Plagiaat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4462
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Plagiaat?

Bericht door sitechris » 22 jun 2020, 22:59

Vraagje aan de (juridische kenners). Ik zag vanavond op het wereldwijde web een artikel dat wel heel erg lijkt op een artikel dat ik zelf geschreven heb op mijn eigen blog. Ik was eerst ;).

Wat kan ik daar het beste tegen doen? Ik heb weinig ervaring met zulke dingen? Gedoe met advocaten zit ik overigens niet op te wachten. Het irriteert me dat ze mijn tekst als basis gebruiken maar het is ook weer niet een halszaak. Ik verdien letterlijk geen euro met mijn blog. Maar accepteer het natuurlijk niet.

Iemand hier ervaring mee?

Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Plagiaat?

Bericht door Eric Z » 22 jun 2020, 23:17

Geen idee wie het plagiaat pleegt maar kan een beetje aandacht op social media niet helpen?
Tegenwoordig is imagoschade via wat exposure op socialmedia effectiefer dan een briefje van een advocaat lijkt het wel eens. En dit kost je in eerste instantie niets.
Je kan ook nog even vragen of ze sollicitaties open hebben staan, want blijkbaar bevalt je schrijfstijl hun wel. Briefje van een advocaat kan altijd nog.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Plagiaat?

Bericht door Zed240 » 22 jun 2020, 23:45

In het verleden wel eens gehad dat de internetteksten die ik voor de website waar ik werkte één-op-één gekopieerd waren door de concurrent. Mijn collega heeft dat toen via Google gemeld (https://www.google.com/webmasters/tools ... l=en&pli=1)en Google heeft vervolgens de pagina's uit de zoekresultaten verwijderd. Dit is denk ik je makkelijkste oplossing, maar is natuurlijk meer een compromis aangezien de teksten niet verwijderd worden.

Vervolgens is die lul boos geworden en heeft hij z'n advocaat erop gezet. Hoe het afgelopen is weet ik niet, want ben in die tijd vertrokken, maar gewonnen heeft hij in ieder geval niet aangezien we bewijs hadden a.d.h. screenshots etc.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4462
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Plagiaat?

Bericht door sitechris » 23 jun 2020, 08:53

Tnx! Ik heb idd via social media wat mentions gedaan en een mail gestuurd met de vraag hoe ze dit gaan oplossen. Ben benieuwd.

Wouter81
Berichten: 9062
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Plagiaat?

Bericht door Wouter81 » 23 jun 2020, 09:20

Zakelijk ook wel meegemaakt, dat concurrenten letterlijk zaken jatten van onze site. In het begin vond ik dat zeer vervelend maar uiteindelijk moet ik er ook wel om lachen. Ze zeggen wel eens dat imitatie de hoogste vorm van vleierij is. :) Zo zie ik het dan ook maar: je hebt leiders en je hebt volgers.

Ik lees veel F1 sites en daar doen ze ook niets anders. Je hebt een paar serieuze sites met eigen journalisten die zelf content produceren en je hebt daarnaast een hele horde zolderkamerartiesten die nog nooit in de paddock zijn geweest maar wel overal en nergens content jatten. Doe je uiteindelijk niets tegen denk ik, hooguit dat ze je vermelden als bron.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Plagiaat?

Bericht door Robin » 23 jun 2020, 09:49

Ik zie in de autojournalistenwereld toch heel veel van hetzelfde verteld. Ligt ook aan de persinfo natuurlijk. Maar Chris als de zinnen niet letterlijk door hun zijn overgenomen, lijkt 't me moeilijk daar wat aan te doen(?) Of is het de letterlijke tekst van jou die ze hebben overgenomen?

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4462
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Plagiaat?

Bericht door sitechris » 23 jun 2020, 10:36

Ze hebben inmiddels gereageerd. Ze zagen inderdaad de gelijkenis en hebben hun excuses aangeboden. Ook hebben ze het artikel direct verwijderd en de redacteur (een freelancer) aangesproken. Ik denk dat die voorlopig even geen opdrachtje krijgt.

Wat mij betreft voldoende.

@Robin: de gelijkenis zat hem heel sterk in de opbouw van artikel (letterlijk dezelfde kopjes) en in de voorbeelden van de tekst. Ik maakte bijvoorbeeld een vergelijking met een Berlingo en die kwam letterlijk terug. En dat was niet de enige. Het was overduidelijk een 'slecht gejat' artikel. Bizar dat je als freelancer zo 'lui' bent.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Plagiaat?

Bericht door ///Joost » 23 jun 2020, 10:55

Goed opgelost zo, Chris. Mooi dat ze het recht hebben gezet .

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Plagiaat?

Bericht door Martijn_bmw » 23 jun 2020, 12:05

ha mooi opgelost zo Chris.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4462
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Plagiaat?

Bericht door sitechris » 23 jun 2020, 12:53

Ja. Ben er blij mee. Tnx iedereen voor de adviezen.

Gijzert
Berichten: 4996
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Plagiaat?

Bericht door Gijzert » 23 jun 2020, 17:34

Te laat dus met het advies iets door de pui te schuiven... Helaas...

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4462
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Plagiaat?

Bericht door sitechris » 23 jun 2020, 18:07

Hahaha. Kan bij een volgende keer handig zijn ;)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Plagiaat?

Bericht door G Kolkman » 23 jun 2020, 18:15

Netjes opgelost :) !
De kunst blijft toch om de sites met de unieke content te vinden. Ik zou best wel weer eens een leuk stukje willen schrijven maar ik heb er domweg de tijd niet voor :D .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 292 gasten