B58 stock/tuned - circuitgebruik

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Bert ///M3 » 03 mei 2020, 14:08

Bij die BMW motorsport auto's zijn de blokken vaak wel standaard maar een helehoop details zijn dan stiekum toch weer een beetje anders. Kleine mechanische verschillen, andere DME flash, andere flash voor de bak enz.

Vaak kan je wel een onderdelen catalogus vinden en zou je daar eens in moeten neuzen.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Robin » 03 mei 2020, 15:42

@theo300pk, heb je nu dan ook schokdempers/veren/remmerij aangepast en een sperdiff gemonteerd?

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 03 mei 2020, 16:38

Ik wel op de M140 dus hij kan nu wel wat extra power aan (niet echt nodig).
Maar nu voelt hij terug vertrouwd en superstabiel.
Daar waar een M135 (ook met sper) en H&R veren echt een ramp was.
(Ik had er nooit vertrouwen in)


De BMW M240 Motorsport is dus minder van belang nu blijkt dat die auto eigenlijk een geupdate M235 is en daardoor nog steeds de N55 gebruikt.

Had wel leuk geweest om nu al feedback van de DF M240 cup te hebben met circuitkm’s op de B58.
Maar die hebben nog niet gereden volgens mij.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door theo300pk+ » 04 mei 2020, 00:02

Robin schreef: 03 mei 2020, 15:42 @theo300pk, heb je nu dan ook schokdempers/veren/remmerij aangepast en een sperdiff gemonteerd?
Klopt.
Motor levert nu 481 pk en 654 nm en onderstel voelt nog steeds niet "uberfordert" aan.
Volgende maand nog voorlopig een laatste kleine mod om naar ca 500 pk te gaan en ook niet meer dan dat.

Sper is Drexler. De beperkte sperwerking is voor mij voldoende voor de vooornamellijk lange bochten van de Ring.
Alleen remblokken voor zijn vervangen door M4 blokken en zijn iets harder; geen fading meer en OEM schijven voldoen uitstekend.

Onderstel is een Road&Track van Ohlins, op maat gemaakt door Madeno Racing.
Het essentiele van deze set is dat hiermee de orginele conventionele schokdempers op de vooras met de zuigerstang omhoog vervangen worden door een upside-down schokdemper met de zuigerstangen onderin de struts gemonteerd. Deze blijven stil staan en de demperbodies bewegen op en neer in de Mcpherson struts.

Bij de orginele schokdempers komen er bij intensief gebruik vrij veel zijdelingse krachten op de zuigerstang, zuigers en afdichtingen.
Naast de overmatige slijtage worden de dempers vrij snel warm waardoor de demping aanmerkelijk minder wordt.
Daarnaast zit er vrij veel flex in deze conventionele Mcpherson constructie, waardoor de voorwiel geometrie onder belasting sterk wijzigt. Ook omdat de orginele struts en dempertubes vrij lang zijn.

Alleen een verlaging door kortere veren vermindert weliswaar de ingaande slag (demperstroke) maar zal de auto op het circuit ook eerder en zeker blokken omdat de max. demperstroke eerder wordt bereikt.
Daarom levert montage van alleen verlagings veren in combinatie met de orginele BMW schokdempers niet het gewenste resultaat.
En de wielgeometrie blijft onder belasting sterk wijzigen.

Met de Ohlins heb ik nu onder belasting een stabiel en zeker stuurgedrag met voorspelbaar resultaat. Lagere veren geven in feite alleen wat betere look maar intrinsiek worden de tekortkomingen van het orginele onderstel niet ondervangen.

Enfin, beetje lang verhaal. Maar imo wel belangrijk in het resultaat van mijn setup.

Voor een recreatief rijder op het circuit biedt de 240 met enkele aanpassingen de rijbeleving en het rijplezier van een "vriendelijke" circuitauto zonder gekke verrassingen omdat het wegcontact, grip en traktie veel beter zijn omdat de wielen het asfalt beter en sneller volgen.
En is de auto op de openbare weg nog steeds makkelijk en comfortabeler te rijden door de Dual Flow Valve techniek van Ohlins.
Hoogte , hardheid van Ohlins zijn volledig instelbaar.

Theo

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Robin » 04 mei 2020, 08:01

Top dat je niet alleen de motortuning deed. Mooi verhaal. Alles aangepakt.

:thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Martijn_bmw » 04 mei 2020, 08:12

mooi verhaal Theo! Jammer dat je er niet meer vaker over post. Ik vond en vind jou aanpassingen interessant om te volgen :)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Eeuwe » 04 mei 2020, 08:29

Klinkt inderdaad interessant, ben ik ook wel benieuwd naar.

