Lotus Exige én Elise
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 13:07
- Locatie: houten
- Contacteer:
Re: Lotus Exige én Elise
Gisteren sinds lange tijd weer eens met de Lotus Exige V6 wezen rijden....wat een geweldige auto is dit! Zo snel, zo veel lol! Aanbeveler!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Lotus Exige én Elise
^^^ Mijn droom weekend mobiel. Ik heb altijd een zwak gehad voor de Elise, maar vooral Exige. Meer foto's graag!
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Exige én Elise
Oei, das wel even andere koek dan de zoveelste bimmer.
Doe daar eens heel snel een fotorijk topic over maken.
De Exige V6 staat nr 1 op mijn droomlijstje
Doe daar eens heel snel een fotorijk topic over maken.
De Exige V6 staat nr 1 op mijn droomlijstje
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Lotus Exige én Elise
Even een schopje...Ik droom al heel lang over een Elise of Exige als hobbyauto. Gezien de aanschafkosten van een Exige, en waar ik 'm voor ga gebruiken (geen circuit), ga ik me een beetje focussen op de verschillende Elises die er zoal gemaakt zijn. Waar moet ik aan denken bij aanschaf van een Series 2? Zijn bepaalde varianten betrouwbaarder dan anderen? Wat zijn de do's en don'ts?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lotus Exige én Elise
K series laten varen. Kunnen heel betrouwbaar zijn, maar ook rampzalig. De rest.... Kopen wat je mooi vind.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Exige én Elise
Ik werd op een gegeven moment een beetje gek van alle edities, dus heb in een rare bui dit lijstje wel eens gemaakt.
Misschien help het als richtlijn.
Zeker de rover overslaan, en voor de Toyota gaan.
Wat betreft de Supercharger versie, dit is een NIET gechargecoolde eaton M45, dus als je lekker bezig bent, kan die extra 30pk ook zo weer weg zijn door hitte. Niks mis met de NA versie.
(Die briljante non chargecooled keuze zit trouwens ook nog in de Exige V6 350)
En mocht je op een gegeven moment toch een beetje uitgekeken zijn op dijkweggetjes, de lotus club
heeft een eigen track day organisatie https://www.lotus-on-track.com, waar alleen lotussen of varianten welkom zijn.
Er wordt wel volgens Engelse regels gereden, wat niet voor iedereen even prettig is (Alleen links inhalen, alleen op de rechte stukken, geen uitremmen)
Het voordeel is dan dat het zo veilig is, dat er een club is die deze trackregels voor vol verzekerd (dus ook als je hem zelf in banden parkeert)
De extra kosten voor circuitdekking (met een max van 22.500) is 10% van de je normale verzekering.
(Dus als je elise verzekering 1000 is, komt er 100 euro bovenop voor onbeperkt trackrijden, vol verzekerd)
Misschien help het als richtlijn.
Zeker de rover overslaan, en voor de Toyota gaan.
Wat betreft de Supercharger versie, dit is een NIET gechargecoolde eaton M45, dus als je lekker bezig bent, kan die extra 30pk ook zo weer weg zijn door hitte. Niks mis met de NA versie.
(Die briljante non chargecooled keuze zit trouwens ook nog in de Exige V6 350)
En mocht je op een gegeven moment toch een beetje uitgekeken zijn op dijkweggetjes, de lotus club
heeft een eigen track day organisatie https://www.lotus-on-track.com, waar alleen lotussen of varianten welkom zijn.
Er wordt wel volgens Engelse regels gereden, wat niet voor iedereen even prettig is (Alleen links inhalen, alleen op de rechte stukken, geen uitremmen)
Het voordeel is dan dat het zo veilig is, dat er een club is die deze trackregels voor vol verzekerd (dus ook als je hem zelf in banden parkeert)
De extra kosten voor circuitdekking (met een max van 22.500) is 10% van de je normale verzekering.
