Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door TLRS » 13 jun 2020, 08:51

^^ Dat dus..
Martijn_bmw schreef: 13 jun 2020, 07:32 Daar heb je ook zeker wel gelijk in.
Je kan als individu meestal niet met zo’n ijzeren discipline en 50jr vooruitkijkend sparen.

Maar wat het nu wordt elke maand 50jr lang een paar honderd in een zwart gat storten zonder ook maar een enkele garantie voelt ook wat bijzonder
Was sarcastisch bedoeld.. Heb juist moeite met nieuwe dingen kopen en geld over de balk smijten.

Het kost me teveel vrijheid. Net als afschrijving op een nieuwe auto. 10k is ‘normaal’. Neem ik liever een paar maandjes extra vrij.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Elise » 13 jun 2020, 08:54

De fiscalist schreef: 13 jun 2020, 08:40 Wel nadenken, bewust met je geld omgaan, levert financieel comfort om eens wat te doen hier of daar.

Door minder geld uit te geven, heb je minder inkomsten nodig. Dat zorgt er ook voor dat je meer vrije tijd voor jezelf kunt inregenen.... het mes snijdt aan meerdere kanten.
Ik zou er nog aan willen toevoegen, dat als je bewust met je geld om gaat en minder uitgeeft, dan is het later ook veel makkelijker om van een kleiner pensioen te leven.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Luco » 13 jun 2020, 09:01

Is natuurlijk allemaal geweldig zolang je zelfstandig kan blijven wonen, want zodra je in de verzorgingstehuis molen komt, plukken ze je binnen 5 jaar helemaal kaal terwijl je buurman die alles heeft verbrast dezelfde verzorging krijgt, daar zit je dan met je goede gedrag.

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Frank_Sch » 13 jun 2020, 09:02

Mark 320iS schreef: 12 jun 2020, 21:18 Ik heb er wel vertrouwen in.
Ik ook. En daar naast is het Nederlandse pensioen een van de beste ter wereld. Maar hier wordt graag tegen zaken aangeschopt met weinig kennis van zaken. Dat geldt zeker voor dit onderwerp. Het loslaten van de rekenrente is een goede zaak, dat was een door de overheid ingestelde handenbinder voor pensioenfondsen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door romo » 13 jun 2020, 09:05

Luco schreef: 13 jun 2020, 09:01 Is natuurlijk allemaal geweldig zolang je zelfstandig kan blijven wonen, want zodra je in de verzorgingstehuis molen komt, plukken ze je binnen 5 jaar helemaal kaal terwijl je buurman die alles heeft verbrast dezelfde verzorging krijgt, daar zit je dan met je goede gedrag.

Zo is het.

Goed gedrag nu, afgestraft later.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2020, 09:10

Luco schreef: 13 jun 2020, 09:01 Is natuurlijk allemaal geweldig zolang je zelfstandig kan blijven wonen, want zodra je in de verzorgingstehuis molen komt, plukken ze je binnen 5 jaar helemaal kaal terwijl je buurman die alles heeft verbrast dezelfde verzorging krijgt, daar zit je dan met je goede gedrag.
Idd! Dat vind ik ook altijd moeilijk te verteren hier in NL

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Luco » 13 jun 2020, 09:17

Ja, en als je kinderen hebt en je ziet het aankomen dan kan je nog wat regelen, maar gebeurt het onverwachts ben je gewoon alles kwijt.

Dus voor iedereen is het weer anders, wij hebben geen kinderen, dus dan leef ik liever nu en doen we dingen die we nu leuk vinden en vertrouw ik een beetje op mijn lijfrente voor een extra pensioen, pensioengat hebben we van 5 weken, dus dat is geen drama.
Maar ik ga toch echt geen kapitaal sparen om het dan aan het verzorgingstehuis zijn managers weg te geven, dan ben ik liever de verbrasser dan diegene die twee ton heeft gespaard en er niks meer mee kan doen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2020, 09:24

Ik doe hetzelfde Luco.
Huis wel op volledig annuïteit dus als ik met pensioen ga is wonen gratis geworden.

Verder een buffertje op de rekening maar ook zeker nu wel leven. Voor hetzelfde geld haal je je pensioen niet eens.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Arthur » 13 jun 2020, 10:15

Elise schreef: 13 jun 2020, 08:54
De fiscalist schreef: 13 jun 2020, 08:40 Wel nadenken, bewust met je geld omgaan, levert financieel comfort om eens wat te doen hier of daar.

