B58 stock/tuned - circuitgebruik
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
B58 stock/tuned - circuitgebruik
Zijn er hier B58 eigenaars die hun stock/tuned auto al vaker hard op circuit gebruikt hebben?
Gekende problemen of houdt alles?
Bepaalde mods best uit te voeren?
Je leest veel dragtijden maar dat zegt weinig over duurzaamheid van de hogere vermogens bij circuit gebruik en net dat boeit me wel.
Gekende problemen of houdt alles?
Bepaalde mods best uit te voeren?
Je leest veel dragtijden maar dat zegt weinig over duurzaamheid van de hogere vermogens bij circuit gebruik en net dat boeit me wel.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Lol, er is nog wel een mooi draadje over hier.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Oh dat BR performance verhaal toch van Theo?
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Theo is toch geen circuitrijder?
BR performance verhaal heb ik niet gelezen?
Maar zou ikzelf zowieso ook nooit gaan.
BR performance verhaal heb ik niet gelezen?
Maar zou ikzelf zowieso ook nooit gaan.
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Niet uit eigen ervaring, maar erg veel gelezen op USA fora en facebooks; de B58 lijkt niet stuk te krijgen.
Welgeteld 1 verhaal gelezen over een b58 met een gekantelde zuiger maar die had de druk dan ook extreem opgevoerd. Grootste beperking bij tuning is de hogedrukpomp (hpfp), maar deze is te vervangen door een hpfp van de B58TU of Toyota Supra
Welgeteld 1 verhaal gelezen over een b58 met een gekantelde zuiger maar die had de druk dan ook extreem opgevoerd. Grootste beperking bij tuning is de hogedrukpomp (hpfp), maar deze is te vervangen door een hpfp van de B58TU of Toyota Supra
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Bij mijn oude BMW M140i is de motor er twee weken na verkoop mee opgehouden. Witte rook, extreem olieverbruik en foutmeldingen. Dealer/BMW Munchen hebben oorzaak niet kunnen vinden en hebben er een nieuwe ingestopt (gelukkig nog onder fabrieksgarantie), Dus ze kunnen stuk . Motor was stock overigens.
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Elke motor kan stuk bij verkeerd gebruik. Volle polle koude start wegtrekken, niet af laten koelen na langdurige belasting.
Ik beweer hier niet mee dat jij dat hebt gedaan Chris, maar paar testpiloten na jouw verkoop misschien?
Ik beweer hier niet mee dat jij dat hebt gedaan Chris, maar paar testpiloten na jouw verkoop misschien?
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Auto stond 3 dagen te koop en toen was ie alweer weg. Sterker nog, enige ritje tussendoor was van de VW/SEAT naar de BMW dealer voor het onderhoudsbeurtje die nog uitgevoerd moest worden. Meteen na zijn aanschaf ging de auto mankementen vertonen. Heel gek. Is overigens ook een liefhebber die - net als ik - respect heeft voor mechaniek. Denk dat het een kwestie van bad luck is. Kan wel eens gebeuren. Of mss is één van de monteurs ergens een schroefje vergeten oid?
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Wel of niet stuk krijgen met hoge vermogens staat los van hoe de motor zich houd op circuit...
Het is tenslotte gewoon een straat motor zonder aangepaste koeling en robuustheid van een S motor.
Als je ziet wat voor koelpakket en aanpassingen een S55 heeft meegekregen... die blijft gewoon gaan onder alle omstandigheden.
Het is tenslotte gewoon een straat motor zonder aangepaste koeling en robuustheid van een S motor.
Als je ziet wat voor koelpakket en aanpassingen een S55 heeft meegekregen... die blijft gewoon gaan onder alle omstandigheden.
- Joop
- Berichten: 8892
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Een M met een S motor zal ook wel wat aanpassingen nodig hebben als je er serieus mee op het circuit gaat lopen boenderen... Is ook gewoon een ‘straatmotor’ om in die termen te blijven.
Maar goed als je ziet dat BMW zelf in de basis het standaard B58 blok (en hiervoor de N55) in combinatie met de standaard ZF 8-traps automaat ook in hun M240i racer gebruikt dan is er weinig op tegen om dat als uitgangspunt te gebruiken. Daar worden ook VLN races mee gereden op de Ring, dus dat blokje houdt het wel uit.
Maar goed als je ziet dat BMW zelf in de basis het standaard B58 blok (en hiervoor de N55) in combinatie met de standaard ZF 8-traps automaat ook in hun M240i racer gebruikt dan is er weinig op tegen om dat als uitgangspunt te gebruiken. Daar worden ook VLN races mee gereden op de Ring, dus dat blokje houdt het wel uit.
- Arthur
- Berichten: 39748
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Dat klopt betreffende S55 die echt wel bewezen trackproof al is standaard(tov N55):WillemBoer schreef: ↑03 mei 2020, 09:12 Wel of niet stuk krijgen met hoge vermogens staat los van hoe de motor zich houd op circuit...