(Dus als je elise verzekering 1000 is, komt er 100 euro bovenop voor onbeperkt trackrijden, vol verzekerd)
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Lotus Exige én Elise
Ga je er een zoeken in NL of in de USA?///Joost schreef: ↑02 jun 2020, 16:10 Even een schopje...Ik droom al heel lang over een Elise of Exige als hobbyauto. Gezien de aanschafkosten van een Exige, en waar ik 'm voor ga gebruiken (geen circuit), ga ik me een beetje focussen op de verschillende Elises die er zoal gemaakt zijn. Waar moet ik aan denken bij aanschaf van een Series 2? Zijn bepaalde varianten betrouwbaarder dan anderen? Wat zijn de do's en don'ts?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Lotus Exige én Elise
Dank voor de reacties zo ver. Erg nuttig!
Zal wel de VS worden. Ik heb gelezen dat een Series 3 dan al uitgesloten is vanwege regelgeving, maar goed, ik hoef ook niet de nieuwste. Het wordt wel een lange termijnplan, gezien mijn zelfkennis. Ik ga op m'n gemak eerst eens alle ins en outs uitzoeken. Op MP of used car websites staat er niet veel te koop. Ik vraag me af of ze vooral verhandeld worden via clubs en fora...
- Alexsti
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Exige én Elise
Over niet voor een Elise met een Rover-blok gaan vindt ik niet terecht, hier is deS1 met de 1.8 Roverblok betrouwbaar en heb zelf nooit mensen gehoord die er ontevreden over waren...hoogstens dat de koppakking slecht zou zijn maar dat is heeel evenvoudig op te lossen.
In tegendeel het 1.8 Roverblokje heeft meer koppel onderin dan de Toyota welke meer piekt hoger in de toeren, is ook maar waar je van houdt.
Ligt er ook aan waar je voor gaat een S1,S2,S3 en hoe ruim je knip is.
In tegendeel het 1.8 Roverblokje heeft meer koppel onderin dan de Toyota welke meer piekt hoger in de toeren, is ook maar waar je van houdt.
Ligt er ook aan waar je voor gaat een S1,S2,S3 en hoe ruim je knip is.
- Alexsti
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Exige én Elise
Je zou ook hier kunnen kijken :
https://uksportscars.nl/
https://uksportscars.nl/
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
- Alexsti
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Exige én Elise
Wat dikkere/sterkere koppakking idd. ,of de bouten anders zijn weet ik niet...was bij mij bij de aankoop in 2014 gedaan.
Zou het niet bij van der kooi doen die vragen de hoofdprijs voor de meest simpele dingen.....
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lotus Exige én Elise
Zelf erg tevreden over Van Lopik in Hardinxveld. Hebben een hoop van die lightweights in onderhoud incl. de mijne. Tot nu toe altijd alles eerder af dan ik had verwacht. Ben bij specialisten anders gewend...
Alex, niets ten nadele van jouw wagen en vond zelf het blok ook heerlijk lopen in de Caterham. Maar in de tijd dat ik alles liet doen heb ik zoveel ellende met een k-series gehad bij bedrijven die daar raad mee zouden moeten weten (en nee, noem geen namen) dat ik er uiteindelijk een Duratec in heb gelepeld. Beste beslissing ooit imho.
Moest ik nu een Elise willen dan ook wel een S1 hoor, maar bij S2 pak ik toch het Toyotablok voor m'n gemoedsrust.
Alex, niets ten nadele van jouw wagen en vond zelf het blok ook heerlijk lopen in de Caterham. Maar in de tijd dat ik alles liet doen heb ik zoveel ellende met een k-series gehad bij bedrijven die daar raad mee zouden moeten weten (en nee, noem geen namen) dat ik er uiteindelijk een Duratec in heb gelepeld. Beste beslissing ooit imho.
Moest ik nu een Elise willen dan ook wel een S1 hoor, maar bij S2 pak ik toch het Toyotablok voor m'n gemoedsrust.
