Internet oplichting praktijken.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door indobesar » 28 mei 2020, 15:39

Luco, misschien je persoonlijke gegevens weghalen? đŸ€”

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Luco » 28 mei 2020, 15:39

al gedaan, thnx :thumbup:

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Kadett » 28 mei 2020, 16:30

Als ik de reviews van die site zie had ik er sowieso al niet besteld. Ben tegenwoordig ook huiverig en controlleer alles voordat ik gegevens of betalingen doe.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Luco » 28 mei 2020, 16:37

ja alleen zijn die revieuws van na 08-04-2020, ja eentje uit 2016 ofzo, of ik kijk verkeerd

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Barend » 28 mei 2020, 16:47

Aan de reviews te lezen is het een kwestie van geluk hebben Luco.. Van de 11 reviews het laatste jaar op Trustpilot is er maar 1 positief.

Je had het opzich van tevoren kunnen weten met zulke reviews: :tooth:
kentekenmaken.nl.JPG
kentekenmaken.nl.JPG (83.39 KiB) 2195 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door smiley » 28 mei 2020, 17:02


Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Luco » 28 mei 2020, 17:07

die had ik niet gezien, alleen die van wel de plaat en niet de houder geleverd, ach het is geen wereldschokkend bedrag, maar voortaan dus nog beter zoeken :-)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Spijkerhard » 29 mei 2020, 23:45

Luco, is je account gehacked?

Ik had minstens verwacht dat je een dak ofzo daar over de toonbank had gesmeten...

Of ben je milder geworden....

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 07:45

niet voor 47 euro, hoop dat die als die er eten van koopt erin stikt :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Martijn_bmw » 30 mei 2020, 08:32

Spijkerhard schreef: ↑29 mei 2020, 23:45 Luco, is je account gehacked?

Ik had minstens verwacht dat je een dak ofzo daar over de toonbank had gesmeten...

Of ben je milder geworden....
:tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 08:33

heb ze nu opgehaald bij brezan ook 47 euro, is met luxe opleg letters en cijfers dat is een stuk duurder

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door DF-user-278 » 30 mei 2020, 10:49

Wel een stuk betrouwbaarder. :)

Zonde van het geld Luco, zou er toch even een principedingetje van maken.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 11:01

535d schreef: ↑30 mei 2020, 10:49 Wel een stuk betrouwbaarder. :)

Zonde van het geld Luco, zou er toch even een principedingetje van maken.
Voor 48 euro, nehhhhhhhhhhh, moet je aangifte gaan doen, dat kost je een paar uur, hoop gezeik en twee dagen later een briefje in de bus dat ze niks kunnen doen.
eigen stomme schuld, beter op moeten letten.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Peric » 30 mei 2020, 11:16

Juist. Heb het idee dat ze voor zulke bedragen niet eens moeite gaan doen.
Ik ben pas ook opgelicht voor € 150,-. Aangifte gedaan, krijg je een mooi overzichtje van de zaak. En daar blijft het dan bij.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 11:49

Peric schreef: ↑30 mei 2020, 11:16 Juist. Heb het idee dat ze voor zulke bedragen niet eens moeite gaan doen.
Ik ben pas ook opgelicht voor € 150,-. Aangifte gedaan, krijg je een mooi overzichtje van de zaak. En daar blijft het dan bij.
Ze doen nog geen moeite als je 10k schade hebt en je de dader op een presenteerblaadje aanbied aan ze.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door 350 Z » 31 mei 2020, 09:32

Politie en misdaden oplossen :lol:

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Robin » 13 nov 2020, 07:06

https://www.ad.nl/binnenland/sonja-dach ... ~a6f3e5b7/

De laatste zin van het artikel. Doh.
Sonja dacht mondkapjes te bestellen, in werkelijkheid werd haar rekening geplunderd

