Longlife olie discussie

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 mei 2020, 20:55

Ik ben er ook geen fan van. 15.000 of 1x per jaar in ieder geval even de olie wisselen. Kost de wereld niet en het is het behoud van je motor.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26736
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2020, 23:03

Wellicht dat ik hem wat eerder pak, als ik het idee heb langer dan een jaar te gaan rijden.

Het verleden van de eerste eigenaar.
35k, 70k, 105k en nu 140k kan ik in ieder geval al niks meer aan veranderen :tooth:
Heb de bmw uitdraai erbij, alle vakjes groen dus hij is wel netjes op tijd geweest volgens de BC.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Knot » 07 mei 2020, 23:31

Niels schreef: 07 mei 2020, 20:18 Gelukkig voor de handel zijn er nog genoeg consumenten die er op vertrouwen dat de autofabrikant het beste met ze voor heeft maar een benzine auto die 150dkm op de teller heeft staan en volgens dealer onderhoud slechts 4 oliewissels heeft gehad daar loop ik met een hele grote boog omheen.....
Het kan nog erger hoor.. Bas Roos had een keer een 320d met alle beurten gedaan, echter dat was slechts op papier. Ding begon te bokken bij 85.000km zoiets, bleek originele olie en filter te zijn van de aflevering, oliefilter viel als een baksteen in de afvalton zei ie :ken ik jou:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26736
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2020, 08:27

Knot schreef: 07 mei 2020, 23:31
Niels schreef: 07 mei 2020, 20:18 Gelukkig voor de handel zijn er nog genoeg consumenten die er op vertrouwen dat de autofabrikant het beste met ze voor heeft maar een benzine auto die 150dkm op de teller heeft staan en volgens dealer onderhoud slechts 4 oliewissels heeft gehad daar loop ik met een hele grote boog omheen.....
Het kan nog erger hoor.. Bas Roos had een keer een 320d met alle beurten gedaan, echter dat was slechts op papier. Ding begon te bokken bij 85.000km zoiets, bleek originele olie en filter te zijn van de aflevering, oliefilter viel als een baksteen in de afvalton zei ie :ken ik jou:
gebeurd ook zeker, heb het zelf eens met een Aygo gehad van toemallig vriendin.
Ding had 70k gelopen, dealer onderhouden alles netjes afgevinkt in het boekje...

toen deed ik eerste beurtje zelf, het lucht en interieur filter dat er uit kwamen :hmmm: :blackeye: zo smerig heb ik die nooit eerder gezien. Bizar gewoon, kan niet waar wezen dat die ooit vervangen waren terwijl ze dus wel netjes stonden afgekruisd

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Arthur » 08 mei 2020, 09:14

Niels schreef: 07 mei 2020, 20:18 Gelukkig voor de handel zijn er nog genoeg consumenten die er op vertrouwen dat de autofabrikant het beste met ze voor heeft maar een benzine auto die 150dkm op de teller heeft staan en volgens dealer onderhoud slechts 4 oliewissels heeft gehad daar loop ik met een hele grote boog omheen.....
Dan moet ‘ie net z’n 5e hebben ;)
Maar dan kun je om heel wat auto’s heen lopen, iig om de auto’s die 30kkm of 2 jaar als interval hebben. Bijvoorbeeld alle BMW’s zo ongeveer.
Ik ben er ook 1x aan begonnen, toen ik de F31 320d nieuw kocht. Die heb ik om de 15kkm nwe olie gegeven en bij 35kkm weer ingeruild (...). Natuurlijk deed ik die tussenliggende oliewissel bij 15kkm bij de dealer; 202,- meneer... Dus wat Martin zegt dat het de wereld niet kost? Moet je er wel zelf onder gaan liggen. Nee, ik begin er niet meer aan, de volgende eigenaar mag hopen dat de auto het volhoudt en voor mezelf geldt hetzelfde als ik gebruikt koop.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Niels » 08 mei 2020, 19:02

Nee dan moet ie eigenlijk z’n 10e hebben :) Voor een diesel is het nog een iets ander verhaal imho maar idd, er is veel om met een grote boog omheen te lopen.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Kadett » 08 mei 2020, 19:14

En mensen maar klagen dat distributie kettingen kapot zijn bij 200k of de verplichte Vanos revisie. Ik verwacht dat als je tijdig(er) de olie vervangt. Dus 15k of elk jaar die problemen een heel stuk later in de levenscyclus van een auto naar boven komen.

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Eric Z » 08 mei 2020, 19:21

Degene die de beurtjes betaald is meestal niet degene die er bij 200k km de eigenaar van is.

