Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door romo » 10 mei 2020, 14:23

WLTP geldt voor nieuwe auto's reeds per 01-09-2017

Geldt dan dan bovenstaande tabel?


Rekentool;


https://live.xray.nl/wltp

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 14:54

romo schreef: 10 mei 2020, 14:23 WLTP geldt voor nieuwe auto's reeds per 01-09-2017

Geldt dan dan bovenstaande tabel?
Daar ging ik in eerste instantie ook vanuit. Maar volgens mij worden de nieuw gemeten WLTP waardes gecorrigeerd naar de zogenaamde NEDC 2.0 waardes (die dus veelal lager uitvallen).

Wat mij een hoop onduidelijkheid veroorzaakte, is het feit dat op dit moment (zo goed als) geen fabrikant rept over de nieuwe WLTP waardes. Daar zijn ze allemaal blijkbaar erg terughoudend mee. Enkel via de RDW site kun je dit dus schijnbaar achterhalen voor auto's die recent op kenteken gezet zijn.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door romo » 10 mei 2020, 14:59

Ik heb even bij Porsche gekeken (ik geef toe, geheel uit eigen belang :tooth: )

*718 Spyder: gemiddeld brandstofverbruik 10,9 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 249 g/km; 718 Cayman GT4: gemiddeld brandstofverbruik 10,9 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 249 g/km. De verbruiks- en emissiewaarden zijn vastgesteld volgens de nieuwe WLTP-testprocedure. De hiervan afgeleide nieuwe NEDC-waarden kunnen niet vergeleken worden met de waarden die vastgesteld zijn volgens de voorheen gebruikte NEDC-testprocedure.

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 15:11

romo schreef: 10 mei 2020, 14:59 (geheel uit eigen belang :tooth: )
Zo begon het bij mij ook...... :mrgreen:

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 15:16

romo schreef: 10 mei 2020, 14:59
*718 Spyder: gemiddeld brandstofverbruik 10,9 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 249 g/km; 718 Cayman GT4: gemiddeld brandstofverbruik 10,9 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 249 g/km. De verbruiks- en emissiewaarden zijn vastgesteld volgens de nieuwe WLTP-testprocedure. De hiervan afgeleide nieuwe NEDC-waarden kunnen niet vergeleken worden met de waarden die vastgesteld zijn volgens de voorheen gebruikte NEDC-testprocedure.
Hier doelen ze dus volgens mij erop, dat de gepubliceerde waardes, de zgn. NDEC 2.0 waardes reflecteren. Mijn inziens dus niet de "echte" (hogere?) WLTP waardes. :hmmm:

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 15:22

Hier nog wat "kleine lettertjes" bij Porsche:

https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... sandspecs/

Het begint steeds duidelijker te worden....... :lezen:
Momenteel is het nog steeds wettelijk verplicht om de NEDC-cijfers te vermelden. In het geval van nieuwe auto's waarvoor typegoedkeuring is verleend volgens WLTP, zijn de NEDC-cijfers afgeleid van de WLTP-gegevens. Zolang het nog niet verplicht is om de WLTP-waarden te vermelden, mogen deze wel vrijwillig worden genoemd. Voor zover de NEDC-waarden als bandbreedtes worden vermeld, hebben deze geen betrekking op een specifiek automodel en maken geen deel uit van het aanbod. Ze mogen slechts worden gezien als referentie bij de vergelijking van verschillende autotypes. Extra uitrustingen en accessoires (aanbouwdelen, bandenmaat enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica veranderen en naast weers- en verkeersomstandigheden alsmede het individuele rijgedrag het brandstofverbruik, het stroomverbruik, de CO₂-emissie en de prestaties van een auto beïnvloeden.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Martijn_bmw » 10 mei 2020, 15:25

NEDC 2.0 was een afgeleide van WLTP gewoon met een formule berekend omdat de BPM schijven te hoog waren en nog niet alle auto’s WLTP gekeurd.

Tussenfase dus.