Door minder geld uit te geven, heb je minder inkomsten nodig. Dat zorgt er ook voor dat je meer vrije tijd voor jezelf kunt inregenen.... het mes snijdt aan meerdere kanten.
Ik zou er nog aan willen toevoegen, dat als je bewust met je geld om gaat en minder uitgeeft, dan is het later ook veel makkelijker om van een kleiner pensioen te leven.
Leuk en aardig. Maar als je al 30+ jaar meedoet in een pensioenfonds waar alles al redelijk vast stond met mooie calculators hoe het eruit kan gaan zien als je op xx leeftijd wilt stoppen. Ik ben nog niet helemaal op de hoogte hoe zich dit gaat ontwikkelen maar het zou een flinke domper zijn als ze het nu flink op de schop gaan gooien. Ik hoefde niks extra’s te regelen, prima pensioenfonds/regeling. Instappers van pakembeet 25 jaar hebben dan nog wel de mogelijkheid om zelf wat te regelen, maar als 50+-er wordt het al krapper. Maar zoals gezegd, ik moet nog ff kijken hoe de werkgever met het al ingelegde/opgebouwde geld omgaat.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Mark 320iS » 13 jun 2020, 10:19

Frank_Sch schreef: 13 jun 2020, 09:02
Mark 320iS schreef: 12 jun 2020, 21:18 Ik heb er wel vertrouwen in.
Ik ook. En daar naast is het Nederlandse pensioen een van de beste ter wereld. Maar hier wordt graag tegen zaken aangeschopt met weinig kennis van zaken. Dat geldt zeker voor dit onderwerp. Het loslaten van de rekenrente is een goede zaak, dat was een door de overheid ingestelde handenbinder voor pensioenfondsen.
Exact. Veel stemmingmakerij op basis van sentiment en halve waarheden. Het pensioenstelsel in Nederland is gewoon top, maar veranderingen zijn wel noodzakelijk, gelukkig dat nu eindelijk de knoop wordt doorgehakt. Hieronder enkele argumenten:
- Je wil met de veranderde arbeidsmarkt van die doorsneepremie af, waardoor jonge mensen aan het begin van hun loopbaan niet teveel premie betalen.
- In het huidige systeem is wel heel prudent. Fondsen moeten namelijk een enorme buffer aanhouden (de zogenaamde dekkingsgraad), een gemiddeld fonds mag bijv. pas indexatie verlenen als de dekkingsgraad hoger is dan pakweg 115%/120%. Daarnaast worden de verplichtingen heel hoog ingeschat door de strenge rekenregels. Er is geen enkele relatie tussen de huidige rekenregels en het verwachte rendement.
- Fondsen die een te lage dekkingsgraad hebben mogen hun beleggingsmix niet aanpassen naar een iets 'offensievere mix' om sneller te herstellen.

Vwb. de kosten en rendementen... de kosten voor je pensioen zijn maar een paar tientjes per jaar, de rest wordt allemaal belegd en die rendementen zijn doorgaans prima. Je moet een hele goede belegger zijn als je dat over een periode van pakweg 60 jaar weet te outperformen.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Elise » 13 jun 2020, 10:22

Martijn_bmw schreef: 13 jun 2020, 09:24 Voor hetzelfde geld haal je je pensioen niet eens.
Ik val onder die categorie en leef in de wetenschap dat ik mijn vrouw goed verzorgd achterlaat als het zover is.
Dan ben je blij dat je nooit een opmaker bent geweest.

Tot mijn 28e in loondienst gewerkt en het daarbij opgebouwde pensioen om bovenstaande reden laten uitbetalen.
Daarna altijd zelf de centjes in beheer gehad.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Mark 320iS » 13 jun 2020, 10:23

Arthur schreef: 13 jun 2020, 10:15
Elise schreef: 13 jun 2020, 08:54
De fiscalist schreef: 13 jun 2020, 08:40 Wel nadenken, bewust met je geld omgaan, levert financieel comfort om eens wat te doen hier of daar.

