Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 04 mei 2020, 09:45

Het US-China conflict laait weer op, vanwege uitingen van President Trump dat China volledig schuld heeft aan de pandemie. De beurzen in de VS zullen vandaag ook wel met forse verliezen openen. Ik denk dat we tegen het einde van het jaar pas de bodem bereiken. Je kunt nu veel geld verdienen, maar ook erg veel verliezen. De markt is extreem volatiel momenteel.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 04 mei 2020, 09:52

Ja eens, de markt is extreem wisselend. Ben er nog niet over uit of ik er op dit moment gebruik van maken ga of niet.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 04 mei 2020, 09:53

Wellicht begin vd echte crash, dwz degene die niet meer te backstoppen is middels QE ??

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2020, 10:04

Ik heb mijn laatste aandelen vorige week al geloosd, incluus het paradepaardje AkerBP (+85%). Het kan zijn dat die blijven liggen maar aangezien de meeste peers hun dividend cancellen word het een beetje risicovol. (hun partner Equinor heeft al geslashed) 17% dividend rendement op papier is natuurlijk leuk maar praktisch onhoudbaar. Geloof er wel in dus ik ga ze op een gegeven moment wel weer oppikken.

Zit alleen nog in WTI futures maar ik zoek de komende 2 weken eigenlijk een close en ga dan langzaam op herstel traden.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ErikS » 04 mei 2020, 10:06

Ik weet wel dat ik dit jaar maar eens ga instappen op de beurs.
Ik ga alleen nog even een moment afwachten waar ik me lekker bij voel & me eens goed inlezen.

Iemand tips voor de langere termijn? Ik wil niet daytraden, dat doe ik met de BTC ellende al.
Ben er achter dat ik niet gevoelig ben voor verliezen, maar wil gewoon nu eens gaan instappen om over een jaar of wat een leuk zakcentje extra te hebben.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2020, 10:08

ErikS schreef: 04 mei 2020, 10:06 Ik weet wel dat ik dit jaar maar eens ga instappen op de beurs.
Ik ga alleen nog even een moment afwachten waar ik me lekker bij voel & me eens goed inlezen.

Iemand tips voor de langere termijn? Ik wil niet daytraden, dat doe ik met de BTC ellende al.
Ben er achter dat ik niet gevoelig ben voor verliezen, maar wil gewoon nu eens gaan instappen om over een jaar of wat een leuk zakcentje extra te hebben.
Gewoon S&P500 ETF kopen als je denkt dat het voldoende gedaald is.

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Richardt. » 04 mei 2020, 10:11

Yep, hier ook langzaam alles aan het verkopen.
Aardig geprofiteerd van de Corona crisis tot nu toe. Een aantal aandelen laat ik nog even staan in de hoop dat er nog een plusje uit komt. Niet echt op het laagst gekocht, maar zeker ook niet op het hoogst. Dus met een beetje geluk loopt dat nog wel los.

Overigens allemaal niet met hele grote bedragen, meer een fijne 13e maand zo halverwege het jaar :)

Even afwachten hoe de gekte verder verloopt qua economie. Als de rust is weder gekeerd stappen we wel een keer weer in. Misschien een verkeerde gok, dat is dan jammer maar het risico om 50% of meer te zien verdampen loop ik dan ook niet :)

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ErikS » 04 mei 2020, 10:13

Bert ///M3 schreef: 04 mei 2020, 10:08
ErikS schreef: 04 mei 2020, 10:06 Ik weet wel dat ik dit jaar maar eens ga instappen op de beurs.
Ik ga alleen nog even een moment afwachten waar ik me lekker bij voel & me eens goed inlezen.

Iemand tips voor de langere termijn? Ik wil niet daytraden, dat doe ik met de BTC ellende al.
Ben er achter dat ik niet gevoelig ben voor verliezen, maar wil gewoon nu eens gaan instappen om over een jaar of wat een leuk zakcentje extra te hebben.
Gewoon S&P500 ETF kopen als je denkt dat het voldoende gedaald is.
Hmmm, dat zorgt wel voor de beste spreiding inderdaad.
Puur omdat het een veilige belegging is?

Ik noem maar wat, zijn ABN / ING / Shell op de iets langere termijn gezien geen goede/betere opties?
Het mag wel 'iets meer' gok zijn dan de standaard beleggingen eerlijk gezegd.