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Rogerb » 08 mei 2020, 19:28

Kadett schreef: 08 mei 2020, 19:14 En mensen maar klagen dat distributie kettingen kapot zijn bij 200k of de verplichte Vanos revisie. Ik verwacht dat als je tijdig(er) de olie vervangt. Dus 15k of elk jaar die problemen een heel stuk later in de levenscyclus van een auto naar boven komen.
Zijn een hoop vag en bmw rijders blij als de ketting PAS bij 2 ton aan de beurt is :mrgreen: :foto:

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Kadett » 08 mei 2020, 19:45

Tja... bij Hofmeister laatst ook. Weet niet meer precies wat het was dacht een M135i. Eerste beurt bij 35k. En alles erna tussen de 26 en 34k. Ik geloof echt wel dat als je enkel normale snelheid snelweg km's rijdt je zoveel kan rijden met dezelfde olie want relatief weinig draaiuren/toeren. Maar korte ritjes, stads verkeer. Veel warm/koud cycli. Die vlieger gaat niet op.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Arthur » 08 mei 2020, 20:00

Eric Z schreef: 08 mei 2020, 19:21 Degene die de beurtjes betaald is meestal niet degene die er bij 200k km de eigenaar van is.
Exact. Ik houd bij mijn A220 ook de fabrieksspec aan, die is wel variabel maar sowieso 1 jaar. Hij is net een jaar oud en het werd dus 1 jaar met 20kkm. En zo laat ik het ook, ga echt niet bij 15kkm verversen. En als ik hem nog wel heb bij 200kkm zijn we 10 jaar verder, zoals het nu lijkt. Dus dat zien we dan wel weer, en anders de eigenaar dan :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26736
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2020, 20:23

Kadett schreef: 08 mei 2020, 19:45 Tja... bij Hofmeister laatst ook. Weet niet meer precies wat het was dacht een M135i. Eerste beurt bij 35k. En alles erna tussen de 26 en 34k. Ik geloof echt wel dat als je enkel normale snelheid snelweg km's rijdt je zoveel kan rijden met dezelfde olie want relatief weinig draaiuren/toeren. Maar korte ritjes, stads verkeer. Veel warm/koud cycli. Die vlieger gaat niet op.
Dan haal je die kilometers ook niet. De interval is volledig afhankelijk van rijstijl soorten ritten etc.
Mijn 435i ook elke 35k km beurt gehad maar allemaal groene vlakken bij de bmw uitdraai kortom netjes op tijd geweest volgens BC als je 140k in 5 jaar rijdt moeten dat ook wel veel snelweg ritten zijn.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door DF-user-278 » 08 mei 2020, 20:46

Kadett schreef: 08 mei 2020, 19:45 Ik geloof echt wel dat als je enkel normale snelheid snelweg km's rijdt je zoveel kan rijden met dezelfde olie want relatief weinig draaiuren/toeren. Maar korte ritjes, stads verkeer. Veel warm/koud cycli. Die vlieger gaat niet op.
Ook dat moet goed gaan, fabrikant geeft niet voor niets een interval van 30k km's.

Bij modernere motoren is interval van 30k geen enkel probleem.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door DF-user-278 » 08 mei 2020, 20:48

Eric Z schreef: 08 mei 2020, 19:21 Degene die de beurtjes betaald is meestal niet degene die er bij 200k km de eigenaar van is.
Klopt dan ben jij aan de beurt. :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door ///Joost » 08 mei 2020, 21:04

535d schreef: 08 mei 2020, 20:48
Eric Z schreef: 08 mei 2020, 19:21 Degene die de beurtjes betaald is meestal niet degene die er bij 200k km de eigenaar van is.
Klopt dan ben jij aan de beurt. :)
Vervelende opmerking.

Ik snap overigens niet waarom je, ook bij jonge auto's, zo lang zou wachten. De fabrieksinterval is er niet voor niks, maar de historie leert ons dat deze nooit aan de veilige kant zit. Zo lang een auto voor een fabrikant 100k km mee gaat, is het mooi geweest. Of schrijft een fabrikant ook walnutblasting voor, aangezien ze het zo goed voor hebben met de consument? Nee.