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door mark323ti » 04 mei 2020, 09:37

Inderdaad Theo! Heb je nog wat foto’s?

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door jacobt » 04 mei 2020, 09:40

Hee Theo, leuk om weer is wat van je te horen!
Heb je de waterinjectie nog geplaatst? Ik zie het graag voorbij komen.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 04 mei 2020, 14:26

@Theo
Heb jij de B58 dan al op circuit hard belast met dat vermogen en loggings van je waarde gedaan?
(Temps en oliedrukken?)

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Jan Terwolde » 04 mei 2020, 14:51

Sowieso wel erg interessant welke blokken (vooral ook de wat recentere) goed tegen circuitgebruik kunnen met niet al te ingrijpende aanpassingen. En de aanpassingen natuurlijk. Ook eventuele diesels.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door theo300pk+ » 04 mei 2020, 19:36

mark323ti schreef: 04 mei 2020, 09:37 Inderdaad Theo! Heb je nog wat foto’s?
Heb nog geen goede foto's. Ben nu nog wat met rijhoogte aan het experimenteren.
Ik heb ook nog geen 240 topic aangemaakt. Was ik van plan als de auto helemaal klaar zou zijn.
Maar steeds weer wat nieuws wat ik dan eerst wil uitvoeren.
Denk als volgende mod er volgende maand op zit gelegenheid maken om wat goede foto's te maken.
En overzicht van mods.

Theo

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door theo300pk+ » 04 mei 2020, 19:43

jacobt schreef: 04 mei 2020, 09:40 Hee Theo, leuk om weer is wat van je te horen!
Heb je de waterinjectie nog geplaatst? Ik zie het graag voorbij komen.
Waterinjectie heb ik op het laatste moment afgeblazen. Makkelijke manier voor meer vermogen maar vond toch deze techniek inferieur aan de alternatieven de kosten in aanmerking genomen.
Een andere turbo is weliswaar duurder, maar dan is het meteen goed en af.
Een professionele partij kijkt voor mij naar wat en hoe voor een modificatie voor mijn turbo. Kan ik deze zomer ieg doorsparen.

Ik heb ook niets meer van je 135 langs zien komen. Je stoelen zag ik al in de verkoop. Project stil gevallen?

Groet Theo

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door theo300pk+ » 04 mei 2020, 19:48

Ik maak geen logs van de motor bij zware belasting. Heb daartoe geen MHD of Bootmod tune.
De tune van mij is door Mosselman al helemaal op maat gemaakt.
Met veilige marge uiteraard.
Op DE Autobahn en de Ring gaat het gas er vol op.
Zoals gezegd kan ik niet in de motor lezen, maar heb de indruk dat het blok het super makkelijk aan kan.

Met een tune van MHD of Bootmod zou ik die gemoedsrust niet hebben.

Theo

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door jacobt » 04 mei 2020, 20:04

theo300pk+ schreef: 04 mei 2020, 19:43
jacobt schreef: 04 mei 2020, 09:40 Hee Theo, leuk om weer is wat van je te horen!
Heb je de waterinjectie nog geplaatst? Ik zie het graag voorbij komen.
Waterinjectie heb ik op het laatste moment afgeblazen. Makkelijke manier voor meer vermogen maar vond toch deze techniek inferieur aan de alternatieven de kosten in aanmerking genomen.
Een andere turbo is weliswaar duurder, maar dan is het meteen goed en af.
Een professionele partij kijkt voor mij naar wat en hoe voor een modificatie voor mijn turbo. Kan ik deze zomer ieg doorsparen.

Ik heb ook niets meer van je 135 langs zien komen. Je stoelen zag ik al in de verkoop. Project stil gevallen?

Groet Theo

Theo, bmw zondag verkocht . Project was af, alles aan gedaan wat ik wilde en van genoten. Vriend heeft de auto overgenomen. Mooi zakcentje nu en kunnen we weer shoppen😁

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Arthur » 04 mei 2020, 23:45

Dan de hamvraag; waar ga je voor shoppen nu dan?
:)

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Erik » 05 mei 2020, 10:41

Ik heb wel loggings gezien van een getunede F80M3 (wel andere motor maar toch)
Na 10 minuten is de boel zo heet dat je vermogen behoorlijk terug valt (nauwelijks meer dan standaard)
Met name het koelwater van de TMIC (air to water) lijkt beperkingen te hebben, temps gieren de pan uit.
Bij de F80M3 zijn daar wel fixes voor trouwens alhoewel die geen hele grote verbeteringen geven.
De hoeveelheid lucht die je op je radiator krijgt zou je dan eigenlijk ook moeten vergroten.
Die discussie kennen we wel van de M2C, hoe krijg je die lucht erop.

