Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 10:08

Wat we allemaal weten, is dat de BPM voor normale benzine en diesel auto’s door de tijd compleet de pan is uitgerezen en zijn doel helemaal voorbij gaat. Sterker nog, volgens mij remt het nieuwe verkopen compleet af en zorgt het inmiddels voor een averechts effect. Met belachelijke BPM bedragen als triest “hoogtepunt” in de eerste helft van 2020, lijkt de tweede helft meer hoop te bieden voor een correctie.

Naar aanleiding van de bedragen genoemd op de site van de RAI, bijgevoegd even een vergelijk gemaakt. Voor allen die een aankoop van een nieuwe benzine auto plannen, lijkt het erop dat wachten tot juli meer dan loont.
Bijlagen
BPM Benzine 2020.jpg
BPM Benzine 2020.jpg (781.11 KiB) 2052 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DFJEF op 10 mei 2020, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.

DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 10:10

edit

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Arthur » 10 mei 2020, 10:49

Bij de RDW vind ik van mijn auto alleen uitstoot in gr/km en niet zoals hierboven gr/kg. En dan ook nog gr/km NEDC en gr/kg WLTP. Wat betekent deze kolom dan?
En mocht het idd lonen dan moet je snel je auto nu verkopen en dan straks nieuw kopen, dan win je wss wat. Maar ga je inruilen dan merk je er niks van. Dan zakt je inruiler net zo hard mee als dat de BPM zakt. Ik denk dat je jezelf blij maakt met een dooie mus.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Roy RS » 10 mei 2020, 10:53

Als ik bij 175 gram kijk dan zou ik ruim 11k besparen op de atom...

Klopt dit echt??

DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 10:59

Arthur schreef: 10 mei 2020, 10:49 Bij de RDW vind ik van mijn auto alleen uitstoot in gr/km en niet zoals hierboven gr/kg. En dan ook nog gr/km NEDC en gr/kg WLTP. Wat betekent deze kolom dan?
En mocht het idd lonen dan moet je snel je auto nu verkopen en dan straks nieuw kopen, dan win je wss wat. Maar ga je inruilen dan merk je er niks van. Dan zakt je inruiler net zo hard mee als dat de BPM zakt. Ik denk dat je jezelf blij maakt met een dooie mus.
Moet natuurlijk gr/km zijn. Typefoutje. :)

Vroeg me inderdaad wel af, of er (nogmaals) een correctie komt voor de WLTP.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Roy RS » 10 mei 2020, 11:01

DFJEF schreef: 10 mei 2020, 10:59
Arthur schreef: 10 mei 2020, 10:49 Bij de RDW vind ik van mijn auto alleen uitstoot in gr/km en niet zoals hierboven gr/kg. En dan ook nog gr/km NEDC en gr/kg WLTP. Wat betekent deze kolom dan?
En mocht het idd lonen dan moet je snel je auto nu verkopen en dan straks nieuw kopen, dan win je wss wat. Maar ga je inruilen dan merk je er niks van. Dan zakt je inruiler net zo hard mee als dat de BPM zakt. Ik denk dat je jezelf blij maakt met een dooie mus.
Moet natuurlijk gr/km zijn. Typefoutje. :)

Vroeg me inderdaad wel af, of er (nogmaals) een correctie komt voor de WLTP.

Maar zijn dit zelfbedachte calculaties op basis van wat Rai “vindt” of is dit iets dat de overheid aangekondigt heeft.
Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat dit zo doorgaat

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Roy RS » 10 mei 2020, 11:04

Of is dit nieuw tarief en dan uitgerekend op nedc, maar het hoort het nieuwe tarief eigenlijk bij wltp ofzo?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Arthur » 10 mei 2020, 11:05

Mijn auto heeft 141 NEDC en 161 WLTP. Het lijkt erop dat op mijn auto BPM is afgedragen over die 141 NEDC. Ze gaan straks vast van 161 WLTP uit en dan is het verschil nog maar 2500,-. Terwijl op de beide getallen afzonderlijk het verschil 4000,- en 8000,- is.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Roy RS » 10 mei 2020, 11:08

Arthur schreef: 10 mei 2020, 11:05 Mijn auto heeft 141 NEDC en 161 WLTP. Het lijkt erop dat op mijn auto BPM is afgedragen over die 141 NEDC. Ze gaan straks vast van 161 WLTP uit en dan is het verschil nog maar 2500,-. Terwijl op de beide getallen afzonderlijk het verschil 4000,- en 8000,- is.
Hoe reken je het eigenlijk uit? Op 175 gram staat nu 21500 zoiets en dat klopt ook, maar als ik 175 gram x het bedrag (zowel nieuw als oud) doe dan kom ik veel hoger uit

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Arthur » 10 mei 2020, 11:09

Ik heb gewoon in die tabel gekeken en de bedragen vergeleken.

DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 11:12

Arthur schreef: 10 mei 2020, 11:05 Mijn auto heeft 141 NEDC en 161 WLTP. Het lijkt erop dat op mijn auto BPM is afgedragen over die 141 NEDC. Ze gaan straks vast van 161 WLTP uit en dan is het verschil nog maar 2500,-. Terwijl op de beide getallen afzonderlijk het verschil 4000,- en 8000,- is.
Als het 2 verschillende waardes (uitstoot) zijn voor een en dezelfde auto, dan kun je het inderdaad niet per enkele waarde vergelijken.
De geschiedenis met BPM leert, dat het er normaal gesproken niet beter op wordt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Arthur » 10 mei 2020, 11:16

Dat laatste idd :tooth:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Roy RS » 10 mei 2020, 11:16

DFJEF schreef: 10 mei 2020, 11:12
Arthur schreef: 10 mei 2020, 11:05 Mijn auto heeft 141 NEDC en 161 WLTP. Het lijkt erop dat op mijn auto BPM is afgedragen over die 141 NEDC. Ze gaan straks vast van 161 WLTP uit en dan is het verschil nog maar 2500,-. Terwijl op de beide getallen afzonderlijk het verschil 4000,- en 8000,- is.
Als het 2 verschillende waardes (uitstoot) zijn voor een en dezelfde auto, dan kun je het inderdaad niet per enkele waarde vergelijken.
De geschiedenis met BPM leert, dat het er normaal gesproken niet beter op wordt.

Op de atom staat nu 176 gram a 21500 en dat wordt 185 gram a 13500, topdeal als dat echt zo wordt

DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 11:25

Roy RS schreef: 10 mei 2020, 11:01
Maar zijn dit zelfbedachte calculaties op basis van wat Rai “vindt” of is dit iets dat de overheid aangekondigt heeft.
Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat dit zo doorgaat
Ook bij Bovag worden dezelfde waardes weergegeven:

https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/20 ... -juli-2020

Daar wordt dus ook de tussenperiode (1-9-19 tot 1-7-20) aangegeven als "hybride NEDC 2.0 situatie" waar een correctie gemaakt wordt voor wanneer de metingen volgens WLTP gemaakt zijn. De vraag is dan, wat is/zijn de waarde(s) voor een Atom ?

DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 11:26

Roy RS schreef: 10 mei 2020, 11:16
Op de atom staat nu 176 gram a 21500 en dat wordt 185 gram a 13500, topdeal als dat echt zo wordt
Dat zou dan een lekkere meevaller zijn ! :thumbup:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Shakes » 10 mei 2020, 11:28

Ik geloof er heilig in dat we minder gaan betalen.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Roy RS » 10 mei 2020, 11:29

DFJEF schreef: 10 mei 2020, 11:25
Roy RS schreef: 10 mei 2020, 11:01
Maar zijn dit zelfbedachte calculaties op basis van wat Rai “vindt” of is dit iets dat de overheid aangekondigt heeft.
Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat dit zo doorgaat
Ook bij Bovag worden dezelfde waardes weergegeven:

https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/20 ... -juli-2020

Daar wordt dus ook de tussenperiode (1-9-19 tot 1-7-20) aangegeven als "hybride NEDC 2.0 situatie" waar een correctie gemaakt wordt voor wanneer de metingen volgens WLTP gemaakt zijn. De vraag is dan, wat is/zijn de waarde(s) voor een Atom ?

Dat deel klopt ook wel, maar of de bedragen in je sheet kloppen daar twijfel ik aan.
Als in bij autoweek de bpm calculator neem dan is het bedrag (zonder verhogen co2 zelfs) hoger in 2021 dan 2020

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Roy RS » 10 mei 2020, 11:42

Ik snap hem nu, je moet per schijf de bedragen vermenigvuldigen en dan optellen, de bedragen kloppen idd met de berichtgeving, dus dit zal helemaal kloppen, maar dan moet je wel bij het juiste grammage kijken.

Dus voor mij is het 175gr nedc 21k’ish
En vanaf q3 185 gr wltp 13,5k’ish

Goeie shit

DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 11:43

Roy RS schreef: 10 mei 2020, 11:29 Dat deel klopt ook wel, maar of de bedragen in je sheet kloppen daar twijfel ik aan.
Als in bij autoweek de bpm calculator neem dan is het bedrag (zonder verhogen co2 zelfs) hoger in 2021 dan 2020
De Bovag en RAI site geven aan dat de waardes per September 2019 bepaald zijn. Op de Autweek BPM calculator staat het volgende vermeld:

De calculator berekent de BPM voor zowel het toelatingsjaar als voor 2020. Als u een auto importeert mag u de BPM berekening gebruiken die de gunstigste waarde oplevert.

De berekening is gebaseerd op de regelgeving die van toepassing is vanaf 1 januari 2019. Aan de gegevens kunnen geen rechten ontleend worden. Gebruik van de uitkomsten is voor eigen risico.