Door minder geld uit te geven, heb je minder inkomsten nodig. Dat zorgt er ook voor dat je meer vrije tijd voor jezelf kunt inregenen.... het mes snijdt aan meerdere kanten.
Ik zou er nog aan willen toevoegen, dat als je bewust met je geld om gaat en minder uitgeeft, dan is het later ook veel makkelijker om van een kleiner pensioen te leven.
Leuk en aardig. Maar als je al 30+ jaar meedoet in een pensioenfonds waar alles al redelijk vast stond met mooie calculators hoe het eruit kan gaan zien als je op xx leeftijd wilt stoppen. Ik ben nog niet helemaal op de hoogte hoe zich dit gaat ontwikkelen maar het zou een flinke domper zijn als ze het nu flink op de schop gaan gooien. Ik hoefde niks extra’s te regelen, prima pensioenfonds/regeling. Instappers van pakembeet 25 jaar hebben dan nog wel de mogelijkheid om zelf wat te regelen, maar als 50+-er wordt het al krapper. Maar zoals gezegd, ik moet nog ff kijken hoe de werkgever met het al ingelegde/opgebouwde geld omgaat.
Geen zorg gaat niet gebeuren. Risico's gaan weliswaar iets meer bij de deelnemer gelegd worden, maar dat is in feite nu al zo alleen is dat nooit zo gecommuniceerd omdat vroeger niemand zich gerealiseerd heeft dat er een mogelijkheid zou kunnen ontstaan dat zowel de rente zo extreem zou dalen als in de afgelopen 15 jaar en daarnaast de levensverwachting zo sterk zou stijgen.
In het nieuwe systeem is nog steeds sprake van 'solidariteit' over de generaties heen. Het zou wat moois worden als jij nét met pensioen gaat op het moment dat er sprake is van een recessie en je daardoor een stuk minder pensioen zou krijgen, dat kan natuurlijk niet en gaat ook niet gebeuren in het nieuwe systeem.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Elise » 13 jun 2020, 10:26

Mark 320iS schreef: 13 jun 2020, 10:19 Vwb. de kosten en rendementen... de kosten voor je pensioen zijn maar een paar tientjes per jaar, de rest wordt allemaal belegd en die rendementen zijn doorgaans prima. Je moet een hele goede belegger zijn als je dat over een periode van pakweg 60 jaar weet te outperformen.
Ik denk dat die kosten een heel stuk hoger zijn dan jij denkt.

Verder is het bij veel pensioenen dat er bijvoorbeeld "weduwe&wezen" bij in zit. Kost veel geld, dus als zoiets niet op jou van toepassing is dan betaal je voor jan met de korte achternaam.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Elise » 13 jun 2020, 10:35

Mark 320iS schreef: 13 jun 2020, 10:23 Het zou wat moois worden als jij nét met pensioen gaat op het moment dat er sprake is van een recessie en je daardoor een stuk minder pensioen zou krijgen, dat kan natuurlijk niet en gaat ook niet gebeuren in het nieuwe systeem.
Dat geldt nu toch ook voor de mensen die de afgelopen jaren met deze lage rentes met pensioen zijn gegaan?
Je spaart en pas als je met pensioen gaat wordt het daadwerkelijk aangekocht, tegen de dan geldende rentes...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door romo » 13 jun 2020, 10:36

Daarbij zijn niet alle pensioenfondsen onderling vergelijkbaar, er zit nogal verschil op om zacht uit te drukken.


Ik geloof niet in een een verandering die geen gevolgen heeft, waarom dan veranderen?

Het klinkt me te veel als het walhalla, als het beloofde land, zoals u wellicht weet was Mozes 40 jaar onderweg naar dat beloofde land, toen ie er aankom ging ie de pijp uit, weg pensioen.

Nieuwe systeem;
De veelbesproken rekenrente, die veel pensioenfondsen momenteel in de problemen brengt, gaat bij het vuilnis en maakt plaats voor een zogeheten ‘projectierendement’. Daardoor kunnen pensioenen bij goede rendementen eerder worden verhoogd. Keerzijde is wel dat er bij tegenvallende resultaten eerder wordt gekort.
Ik ben het met Arthur eens, er zijn mensen die de pijn gaan betalen, dat kan niet anders, niet voor niets dat de uitwerking nog niet is toegelicht (onder het mom moet eerst met de achterban worden gladgestreken)

Vergeef het mij; ik ben hier zeer argwanend.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Mark 320iS » 13 jun 2020, 10:42

Elise schreef: 13 jun 2020, 10:26
Mark 320iS schreef: 13 jun 2020, 10:19 Vwb. de kosten en rendementen... de kosten voor je pensioen zijn maar een paar tientjes per jaar, de rest wordt allemaal belegd en die rendementen zijn doorgaans prima. Je moet een hele goede belegger zijn als je dat over een periode van pakweg 60 jaar weet te outperformen.
Ik denk dat die kosten een heel stuk hoger zijn dan jij denkt.