@Theo, Mbt je onderstel modificaties ernstig mee eens, ook teveel verlagen ben ik op tegen. Niet alleen omwille van wat jij omschrijft, maar vooral óók omwille van het roll center wat dat niet meer klopt, en de mogelijke introductie van bump steer. Mijn M2C is minimaal verlaagd met het M performance onderstel (feitelijk KW geloof ik). Ongelofelijk performance boost, ook zeker icm de Cup2 banden. Onwerkelijke bochten snelheden mogelijk, grensbereik duidelijker gedefinieerd. Ik zou met een grotere turbo wel opletten, je wilt in deze auto niet dat de response enorm wijzigt. Draagt voor een heel groot deel bij aan de positieve beleving van de auto. Ben benieuwd naar je verdere updates. Bij mij gaat de AK Motion Display er binnenkort in. Daarna uitlaat en OPF delete.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 05 mei 2020, 10:54

Dankjewel Erik, dat is nou wat ik bedoel.
Circuit knallen zonder duidelijke logging is gewoon gevaarlijk omdat je totaal blind bezig bent.

Met een nieuwe setup (of auto) zou ik altijd een oliedruk logging actief hebben TIJDENS je eerste trackday.
(Zeker als je vb ook met andere banden of vb ophanging - rolkooi in een nieuwe setup gaat testen)

Je auto zal, met een oliedruk probleem, perfect aanvoelen en geen tekenen van problemen geven tot het veels te laat is.
Meestal pas nadien gevolgd door een engine lichtje :).

Zo is de laatste rechtse voor recht stuk op Zandvoort een echte killer voor motoren met een oliedruk probleem.
(Dus waarbij druk te laag zakt omwille van bepaalde G-krachten tijdens lange, hoge snelheids doorlopers)

Vb: oliedruk:
Stock EVO zal daar geen probleem hebben
Stock EVO op slicks wel
Stock EVO op semis/rolkooi ook

Zou dus best kunnen dat je B58 ook oliedruk problemen geeft op bepaalde circuits of zoals Erik aanhaalt vermogen terugtrekt wegens temps.


Die DF M240 cups zouden ideale voorbeeld zijn ifv loggings aangezien die voorzien zijn van rolkooi (superstijve setup) en wss op slicks knallen.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door theo300pk+ » 06 mei 2020, 20:18

De beperkte capaciteit van de air to water intercooler is me bekend.
Daarom heb ik een CSF chargecooler laten monteren. Drie keer zoveel volume en ook een efficientere warmte-overdracht.
Is voor mij voldoende. Uiteraard loopt deze ook een keer tegen zijn grenzen aan als je de belasting maar opvoert.
Naar de mogelijkheden met de S55 kijk ik natuurlijk ook met veel interesse. Het valt me op hoe ontzettend veel en makkelijk te winnen is bij relatief eenvoudige mods. Alleen een OBD tuning zit je al ruim boven de 500 pk. Wat eveneens met extra simpele mods als catless downpipes ea snel naar de 600 pk gaat. En dan heb je ook nog de TTE-740 turbo van Turbo Technics .........
Heel vermakelijk maar in NL en zelfs in DE niet meer bruikbaar.
Wil zelf bij een andere turbo max. 600 pk.
Theo

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Erik » 07 mei 2020, 13:42

De S55 is inderdaad nogal een potente motor, in de wandelgangen de nieuwe J2Z genoemd.
Mbv de Kratos Turbo's is er al meermaals >1000 wielpk's gehaald, allemaal zonder al te veel drama, setje drijfstangetjes en zuigers en nu we toch bezig zijn een kleine head upgrade. Vergeleken wat je met doen om 600pk uit een 2liter EJ te halen absoluut kinderspel.
Moet er trouwens niet aan denken om 1000pk in een M2C te hebben trouwens :)

Ik zou best ooit eens tot 600pk willen gaan maar dan wel met een turbo setup die de exhaust manifold pressure significant verlaagt, tegelijkertijd nog beter spoelend.

Eerst maar even de uitlaat en de inlaat doen.
AK Motion display is iig binnen :)

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door theo300pk+ » 07 mei 2020, 13:51

Erik schreef: 07 mei 2020, 13:42 De S55 is inderdaad nogal een potente motor, in de wandelgangen de nieuwe J2Z genoemd.
Mbv de Kratos Turbo's is er al meermaals >1000 wielpk's gehaald, allemaal zonder al te veel drama, setje drijfstangetjes en zuigers en nu we toch bezig zijn een kleine head upgrade. Vergeleken wat je met doen om 600pk uit een 2liter EJ te halen absoluut kinderspel.
Moet er trouwens niet aan denken om 1000pk in een M2C te hebben trouwens :)

Tempting. :wink:

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door tuurgtt » 18 mei 2020, 15:57

Ik leg m hier maar ff neer.
Reed afgelopen weekend een paar sessie's vrij rijden op CPZ met de 140.
Die staat op de standaard Pilot SuperSports, ben begonnen met de "straat-druk" van 2.5 bar en dacht van: ik stop na een paar rondjes sowieso om de boel een beetje te laten koelen - remmen hebben ook nog de standaard blokken - en dan kijk ik gelijk of er wat van de druk uit moet.
Na een rondje of vier, vijf begon het echt al aardig te smeren dus gestopt; 3.1 bar. Yikes.

