E39 M5 of E60 M5
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E39 M5 of E60 M5
Is het denkbaar dat de m3 al gechipt was? Op papier is het wel heel erg hetzelfde ja..
-
Online
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: E39 M5 of E60 M5
Nee is niet mogelijk, ik heb alle modules van de auto incl DME laten updaten bij de dealer omdat de motor software verouderd was. Auto liep daarna al merkbaar beter trouwens.
Deze software naar de tuner de Uk gestuurd en kreeg de aangepaste versie retour.
Na een tijdje de auto op de bank in Waalwijk, laptop mee en 3 runs gedaan, stage 2 geladen, weer 3 runs gedaan... alle resultaten nihil verschil...
Deze software naar de tuner de Uk gestuurd en kreeg de aangepaste versie retour.
Na een tijdje de auto op de bank in Waalwijk, laptop mee en 3 runs gedaan, stage 2 geladen, weer 3 runs gedaan... alle resultaten nihil verschil...
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E39 M5 of E60 M5
Er is ook echt niet zo heel veel mee te doen als dat je denkt.
Bij S50/S54 bijvoorbeeld zit de meeste winst in de vanos afstelling. Als jij gewoon wat aan die air fuel ratio klooit dan komt er echt geen bak vermogen bij. Als je verder niks anders gemodificeerd hebt.
Die video trouwens. Ik kom geen dyno resultaat tegen maar ik weet wel dat die ram air ducts nooit gaan werken op een rollebank.
Bij S50/S54 bijvoorbeeld zit de meeste winst in de vanos afstelling. Als jij gewoon wat aan die air fuel ratio klooit dan komt er echt geen bak vermogen bij. Als je verder niks anders gemodificeerd hebt.
Die video trouwens. Ik kom geen dyno resultaat tegen maar ik weet wel dat die ram air ducts nooit gaan werken op een rollebank.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E39 M5 of E60 M5
Wat dat betreft zou afstellen op straat mooier zijn. Maar welke tuner kan dat..?
-
Online
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: E39 M5 of E60 M5
Mijn M3 heeft race kats en X pipe (akrapovic systeem)Bert ///M3 schreef: ↑07 mei 2020, 09:46 Er is ook echt niet zo heel veel mee te doen als dat je denkt.
Bij S50/S54 bijvoorbeeld zit de meeste winst in de vanos afstelling. Als jij gewoon wat aan die air fuel ratio klooit dan komt er echt geen bak vermogen bij. Als je verder niks anders gemodificeerd hebt.
Die video trouwens. Ik kom geen dyno resultaat tegen maar ik weet wel dat die ram air ducts nooit gaan werken op een rollebank.
In de US en UK zweren zw bij stage 2 van de bekende tuners (Evolve bijv.)
Ze passen de ignition targets aan, en ook de vanos afstelling (zeggen ze) er is alleen niks van te zien...
Racekats en x pipe geeft wel duidelijk vermogenwinst, dat is goed te merken.
Aangezien de E9x M3 standaard 4 kats heeft...
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E39 M5 of E60 M5
Kan wel, maar heeft geen nut omdat het per versnelling anders is. Plus dan zou je zelfs als je bijvoorbeeld een voorsplitter installeert je auto overniew moeten tunen.
Normaal vangt de airflow meter dit gewoon op.
Die DME van een E39 M5 heeft een tabel voor volumetrische efficiency. Die weet dus wat voor VE er op dat moment in gaat aan de hand van airflow waarden.
Zeg alleen dat het niet werkt op een rollebank omdat je airflow om de auto heen onvoldoende is. Die verhaaltjes bijvoorbeeld dat rollebanken goede koeling hebben zijn allemaal flauwekul. Radiateurs en luchtinlaten werken op een luchtdruk verschil voor de auto en onder de motorkap. Als jij een rollebank sessie doet dan kan je gewoon door die ruimte heen lopen. Maar als je 120 km/u rijd, moet je je hoofd eens uit het raam steken
Die lui die dus die inductiekitjes op een dyno lopen te testen kunnen hun geld beter besteden aan een avondje zuipen.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E39 M5 of E60 M5
Bert, ik volg je niet helemaal. Tunen op straat, mappen per versnelling.. geen optie vanwege teveel werk? Neem aan dat kleine wijzigingen die invloed hebben op het mengsel gemeten worden door alle sensoren en voldoende corrigeren?
Voor wat betreft inductiekitjes.. volgens mij leveren ze niet echt extra vermogen.. als in overdruk. Winst zit hem volgens mij meer in het onder alle omstandigheden kunnen behalen van het potentieel in het blok. Dat is in elk geval de (..) overtuiging op gebied van motorfietsen..
Voor wat betreft inductiekitjes.. volgens mij leveren ze niet echt extra vermogen.. als in overdruk. Winst zit hem volgens mij meer in het onder alle omstandigheden kunnen behalen van het potentieel in het blok. Dat is in elk geval de (..) overtuiging op gebied van motorfietsen..
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: E39 M5 of E60 M5
Bert ///M3 schreef: ↑07 mei 2020, 20:57 Die lui die dus die inductiekitjes op een dyno lopen te testen kunnen hun geld beter besteden aan een avondje zuipen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Majestic-12 [Bot] en 437 gasten