Verder is het bij veel pensioenen dat er bijvoorbeeld "weduwe&wezen" bij in zit. Kost veel geld, dus als zoiets niet op jou van toepassing is dan betaal je voor jan met de korte achternaam.
Op je 1e opmerking: nee dat is niet zo, dat weet ik zeker.

Opmerking 2: Bij heel veel fondsen kun je 'uitruilen' dan kun je kiezen voor een hoger pensioen als je afziet van het nabestaanden (weduwen en wezen) pensioen, dan betaal je er dus niet voor.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Elise » 13 jun 2020, 10:48

Mark 320iS schreef: 13 jun 2020, 10:42
Elise schreef: 13 jun 2020, 10:26 Ik denk dat die kosten een heel stuk hoger zijn dan jij denkt.
Op je 1e opmerking: nee dat is niet zo, dat weet ik zeker.
Ik pak er een voorbeeldje bij:
https://www.sbzpensioen.nl/het-pensioen ... nsparantie
Kosten voor uitvoering van de pensioenregeling
De kosten voor de uitvoering van de pensioenregeling houden onder meer verband met het voeren van een pensioenadministratie, het innen van premies, het uitkeren van pensioenen en de communicatie met de deelnemers. In 2016 waren de totale kosten van het pensioenbeheer € 3,781 miljoen. Omgerekend is dat inclusief btw € 200,- (of € 174,- exclusief btw) per deelnemer en pensioengerechtigde. In 2015 was dit € 174,- exclusief btw.

Kosten voor vermogensbeheer
De kosten voor het vermogensbeheer waren in 2017: 0,542% en in 2016: 0,592% van het gemiddeld belegd vermogen. Het belegd vermogen is het totaalbedrag dat SBZ Pensioen belegt in bijvoorbeeld vastgoed, obligaties en aandelen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door romo » 13 jun 2020, 11:05


Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Elise » 13 jun 2020, 11:39

Onderstaand het artikel, voor wie het niet kan lezen.
De verzekeraars zijn absoluut niet te spreken over het pensioenakkoord dat kabinet, vakbonden en werkgevers vrijdagavond hebben gesloten. De plannen zijn ingewikkeld en pakken slecht uit voor ondernemers én werknemers, zo stellen zij.

Het Verbond van Verzekeraars spreekt van ’een weeffout’ in de uitwerking van de pensioenplannen. „We moeten voorkomen dat werknemers en werkgevers onnodig gedupeerd worden”, aldus algemeen directeur Richard Weurding.

Minister Koolmees wil dat jonge werknemers niet langer premie betalen voor de pensioenopbouw van oudere werknemers. Daarom zet hij een streep door deze zogeheten doorsneesystematiek. Mensen tussen 35 en 55 jaar kunnen hierdoor financiële schade ondervinden, omdat zij in de toekomst de bijdrage van jongeren mislopen. De onderhandelaars hebben afgesproken dat dit ’adequaat’ moet worden gecompenseerd.
Gedupeerd

Bij de regelingen die verzekeraars uitvoeren zit een specifiek probleem voor in totaal 1,3 miljoen pensioendeelnemers. Zij hebben al een vernieuwd pensioencontract en dus geen transitie waarbij er de mogelijkheid is om met buffers te schuiven voor die compensatie, zoals pensioenfondsen wel hebben. „Het Verbond juicht toe dat ook pensioenfondsen overgaan op premieregelingen. In het akkoord dat daarover is gesloten worden echter werknemers en werkgevers die al eerder kozen voor zo’n regeling, onnodig gedupeerd.”

De afgelopen weken lag het pijnpunt in de onderhandelingen precies bij deze pensioenregelingen, de zogeheten verzekerde regelingen. Werkgevers wilden dat het kabinet met een paar miljard euro over de brug kwam om de compensatie voor te financieren. Ook de vakbonden gaven aan dat dit het grootste obstakel was.

Nu is besloten niet te compenseren, maar bij verzekeraars twee systemen naast elkaar te laten bestaan. Nieuwe werknemers betalen de nieuwe premie, voor bestaande werknemers komt er een soort sterfhuisconstructie.

De verzekeraars waarschuwen hiervoor: „Bij zo’n overgangsregime moet een werkgever twee pensioenregelingen gaan aanbieden: een voor bestaande en een voor nieuwe werknemers. Dat betekent dat deze werkgevers, vaak in het mkb, gedurende tientallen jaren worden opgezadeld met onnodig hoge kosten en onnodig complexe en niet uitlegbare regelingen.”