Terug laten lopen naar 2.5, heerlijk verder kunnen karren, druk bleef mooi steady en bakken met grip, nou ja, vóór iig zeker dus prachtig máár....

Kreeg vrijwel onmiddellijk low tire pressure waarschuwing, langzaam rijden etc. Gelijk weer naar binnen, meten, 2.5 bar.
Okee dus gewoon karren, echter door de low press waarschuwing gaat de driving mode niet meer in Sport(+)!
Dus de rest van de ochtend in Comfort moeten draaien, verder wel okee, zelf flipperen kan iig nog, maar wel de dempers, bak en engine map in soft natuurlijk én de TC vol aan - die draaide meteen overuren dus de vraag hier is: weet iemand een makkelijk trucje om de bandendruk waarschuwing te killen zodat Sport modes selecteerbaar blijven?
Want om de SuperSports nou met dik 3 bar on track te zitten slopen is zonde.

Ook bizar trouwens dat 2.5 koud door het systeem gezien wordt als correct maar 2.5 heet ineens niet meer. Of heb ik er dan net een beetje te veel uit laten lopen. 2.5 is 2.5 toch?

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Knot » 18 mei 2020, 16:04

Gewoon de druk verlagen na een paar rondjes naar 2.5 warm rondom en dan in de instellingen de spanning bevestigen in je iDrive. Ik had hetzelfde probleem, dat is na bevestigen dat je de bandenspanning veranderd hebt opgelost.

Schrok me wezenloos toen ie ineens de kickdown gebruikte bij volgas, was ie idd ook terug gegaan naar comfort. :tooth:

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door tuurgtt » 18 mei 2020, 16:15

Ah, okidoki, thx! Dat gaat de volgende keer dan wel goed (dwars) komen! :thumbup:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Kasteel » 18 mei 2020, 16:47

tuurgtt schreef: 18 mei 2020, 15:57 Ik leg m hier maar ff neer.
Reed afgelopen weekend een paar sessie's vrij rijden op CPZ met de 140.
Die staat op de standaard Pilot SuperSports, ben begonnen met de "straat-druk" van 2.5 bar en dacht van: ik stop na een paar rondjes sowieso om de boel een beetje te laten koelen - remmen hebben ook nog de standaard blokken - en dan kijk ik gelijk of er wat van de druk uit moet.
Na een rondje of vier, vijf begon het echt al aardig te smeren dus gestopt; 3.1 bar. Yikes.

Terug laten lopen naar 2.5, heerlijk verder kunnen karren, druk bleef mooi steady en bakken met grip, nou ja, vóór iig zeker dus prachtig máár....

Kreeg vrijwel onmiddellijk low tire pressure waarschuwing, langzaam rijden etc. Gelijk weer naar binnen, meten, 2.5 bar.
Okee dus gewoon karren, echter door de low press waarschuwing gaat de driving mode niet meer in Sport(+)!
Dus de rest van de ochtend in Comfort moeten draaien, verder wel okee, zelf flipperen kan iig nog, maar wel de dempers, bak en engine map in soft natuurlijk én de TC vol aan - die draaide meteen overuren dus de vraag hier is: weet iemand een makkelijk trucje om de bandendruk waarschuwing te killen zodat Sport modes selecteerbaar blijven?
Want om de SuperSports nou met dik 3 bar on track te zitten slopen is zonde.

Ook bizar trouwens dat 2.5 koud door het systeem gezien wordt als correct maar 2.5 heet ineens niet meer. Of heb ik er dan net een beetje te veel uit laten lopen. 2.5 is 2.5 toch?
Gewoon resetten, doe ik soms ook even buiten de baan, spanning oploop lijkt mij reeel. Reset moet soms paar keer op een dag, meestal na even stil staan. Ik meende wel dat de PSS on track iets lager moesten qua spanning?

Plaatje is gemaakt bij Ed ;)
Bijlagen
E505A77C-188D-4E89-970F-FC11F102F040.jpeg
E505A77C-188D-4E89-970F-FC11F102F040.jpeg (99.84 KiB) 2164 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], ErikS, Kocheler, mark123, Will F. en 140 gasten