Slachtoffer cybercrimeKlassieke bankovervallen zijn er niet meer, maar helemaal veilig is het banksaldo niet in de digitale kluis. Bij duizenden Nederlanders werd de bankrekening dit jaar digitaal geplunderd. Oplichters worden steeds geraffineerder en weten precies waar de zwakke plekken zitten bij de bank Ă©n bij de klant. ,,Mijn Triodosrekening was binnen een kwartier leeg.’’
Ton Voermans 13-11-20, 06:00

6

Sonja Bartels uit Utrecht (niet haar echte naam) kreeg op 3 april om 07.29 uur een sms’je van het RIVM. Er waren voor mensen in de zorg een ‘beperkt aantal zorgpakketten’ tegen corona te bestellen. Nederland zat in de derde week van de lockdown en er was een tekort aan beschermingsmiddelen zoals mondkapjes. Sonja is hulpverlener. ,,We hadden die week op het werk juist veel discussie wie wel en wie geen beschermingsmiddelen tegen corona nodig had. Het sms’je kwam binnen op haar werktelefoon. Zelf had ze geen beschermingsmiddelen nodig, maar haar schoonzus die in de thuiszorg werkt zou er blij mee zijn.
Lees ook

Misbruik geraffineerd: fraude met WhatsApp bijna verviervoudigd

Misbruik geraffineerd: fraude met WhatsApp bijna verviervoudigd
Cybercrimelen krijgen steeds vaker veel geld betaald voor hun diensten<br>
Cybercrimelen krijgen steeds vaker veel geld betaald voor hun diensten

Later die ochtend klikt ze op de link in de sms en die leidt naar de site van het RIVM. Zo lijkt het tenminste. In werkelijkheid is corona-rivm.com opgetuigd via een webhosting-bedrijf in Kuala Lumpur in Maleisië. De vormgeving is identiek aan die van het RIVM en er zijn ook iDeal-inlogportalen van elf Nederlandse banken nagemaakt op de site van de oplichters. Tientallen mensen krijgen de sms. Sommigen bellen de politie, het echte RIVM waarschuwt later voor de nepsite. Kort na de fraude verdwijnt de site weer.
Foutmelding

,,Ik probeerde op de site te bestellen via iDeal van de Rabobank. Het ging om een klein bedrag, 5 euro ofzo. Ik kreeg een foutmelding. Zal wel een storing bij de Rabo zijn, dacht ik. Ik klikte toen Triodos aan als mijn bank en toen kwam ik in de betaalomgeving van Triodos. Je kon maar Ă©Ă©n pakket per keer bestellen. Ik deed een aantal pogingen maar het lukte niet. Later op de ochtend probeerde ik het weer, het lukte weer niet.’’
De nepwebsite van het RIVM.
De nepwebsite van het RIVM. © AD

Bij de crimineel achter de frauduleuze site in MaleisiĂ« ging het echter fantastisch. De iDealcodes die Sonja genereert met de Identifier - het internetbankierenapparaatje van Triodos - waren genoeg om de Triodosapp met haar gegevens op twee telefoons te activeren, zo blijkt uit data van de bank. Sonja’s betaalrekening Ă©n spaarrekening waren om 10.46 uur van hem.
E-mail

De bank krijgt geen argwaan. Triodos stuurt een mailtje naar Sonja waarin staat dat de app succesvol was geactiveerd. Meteen begint de oplichter met overboeken. Hij sluist eerst 12.800 euro van de spaarrekening naar de betaalrekening. Hij heeft haast want als Sonja de mail ziet loopt hij tegen de lamp. Hij weet wat hij doet, de overschrijvingen blijven onder de 5000 euro (boven dat bedrag zijn er extra veiligheidschecks vanuit de bank) en hij gebruikt meerdere tegenrekeningen.