Het is tenslotte gewoon een straat motor zonder aangepaste koeling en robuustheid van een S motor.
Als je ziet wat voor koelpakket en aanpassingen een S55 heeft meegekregen... die blijft gewoon gaan onder alle omstandigheden.
Closed deck
Wet sump, but with some trickeration seems it's almost as good. Says constant oil supply is guaranteed up to -1.2g.
Maar de B58 is óók closed deck vs N55(open deck)
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
M240i Racing/Cup heeft dacht ik nog steeds de N55 als basis.Joop schreef: ↑03 mei 2020, 09:27 Een M met een S motor zal ook wel wat aanpassingen nodig hebben als je er serieus mee op het circuit gaat lopen boenderen... Is ook gewoon een ‘straatmotor’ om in die termen te blijven.
Maar goed als je ziet dat BMW zelf in de basis het standaard B58 blok (en hiervoor de N55) in combinatie met de standaard ZF 8-traps automaat ook in hun M240i racer gebruikt dan is er weinig op tegen om dat als uitgangspunt te gebruiken. Daar worden ook VLN races mee gereden op de Ring, dus dat blokje houdt het wel uit.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
M blokken zijn mss extra voorzien op koeling maar daarom ook niet altijd beter of geschikter voor circuit of onfeilbaar. Lagers, crankhub,... BMW staat al langer niet meer gekend voor onfeilbare blokken
130i N52 blok is ook geen M blok en kan je perfect zonder grote aanpassingen dagenlang mee op circuit beuken
In de M235 cup ligt een N55 met extra oliepomp aanpassingen tov de N55 in de M135 (ook in de straat M235 trouwens) maar in de M240 ligt dacht ik idd een B58 (identiek aan M140).
Volgens mij ook zonder al te grote aanpassingen in de M240 cup van DF?
Ik vroeg me dus gewoon af of er mss kleine aanpassingen nodig waren ja of nee met stock power en evt met groter vermogen.
(Geschot carter? Wagner rad?)
Enige ervaringen die je kan terugvinden zijn hele hoge vermogens van draggers tot +600pk op stock internals.
Maar ik ben meer benieuwd naar duurzaamheid naar circuitgebruik.
(Geen 24h races maar voor normale trackdays )
130i N52 blok is ook geen M blok en kan je perfect zonder grote aanpassingen dagenlang mee op circuit beuken
In de M235 cup ligt een N55 met extra oliepomp aanpassingen tov de N55 in de M135 (ook in de straat M235 trouwens) maar in de M240 ligt dacht ik idd een B58 (identiek aan M140).
Volgens mij ook zonder al te grote aanpassingen in de M240 cup van DF?
Ik vroeg me dus gewoon af of er mss kleine aanpassingen nodig waren ja of nee met stock power en evt met groter vermogen.
(Geschot carter? Wagner rad?)
Enige ervaringen die je kan terugvinden zijn hele hoge vermogens van draggers tot +600pk op stock internals.
Maar ik ben meer benieuwd naar duurzaamheid naar circuitgebruik.
(Geen 24h races maar voor normale trackdays )
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Ok als ik naar bore/stroke kijk lijkt de officiele BMW M240 cup idd de N55 te gebruiken.
Ipv een volledig nieuwe cup auto te ontwikkelen heeft BMW gewoon maar kleine updates doorgevoerd en de naam aangepast naar M240 om gelijk te lopen met de straatauto naam.
Maar wss ook met ook op alle bestaande cup auto’s te kunnen herbruiken, via updates, geen andere blok erin.
Davytec bouwt zijn cupauto’s op basis van een straat M240 dus wel met de B58.
Ipv een volledig nieuwe cup auto te ontwikkelen heeft BMW gewoon maar kleine updates doorgevoerd en de naam aangepast naar M240 om gelijk te lopen met de straatauto naam.
Maar wss ook met ook op alle bestaande cup auto’s te kunnen herbruiken, via updates, geen andere blok erin.
Davytec bouwt zijn cupauto’s op basis van een straat M240 dus wel met de B58.
Laatst gewijzigd door Karel op 03 mei 2020, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
- Bijlagen
-
- 13F32825-5450-4FE5-95C4-AFBF58FB6783.png (207.6 KiB) 3896 keer bekeken
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Alles kan kapot, crank hub issue S55 is enorm uitvergroot in de social media. Wil je bewezen duurzaamheid als blok , de S55.Karel schreef: ↑03 mei 2020, 11:54 M blokken zijn mss extra voorzien op koeling maar daarom ook niet altijd beter of geschikter voor circuit of onfeilbaar. Lagers, crankhub,... BMW staat al langer niet meer gekend voor onfeilbare blokken
130i N52 blok is ook geen M blok en kan je perfect zonder grote aanpassingen dagenlang mee op circuit beuken
In de M235 cup ligt een N55 met extra oliepomp aanpassingen tov de N55 in de M135 (ook in de straat M235 trouwens) maar in de M240 ligt dacht ik idd een B58 (identiek aan M140).