Nu wordt vanaf de zomer de WLTP uitstoot (wat dus ook de werkelijke test uitstoot is) de basis voor BPM berekening.
Het te betalen bedrag per gram uitstoot gaat naar beneden maar het aantal grammen uitstoot voor dezelfde auto omhoog (omdat de omrekenfactor van WLTP naar NEDC wordt los gelaten) dus onder aan de streep worden auto’s gemiddeld niet goedkoper.

Per individu kan het uiteraard wel wat schelen.

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 15:39

Als voorbeeld nog een 718 T handbak dan. :forum:

Deze wordt op de Porsche site met 186 g/km aangegeven, maar heeft volgens WLTP 198 g/km, zoals alleen via een kentekencheck op RDW kan worden achterhaald.

Dus deze wordt goedkoper:

186 g/km NEDC = Euro 26.145 BPM
198 g/km WLTP = Euro 18.658 BPM

Bijna Euro 7.500 minder straf dus. Nog steeds een flinke ontmoedigingstax, maar liever minder betalen uiteraard. :hungry:
Bijlagen
718 T.jpg
718 T.jpg (99.57 KiB) 1903 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Martijn_bmw » 10 mei 2020, 15:49

DFJEF schreef: 10 mei 2020, 15:39 Als voorbeeld nog een 718 T handbak dan. :forum:

Deze wordt op de Porsche site met 186 g/km aangegeven, maar heeft volgens WLTP 198 g/km, zoals alleen via een kentekencheck op RDW kan worden achterhaald.

Dus deze wordt goedkoper:

186 g/km NEDC = Euro 26.145 BPM
198 g/km WLTP = Euro 18.658 BPM

Bijna Euro 7.500 minder straf dus. Nog steeds een flinke ontmoedigingstax, maar liever minder betalen uiteraard. :hungry:
Klopt maar dan ben je er nog niet, want wellicht steekt PON die marge in de zak en gaat de ex/ex prijs omhoog ;)
Veel importeurs kiezen er ook voor om tussentijds de cons prijs in een jaar niet te laten veranderen om wacht gedrag te voorkomen.

Dat kunnen ze doen door met de ex/ex prijs te spelen, de een wat omhoog de ander wat naar beneden en zie daar zelfde winst, zelfde prijzen. :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door romo » 10 mei 2020, 15:51

Als ik het voor een GT4 bereken volgens de bovenstaand tool;


NDEC 249 g/km Bruto BPM €52.857
WLTP 251 g/km Bruto BPM €40.282

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 15:57

Martijn_bmw schreef: 10 mei 2020, 15:49 Klopt maar dan ben je er nog niet, want wellicht steekt PON die marge in de zak en gaat de ex/ex prijs omhoog ;)
Veel importeurs kiezen er ook voor om tussentijds de cons prijs in een jaar niet te laten veranderen om wacht gedrag te voorkomen.

Dat kunnen ze doen door met de ex/ex prijs te spelen, de een wat omhoog de ander wat naar beneden en zie daar zelfde winst, zelfde prijzen. :wink:
Zeker, daar heb je een goed punt. En de importeurs worden volgens mij sowieso al helemaal gek van die continue wijzigingen in (BPM) beleid en zullen hier en daar misschien zelf moeten toeleggen of zoals je aangeeft, wellicht eens wat extra marge pakken wanneer mogelijk.

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 16:04

romo schreef: 10 mei 2020, 15:51 Als ik het voor een GT4 bereken volgens de bovenstaand tool;


NDEC 249 g/km Bruto BPM €52.857
WLTP 251 g/km Bruto BPM €40.282
Dat is toch een flink verschil. Nog steeds een bedrag waar je een leuke andere auto voor kunt shoppen...... :shock:

Hopen dus dat dat voordeel naar de consument gaat. :)

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door sitechris » 10 mei 2020, 16:30

Ik was van de week bij de lokale Audi dealer maar zij beweerden dat per 1 juli alle auto's weer duurder werden. Diesels zelfs extreem veel duurder. Een A3 diesel +7k.

Dus wie het weet mag het zeggen?

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Rnd » 10 mei 2020, 16:59

Ik denk niet dat die hoge waardes van "H1" kloppen. Ik heb even een M340i opgezocht die in oktober 2019 op kenteken gezet is in NL (eerste registratie ook echt NL, dus geen import). Auto heeft 186 gr/km WLTP:

BPM in oktober 2019: 13.935,-
BPM 2020 H2 volgens nieuwe tabel: 13.762,-

Verschil is dan nog geen 200 Euro. Dat lijkt mij aannemelijker dan die duizenden Euro's goedkoper die ik hier langs zien komen. Wellicht dat ik iets verkeerd doe, dan hoor ik het graag.

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 17:05

Rnd schreef: 10 mei 2020, 16:59 Ik denk niet dat die hoge waardes van "H1" kloppen. Ik heb even een M340i opgezocht die in oktober 2019 op kenteken gezet is in NL (eerste registratie ook echt NL, dus geen import). Auto heeft 186 gr/km WLTP:

BPM in oktober 2019: 13.935,-
BPM 2020 H2 volgens nieuwe tabel: 13.762,-

Verschil is dan nog geen 200 Euro. Dat lijkt mij aannemelijker dan die duizenden Euro's goedkoper die ik hier langs zien komen. Wellicht dat ik iets verkeerd doe, dan hoor ik het graag.
Moet het niet 168 g/km zijn voor een 340i ?

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Rnd » 10 mei 2020, 17:06

Volgens RDW is het 186. Kijk maar na voor kenteken G-371-LB. Gaat om een M340i x-drive.

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 17:11

Okay, dan is het zo te zien 162 voor NDEC en 186 voor WLTP. Dus in dat geval wordt de BPM ietsje minder (als deze dus in de 2e helft van dit jaar op kenteken gezet gaat worden) in vergelijk met 2019.

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 17:20

Zo te zien zijn er van de huidige 340i een paar grammetjes afgeschaafd en met 159 g/km (NDEC) is de BPM nu dus Euro 14.697,-.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door JeroenT » 10 mei 2020, 18:52

Ik heb net een nieuwe auto besteld en zat net op de modeljaar overgang. Door een ander type motor ging de uitstoot flink omlaag en de bpm ook.

Mooi dat de basisprijs van de auto ter compensatie omhoog ging. Onder de streep scheelt het maar weinig.

Bij extreme verschillen zullen de importeurs vast wel een stuk van de winst meepakken.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door sitechris » 10 mei 2020, 20:20

Heb net flink zitten klikken en vergelijken. In het algemeen worden de wat dikkere auto's iets goedkoper maar genoeg gewone modellen die iets duurder worden. De Megane RS als extreem voorbeeld ten gunste. Ruim 10k minder bpm. Dat zet zoden aan de dijk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Arthur » 10 mei 2020, 20:27

Nu hopen dat er iemand een lijst bijhoudt van vóór en ná :) Kan me bv niet voorstellen dat een Megane RS 10k goedkoper wordt.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Kadett » 10 mei 2020, 20:32

Lijkt me toch dat dealers hun prijslijsten moeten aanpassen voor auto's. Dan gewoon die van 2019 vergelijken met nu. Van elk merk kan je wel een pdf file naar boven toveren in Google.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Arthur » 10 mei 2020, 20:35

Ik hoop dat iemand anders dat doet ;)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Martijn_bmw » 10 mei 2020, 20:44

Als iemand me herinnert wil ik tzt wel een querytje aanslingeren hoor.
Wij hebben van alle leverbare auto’s alle prijzen met ingangsdatum prijzenlijst in de systemen staan :)

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door sitechris » 10 mei 2020, 22:17

Megane kentekencheck:
https://ovi.rdw.nl/default.aspx

Kenteken: G991ZJ et voila. NEDC uitstoot 180 gram en WLTP uitstoot 183 gram. Dat tikt aan.

Hier een handig tooltje om bpm voor 30 juni en na te berekenen.
https://www.xray.nl/financiele-gevolgen-wltp-in-2020/

Voor gewone Trophy ook (185 vs 183). Check kenteken ZB-646-B.
Laatst gewijzigd door sitechris op 10 mei 2020, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Richardt., RJK en 108 gasten