Sper keuze...
-
- Berichten: 51403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Sper keuze...
Voor HTK en (voor zover ik weet en lees qua info van Willem) voor hem een 'prima compromis' dat M diff. Als er iets kapot is is een ander verhaal. Of de enorme massa van de E9x, het ingebouwde enorme onderstuur in de basis(mede door de enorme walsen achter) Etcetera.
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper keuze...
Let wel dat de Eifel (vooral haarspeldbochten ed) echt een drama is voor een sperdifferentieel. Je moet wel een 50% sper hebben wil je niet een slippend wiel aan de binnenkant hebben. Met een standaard 1M/M3 sper heb je daar ook last van.
Iedereen roept altijd wel dat een torsen drama is omdat die niet spert als 1 wiel in de lucht hangt, maar een 25% sper doet dan ook weinig.
Iedereen roept altijd wel dat een torsen drama is omdat die niet spert als 1 wiel in de lucht hangt, maar een 25% sper doet dan ook weinig.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8002
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Sper keuze...
Weinig of helemaal niet. Liever iets dan niets.
Haarspelbochten in de Eifel neem ik op dusdanig lage snelheid dat ik geen last heb van liftend binnenwiel. In die zin volstaat een open diff dan ook wel.
Haarspelbochten in de Eifel neem ik op dusdanig lage snelheid dat ik geen last heb van liftend binnenwiel. In die zin volstaat een open diff dan ook wel.
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper keuze...
Haha ja op dat tempo wel. Dan kun je ook af met een 316i.
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Sper keuze...
Ik merk tov het visco sper wel duidelijke grip verbetering hoor, vooral doordat het zf sper een ingestelde pre load heeft wat gewoon zorgt voor meer mechanische grip en een veel snellere/direct werkende sper werking.
Auto is gewoon sneller bij uitkomen van bochten/rotondes etc, zeker in MDM of DSC gewoon aan zelfs.
OEM is traag als stront gewoon, je moet DSC uit hebben staan wil je allleen al iets van die sperwerking voelen.
Auto is gewoon sneller bij uitkomen van bochten/rotondes etc, zeker in MDM of DSC gewoon aan zelfs.
OEM is traag als stront gewoon, je moet DSC uit hebben staan wil je allleen al iets van die sperwerking voelen.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
- Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
- Locatie: Naaldwijk
- Contacteer:
Re: Sper keuze...
Nou wordt ik toch wel nieuwsgierig hoe dat sper nou echt voelt voelt op een E90 M3
Alpenwegen helemaal top met een os giken, ook als je voor de plezier rijdt ipv hard pookt. dempers losser, stabi zachte, ik heb mij vermaakt vermaakt toen (E92). Met open dif ook gereden kansloos
Alpenwegen helemaal top met een os giken, ook als je voor de plezier rijdt ipv hard pookt. dempers losser, stabi zachte, ik heb mij vermaakt vermaakt toen (E92). Met open dif ook gereden kansloos
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Sper keuze...
Ik word dan wel weer nieuwsgierig naar een Os Giken.
Hardeman adviseerde mij deze ook, kost me ca €1500 Incl inruil huidige, en met zo’n mooi sper hoort ook een leuk onderstel, weer dikke 3k verder
Hardeman adviseerde mij deze ook, kost me ca €1500 Incl inruil huidige, en met zo’n mooi sper hoort ook een leuk onderstel, weer dikke 3k verder
-
- Berichten: 51403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Sper keuze...
Mijn E90 M3 LSD posts hier gingen altijd over alles (DSC etc) uit, niet gemeld. Bij dezen.WillemBoer schreef: ↑23 jun 2020, 18:20
OEM is traag als stront gewoon, je moet DSC uit hebben staan wil je allleen al iets van die sperwerking voelen.
Anders kun je aan de gang blijven, dan voel je de electronica en remingrepen en alles interferen, dan 'voel je nooit het verschil'. Dus dan is de discussie hier ook betrekkelijk zinloos lijkt me.
Zelfs met het magistrale M diff op de huidige M2/C/3/4 heb je met alle systemen AAN helemaal geen 'feel'. Hij smoort alles. MDM is in de M2C van het betere soort en laat veel toe. In de E90 M3 liet hij een zwabber van de achterkant toe. Kortom als ik de LSD's onderling zou vergelijken is dat -natuurlijk- met alle systemen uit.