Dus ook niet helemaal zeker, dat de toekomstige BPM waardes bij Autoweek kloppen.

De sheet klopt volgens mij wel, maar als de waardes een op een vergeleken worden, is het verschil inderdaad flink. Dan word ook ik wat achterdochtig.......;-)

Online
Kadett
Berichten: 4589
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Kadett » 10 mei 2020, 12:08

Gaat een leuke klapper worden voor de occasion markt. Bijv Civic Type R doet nu rond de 45k uit 2018 is nieuw rond de 60-62k, met nieuwe tabel zou dat rond de 50k worden. Een Fiesta ST wordt ook 3500,- goedkoper

DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 12:16

De BPM adder zit 'm inderdaad in de aanpassing naar de WLTP waarde. Volgens mij zijn de autofabrikanten nog niet heel erg duidelijk (bewust?) in het communiceren van deze nieuwe waardes. Na even een recent (willekeurig) kenteken gecheckt te hebben, komt denk ik de ware BPM truc weer een aan het licht. Dit is natuurlijk een voorbeeld, dus niet representatief voor alle situaties. De RDW site vermeldt bij de recentere kentekens zowel de NEDC als WLTP waarde (is me nu pas opgevallen). In onderstaand voorbeeld:

NEDC = 113 g/km
WLTP = 145 g/km

Dus als we dan de BPM waardes checken is dit als volgt:
NEDC = Euro 4697,-
WLTP = Euro 5534,-

Met andere woorden, voor een BMW 118i in dit voorbeeld gaat de BPM vanaf 1 juli dit jaar omhoog !

Zoals met alle BPM wijzigingen in het verleden, zal er onder aan de streep wel weer meer overblijven.
Bijlagen
WLTP-NEDC.jpg
WLTP-NEDC.jpg (65.21 KiB) 1968 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DFJEF op 10 mei 2020, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Arthur » 10 mei 2020, 12:18

Maar nu ff weer met beide benen op de grond, wij geloven dat de overheid 2k tot 14k kado gaat geven bij aanschaf van een ICE? En op EV’s geven ze maar 2,5k tot 4K subsidie? Er zit ergens een addertje onder het gras, dit klopt gewoon ergens niet.

Edit: daar doelde ik met mijn vergelijking ook op, DFJEF, alleen werd mijn auto wel goedkoper. Echter ‘maar’ 2,5k. Weliswaar gebaseerd op maart 2019.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Roy RS » 10 mei 2020, 12:26

Kadett schreef: 10 mei 2020, 12:08 Gaat een leuke klapper worden voor de occasion markt. Bijv Civic Type R doet nu rond de 45k uit 2018 is nieuw rond de 60-62k, met nieuwe tabel zou dat rond de 50k worden. Een Fiesta ST wordt ook 3500,- goedkoper
Civic type r klopt niet wat je schrijft, das exact hetzelfde als mijn berekening van de atom, ik heb me op de type r gebaseerd namelijk.
Wltp doet ie 186 gram en nedc 175, dat is 8k’ish verschil, nog steeds prima

DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door DFJEF » 10 mei 2020, 12:35

Arthur schreef: 10 mei 2020, 12:18 Maar nu ff weer met beide benen op de grond, wij geloven dat de overheid 2k tot 14k kado gaat geven bij aanschaf van een ICE? En op EV’s geven ze maar 2,5k tot 4K subsidie? Er zit ergens een addertje onder het gras, dit klopt gewoon ergens niet.

Edit: daar doelde ik met mijn vergelijking ook op, DFJEF, alleen werd mijn auto wel goedkoper. Echter ‘maar’ 2,5k. Weliswaar gebaseerd op maart 2019.
Ja correct. Dat verklaart zeker hoe het benaderd moet worden en dat vermindering van BPM (bijna) "to good to be true" zou zijn. In sommige gevallen zal het zeker (ietsje) positiever uitpakken, want met name de wat minder zuinige auto's worden met de huidige rekenmethode onevenredig hard gestraft. Alhoewel heel het BPM gebeuren, blijft natuurlijk een straf......

Zoals aangegeven, zal het bottom line weer genoeg in het laatje brengen.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Wijziging BPM Q3/Q4 2020

Bericht door Andre » 10 mei 2020, 12:56

De WLTP waardes zijn hoger dan de NEDC waardes. In veel gevallen kan het ook duurder uitvallen.

De overheid heeft het zo berekend dat je nagenoeg hetzelfde betaald als je de NEDC waarde vervangt door de WLTP. In sommige gevallen bied het voordeel en in andere gevallen een nadeel.

De nieuw verkopen staan wel zwaar onder druk nu vooral door de corona crisis. Ze zouden er goed aan doen om de nieuw verkopen te stimuleren om nog meer bpm af te bouwen. Bij EV doen ze dat wel dmv subsidies maar velen willen niet een EV en kopen dan een 2e hands of pakken een import.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pfhmulder en 132 gasten