- Alexsti
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Exige én Elise
Zo heeft iedereen z'n eigen ervaring positief of negatief , hetzelfde met automerken en garages....iedereen heeft zijn eigen verwachtingen/wensen/eisen.
Maar bij de S2 zijn er toch heel weinig gemaakt met een Roverblok ? dacht dat ze snel op Toyota waren overgestapt.
Maar bij de S2 zijn er toch heel weinig gemaakt met een Roverblok ? dacht dat ze snel op Toyota waren overgestapt.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Exige én Elise
Rover is nu wel betrouwbaarder te krijgen. Rijd leuk.
Maar in de US zit je vast aan Toyota. Dan zou ik zo nieuw mogelijk kopen en gewoon genieten.
Maar in de US zit je vast aan Toyota. Dan zou ik zo nieuw mogelijk kopen en gewoon genieten.
- Alexsti
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Exige én Elise
Kwestie ook van smaak, misschien moet je ze eens allebei bekijken...de S1 is kleiner als de S2 ( zeker kwa instappen ) minder luxe minder gewicht, dus puurder om te rijden.
Je moet er ook inpassen, ben je lang en of wat dikker als gemiddeld is het in en uitstappen wat lastig...
Je moet er ook inpassen, ben je lang en of wat dikker als gemiddeld is het in en uitstappen wat lastig...
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lotus Exige én Elise
Ontwerp en gewicht.
Overigens... Emiel werkt zich in een S1 met Motorsport body dus ehm... ik denk dat iedereen wel in een S1 past.
In de Caterham zag dat er met zijn lengte en breedte wel wat raar uit. Ergens moet ik die foto nog hebben maar zal het hem besparen die te plaatsen.
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Exige én Elise
Laat maar zitten die foto Allen haha
Maar een S1 is ruimer dan een Z4. Daar pas ik toch echt niet fatsoenlijk in.
Je kan stuur hoger zetten met een kleine aanpassing en stoel simpel iets naar achter kantelen.
Scheelt enorm veel.
Maar een S1 is ruimer dan een Z4. Daar pas ik toch echt niet fatsoenlijk in.
Je kan stuur hoger zetten met een kleine aanpassing en stoel simpel iets naar achter kantelen.
Scheelt enorm veel.
-
- Berichten: 7310
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Lotus Exige én Elise
Ik heb zelf nooit problemen gehad met het K-series blok in mijn Elise, maar heb wel de indruk dat als er problemen zijn dat het dan veelal dweilen met de kraan open is, zoals Allen heeft meegemaakt. Nu had ik een VVC uitvoering en de kop daarvan schijnt wel van betere kwaliteit te zijn.
Als ik zelf voor de keuze zou staan dan zou ik daarom rustig een K-series aanschaffen (weer een S1 111S), maar wel met weinig km en als er sprake zou zijn dat de koppakking vervangen is zou ik op zoek gaan naar een andere (ook preventief vervangen zou ik niet willen hebben).
Als ik zelf voor de keuze zou staan dan zou ik daarom rustig een K-series aanschaffen (weer een S1 111S), maar wel met weinig km en als er sprake zou zijn dat de koppakking vervangen is zou ik op zoek gaan naar een andere (ook preventief vervangen zou ik niet willen hebben).
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Exige én Elise
In de US was de officiële verkoop van de Elise van 2005 tot 2011 dacht ik.
Dan heb je niet zo heel veel keuze.
Dan heb je niet zo heel veel keuze.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lotus Exige én Elise
Ook een VVC. Destijds getwijfeld om door DVA of Minister een nieuw blok op te laten bouwen, maar was het ergens zo zat dat ik Raceline gebeld. Uit m'n hoofd had Ivo een S1 met Duratec dus ja, koop gerust een S1. Mocht het fout gaan stop ik daar ook weer een Ford blok in.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten