Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Bombadil » 06 mei 2020, 21:15

Ik zit te kijken naar een andere stadsautotje voor de vrouw. Kleine klasse (Up, Panda, allicht Swift, zoiets). Gezien de prijzen denken we aan een nieuwe auto maar dan wel iets dat niet te veel zal afschrijven. Eigenlijk is de afschrijving belangrijker dan de aanschafprijs maar ze heeft geen zin in gedoe en wil nieuw of zeer jong met een berg garantie. We komen zonder inruil.
Nu heb ik geen ervaring met het kopen bij een garage of dealer dus ik vraag me af; hoe kom je tot de beste deal (cq. laagste prijs)??

* Ga je langs of mail je eerst diverse partijen?
* Koopproces uitbesteden aan een derde partij a la Bynco?
* Of toch kijken naar een demo / showroom model met een paar kilometer op de teller? Ik heb niet de indruk dat dit echt veel scheelt als je rekent met een nieuwe die je net iets langer zal rijden (dus drie jaar rijden in een demo van 6 maanden vs een nieuwe 3,5 jaar rijden).
* Al geregistreerde auto`s (voorraad auto`s) die nog niet verkocht zijn?
* Kan je nu een Corona-knaller maken, waar & hoe dan?
* Ga je voor het instap schraapmodel of toch wat dikker omdat je dat er wel uithaalt bij verkoop. Ik vermoed dat als er maar airco opzit je verder zo kaal mogelijk (goedkoopst) moet gaan?
* Soms zie je nieuwe auto`s met 0 kilometer maar dan staan ze niet bij de merkdealer.. Hoe komt de auto daar vraag ik me af, is dit slim?

Wat zijn de tips om te komen tot de beste deal?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Martijn_bmw » 06 mei 2020, 22:12

A segment auto nieuw zou ik voor privé lease gaan.
Alles afgedekt en goedkoper krijg je het zelf niet voor elkaar

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Tom » 06 mei 2020, 22:19

Mijn Up was een voorraadauto, gewoon nieuw alleen ben je afhankelijk van de configuraties die ze hebben staan. Maar in deze klasse is dat al snel goed, het is geen premiumauto met een miljoen mogelijkheden.
VAG hier in de regio is allemaal Van Udenhout of Van Mossel, dus veel keus was er niet. Voordeel van zo’n grote groep is wel dat ze veel voorraadauto’s hebben. Via mail nog even buiten de regio geïnformeerd maar prijzen lagen zo dicht bij elkaar dat ik hier in de buurt gekocht heb. Ongetwijfeld was er ergens een betere deal mogelijk maar op een nieuwprijs van om en nabij de 15k praat je misschien over een paar honderd verschil, geen zin om de laatste paar euro’s het halve land af te rijden.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door tomgtr » 06 mei 2020, 22:20

Martijn_bmw schreef: 06 mei 2020, 22:12 A segment auto nieuw zou ik voor privé lease gaan.
Alles afgedekt en goedkoper krijg je het zelf niet voor elkaar
Dat dus. Ik zou sowieso niet op al te leuke deals rekenen als je toch wil kopen, in dit segment. Marges zijn flinterdun dus veel speelruimte zal er niet zijn.

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door mark323ti » 06 mei 2020, 23:24

Als je niet wil afschrijven dan zou ik zeker niet nieuw kopen. Gewoon 1-2 jaar oud.
Verder zou ik de Swift aanraden. Schrijft zeer minimaal af. Wij hebben zelf een Swift uit 2013 dacht ik, bizar wat ze daar nu nog voor vragen. Ook bizar veel rijplezier en heerlijke afstemming onderstel.
Mijn vriendin vraagt aan het einde van de dag vaak waar haar Swift was en waarom mijn M3 op de oprit bleef staan😜

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Niels » 07 mei 2020, 01:39

Als je binnen de kilometers blijft dan zou ik ook prive lease doen, ga je meer rijden dan kopen. Ik zou zoeken naar een nieuwe op kenteken/vooraad of een jong gebruikte die al een lekker stukkie heeft afgeschreven.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Gijzert » 07 mei 2020, 07:32

De private lease is er ook niet goedkoper op geworden de laatste jaren.
De vrouw rijdt nu een aygo geleast in 2018 en als ik deze opnieuw zou leasen dan zou ik 20% meer kwijt zijn in de maand.
Totale looptijd is dat toch 2400 euro extra.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door De fiscalist » 07 mei 2020, 07:40

In Duitsland of België iets halen??

daar zijn de kortingen wellicht wat beter dan hier.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2020, 08:13