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Richardt. » 04 mei 2020, 10:17

Het hoeft ook niet of/of zijn hè.

Je kunt diverse ETF's kopen, met verschillend risico en daarnaast nog wat losse (dividend gevende) aandelen kopen.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 04 mei 2020, 10:24

Ik ben ook een week of 2 geleden voor zo'n 90 pct uitgestapt. Heb eigenlijk alles wat goed heeft gedaan eruit getrapt en alles wat nauwelijks bewogen heeft of dik in min staat gehouden. In 3 weken tijd 13 pct rendement. Niet normaal. Ik durf nu nog niet in te stappen. Natuurlijk krijgen we weer mooie instapmomenten maar gevoelsmatig moet dit nog even door rommelen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2020, 10:24

Europese bank aandelen zou ik bij wegblijven. Verdienen geen ruk namelijk en zo goed zijn de vooruitzichten niet. Ik had ING op 4 euro en weggedaan op 5.50 koop ze ook niet meer terug.

Zag nog een stuk van Steve Eisman van het weekend en die kon dat heel mooi verklaren. Banken hebben hun leverage terug gebracht na de laatste crisis en dat drukt de winst. Zeker ook nu we met die lage rentes zitten.

Buiten dat lopen ze op dit moment ook behoorlijke risico's met de dingen die nog komen gaan.

Shell kan je doen op termijn. Na de dividend verlaging staan ze op ongeveer 4% dividend rendement en dat is redelijk.

Ik ben meer een speculant als belegger trouwens.

Bij een situatie waarin ik volledig long zou gaan op LT dan zou ik zelf gewoon die ETF doen.

Als je echt van gokken houd, carnival cruises in Amerika :)

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ErikS » 04 mei 2020, 10:28

Richardt. schreef: 04 mei 2020, 10:17 Het hoeft ook niet of/of zijn hè.

Je kunt diverse ETF's kopen, met verschillend risico en daarnaast nog wat losse (dividend gevende) aandelen kopen.
Snap ik!
Daarom wil ik meerdere opties goed bekijken!

Europese banken wegblijven voorlopig, dat zijn een beetje de tips waar ik naar op zoek ben.
Uiteraard roept uiteindelijk iedereen maar wat, maar tips van mensen die ik 'hoog' heb zitten neem ik bijzonder serieus mee in mijn 'plan'.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2020, 10:34

Richardt. schreef: 04 mei 2020, 10:17 Het hoeft ook niet of/of zijn hè.

Je kunt diverse ETF's kopen, met verschillend risico en daarnaast nog wat losse (dividend gevende) aandelen kopen.
Bij ETF's maakt het niet zo heel erg veel meer uit. Tenminste als het op aandelen / indexen is.

Door electronische handel is de correlatie tussen bijvoorbeeld de S&P500 / Eurostoxx / DAX en de AEX zo groot dat het eigenlijk weinig uit maakt of je nu S&P500, DAX of AEX koopt.

De enige die er eigenlijk een beetje naast loopt op dit moment is de Nasdaq.

Als je naar individuele aandelen gaat kijken dan is het vooral zoeken naar specialty aandelen, zoals die FLow Traders die het dus de afgelopen tijd heel goed doet.

Ga je wel verder diversificeren dan kan je dat beter per sector doen.
Bijvoorbeeld:
-Energy (nu laag)
-Tech (nu hoog)
-Pharma (nu hoog)
-Transport (nu laag muv olietankers)

Etc. Daar kan je vast ook allemaal wel ETF op vinden.


Enige is, als je aandelen koopt dan kan je er wat mee doen. Bijvoorbeeld calls schrijven etc. Het ligt er dus een beetje aan of je je posities bijhouden wilt ja of nee. Als je gewoon kopen wilt en niet omkijken dan verdient ETF bij mij de voorkeur.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 04 mei 2020, 10:38

ErikS schreef: 04 mei 2020, 10:13 Ik noem maar wat, zijn ABN / ING / Shell op de iets langere termijn gezien geen goede/betere opties?
Het mag wel 'iets meer' gok zijn dan de standaard beleggingen eerlijk gezegd.
Net als wat Bert terecht opmerkte banken ver bij weg blijven. Evenals autofabrikanten etc.

