ze de boot gemist hebben en Tesla geen eendagsvlieg blijkt te zijn gaan ze in de achtervolging. Maar zoals hiervoor al aangegeven is het maar de vraag of ze dat überhaupt nog gaan inhalen.

Ik ben geen Tesla fan maar het is wel gewoon razend knap wat daar is opgebouwd, eerlijk is eerlijk.
Mja toch is de luchtvaart een aparte sector. Het grote voordeel van vasthouden aan een ouder ontwerp is dat je niet iedereen die met zo'n ding vliegt hoeft om te certificeren wat echt bulten met geld kost en operationeel best lastig is schijnbaar. Boeing kan best innoveren als het moet (787 was een clean-sheet design). Tevens kun je in al je ambitie met nieuw-nieuw-nieuw ook doorslaan: kijk maar naar airbus met de A-380. Daar werd veel van verwacht en heeft ze uiteindelijk bar weinig opgebracht (lees: heel veel gekost). Dat soort dingen kun je niet te vaak doen. Bottomline het is best een conservatief wereldje die luchtvaart.

Dat neemt niet weg dat ik er altijd zeer verbaasd over ben geweest dat het aandeel van Boeing t/m januari niet veel grotere klappen heeft gekregen want het hele 737-fiasco heeft ze wel echt heeeel erg veeeel geld gekost (en nog steeds, je mag er vanuit gaan dat en deel van de reeds gebouwde vliegtuigen de oorspronkelijk beoogde klanten nooit gaan bereiken). En zo hebben ze nog wel een paar meer van zulke oepsies (google KC-46 - fixed price contract!) --> hoezo hebben die niet veel grotere klappen gekregen? Per logica hebben ze grofstoffelijk dezelfde beurswaarde als in 2016.... hoe dan?

Anyhow, in z'n algemeenheid zit ik momenteel nergens in. Ja, je (ik) had een bult geld kunnen verdienen de laatste maanden maar d'r zit volgens mij gigantisch veel lucht in --> kwestie van wachten tot het klapt (of gaan gokken, maar dan moet je elke dag bovenop de 'sell-sell-sell! knop kunnen zitten).

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door MParallel » 24 jun 2020, 19:03

Hertz +56%

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 24 jun 2020, 19:15

MParallel schreef: 24 jun 2020, 19:03Hertz +56%
Vanaf waar? Ligt eraan wanneer je gekocht hebt. Dus irrelevant. Voor sommigen is het nog -56%. :D

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 24 jun 2020, 20:09

Mooie schijtdag vandaag weer op de beurs.

Wirecard blijft interessant, vandaag -27%. Instappen is bijna letterlijk een Russisch roulette.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door MParallel » 24 jun 2020, 22:10

///Joost schreef: 24 jun 2020, 19:15
MParallel schreef: 24 jun 2020, 19:03Hertz +56%
Vanaf waar? Ligt eraan wanneer je gekocht hebt. Dus irrelevant. Voor sommigen is het nog -56%. :D
Van gister. Ik heb het niet, maar zag het in De Giro app.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 25 jun 2020, 10:32

Elise schreef: 22 jun 2020, 12:55 Wirecard begint overigens bij mij flink te jeuken voor een gokje...
Als het jeukt moet je krabben, en dat is vandaag gebeurt dus we gaan het meemaken :kikker:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 25 jun 2020, 10:40

Elise schreef: 25 jun 2020, 10:32
Elise schreef: 22 jun 2020, 12:55 Wirecard begint overigens bij mij flink te jeuken voor een gokje...
Als het jeukt moet je krabben, en dat is vandaag gebeurt dus we gaan het meemaken :kikker:
:D Succes.

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door KoenM » 25 jun 2020, 10:43

Ik zit er ook naar te kijken. Heb je ook al verkoop order ingezet op bijvoorbeeld €20?

Wat mij nu nog tegenhoudt is dat de koers voornamelijk naar beneden blijft gaan, zonder echte tussentijdse rebound..

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 25 jun 2020, 10:52

Geen verkoop order, ik kijk het eerst even aan.

Tja, ergens moet je de keuze van instappen maken natuurlijk, voor mij was dat een tientje.
Blijft natuurlijk altijd een gok, want het kan ook fout aflopen...

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door KoenM » 25 jun 2020, 11:41

Ik zie nu dat ze uitstel van betaling hebben aangevraagd, en de handel is stilgelegd.

Maar even blijven volgen dit..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 25 jun 2020, 11:44

Ik las het ook net.
BERLIN/MUNICH (Reuters) - Wirecard said on Thursday it was filing for insolvency after disclosing a $2.1 billion financial hole in its accounts, becoming the first sitting member of Germany’s blue-chip share index to go out of business.

RELATED COVERAGE
Orange's banking unit may replace partnership with Wirecard in August: executive
Shares were suspended by the Frankfurt Stock Exchange before the news. They have lost more than 90% since auditor EY refused to sign off on the 2019 accounts last week, leading to the resignation of long-time CEO Markus Braun.

Wirecard said in a two-paragraph statement that its new management had decided to apply for insolvency at a Munich court “due to impending insolvency and over-indebtedness”.