Gijzert schreef: 07 mei 2020, 07:32 De private lease is er ook niet goedkoper op geworden de laatste jaren.
De vrouw rijdt nu een aygo geleast in 2018 en als ik deze opnieuw zou leasen dan zou ik 20% meer kwijt zijn in de maand.
Totale looptijd is dat toch 2400 euro extra.
klopt, 2 belangrijkste redenen.

dóordat PL in het A segment populair is geworden schrijven ze harder af, immers minder vraag op tweedehands markt.
Dat probleem heb je dus zowel als nieuwe PL beginnen maar ook als je zelf nieuw koopt.

andere kant is dat importeurs heel erg gek deden op batchdeals voor PL en dat doen ze nu ook lang niet meer, die kortingen werden in de tarieven verwerkt. Die zijn er niet meer dus ook daardoor duurder geworden.


Als je écht goedkoop A segment wil rijden moet je er eentje van 3-4 jaar oud kopen, de leeftijd waar de vraag veel minder is geworden door PL aanbod.
Wil je nieuw A segment rijden dan zou ik echt voor PL gaan.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Oof » 07 mei 2020, 08:37

Martijn_bmw schreef: 07 mei 2020, 08:13 andere kant is dat importeurs heel erg gek deden op batchdeals voor PL en dat doen ze nu ook lang niet meer, die kortingen werden in de tarieven verwerkt. Die zijn er niet meer dus ook daardoor duurder geworden.
Martijn heeft hier helemaal gelijk in, bosjes Fiat 500's gingen met 33% korting naar lease maatschappijen in 2016 en 2017.
Met marges zo flinterdun dat er niet eens getankt kon worden voor aflevering.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Eeuwe » 07 mei 2020, 08:55

Als ik zie wat tweedehands A-segmenters kosten tov. haar nieuwprijzen had ik NOOIT een tweedehandse gekocht..

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Crookie » 07 mei 2020, 09:18


DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door DFJEF » 07 mei 2020, 09:26

Martijn_bmw schreef: 06 mei 2020, 22:12 A segment auto nieuw zou ik voor privé lease gaan.
Alles afgedekt en goedkoper krijg je het zelf niet voor elkaar
Wel in het achterhoofd houden, dat dit bij eventuele hypotheekaanvraag in je nadeel kan werken.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door tomgtr » 07 mei 2020, 09:34

Als je die 12-15 K in je zak houdt en in huis stopt is dat probleem ook over.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Arthur » 07 mei 2020, 10:45

Koop iig nooit een heel uitbundig model nieuw, want men refereert altijd naar het model wat nieuw een aantal duizend goedkoper was, als je hem ooit weer kwijt wilt. Koop de luxere/uitbundigere modellen beter gebruikt. Als je op een nieuwe wat meer korting zoekt zou ik een gekentekende voorraadauto zoeken. Daar willen ze vaak wel vanaf. En nu in het corona-gebeuren gaat het om registraties/aantallen heb ik begrepen dus probeer het eens zou ik zeggen. Alleen zal het bij auto's van een 15k niet om duizenden euro's gaan. Met een paar honderd zal dat wel ophouden.
En PL is toch nog steeds te overwegen lijkt me, want dat kan wel duurder geworden zijn, de A-segment auto's zijn dat ook, zoals ik dat ff vluchtig zie.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door ErikS » 18 mei 2020, 07:54

Arthur schreef: 07 mei 2020, 10:45 Koop iig nooit een heel uitbundig model nieuw, want men refereert altijd naar het model wat nieuw een aantal duizend goedkoper was, als je hem ooit weer kwijt wilt. Koop de luxere/uitbundigere modellen beter gebruikt. Als je op een nieuwe wat meer korting zoekt zou ik een gekentekende voorraadauto zoeken. Daar willen ze vaak wel vanaf. En nu in het corona-gebeuren gaat het om registraties/aantallen heb ik begrepen dus probeer het eens zou ik zeggen. Alleen zal het bij auto's van een 15k niet om duizenden euro's gaan. Met een paar honderd zal dat wel ophouden.
En PL is toch nog steeds te overwegen lijkt me, want dat kan wel duurder geworden zijn, de A-segment auto's zijn dat ook, zoals ik dat ff vluchtig zie.
+1.
Ga maar eens wat dealers langs op voorraad auto's & je kan nog wel eens een verrassing tegenkomen.
Het is dat het voor mij te snel is, voor het oog, nu ik net de TCR 5 maanden heb.... Anders reed ik volgende week met een nieuwe 5 bij de dealer weg. :tooth: :lol:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2020, 10:08

