Longlife olie discussie
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Ik ben er ook geen fan van. 15.000 of 1x per jaar in ieder geval even de olie wisselen. Kost de wereld niet en het is het behoud van je motor.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26744
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Wellicht dat ik hem wat eerder pak, als ik het idee heb langer dan een jaar te gaan rijden.
Het verleden van de eerste eigenaar.
35k, 70k, 105k en nu 140k kan ik in ieder geval al niks meer aan veranderen
Heb de bmw uitdraai erbij, alle vakjes groen dus hij is wel netjes op tijd geweest volgens de BC.
Het verleden van de eerste eigenaar.
35k, 70k, 105k en nu 140k kan ik in ieder geval al niks meer aan veranderen
Heb de bmw uitdraai erbij, alle vakjes groen dus hij is wel netjes op tijd geweest volgens de BC.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Het kan nog erger hoor.. Bas Roos had een keer een 320d met alle beurten gedaan, echter dat was slechts op papier. Ding begon te bokken bij 85.000km zoiets, bleek originele olie en filter te zijn van de aflevering, oliefilter viel als een baksteen in de afvalton zei ieNiels schreef: ↑07 mei 2020, 20:18 Gelukkig voor de handel zijn er nog genoeg consumenten die er op vertrouwen dat de autofabrikant het beste met ze voor heeft maar een benzine auto die 150dkm op de teller heeft staan en volgens dealer onderhoud slechts 4 oliewissels heeft gehad daar loop ik met een hele grote boog omheen.....
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26744
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
gebeurd ook zeker, heb het zelf eens met een Aygo gehad van toemallig vriendin.Knot schreef: ↑07 mei 2020, 23:31Het kan nog erger hoor.. Bas Roos had een keer een 320d met alle beurten gedaan, echter dat was slechts op papier. Ding begon te bokken bij 85.000km zoiets, bleek originele olie en filter te zijn van de aflevering, oliefilter viel als een baksteen in de afvalton zei ieNiels schreef: ↑07 mei 2020, 20:18 Gelukkig voor de handel zijn er nog genoeg consumenten die er op vertrouwen dat de autofabrikant het beste met ze voor heeft maar een benzine auto die 150dkm op de teller heeft staan en volgens dealer onderhoud slechts 4 oliewissels heeft gehad daar loop ik met een hele grote boog omheen.....
Ding had 70k gelopen, dealer onderhouden alles netjes afgevinkt in het boekje...
toen deed ik eerste beurtje zelf, het lucht en interieur filter dat er uit kwamen zo smerig heb ik die nooit eerder gezien. Bizar gewoon, kan niet waar wezen dat die ooit vervangen waren terwijl ze dus wel netjes stonden afgekruisd
- Arthur
- Berichten: 39759
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Dan moet ‘ie net z’n 5e hebbenNiels schreef: ↑07 mei 2020, 20:18 Gelukkig voor de handel zijn er nog genoeg consumenten die er op vertrouwen dat de autofabrikant het beste met ze voor heeft maar een benzine auto die 150dkm op de teller heeft staan en volgens dealer onderhoud slechts 4 oliewissels heeft gehad daar loop ik met een hele grote boog omheen.....
Maar dan kun je om heel wat auto’s heen lopen, iig om de auto’s die 30kkm of 2 jaar als interval hebben. Bijvoorbeeld alle BMW’s zo ongeveer.
Ik ben er ook 1x aan begonnen, toen ik de F31 320d nieuw kocht. Die heb ik om de 15kkm nwe olie gegeven en bij 35kkm weer ingeruild (...). Natuurlijk deed ik die tussenliggende oliewissel bij 15kkm bij de dealer; 202,- meneer... Dus wat Martin zegt dat het de wereld niet kost? Moet je er wel zelf onder gaan liggen. Nee, ik begin er niet meer aan, de volgende eigenaar mag hopen dat de auto het volhoudt en voor mezelf geldt hetzelfde als ik gebruikt koop.
- Niels
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Nee dan moet ie eigenlijk z’n 10e hebben Voor een diesel is het nog een iets ander verhaal imho maar idd, er is veel om met een grote boog omheen te lopen.
-
Online
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
En mensen maar klagen dat distributie kettingen kapot zijn bij 200k of de verplichte Vanos revisie. Ik verwacht dat als je tijdig(er) de olie vervangt. Dus 15k of elk jaar die problemen een heel stuk later in de levenscyclus van een auto naar boven komen.
-
Online
- Berichten: 3980
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Degene die de beurtjes betaald is meestal niet degene die er bij 200k km de eigenaar van is.
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Zijn een hoop vag en bmw rijders blij als de ketting PAS bij 2 ton aan de beurt is
-
Online
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Tja... bij Hofmeister laatst ook. Weet niet meer precies wat het was dacht een M135i. Eerste beurt bij 35k. En alles erna tussen de 26 en 34k. Ik geloof echt wel dat als je enkel normale snelheid snelweg km's rijdt je zoveel kan rijden met dezelfde olie want relatief weinig draaiuren/toeren. Maar korte ritjes, stads verkeer. Veel warm/koud cycli. Die vlieger gaat niet op.