De verzekeraars stellen ook dat er ongelijke behandeling komt van werknemers. Weurding: „De bedoeling was nu net om de pensioenen transparanter, uitlegbaarder en kostenefficiënter te maken. De regelingen die al aan deze eisen voldoen worden nu enorm in de problemen gebracht.”

Pensioeneconoom Piet Rietman van ABN Amro is ook kritisch over de afspraken die er zijn gemaakt voor de overgangsfase. „Er lijken geen heel concrete plannen te zijn voor de transitie naar het nieuwe stelsel.” Zo gaan niet alle pensioenfondsen tegelijkertijd over, maar kunnen ze zelf kiezen wanneer ze dat doen tussen 2022 en 2026.

De compensatie voor 35-55 jarigen bij de pensioenfondsen is ook niet concreet geregeld, aldus Rietman: „Over de compensatie voor de afschaffing van de doorsneesystematiek lijkt er vrij vertaald te zijn afgesproken: ’Er is niet echt compensatie nodig en als die toch nodig is overleggen we daar nog over’.”

In de uitwerking staat over die compensatie: „In het geval van een nadeel is afgesproken dat er een adequate compensatie moet komen.” Over de problematiek bij verzekeraars hebben de onderhandelaars opgeschreven: „Deze regeling vergt nadere uitwerking.”

Het gat dat ontstaat door wijziging van de premiesystematiek is eerder becijferd op €60 miljard. Alleen al bij de verzekeraars gaat het om €7 miljard.

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Frank_Sch » 13 jun 2020, 11:48

Vooral lekker blijven roeptoeteren hoor. Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door MParallel » 13 jun 2020, 11:56

Eigenlijk ook van de zotte dat het huidige stelsel nog steeds bestaat, of wel zo lang heeft bestaan. Geldt voor veel wetten en regels overigens.

De wereld verandert, maar we houden vast aan wet- en regelgeving uit het jaar kruik.

Gebruikersavatar
Franswa
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:54
Auto: Megane 2RS & Clio 3RS
Locatie: Regio 0485

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Franswa » 13 jun 2020, 21:34

Elise schreef: 13 jun 2020, 10:35
Mark 320iS schreef: 13 jun 2020, 10:23 Het zou wat moois worden als jij nét met pensioen gaat op het moment dat er sprake is van een recessie en je daardoor een stuk minder pensioen zou krijgen, dat kan natuurlijk niet en gaat ook niet gebeuren in het nieuwe systeem.
Dat geldt nu toch ook voor de mensen die de afgelopen jaren met deze lage rentes met pensioen zijn gegaan?
Je spaart en pas als je met pensioen gaat wordt het daadwerkelijk aangekocht, tegen de dan geldende rentes...
Dat geldt alleen voor beschikbare premieregelingen, niet voor de pensioenregelingen van verreweg de meeste pensioenfondsen.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door De fiscalist » 13 jun 2020, 22:06

Het pensioenakkoord is geschreven op de pensioenfondsen, niet op mensen die in een verzekering pensioen opbouwen. Daar zit nog wel wat pijn en moet nog wat veranderen idd.

Het rekenrente en buffer verhaal is iets wat de sociale partners zelf hebben veroorzaakt. Belofte maakt schuld, dus wie een vaste uitkering belooft moet zorgen dat ie dat kan waar maken. Daar hoort bij dat je de beleggingen zodanig inricht dat je zekerheid inkoopt. Dat kost (heel veel) rendement. Dus dat de fondsen moeten rekenen met een bijbehorende rekenrente is niet gek.

Door de belofte van een inkomen los te laten, hebben fondsen meer vrijheid in het beleggingsbeleid en kan er meer rendement gehaald worden, dus voor iedereen een beter resultaat. Ik mag hopelijk aannemen dat mensen wel een risicoprofiel kunnen kiezen in de uitkeringsfase. De ene wil immers een vaste (lage) uitkering terwijl de ander meer flexibiliteit kan (en wil) hebben in het inkomen.

Hoe dan ook, als je goed voor jezelf zorgt qua financiën dan hoef je je hier niet zo druk om te maken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Arthur » 21 jul 2020, 10:27

Hoe verrassend, Koolmees kondigden eerder nog aan dat verlaging van de pensioenen (waarschijnlijk!) niet nodig zou zijn met het nieuwe akkoord. Maar zie hier;

https://nos.nl/artikel/2341339-grote-pe ... ingen.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], dave van marion, Gert-jan, Nico e39, Nivek, Rogerb, RS-Ron, Thomas H, Thomasss, TLRS, tomgtr en 160 gasten