^^ een nieuwe 5 is nogal wat anders dan een stadsauto :)

A segment zijn de marges flinterdun, niet voor niks dat veel merken niet eens meer een A segmenter ontwikkelen als opvolger voor de huidige. Geen droog brood aan te verdienen met alle huidige verkeersveiligheid eisen / systemen die er verplicht op moeten.

kortom verwacht geen duizenden korting op eem A segmenter. Eerder paar honderd of een "gratis" optie.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door matthyssie » 18 mei 2020, 10:25

tomgtr schreef: 07 mei 2020, 09:34 Als je die 12-15 K in je zak houdt en in huis stopt is dat probleem ook over.
Dat valt tegen, een Upje in de private lease is gauw zo'n 30k ten nadele van je hypo.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door tomgtr » 18 mei 2020, 10:33

Dat wist ik niet, maar aan de andere kant verhoogt het bedrag dat je kan en mag lenen volgens mij hard als je er wat eigen geld in stopt?

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Richardt. » 18 mei 2020, 10:51

Dat gaat alleen op als de hypotheek t.o.v. de woningwaarde dusdanig gunstig is waardoor je in een lagere risicoklasse valt lijkt mij. Dan moet je vaak toch al een procent of 20 zelf inleggen, als je dat geld hebt liggen dan is de verleiding redelijk groot om een A-segmenter zelf aan te schaffen gok ik.

Het is wellicht wel een rekensommetje waard om PL contract halverwege af te kopen als er verhuisplannen zijn. Wellicht dat het onderaan de streep voordeliger is om dat te doen om zo een hoger hypotheek te kunnen krijgen. Maarja, dan heb je dus ook geen auto meer die je wel nodig hebt.....

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Crookie » 18 mei 2020, 11:01

Een Up! Blijft redelijk de waarde behouden dus dat zou mijn keuze zijn voor een 2e handse.

Elise
Berichten: 7168
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Elise » 18 mei 2020, 11:27

Martijn_bmw schreef: 06 mei 2020, 22:12 A segment auto nieuw zou ik voor privé lease gaan.
Alles afgedekt en goedkoper krijg je het zelf niet voor elkaar
Al helemaal niet als je er zelf een PL (rond de 4% zie ik zo even snel) voor moet afsluiten lijkt me.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2020, 11:45

Elise schreef: 18 mei 2020, 11:27
Martijn_bmw schreef: 06 mei 2020, 22:12 A segment auto nieuw zou ik voor privé lease gaan.
Alles afgedekt en goedkoper krijg je het zelf niet voor elkaar
Al helemaal niet als je er zelf een PL (rond de 4% zie ik zo even snel) voor moet afsluiten lijkt me.
Absoluut! Zelfs zonder Persoonlijke lening denk ik dat je niet goedkoper kan door zelf (nieuw) te rijden vs privé lease.

Tweedehands vs privé lease zal tweedehands wellicht iets goedkoper kunnen zijn.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door ADV » 18 mei 2020, 12:02

Mijn ouders hebben net, na jaar een ibiza in de PL te hebben gehad, getekend voor een Arona. Ze rijden niet super veel, 15.000km op jaar basis. Ze betaalden voor de ibiza ik geloof 325€ per maand. Dat is dan incl MRB, verzekering, onderhoud en afschrijving. Ik vind het heel erg meevallen. De Arona kost 375€ per maand, daarvoor heb je dus een nieuwe auto met een nieuwprijs van € 24.500. Na 4 jaar leveren ze hem weer mooi in, geen gezeik van, geen verkopen, geen onderhoudskosten die vanuit niets komen etc.

Een upje private lease je nu voor € 285 per maand. Nieuwprijs van € 16.000. Van die 285 ben je € 30 aan MRB kwijt, € 50 aan all-risk verzekering. Een up van 4 jaar oud met een 60.000km kost nu zeg een € 8.000, dus je schrijft ook nog € 166 af per maand. Totaal zit je dan dus aan € 246 per maand. Dan is dus de marge die overblijf voor onderhoud en winst van de leasemij nog geen € 40 per maand.. De vraag is dus, wil je onderhoud en incidenten etc afkopen voor € 40 per maand?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe stadsauto (0km) kopen, hoe kom je tot beste deal?

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2020, 12:10

Berekening klopt idd wel aardig Arjan, dan nog de rente kosten. (Ook als je eigen geld gebruikt, dat geld kan je ook je hypotheek mee aflossen dus kost in direct rente)

Kan je niet goedkoper en zorgeloos rijden .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ferdi, Pfhmulder, Sabberjoch en 115 gasten