Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door romo » 12 jun 2020, 20:49

https://www.ad.nl/ad-werkt/dag-rekenren ... ~a59bca48/


Zekerheid wordt ingeruild op onzekerheid.


Ik heb er geen goed gevoel bij eerlijk gezegd.

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Bombadil » 12 jun 2020, 21:02

Ik ook niet.

'magisch' is opeens de pensioenkorting volgend jaar van de baan. Leuk maar waar komt dat geld dan vandaan?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Arthur » 12 jun 2020, 21:03

Ik ook niet.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door MParallel » 12 jun 2020, 21:04

Ach joh, nog paar jaar en “pensioen” is alleen nog een term in geschiedenisboeken onder het hoofdstuk “Mislukte goedbedoelde systemen”.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Niels » 12 jun 2020, 21:05

Het wordt dan ook wel tijd dat je de keuze hebt om wel of niet voor een pensioen te sparen. Je betaalt wel maar hebt 0 garanties...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2020, 21:09

Niels schreef: 12 jun 2020, 21:05 Het wordt dan ook wel tijd dat je de keuze hebt om wel of niet voor een pensioen te sparen. Je betaalt wel maar hebt 0 garanties...
+1 elke maand gaat er een paar honderd van je loon af naar en pot, zeg maar zwart gat :tooth:
En nu is elke garantie dat dat iets oplevert na 50jr werken ook nog eens weg.

Dan liever zelf sparen.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door De fiscalist » 12 jun 2020, 21:10

Gelukkig doe ik niet mee aan dat verplichte feestje in de pensioenfondsen....

Telkens maar uitstellen om de pijn te nemen die genomen moet worden, daar worden dingen niet beter van. Ook die bijzondere economische situatie ivm Corona die koolmees gebruikt om kortingen weer uit te stellen is een drogreden. De beurzen staan hooguit 10% lager dan in januari, zeker geen bijzondere economische situatie.... er zijn in het businessmodel van pensioenfondsen ook geen andere Corona gerelateerde zaken die die kunnen rechtvaardigen.

De pensionado’s varen er wel bij, lekker pensioen genieten waar zij geen premie voor hebben betaald, alles ten koste van de huidige premie betalers. Zij hebben ook het AOW voordeel gehad omdat de regering heeft nagelaten die tijdig bij te stellen aan de hogere levensverwachting. Ook profiteren ze optimaal van de stijging van de huizenprijzen. Als we geluk hebben laten ze iets na aan de volgende generatie....

Dit alles geldt natuurlijk niet voor de mensen die het financieel krapper hebben gehad gedurende hun leven. Zij die geen bezit hebben, profiteren niet van het beleid van onze overheid en de centrale banken.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door De fiscalist » 12 jun 2020, 21:12

Oh ja, iedere euro aan pensioen premie gestort bij een pensioenfonds komt in drievoud terug... een euro inleg levert dus uiteindelijk drie euro aan uitkering op (alles bruto natuurlijk).

wat dat betreft valt het wel mee dus.

Het is niet zo makkelijk om met 35 jaar werken genoeg vermogen op te bouwen om daarna 25 jaar van te kunnen leven.
Laatst gewijzigd door De fiscalist op 12 jun 2020, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2020, 21:13

Zit ook wel gemiddeld 25jr inflatie tussen natuurlijk

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door De fiscalist » 12 jun 2020, 21:15

Dat klopt maar die is er met Zelf sparen ook

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2020, 21:17

35jr werken is ook wel beetje kort denk ik Fiscalist?

Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk op mijn 21ste begonnen met werken (nu 37) denk wel ongeveer door te “moeten” tot 70 als je de huidige trend ziet dan heb je er 50 jaar op zitten.

En klopt, je zal dus ook wel zelf dan wat moeten beleggen maar daar kan je dan wel je eigen keuzes in maken defensief etc.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Mark 320iS » 12 jun 2020, 21:18

Ik heb er wel vertrouwen in.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door De fiscalist » 12 jun 2020, 21:23

35 jaar werken is anders jaren en jarenlang de standaard geweest in pensioenopbouw.

35 dienstjaren, 2% opbouw per jaar tegen laatste loon = 70% laatste loon aan pensioen. Dat was tijde lang het fiscale maximum, en voor ambtenaren zelfs realiteit

Ja ja ik weet het dat is nu anders, maar dat is in erg korte tijd, 7 jaar verschoven.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2020, 21:24

Oké, dat wist ik niet.
Maar idd dat kan ook niet uit, zo is AOW volgens mij ook ooit op 65 in het leven geroepen toen de gemiddelde levensverwachting <70 was

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Arthur » 12 jun 2020, 21:27

Tja, toen ik tekende bij mijn werkgever kon ik met 60 met pensioen en had je na 40 dienstjaren volledig pensioen opgebouwd. Hoefde ik nu nog maar 6 jaar... Dat zijn er inmiddels alweer 17 geworden.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door De fiscalist » 12 jun 2020, 21:33

Ik zal het gelijk maar verklappen, de truc is om goed op de hoogte te zijn van je eigen financiën, je uitgaven zoveel mogelijk te beperken en daarmee ruimte creëren om vermogen op te bouwen, naast je pensioen, eigen woning etc.