It also said it was evaluating whether to file for insolvency proceedings for its subsidiaries.

The Munich-based ‘fintech’ collapsed less than two years after it won admission to Germany’s prestigious DAX blue-chip index. At its peak worth $28 billion, the company becomes the first sitting member of the DAX to collapse.

The Munich prosecutor’s office, which is already investigating Braun on suspicion of misrepresenting Wirecard’s accounts and of market manipulation, said: “We will now look at all possible criminal offences.”
Bron: https://www.reuters.com/article/us-wire ... SKBN23W176

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 25 jun 2020, 11:48

Begint toch aardig een duits enronnetje te worden dit. Over een jaar op Netflix....

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door mark323ti » 25 jun 2020, 12:38

Ja. Lijkt me dat je daar nog ff vanaf moet blijven. Koersdoel werd door BofA gezet op 1euro. Tegen die tijd wil ik er wel 100.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 25 jun 2020, 12:43

Ik zou niet kijken nu. :tooth:

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 25 jun 2020, 12:48

Hij gaat lekker :bag:

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door mark323ti » 25 jun 2020, 14:01

Bijna 1 euro😜

Niemand wil meer geassocieerd worden met dit bedrijf. Er zullen geen overname kandidaten zijn. Het is een lege huls gebaseerd op bedrog. Waarde gaat naar 0.

Heel ander verhaal dan Hertz. Alleen al het merk is miljoenen waard. Na de Coronacrisis kan er ook weer winst gemaakt worden.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 25 jun 2020, 14:09

Aandeelhouders zullen wel het haasje zijn, maar dat het een lege huls is en er geen overname kandidaten zijn ben ik absoluut niet met je eens.
Het is wellicht voor veel banken een uitgelezen kans om in de business te stappen.

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door KoenM » 25 jun 2020, 14:20

Precies, wanneer je een asset deal doet is hier echt nog wel wat te halen. Wellicht is Adyen op de achtergrond al bezig om het klantenbestand over te nemen?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door MParallel » 25 jun 2020, 16:50

Weet iemand hoe het volgende werkt.

Stel je hebt aandeel x, gekocht voor zeg €10,- Je wilt die verkopen als die op €20 staat. Koer staat nu op zeg hem, €12,-

Als je een automatische verkooporder wilt instellen op €20, dat kan dan niet, want maximaal €15,-

Ik probeer uit te vogelen hoe dat maximum bepaalt wordt. Idee van zo'n automatische verkooporder is juist om er geen omkijken naar te hebben. Maar op deze manier gaat dat niet, want dan zou die ergens rond €17-18 in dit voorbeeld moeten hangen, voordat €20 te kiezen is.

Alleen dat max getal krijg je pas te zien als je een verkooporder plaatst. In elk geval via de app die ik heb. Overal gekeken of ik dat getal wat dan in beeld komt ergens anders uit te lezen is, maar nee.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 25 jun 2020, 16:56

degiro?
20% boven de laatste/actuele koers.

Dus laatste koers is zeg 12 euro, dan maximale order op €14,40


En nu willen we allemaal weten wat jij voor een tientje gekocht hebt :kikker: :wink:

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door mark323ti » 25 jun 2020, 18:05

KoenM schreef: 25 jun 2020, 14:20 Precies, wanneer je een asset deal doet is hier echt nog wel wat te halen. Wellicht is Adyen op de achtergrond al bezig om het klantenbestand over te nemen?
Die klanten komen van zelf wel. Die assets zijn dus niet zoveel waard. Je wil als bedrijf niet geassocieerd worden met een stelletje oplichters. Adyen heeft geen klantenbestand nodig om te groeien. Op dit moment gaat alles vanzelf daar.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 25 jun 2020, 18:42

mark323ti schreef: 25 jun 2020, 18:05
KoenM schreef: 25 jun 2020, 14:20 Precies, wanneer je een asset deal doet is hier echt nog wel wat te halen. Wellicht is Adyen op de achtergrond al bezig om het klantenbestand over te nemen?
Die klanten komen van zelf wel. Die assets zijn dus niet zoveel waard. Je wil als bedrijf niet geassocieerd worden met een stelletje oplichters. Adyen heeft geen klantenbestand nodig om te groeien. Op dit moment gaat alles vanzelf daar.
Je zult toch echt het payment systeem moeten hebben om klanten te bedienen, dus om dan te zeggen dat die assets niet zoveel waard zijn is echt de grootst mogelijke onzin.
Adyen heeft heel hard klanten nodig om hun huidige koers vast te houden. Let wel die staat genoteerd tegen een K/W van bijna 200, de groei hoeft ook maar ergens een deukje op te lopen en die koers klapt gelijk tientallen procenten in elkaar (ook bizar gestegen dit jaar).

Nu ben ik helemaal niet van de crypto (weet er ook te weinig van), maar vraag me wel af dat als dat een geaccepteerd betaalmiddel zou worden (paypal is er mee bezig?) wat daarvan de invloed is op bedrijven als Adyen & Wirecard. Volgens mij kan crypto daar behoorlijk aan de stoelpoten zagen....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark, tomgtr en 393 gasten