Shell is een mooie, zou er echter nog wel even mee wachten, het dieptepunt voor oliemaatschappijen moet nog komen. Farmaceutische bedrijven zijn ook altijd interessant.

Heb je al een keuze van brooker of bank gemaakt?

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 04 mei 2020, 10:39

Bert ///M3 schreef: 04 mei 2020, 10:08
ErikS schreef: 04 mei 2020, 10:06 Ik weet wel dat ik dit jaar maar eens ga instappen op de beurs.
Ik ga alleen nog even een moment afwachten waar ik me lekker bij voel & me eens goed inlezen.

Iemand tips voor de langere termijn? Ik wil niet daytraden, dat doe ik met de BTC ellende al.
Ben er achter dat ik niet gevoelig ben voor verliezen, maar wil gewoon nu eens gaan instappen om over een jaar of wat een leuk zakcentje extra te hebben.
Gewoon S&P500 ETF kopen als je denkt dat het voldoende gedaald is.
Als goud meedaalt straks met S&P500 sell off dan goudmijn aandelen Barrick, Newmont of grote miners etf: GDX kopen. Zit hardere bodem in dan in aandelen.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 04 mei 2020, 10:41

Ik ben zelfde als jij beetje Bert, als het laag staat ben ik meer geneigd om iets te kopen wat laag staat of enorm afgestraft. Moet wel bij zeggen dat de tech bedrijven in dit tijdperk gewoon doorverdienen of zelfs extra kansen krijgen. Zelfde voor Farma.

Je zou ook naar Berkshire kunnen kijken, zijn aardig afgestraft en hebben gigantisch kapitaal om nu op kansen te duiken. (de kleine aandelen, niet de echte :blink: )

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ErikS » 04 mei 2020, 10:42

eBoonstra schreef: 04 mei 2020, 10:38
ErikS schreef: 04 mei 2020, 10:13 Ik noem maar wat, zijn ABN / ING / Shell op de iets langere termijn gezien geen goede/betere opties?
Het mag wel 'iets meer' gok zijn dan de standaard beleggingen eerlijk gezegd.
Net als wat Bert terecht opmerkte banken ver bij weg blijven. Evenals autofabrikanten etc.

Shell is een mooie, zou er echter nog wel even mee wachten, het dieptepunt voor oliemaatschappijen moet nog komen. Farmaceutische bedrijven zijn ook altijd interessant.

Heb je al een keuze van brooker of bank gemaakt?
Ik wil denk ik gewoon via de rabobank gaan instappen.
Wel wat duurder, maar voor de lange termijn visie vind ik dat niet zo spannend.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 04 mei 2020, 10:46

ErikS schreef: 04 mei 2020, 10:42
eBoonstra schreef: 04 mei 2020, 10:38
ErikS schreef: 04 mei 2020, 10:13 Ik noem maar wat, zijn ABN / ING / Shell op de iets langere termijn gezien geen goede/betere opties?
Het mag wel 'iets meer' gok zijn dan de standaard beleggingen eerlijk gezegd.
Net als wat Bert terecht opmerkte banken ver bij weg blijven. Evenals autofabrikanten etc.

Shell is een mooie, zou er echter nog wel even mee wachten, het dieptepunt voor oliemaatschappijen moet nog komen. Farmaceutische bedrijven zijn ook altijd interessant.

Heb je al een keuze van brooker of bank gemaakt?
Ik wil denk ik gewoon via de rabobank gaan instappen.
Wel wat duurder, maar voor de lange termijn visie vind ik dat niet zo spannend.
Als je niet heel veel in- en uitstapt is dat prima denk ik. Heb eigenlijk niet echt ervaring met beleggen via een bank.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2020, 10:50

Will F. schreef: 04 mei 2020, 10:39
Bert ///M3 schreef: 04 mei 2020, 10:08
ErikS schreef: 04 mei 2020, 10:06 Ik weet wel dat ik dit jaar maar eens ga instappen op de beurs.
Ik ga alleen nog even een moment afwachten waar ik me lekker bij voel & me eens goed inlezen.

Iemand tips voor de langere termijn? Ik wil niet daytraden, dat doe ik met de BTC ellende al.
Ben er achter dat ik niet gevoelig ben voor verliezen, maar wil gewoon nu eens gaan instappen om over een jaar of wat een leuk zakcentje extra te hebben.
Gewoon S&P500 ETF kopen als je denkt dat het voldoende gedaald is.
Als goud meedaalt straks met S&P500 sell off dan goudmijn aandelen Barrick, Newmont of grote miners etf: GDX kopen. Zit hardere bodem in dan in aandelen.
Ben niet zo thuis in de goudmarkt.