Door je uitgaven te beperken Spaar je makkelijker (of beleggen natuurlijk want sparen levert niets op), Heb je minder nodig en kun je dus eerder stoppen met werken....

In alle financiële zaken geldt dat je je risico’s spreidt. Je spaart, lost je hypotheek af en belegt.

Je spaargeld is de buffer voor tegenvallers
Aflossen doe je om goedkoper te wonen
Beleggen zorgt voor het rendement op lange termijn.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Luco » 12 jun 2020, 21:36

al hadden ze nou niks gedaan met corona dan had het weer tegen de plinten opgeklotst

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Joël D. » 12 jun 2020, 22:17

Martijn_bmw schreef: 12 jun 2020, 21:09
Niels schreef: 12 jun 2020, 21:05 Het wordt dan ook wel tijd dat je de keuze hebt om wel of niet voor een pensioen te sparen. Je betaalt wel maar hebt 0 garanties...
+1 elke maand gaat er een paar honderd van je loon af naar en pot, zeg maar zwart gat :tooth:
En nu is elke garantie dat dat iets oplevert na 50jr werken ook nog eens weg.

Dan liever zelf sparen.
Ja, ik schrok ook van die afdracht. Met alle respect, maar ik kan dat geld nu beter gebruiken (afbetalen studieschuld, sparen voor een huis...) Dat lijkt me op de lange termijn een betere investering.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door TLRS » 12 jun 2020, 22:36

Sparen.. DF style budget oprekken bij auto aanschaf toch :tooth:

Vind het maar een lastig verhaal. Als we echt zelf ons eigen pensioen gaan opbouwen.. is het veel logischer eerst dat extra geld te gebruiken om hypotheek af te lossen. Zouden veel mensen dat doen, kunnen ze waarschijnlijk hogere bedragen lenen. Zoals nu met de lage rente. Waardoor mensen zonder blikken of blozen huizen kopen of laten bouwen voor bedragen waar je u tegen zegt.. tja..

Vervolgens zit je op je oudere dag in een enorm duur huis en moet je weer bij dat geld zien te komen zonder rare, dure constructies en enorme belastingen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2020, 07:32

TLRS schreef: 12 jun 2020, 22:36 Sparen.. DF style budget oprekken bij auto aanschaf toch :tooth:

Vind het maar een lastig verhaal. Als we echt zelf ons eigen pensioen gaan opbouwen.. is het veel logischer eerst dat extra geld te gebruiken om hypotheek af te lossen. Zouden veel mensen dat doen, kunnen ze waarschijnlijk hogere bedragen lenen. Zoals nu met de lage rente. Waardoor mensen zonder blikken of blozen huizen kopen of laten bouwen voor bedragen waar je u tegen zegt.. tja..

Vervolgens zit je op je oudere dag in een enorm duur huis en moet je weer bij dat geld zien te komen zonder rare, dure constructies en enorme belastingen.
Daar heb je ook zeker wel gelijk in.
Je kan als individu meestal niet met zo’n ijzeren discipline en 50jr vooruitkijkend sparen.

Maar wat het nu wordt elke maand 50jr lang een paar honderd in een zwart gat storten zonder ook maar een enkele garantie voelt ook wat bijzonder

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Luco » 13 jun 2020, 07:36

Martijn_bmw schreef: 13 jun 2020, 07:32
TLRS schreef: 12 jun 2020, 22:36 Sparen.. DF style budget oprekken bij auto aanschaf toch :tooth:

Vind het maar een lastig verhaal. Als we echt zelf ons eigen pensioen gaan opbouwen.. is het veel logischer eerst dat extra geld te gebruiken om hypotheek af te lossen. Zouden veel mensen dat doen, kunnen ze waarschijnlijk hogere bedragen lenen. Zoals nu met de lage rente. Waardoor mensen zonder blikken of blozen huizen kopen of laten bouwen voor bedragen waar je u tegen zegt.. tja..

Vervolgens zit je op je oudere dag in een enorm duur huis en moet je weer bij dat geld zien te komen zonder rare, dure constructies en enorme belastingen.
Daar heb je ook zeker wel gelijk in.
Je kan als individu meestal niet met zo’n ijzeren discipline en 50jr vooruitkijkend sparen.

Maar wat het nu wordt elke maand 50jr lang een paar honderd in een zwart gat storten zonder ook maar een enkele garantie voelt ook wat bijzonder
Dat is om de mensen die het land weer hebben opgebouwd een normale oude dag te bezorgen toch :sealed:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door Elise » 13 jun 2020, 07:40

De fiscalist schreef: 12 jun 2020, 21:33 Ik zal het gelijk maar verklappen, de truc is om goed op de hoogte te zijn van je eigen financiën, je uitgaven zoveel mogelijk te beperken en daarmee ruimte creëren om vermogen op te bouwen, naast je pensioen, eigen woning etc.