Ik begrijp niet waarom je je wagenpark niet zou behandelen zoals dat het beste is voor de voertuigen, of die nu 10k, 50k of 200k op de teller hebben. Dat zou niets uit moeten maken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door Arthur » 08 mei 2020, 21:09

De fabrikant schrijft voor. Wie ben ik om daar vanaf te wijken? Dan heb ik beste voor met m'n wagenpark, want de fabrikant vindt dat ook. Dat er een gastje op DF is die dat niet begrijpt, dat maakt mij dan niets uit.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Longlife olie discussie

Bericht door Niels » 08 mei 2020, 21:27

Ff opgesplitst

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door DF-user-278 » 08 mei 2020, 22:12

Arthur schreef: 08 mei 2020, 21:09 De fabrikant schrijft voor. Wie ben ik om daar vanaf te wijken? Dan heb ik beste voor met m'n wagenpark, want de fabrikant vindt dat ook. Dat er een gastje op DF is die dat niet begrijpt, dat maakt mij dan niets uit.
Met nieuwere autos is dat geen enkel probleem. E39 528i die ik nieuw kocht had 15000km als interval. Niemand houdt je tegen hoor om er elke 5000km nieuwe olie in te gooien 😂

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door DF-user-278 » 08 mei 2020, 22:19

///Joost schreef: 08 mei 2020, 21:04 Vervelende opmerking.
Nee Joost. Het is nou eenmaal zo dat er vaker iets kapot gaat bij 200k km dan bij 30 of 40k km. Niet zo negatief lezen knul.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Longlife olie discussie

Bericht door Bert ///M3 » 08 mei 2020, 22:44

Een fabrikant heeft er sowieso geen baat bij om die intervallen groter te maken. Volgens mij kan je als dealer je klanten beter elke 10K olie verkopen als elke 30K.

Daarnaast willen ze die auto's ook niet terug hebben voor allerlei garantieclaims etc. Dus die schrijven echt wel een veilige interval voor.

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe

Bericht door vester86 » 08 mei 2020, 23:01

///Joost schreef: 08 mei 2020, 21:04
535d schreef: 08 mei 2020, 20:48
Eric Z schreef: 08 mei 2020, 19:21 Degene die de beurtjes betaald is meestal niet degene die er bij 200k km de eigenaar van is.
Klopt dan ben jij aan de beurt. :)
Vervelende opmerking.

Ik snap overigens niet waarom je, ook bij jonge auto's, zo lang zou wachten. De fabrieksinterval is er niet voor niks, maar de historie leert ons dat deze nooit aan de veilige kant zit. Zo lang een auto voor een fabrikant 100k km mee gaat, is het mooi geweest. Of schrijft een fabrikant ook walnutblasting voor, aangezien ze het zo goed voor hebben met de consument? Nee.

Ik begrijp niet waarom je je wagenpark niet zou behandelen zoals dat het beste is voor de voertuigen, of die nu 10k, 50k of 200k op de teller hebben. Dat zou niets uit moeten maken.
omdat
1) garantie
2) het jou (in de regel) niet interesseert, want 1) en anders voor de volgende eigenaar

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Longlife olie discussie

Bericht door ///Joost » 08 mei 2020, 23:04

Een extra oliebeurtje tussen de officiele beurtjes door kan nooit kwaad lijkt me. Maar goed, misschien dat ik er zelf ook anders over denk als ik een keer van die 'ouwe meuk' af ben. :D

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Longlife olie discussie

Bericht door TLRS » 08 mei 2020, 23:07

Lease is een enorme markt.. hoe lager de kosten hoe lager het tarief.. Welke reden heeft een fabrikant om de techniek heel te houden buiten de lease/garantieperiode..?

Zodra de termijn voorbij is mag het geld kosten. Waar het geld gaat zitten is in marktonderzoek, marketing en alles waarmee ze de eerste kopers kunnen lokken. Net iets betere handling, cijfertjes, net iets lager gewicht.. gadgets.. stylingspakketten.. individualiteit.. eerste koper is niet zo bezig met lange termijn volgens mij.

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Longlife olie discussie

Bericht door vester86 » 08 mei 2020, 23:25

///Joost schreef: 08 mei 2020, 23:04 Een extra oliebeurtje tussen de officiele beurtjes door kan nooit kwaad lijkt me. Maar goed, misschien dat ik er zelf ook anders over denk als ik een keer van die 'ouwe meuk' af ben. :D
kwaad kan het nooit, maar t kost geld wat bij de leaserijder uit eigen zak moet komen ;)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Longlife olie discussie

Bericht door ///Joost » 09 mei 2020, 06:19

Leasen is een andere kwestie inderdaad. Mee eens. Ik heb persoonlijk geen ervaring met leasen, maar ik verwacht dat ik er dan ook wel anders in zou staan ja. Leasewagen en hobbywagen zit vanuit onderhoudsoogpunt wel verschil in, ook omdat je een andere binding met de auto hebt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ferdi en 131 gasten