De oplichter heeft in 20 minuten 13.250 euro wegge­sluisd naar tegenreke­nin­gen bij ING

Om 10.58 uur krijgt Sonja wĂ©Ă©r een mail van Triodos: ‘U heeft zojuist de Triodos Bankieren-app succesvol geactiveerd. Nu kunt u overal gemakkelijk en snel uw saldo bekijken of een overboeking doen. Uniek is dat u ook in de app kunt zien welke projecten en ondernemers door Triodos Bank gefinancierd worden bij u in de buurt. Heeft u de Triodos Bankieren-app niet zelf geactiveerd en vermoedt u misbruik? Blokkeer dan direct de toegang van de app via uw Triodos Internet Bankieren. Neem direct contact op met de mensen van Triodos Bank.’
Alarmbellen

Bij Triodos gaan de alarmbellen niet rinkelen als ‘Sonja’ binnen een kwartier op twee telefoons haar Triodos-app activeert en de crimineel 13.250 euro overboekt. Sonja ziet de e-mails waarin staat dat zij twee apps heeft geactiveerd pas later.

Om 11.06 uur is de oplichter klaar. In drie porties is het geld weggesluisd. Hij laat wat kleingeld op de rekening achter. Sonja is het spaargeld voor de droomreis - ‘ik wilde mijn man verrassen met een reis naar het noorderlicht’- voor haar 10-jarige huwelijk volledig kwijt. De oplichter heeft in 20 minuten 13.250 euro weggesluisd naar tegenrekeningen bij ING. Die zijn luttele minuten later ook weer leeg. Het geld is spoorloos.

’s Middags als Sonja iets anders wil betalen, ziet ze wat er is gebeurd. In paniek belt ze Triodos en ze doet aangifte bij de politie. Triodos onderzoekt de fraude ook. Pas twee maanden later krijgt ze uitsluitsel van de bank: eigen fout, we vergoeden niks. ‘Hoewel we van mening zijn dat u in deze situatie geen verkeerde intentie heeft gehad, heeft u wel met de oplichters meegewerkt door op de link te klikken en daarna uw persoonlijke codes te verstrekken’, mailt de bank. Ze had maar moeten controleren of de site van het RIVM echt was.
Noodkreet

Een schriftelijke noodkreet naar de topman van Triodos levert niets op. ‘Wanneer de app op deze wijze wordt geregistreerd, mag de bank ervan uitgaan dat u zelf de app heeft geregistreerd. Na registratie gelden voor de fraudeur dus dezelfde mogelijkheden en beperkingen als voor iedere andere appgebruiker’, schrijft Triodosdirecteur Matthijs Bierman aan Sonja. Het kán wel veiliger, schrijft hij, maar dat wil Triodos niet. ‘Hoewel extra blokkades en beperkingen het lastiger zouden kunnen maken voor criminelen, wordt daarmee het gebruik van de app ook onpraktisch.’ Sonja heeft zelf een ‘onaanvaardbaar risico’ genomen, stelt Bierman, Triodos treft geen blaam.

Het leek de hele tijd gewoon of ik in de iDe­al-omgeving zat
Sonja Bartels

Sonja is woest en snapt niet waarom de truc - het installeren van een tweede app - bij de Rabobank niet lukte en bij Triodos wĂ©l. ,,Blijkbaar is de beveiliging bij Rabobank wĂ©l op orde. Triodos heeft de mond vol over duurzaamheid en mensen op de eerste plaats, maar het is gewoon een commerciĂ«le bank die aan zichzelf denkt als je als klant in de problemen komt. Ik mis de verantwoordelijkheid van Triodos, waarom is er geen signaal gekomen toen in een keer zulke grote bedragen werden afgeschreven? Wij betalen toch voor veilige banksystemen?’’
Grote verschillen

Banken zijn schimmig over de beveiliging; criminelen lezen immers mee. Maar er zijn grote verschillen tussen banken. Een test bij de Rabobank laat een heel andere procedure zien dan bij Triodos. Bij het activeren van een tweede app is de Raboscanner - een veel verfijnder apparaat dan de Identifier van Triodos - nodig en die meldt live in het beeldscherm dat er is begonnen met de activatie van een tweede app en meteen na activatie volgt er een sms waarin staat dat de app is geactiveerd. Triodos doet dat via e-mail, de mails die Sonja te laat zag. ,,Bij Triodos was de crimineel dus bezig met de activatie van mijn app, maar het leek de hele tijd gewoon of ik in de iDeal-omgeving zat.’’
© Erik van 't Woud

Triodos zegt dat de beveiliging van de installatie van een tweede app veilig genoeg is en wijst alle aansprakelijkheid af. ‘Wij zijn niet van mening dat ons monitoringsysteem (mede)verantwoordelijk is voor het slagen van deze oplichting’, schrijft Triodos aan Sonja.