- Arthur
- Berichten: 39759
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Exact. Ik houd bij mijn A220 ook de fabrieksspec aan, die is wel variabel maar sowieso 1 jaar. Hij is net een jaar oud en het werd dus 1 jaar met 20kkm. En zo laat ik het ook, ga echt niet bij 15kkm verversen. En als ik hem nog wel heb bij 200kkm zijn we 10 jaar verder, zoals het nu lijkt. Dus dat zien we dan wel weer, en anders de eigenaar dan
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26744
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Dan haal je die kilometers ook niet. De interval is volledig afhankelijk van rijstijl soorten ritten etc.Kadett schreef: ↑08 mei 2020, 19:45 Tja... bij Hofmeister laatst ook. Weet niet meer precies wat het was dacht een M135i. Eerste beurt bij 35k. En alles erna tussen de 26 en 34k. Ik geloof echt wel dat als je enkel normale snelheid snelweg km's rijdt je zoveel kan rijden met dezelfde olie want relatief weinig draaiuren/toeren. Maar korte ritjes, stads verkeer. Veel warm/koud cycli. Die vlieger gaat niet op.
Mijn 435i ook elke 35k km beurt gehad maar allemaal groene vlakken bij de bmw uitdraai kortom netjes op tijd geweest volgens BC als je 140k in 5 jaar rijdt moeten dat ook wel veel snelweg ritten zijn.
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Ook dat moet goed gaan, fabrikant geeft niet voor niets een interval van 30k km's.
Bij modernere motoren is interval van 30k geen enkel probleem.
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Vervelende opmerking.
Ik snap overigens niet waarom je, ook bij jonge auto's, zo lang zou wachten. De fabrieksinterval is er niet voor niks, maar de historie leert ons dat deze nooit aan de veilige kant zit. Zo lang een auto voor een fabrikant 100k km mee gaat, is het mooi geweest. Of schrijft een fabrikant ook walnutblasting voor, aangezien ze het zo goed voor hebben met de consument? Nee.
Ik begrijp niet waarom je je wagenpark niet zou behandelen zoals dat het beste is voor de voertuigen, of die nu 10k, 50k of 200k op de teller hebben. Dat zou niets uit moeten maken.
- Arthur
- Berichten: 39759
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
De fabrikant schrijft voor. Wie ben ik om daar vanaf te wijken? Dan heb ik beste voor met m'n wagenpark, want de fabrikant vindt dat ook. Dat er een gastje op DF is die dat niet begrijpt, dat maakt mij dan niets uit.
- Niels
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Longlife olie discussie
Ff opgesplitst
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Met nieuwere autos is dat geen enkel probleem. E39 528i die ik nieuw kocht had 15000km als interval. Niemand houdt je tegen hoor om er elke 5000km nieuwe olie in te gooien
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Longlife olie discussie
Een fabrikant heeft er sowieso geen baat bij om die intervallen groter te maken. Volgens mij kan je als dealer je klanten beter elke 10K olie verkopen als elke 30K.
Daarnaast willen ze die auto's ook niet terug hebben voor allerlei garantieclaims etc. Dus die schrijven echt wel een veilige interval voor.
Daarnaast willen ze die auto's ook niet terug hebben voor allerlei garantieclaims etc. Dus die schrijven echt wel een veilige interval voor.
-
Online
- Berichten: 2723
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
omdat///Joost schreef: ↑08 mei 2020, 21:04Vervelende opmerking.
Ik snap overigens niet waarom je, ook bij jonge auto's, zo lang zou wachten. De fabrieksinterval is er niet voor niks, maar de historie leert ons dat deze nooit aan de veilige kant zit. Zo lang een auto voor een fabrikant 100k km mee gaat, is het mooi geweest. Of schrijft een fabrikant ook walnutblasting voor, aangezien ze het zo goed voor hebben met de consument? Nee.
Ik begrijp niet waarom je je wagenpark niet zou behandelen zoals dat het beste is voor de voertuigen, of die nu 10k, 50k of 200k op de teller hebben. Dat zou niets uit moeten maken.
1) garantie
2) het jou (in de regel) niet interesseert, want 1) en anders voor de volgende eigenaar
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Longlife olie discussie
Een extra oliebeurtje tussen de officiele beurtjes door kan nooit kwaad lijkt me. Maar goed, misschien dat ik er zelf ook anders over denk als ik een keer van die 'ouwe meuk' af ben.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Longlife olie discussie
Lease is een enorme markt.. hoe lager de kosten hoe lager het tarief.. Welke reden heeft een fabrikant om de techniek heel te houden buiten de lease/garantieperiode..?
Zodra de termijn voorbij is mag het geld kosten. Waar het geld gaat zitten is in marktonderzoek, marketing en alles waarmee ze de eerste kopers kunnen lokken. Net iets betere handling, cijfertjes, net iets lager gewicht.. gadgets.. stylingspakketten.. individualiteit.. eerste koper is niet zo bezig met lange termijn volgens mij.
Zodra de termijn voorbij is mag het geld kosten. Waar het geld gaat zitten is in marktonderzoek, marketing en alles waarmee ze de eerste kopers kunnen lokken. Net iets betere handling, cijfertjes, net iets lager gewicht.. gadgets.. stylingspakketten.. individualiteit.. eerste koper is niet zo bezig met lange termijn volgens mij.
-
Online
- Berichten: 2723
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Longlife olie discussie
kwaad kan het nooit, maar t kost geld wat bij de leaserijder uit eigen zak moet komen
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Longlife olie discussie
Leasen is een andere kwestie inderdaad. Mee eens. Ik heb persoonlijk geen ervaring met leasen, maar ik verwacht dat ik er dan ook wel anders in zou staan ja. Leasewagen en hobbywagen zit vanuit onderhoudsoogpunt wel verschil in, ook omdat je een andere binding met de auto hebt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: GRzep, jos_br, KoenM, L5S1, Majestic-12 [Bot], Ti-Tourist (Erik) en 93 gasten