Nu krijgen we door mekaar heen gepraat en buiten dat kun je nogmaals een goed (of slecht) diff nooit en te nimmer écht uitproberen met alles aan of MDM aan. Dus blijven we in cirkeltjes praten:)
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
- Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
- Locatie: Naaldwijk
- Contacteer:
Re: Sper keuze...
^+1 altijd praten over een situatie met DTC/DSC uit
Bij een e9x chasis blijft DSC trouwens toch stiekem nog wat aan, die moet je "uitprogrammeren"
Bij een e9x chasis blijft DSC trouwens toch stiekem nog wat aan, die moet je "uitprogrammeren"
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Sper keuze...
Ik praat ook over DSC uit, maar met het huidige diff voel je de werking zelfs met alles aan, dat bedoel ik ermee te zeggen. Ook op nat is er meer tractie met alles aan.
Alleen af en toe doet ie het niet goed. Lijkt steeds erger te worden...
Voorbeeld, (alles uit ) redelijk haakse bocht met 70 per uur, probeerde iets overstuur veroorzaken, stuur wat verder in en geef gas, begint het binnenste wiel weer vol door te spinnen tot in de toerenbegrenzer. Sper deed voor mijn gevoel helemaal niks! (Kwam net met hoge snelheid van de snelweg af (voor wat het waard is)
Alleen af en toe doet ie het niet goed. Lijkt steeds erger te worden...
Voorbeeld, (alles uit ) redelijk haakse bocht met 70 per uur, probeerde iets overstuur veroorzaken, stuur wat verder in en geef gas, begint het binnenste wiel weer vol door te spinnen tot in de toerenbegrenzer. Sper deed voor mijn gevoel helemaal niks! (Kwam net met hoge snelheid van de snelweg af (voor wat het waard is)
Meen je dat nou, wat doet ie dan nog? Extra onderstuur veroorzakenBij een e9x chasis blijft DSC trouwens toch stiekem nog wat aan, die moet je "uitprogrammeren"
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper keuze...
Nu vertel je me wat nieuws. Heb heel wat afgedrift met e8x en e9x maar dat nog nooit gemerkt. Enige wat hij nog wel doet is ABS icm CBC (Cornering brake control)HeartCoreOnCars schreef: ↑23 jun 2020, 21:26 ^+1 altijd praten over een situatie met DTC/DSC uit
Bij een e9x chasis blijft DSC trouwens toch stiekem nog wat aan, die moet je "uitprogrammeren"
-
OnlineFabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Sper keuze...
Nou Willem, dat klinkt wel als mijn Quaife. Versxhrikkelijke haat liefde verhouding mee.
Ik overweeg ook sterk de OS Giken, sterk als in ik moet alleen nog bellen om een afspraak te maken...
Ik overweeg ook sterk de OS Giken, sterk als in ik moet alleen nog bellen om een afspraak te maken...
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
- Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
- Locatie: Naaldwijk
- Contacteer:
Re: Sper keuze...
E-Diff (electronic diff) heet die optie die je uit moet programmeren
Even wat snelle links, op buitenlandse forums gaan ze vaak een stuk diepgaander naar mijn ervaring
https://www.1addicts.com/forums/showthr ... 642&page=5
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1216639
Even wat snelle links, op buitenlandse forums gaan ze vaak een stuk diepgaander naar mijn ervaring
https://www.1addicts.com/forums/showthr ... 642&page=5
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1216639
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper keuze...
Daar heb je eerder voordeel dan nadeel van. Overigens hebben alleen de allerlaatste E90’s dat geloof ik. Ik had een 2008 335i LCI en die had t niet. Een M3 heeft het sowieso niet. Mijn M135i had t wel, maar monteer jij een sperdifferentieel dan stel je dat systeem automatisch buiten werking.
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Sper keuze...
OS Giken is the way to go! Met mijn 130i geen 1 keer een slippend binnen wiel gehad. Complete driftdag mee gedaan en zelfs toen niet. Waar in krappe bochten een torsen of quaife diff vaak niet goed sperrt deed mn OS Giken dat wel. Is een prijzige optie maar wel de beste.
