Robin schreef: ↑12 mei 2020, 19:17
En 't vreemde is dat de slecht sturende te zware remote voelende M340XI hier helemaal niet zo slecht uit de verf komt integendeel:)
https://www.auto-motor-und-sport.de/fah ... sstattung/
EVO is nu al denk ik een decennium-of sinds dat de E46 M3 CSL niet meer wordt gebouwd- betrekkelijk 'anti BMW'. Dat moet je incalculeren en even overheen kijken. Voor wat het waard is.
Want als 'n Giulia echt zo goed was geweest, was hij EU/wereldwijd wel beter verkocht natuurlijk. Het is een mooie kar en meer niet.
Onzin, bovendien appels en peren. Al weet ik dat de BMW bias hier groot is.
De Duitse merken hebben de laatste pak 'm beet 2 decennia de zakelijke markt in het D en E segment stevig in handen gekregen, de concurrentie eruit gedrukt. Het E segment is op dit moment al bijna volledig Duits, op letterlijk een enkele XF of Lexus na, daar waar vroeger de Italianen en Fransen nog modellen hadden. Saab bestaat niet meer, alleen Volvo is in dit segment in Europa nog in staat serieuze aantallen te verkopen met de S- maar vooral V90.
Ook het D segment is sterk verduitst, zeker het premium D segment, met alle gevolgen van dien voor restwaarden, leasetarieven en investeringsbudgetten.
Daar komt bij dat de basis Giulia pas begint met de 200 pk sterke 2.0 turbo, terwijl BMW (maar ook de vergelijkbare Audi en Mercedes) sinds jaar en dag de verkooptoppers 316i/d en 318i/d's leveren, tegenwoordig zelfs met 3 cilinders. Wie 1 blik werpt op de BMW website onder de link "Premium selection" ziet dat het overgrote deel van de verkochte c.q. geleasede 3 series een 316/318 is. Zelfs ondanks de niet erg premium waardige 3 cilinders en navenante prestaties.
BMW levert daarnaast op basis van de 3 serie ook nog eens een station, een coupe, een 4 deurs "coupe" en een hatchback. En dat alles dus met ongeveer 10 verschillende motoren (benzine/hybride/diesel) en meerdere uitrustingsniveau's.
Kortom los van z'n kwaliteiten en/of gebreken; de Alfa is een niche product, en dat was het al bij z'n introductie. Daar waar BMW een product aflevert dat de zakelijke markt optimaal bedient d.m.v. een kwalitatief goed en stabiel dealernetwerk met een continue voorspelbare en opgewaardeerde modelpolitiek, met kleine zuinige/schone motoren (A en B labels), veel keus qua uitrusting, moderne technieken (o.a. de Italiaanse MMI) en redelijke maar bovenal voorspelbare restwaarden. Allemaal goed voor de leasetarieven.
En dat de Giulia alleen een "mooie kar" is natuurlijk ook onzin afgaand op de vele reviews die 'm tot meest dynamische in z'n klasse waarderen, de beste rijdersauto. Alleen al qua "packaging" is hij de concurrentie vooruit, ik moet de eerste 3 serie nog tegenkomen waarbij de motor volledig achter de vooras ligt. Die is er nooit geweest.