Volgens mij ook zonder al te grote aanpassingen in de M240 cup van DF?
Ik vroeg me dus gewoon af of er mss kleine aanpassingen nodig waren ja of nee met stock power en evt met groter vermogen.
(Geschot carter? Wagner rad?)
Enige ervaringen die je kan terugvinden zijn hele hoge vermogens van draggers tot +600pk op stock internals.
Maar ik ben meer benieuwd naar duurzaamheid naar circuitgebruik.
(Geen 24h races maar voor normale trackdays )
N52 met 260(?) pk je dat snap ik als 3 liter wel dat 't 'heel' blijft. Als je er meer vermogen uit gaat halen wordt alles weer een ander verhaal.
DF's 240i is een B58 inderdaad, in de officiele M240i Cup van BMW Motorsport ligt nog steeds de blijkbaar betrouwbare N55.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
De S55 crank issue is echt niet zo uitvergroot als iedereen denkt hoor.
Bij BHT in Belgie hebben ze al verschillende motoren moeten aanpakken en vaak stnd zonder tunes.
Eentje die zelfs gefixed was door de dealer en direct erna al direct terug stuk. (Dealer fixed met OEM materiaal dus idd geen blijvende fix).
Maar wou geen discussie beginnen, bedoelde alleen maar aan te geven dat niet alleen de M motoren betrouwbaar kunnen zijn en breder getrokken dat niet alle BMW motoren OEM even betrouwbaar zijn, M of niet.
Bij BHT in Belgie hebben ze al verschillende motoren moeten aanpakken en vaak stnd zonder tunes.
Eentje die zelfs gefixed was door de dealer en direct erna al direct terug stuk. (Dealer fixed met OEM materiaal dus idd geen blijvende fix).
Maar wou geen discussie beginnen, bedoelde alleen maar aan te geven dat niet alleen de M motoren betrouwbaar kunnen zijn en breder getrokken dat niet alle BMW motoren OEM even betrouwbaar zijn, M of niet.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Dat BMW in de M240 de N55 gebruik wil niets zeggen want de M240 is dus gewoon een doorontwikkelde M235 ipv een echte nieuwe auto.
Dus lijkt me dan eerder daardoor niet omdat een B58 niet betrouwbaar zou zijn?
Dus lijkt me dan eerder daardoor niet omdat een B58 niet betrouwbaar zou zijn?
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Het ligt even anders Karel(op wereldniveau) maar inderdaad geen discussie hoor:)
N55 in M240i Cup is wat ik lees meer een soort luiheid van BMW Motorsport, andere Cup '235 wordt 240' , maar de oude Cupauto's met N55 gewoon upgraden met een chiptuning(zwartwit) en nog wat kleine dingen en 't is een 240i Cup opeens:)
Ik denk dat de B58 qua blok(closed deck) minstens zo btrouwbaar is als N55(open deck)
N55 in M240i Cup is wat ik lees meer een soort luiheid van BMW Motorsport, andere Cup '235 wordt 240' , maar de oude Cupauto's met N55 gewoon upgraden met een chiptuning(zwartwit) en nog wat kleine dingen en 't is een 240i Cup opeens:)
Ik denk dat de B58 qua blok(closed deck) minstens zo btrouwbaar is als N55(open deck)
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Die Cup auto's hoeven natuurlijk ook minder gewicht mee te nemen het circuit rond. Zullen waarschijnlijk voorzien zijn van extra koeling, geen Airco condensor die een restrictie vormt voor inlaat lucht.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik
Kijk eens op de fora van Bimmerboost, Bimmerpost en BMWbabynet.
Met het standaard B58 blok van de M140i/M240i rijden ze zelf tot 700 pk ++.
Ondermeer met turbo's van Pure Turbo (ea).
Enige actuele beperking voor hoge vermogens boven de 500 pk is de High pressure fuel pump. Deze kan je vervangen door de B58 hpfp van de Supra of zelfs beter van Dorch Engineering en Spoolperformance.
Maar turbo en hpfp upgraden gaat wel in de $$$$ lopen.
Met de eenvoudige mods en std turbo en hpfp die ik heb gedaan heb ik imo een 240 gekregen die prestaties en rijplezier gekregen waarvoor ik me geen M2 of 911 voor zou kunnen permitteren. De auto is volledig getransformeerd.
Theo
Met het standaard B58 blok van de M140i/M240i rijden ze zelf tot 700 pk ++.
Ondermeer met turbo's van Pure Turbo (ea).
Enige actuele beperking voor hoge vermogens boven de 500 pk is de High pressure fuel pump. Deze kan je vervangen door de B58 hpfp van de Supra of zelfs beter van Dorch Engineering en Spoolperformance.
Maar turbo en hpfp upgraden gaat wel in de $$$$ lopen.
Met de eenvoudige mods en std turbo en hpfp die ik heb gedaan heb ik imo een 240 gekregen die prestaties en rijplezier gekregen waarvoor ik me geen M2 of 911 voor zou kunnen permitteren. De auto is volledig getransformeerd.
Theo