Door je uitgaven te beperken Spaar je makkelijker (of beleggen natuurlijk want sparen levert niets op), Heb je minder nodig en kun je dus eerder stoppen met werken....

In alle financiële zaken geldt dat je je risico’s spreidt. Je spaart, lost je hypotheek af en belegt.

Je spaargeld is de buffer voor tegenvallers
Aflossen doe je om goedkoper te wonen
Beleggen zorgt voor het rendement op lange termijn.
Ben het helemaal met je eens, maar helaas kan het overgrote deel van de bevolking verdomd slecht met geld om gaan. Sparen lukt niet want ze hebben al moeite om het einde van de maand te halen. Het grote gros zijn opmakers die als ze zelf de beschikking over hun pensioengeld zouden krijgen ook dat opmaken.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door dvh » 13 jun 2020, 08:17

Pen wat ?

Ow ja. Pensioen.
Dat gekke ouderwetse systeem waar ik 20 jaar geleden al niet meer in geloofde. Gelukkig betaal ik er al 20 jaar niet aan mee.
Sparen en rekenen kunnen we zelf ook namelijk.

Groetjes

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door romo » 13 jun 2020, 08:24

Das mooi, dat wil ik ook, maar als je moet deelnemen in een verplicht beroeps pensioenfonds ben je mooi klaar.

Niet dat ik er verder veel last van ga hebben, maar goed; ik heb een verdomde hekel aan geld in een pot stoppen waar geen rendement uit komt, das gewoon over de balk gegooid.

Liever zelf, waarbij ik besef dat niet iedereen daarvoor geschikt is.

Wat mij zeer tegenstaat is de ingebouwde onzekerheid, het kan dus per saldo tegenvallen, ook al heb je braaf je premie ingelegd; mooi scenario voor een revolutie :tooth:

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Pensioen akkoord, overeenstemming uitwerking

Bericht door De fiscalist » 13 jun 2020, 08:40

Elise schreef: 13 jun 2020, 07:40
De fiscalist schreef: 12 jun 2020, 21:33 Ik zal het gelijk maar verklappen, de truc is om goed op de hoogte te zijn van je eigen financiën, je uitgaven zoveel mogelijk te beperken en daarmee ruimte creëren om vermogen op te bouwen, naast je pensioen, eigen woning etc.

Door je uitgaven te beperken Spaar je makkelijker (of beleggen natuurlijk want sparen levert niets op), Heb je minder nodig en kun je dus eerder stoppen met werken....

In alle financiële zaken geldt dat je je risico’s spreidt. Je spaart, lost je hypotheek af en belegt.

Je spaargeld is de buffer voor tegenvallers
Aflossen doe je om goedkoper te wonen
Beleggen zorgt voor het rendement op lange termijn.
Ben het helemaal met je eens, maar helaas kan het overgrote deel van de bevolking verdomd slecht met geld om gaan. Sparen lukt niet want ze hebben al moeite om het einde van de maand te halen. Het grote gros zijn opmakers die als ze zelf de beschikking over hun pensioengeld zouden krijgen ook dat opmaken.
Dat klopt, daarom zet ik het gelijk maar neer. Niet nadenken, alles opmaken zorgt er voor dat je lang moet werken. Dat is een keuze.

Wel nadenken, bewust met je geld omgaan, levert financieel comfort om eens wat te doen hier of daar. En dat hoeft helemaal niet ten koste te gaan van je plezier in de periode dat je spaarzaam bent. Een beetje opletten op de sluip-uitgaven voor abonnementen, stroom, telefoon etc levert al snel honderden euro’s per jaar op.

[Vloeken in de kerk aan] ook de driving fun uitgaven zou je eens onder de loep kunnen nemen. De ene auto kost nu eenmaal (veel) meer dan de andere. Iedere twee jaar een nieuwe is misschien leuk, maar wel erg duur. Denk eens na over de meerwaarde die het voor je oplevert. Heeft die uitgave echt meerwaarde voor je, lekker blijven doen. Ben je eigenlijk ook blij met een auto met de kop eraf ? Dan scheelt dat behoorlijk.... [vloeken in de kerk uit ;)].

Het hoeft ook niet ten koste van de DF te gaan. Je kunt een BMW 540 kopen voor de nodige DF. Dan pak je wel een pak afschrijving mee. Kosten voor gebruik en onderhoud zijn hoog. Je kunt ook een Alpina B5 of een M5 halen. Kosten zijn dan ook hoog, maar de afschrijving (vanaf een zekere leeftijd een stuk minder.... meer DF voor minder geld.

Door minder geld uit te geven, heb je minder inkomsten nodig. Dat zorgt er ook voor dat je meer vrije tijd voor jezelf kunt inregelen.... het mes snijdt aan meerdere kanten.
Laatst gewijzigd door De fiscalist op 13 jun 2020, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Eric Z, Google [Bot], Nivek, Paul76, Robbert92, tomgtr en 172 gasten