Enige wat ik lees is dat er op dit moment een enorme spread tussen futures en fysiek staat omdat die goudverwerkers allemaal stil liggen en er geen transport is.

Daar zou je dus wat mee kunnen alleen heb ik er niet genoeg aandacht aan besteed of mijzelf er in verdiept.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 04 mei 2020, 10:56

VIX loopt weer lekker op :thumbup:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2020, 11:02

tomgtr schreef: 04 mei 2020, 10:41 Ik ben zelfde als jij beetje Bert, als het laag staat ben ik meer geneigd om iets te kopen wat laag staat of enorm afgestraft. Moet wel bij zeggen dat de tech bedrijven in dit tijdperk gewoon doorverdienen of zelfs extra kansen krijgen. Zelfde voor Farma.

Je zou ook naar Berkshire kunnen kijken, zijn aardig afgestraft en hebben gigantisch kapitaal om nu op kansen te duiken. (de kleine aandelen, niet de echte :blink: )
Dat werkt ook gewoon goed :)

Zo'n daling van 200 punten kopen en er weer uit als de koersen afvlakken. Desnoods laat je het cash op je rekening staan en wacht je op een volgende dip. (tijdelijke) Bodem is vaak heel goed te herkennen maar de top niet, is mijn ervaring. Beetje in de gaten houden wat er gebeurd in de wereld en dan kom je een heel eind.

Dan hoef je ook geen wizzard te zijn met koersen voorspellen etc (wat toch nooit lukt....)

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 04 mei 2020, 11:03

Smelterijen in Zwitserland starten alweer/ zijn alweer voorzichtig met beperkingen begonnen. Deze week komen wat miners met Q1 cijfers, kijken wat ze dan zeggen over impact vh virus op hun bedrijsvoering, dat was paar weken terug beperkt.
Ik ben er ook nog niet echt in thuis, alleen een maand geleden Barrick gekocht +60%. Veels te weinig ingelegd natuurlijk.
Die spread heeft meerdere oorzaken.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 04 mei 2020, 11:07

Bert ///M3 schreef: 04 mei 2020, 11:02
tomgtr schreef: 04 mei 2020, 10:41 Ik ben zelfde als jij beetje Bert, als het laag staat ben ik meer geneigd om iets te kopen wat laag staat of enorm afgestraft. Moet wel bij zeggen dat de tech bedrijven in dit tijdperk gewoon doorverdienen of zelfs extra kansen krijgen. Zelfde voor Farma.

Je zou ook naar Berkshire kunnen kijken, zijn aardig afgestraft en hebben gigantisch kapitaal om nu op kansen te duiken. (de kleine aandelen, niet de echte :blink: )
Dat werkt ook gewoon goed :)

Zo'n daling van 200 punten kopen en er weer uit als de koersen afvlakken. Desnoods laat je het cash op je rekening staan en wacht je op een volgende dip. (tijdelijke) Bodem is vaak heel goed te herkennen maar de top niet, is mijn ervaring. Beetje in de gaten houden wat er gebeurd in de wereld en dan kom je een heel eind.

Dan hoef je ook geen wizzard te zijn met koersen voorspellen etc (wat toch nooit lukt....)
Zelfs bodem vinden is ondoenlijk, is niet belangrijk. Winst maximaliseren door bodems / toppen is niet zo belangrijk, een leuk rendement halen op een manier waar je lekker bij slaapt is belangrijker.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2020, 11:19

Klopt. Maar een bodem marktomdraai is makkelijker te herkennen als een markt top, is mijn ervaring :)

Ik trade ook weinig meer short omdat dat per saldo bijna alleen maar geld kost, bij mij dan.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 04 mei 2020, 11:32

Zo heeft iedereen zijn eigen methodes en voorkeuren, ik heb altijd wel short posities en die leveren eigenlijk altijd geld op maar geduld is wel een vereiste vind ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Baboulah, Berry1000RR, Bing [Bot], Dimitri, EvdP, Kocheler, krentenbol, Majestic-12 [Bot], Philipoo, SAH, SlowCo, Wimo en 158 gasten