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
-
- Berichten: 51403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Sper keuze...
Idem dito hier. Wat zou een E90 M3 of 1M die ik had nog voor 'veiligheid' ingebouwd hebben wat ik tijdens lange driftsessies en lange drifts op nat niet voelde? want dat lees ik zo 123 niet in 1addicts/E90 post?matthyssie schreef: ↑23 jun 2020, 22:14Nu vertel je me wat nieuws. Heb heel wat afgedrift met e8x en e9x maar dat nog nooit gemerkt. Enige wat hij nog wel doet is ABS icm CBC (Cornering brake control)HeartCoreOnCars schreef: ↑23 jun 2020, 21:26 ^+1 altijd praten over een situatie met DTC/DSC uit
Bij een e9x chasis blijft DSC trouwens toch stiekem nog wat aan, die moet je "uitprogrammeren"
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper keuze...
Niks. Mr hardcore heeft t over een e-diff, dat is gewoon een remsper wat op de allerlaatste E9x's en E8x's zit. De non-M modellen alleen.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
- Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
- Locatie: Naaldwijk
- Contacteer:
Re: Sper keuze...
Blijkbaar zit het niet op de M zoals Thijs zegt
Ik heb er alleen ervaring mee op een 335 met oem diff en OS Giken
Met m3s heb ik alleen op circuit geraced niet gedrift
Overigens merk je het pas echt als je alleen maar transities legt. Dan heb ik het over een heel rondje Weeze driften zonder recht te trekken
Ik heb er alleen ervaring mee op een 335 met oem diff en OS Giken
Met m3s heb ik alleen op circuit geraced niet gedrift
Overigens merk je het pas echt als je alleen maar transities legt. Dan heb ik het over een heel rondje Weeze driften zonder recht te trekken
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper keuze...
Snap ik, ik heb er ook mee gereden. Met een standaard open diff wordt het inderdaad onvoorspelbaar, maar zodra je een mechanisch sperdifferentieel monteert is er niet genoeg snelheidsverschil meer tussen de beide achterwielen om het e-diff te activeren.
-
- Berichten: 51403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Sper keuze...
OK, ik dacht al.matthyssie schreef: ↑24 jun 2020, 09:02 Niks. Mr hardcore heeft t over een e-diff, dat is gewoon een remsper wat op de allerlaatste E9x's en E8x's zit. De non-M modellen alleen.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
- Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
- Locatie: Naaldwijk
- Contacteer:
Re: Sper keuze...
Heb vorige week op Zolder gereden in een tracktool E92 M3 op kenteken, wel met o.a. Intrax, Stoptech remmen voor/achter en full Akrapovic uitlaat (hehe) en Recaro kuipjes
Standaard sper
Van de Intrax 1k2 dempers met ARC was ik overigens niet echt onder de indruk, helemaal voor 6k, heb de afstelling nog wat laten wijzigen op de baan
Wat die MDM modus is, heb ik niet exact uitgezocht, tov alle instellingen handmatig configureren en DSC 5sec uit (Wat ik normaal altijd doe).
Van MDM had ik nog wel wat last qua ingrepen, uiteindelijk heb ik DSC 5 seconden ingedrukt om alles uit te zetten.
Als iemand concreet echt ervaring heeft in wat er nou precies afgeknepen wordt op, let op, specifiek een E9x M3, dan hoor ik het graag (non m3 werkt toch anders, ook ivm geen sper af fabriek)
Standaard sper
Van de Intrax 1k2 dempers met ARC was ik overigens niet echt onder de indruk, helemaal voor 6k, heb de afstelling nog wat laten wijzigen op de baan
Wat die MDM modus is, heb ik niet exact uitgezocht, tov alle instellingen handmatig configureren en DSC 5sec uit (Wat ik normaal altijd doe).
Van MDM had ik nog wel wat last qua ingrepen, uiteindelijk heb ik DSC 5 seconden ingedrukt om alles uit te zetten.
Als iemand concreet echt ervaring heeft in wat er nou precies afgeknepen wordt op, let op, specifiek een E9x M3, dan hoor ik het graag (non m3 werkt toch anders, ook ivm geen sper af fabriek)