Dat de waarschuwing dat er een nieuwe app is geactiveerd op een andere telefoon via een e-mail en niet via een directe sms gaat, is ‘een keuze’ meldt de groene bank. Sonja kan naar haar geld fluiten, hoewel ze op papier wel recht heeft op een vergoeding. De regel is dat overboekingen, die niet door de cliĂ«nt zelf worden gedaan in beginsel worden vergoed door de bank, tenzij de bank kan aantonen dat het slachtoffer grof nalatig is geweest.

Sonja is geen klant meer bij Triodos.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: FryslĂąn

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door matthyssie » 13 nov 2020, 07:52

“Sonja is geen klant meer bij Triodos”

Zo, dat zal die bank leren, goed opgelost Sonja!

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Elise » 13 nov 2020, 09:08

Bovenstaande is ook wel de reden dat ik bewust geen betaal app op mijn telefoon wil hebben.
En volgens mij is het voor een ander ook niet mogelijk er eentje te installeren, maar dat ga ik eens testen.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door smiley » 13 nov 2020, 09:23

Ik ben daar ook heel ouderwets in. Niks op de telefoon.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Eric Z » 13 nov 2020, 09:32

“IDeal omgeving”, dat heeft weinig met een app op je telefoon te maken. Dus jullie bestellen iets in een webshop niet via een telefoon?

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Elise » 13 nov 2020, 09:39

Nee, op de telefoon wordt niets besteld/betaald. Ook geen tikkie geneuzel en wat er al niet meer is.

Enige wat ik wel op de telefoon heb zijn de apps van degiro & digid.
Ook daarmee kan een behoorlijke schade aangericht worden, maar die 2 vind ik 'noodzakelijk'.
Ik installeer sowieso heel weinig apps.

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: MĂŒnchen

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Crookie » 13 nov 2020, 09:51

Het probleem zit ‘m in ‘apps’ die namens die rukkers worden uitgegeven. De gebruiker koppelt vervolgens de eigen rekening nietsvermoedend aan de foute app en er ontstaat een lek.

Ik was er ook huiverig voor maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt ben je veel alerter. Ook op de desktop in een browser kan zoiets gebeuren waar phising net zo makkelijk gebeurt.

En een ‘ideal omgeving’ is gegenereerd door die figuren, dat zou al belletjes moeten doen rinkelen.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Richardt. » 13 nov 2020, 09:55

Nu ben ik niet echt een IT'er, maar ik dacht eens gehoord/begrepen te hebben dat een hedendaagse smartphone standaard veel beter beveiligd is dan een desktop/laptop.

Alles valt of staat natuurlijk wel met gezond boerenverstand. Een linkje in een dubieuze sms/whatsapp/mail aanklikken en vrolijk al je gegevens achter laten helpt geen enkele beveiliging tegen.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Internet oplichting praktijken.

Bericht door Camiel » 13 nov 2020, 09:58

Op mijn telefoon bankieren vind ik juist ideaal (no pun intended). Hij opent gewoon netjes de app bij een iDeal betaling en als hij dat niet doet dan weet ik dat het geen zuivere koffie is.

Kan me de laatste keer niet eens herinneren dat ik via de laptop ben ingelogd bij de bank. Misschien al wel meer dan een jaar geleden?

Daarnaast betaal ik meeste dingen online met creditcard ivm (aankoop/aflever)verzekering.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, dave van marion en 202 gasten