Het kleine 130i (occasion) draadje
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Een 130i heeft geen turbo en best veel pk's voor een atmosferische 3 liter. Ik vond de 10 pk niet eens het meest interessante. De auto reageerde beter op het gas en de begrenzer was er af.
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Als het over vermogen gaat moet je chiptuning doen als ze nieuw zijn, niet als er al 100-200K achter de kiezen hebben.
Zit een verhaal achter. Bij normaal gebruik krijg je koolstof afzettingen in de verbrandingskamers en dan stijgt je compressie verhouding iets. Een OEM laat daarom wat ruimte liggen qua onstekingsijdstip en/of nokkenastiming dan blijft het vermogen constanter over de levensloop van een motor.
Bij standaard atmo motoren dan. Bij turbo kan natuurlijk bijna iedere aap er een zooi PK's bij pompen. (maar gaat ten koste van betrouwbaarheid)
Zit een verhaal achter. Bij normaal gebruik krijg je koolstof afzettingen in de verbrandingskamers en dan stijgt je compressie verhouding iets. Een OEM laat daarom wat ruimte liggen qua onstekingsijdstip en/of nokkenastiming dan blijft het vermogen constanter over de levensloop van een motor.
Bij standaard atmo motoren dan. Bij turbo kan natuurlijk bijna iedere aap er een zooi PK's bij pompen. (maar gaat ten koste van betrouwbaarheid)
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Mooi als Carly er een berg topvermogen uit weet te halen, maar in hoeverre kijken ze naar afstelling bij andere toerentallen en gasklep standen?
Is dat nog steeds een relevant verhaal? Op m'n 118i had ik een andere demper met een nieuw eindstuk dat over de jaren amper zwart werd. Koelvloeistof en olie temp tegenwoordig 100+ graden.. vervuild de boel dan nog steeds genoeg om invloed te hebben op de compressie (en balans met draaiende delen)?Bert ///M3 schreef: ↑24 apr 2020, 08:27 Als het over vermogen gaat moet je chiptuning doen als ze nieuw zijn, niet als er al 100-200K achter de kiezen hebben.
Zit een verhaal achter. Bij normaal gebruik krijg je koolstof afzettingen in de verbrandingskamers en dan stijgt je compressie verhouding iets. Een OEM laat daarom wat ruimte liggen qua onstekingsijdstip en/of nokkenastiming dan blijft het vermogen constanter over de levensloop van een motor.
Bij standaard atmo motoren dan. Bij turbo kan natuurlijk bijna iedere aap er een zooi PK's bij pompen. (maar gaat ten koste van betrouwbaarheid)
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ja, die ervaring heb ik. Ik zou het niet aanraden, behalve als de 130i je tweede auto is.
Als primaire gezinsauto is ie echt te klein.
- PimV
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
- Auto: E46 M3
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ik vind de kofferbak eigenlijk wel meevallen, past meer in dan je denkt. Had hiervoor een e91 touring en ik sta er van te kijken hoeveel rotzooi je achterin de 130i krijgt. Doet niet veel onder.
Mijn vrouw heeft een nieuwe Polo als leaseauto ( dat is ook onze gezinsauto) met een kleintje <1 en kinderwagen kun je prima een weekendje weg. 2 weekendtassen en dan uiteraard heel de babyinventaris.
Die kofferbak is nog wel een stuk kleiner dan de 130i hoor. Dus je hebt echt geen huifkar nodig
Mijn vrouw heeft een nieuwe Polo als leaseauto ( dat is ook onze gezinsauto) met een kleintje <1 en kinderwagen kun je prima een weekendje weg. 2 weekendtassen en dan uiteraard heel de babyinventaris.
Die kofferbak is nog wel een stuk kleiner dan de 130i hoor. Dus je hebt echt geen huifkar nodig
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
De cijfers zeggen wat anders; 330l om 351l en de E91 heeft zelfs 460l. Nu zal het practische gebruik wel aangehaald worden maar de 130i heeft de kleinste kofferbak van die 3
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ik vergelijk hem met mijn E46 330i sedan en onze Mazda 323 sedan, en dan is de (E87) 130i echt wel (veel) kleiner.
Zowel beenruimte achterin is een stuk minder, als de kofferbak die een stuk kleiner is, zowel in de breedte als in de diepte.
Zowel beenruimte achterin is een stuk minder, als de kofferbak die een stuk kleiner is, zowel in de breedte als in de diepte.
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
en automaat...
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Verrek
Niet eens gezien.
Niet eens gezien.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Waarom eigenlijk niet ineens een M135?
Prijzen liggen niet echt ver uit elkaar.
Kan je het stuurgevoel van de M135/M140 ook niet softwarematig wat harder zetten?
Prijzen liggen niet echt ver uit elkaar.
Kan je het stuurgevoel van de M135/M140 ook niet softwarematig wat harder zetten?
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Omdat er een groot verschil zit tussen de M135i en 130i qua rijbeleving. De 130i is een echte hothatch. De M135i is een snelle, niet al te ruime familiewagen. De 130i is gewoon puurder qua rijeigenschappen.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Hangt toch ook af van de kleine mods die je aan beide wagens doet.
Ik heb 130i - M135 - M140 gehad en alle 3 hadden ze een kuipje (noodzakelijk om echte gevoel te krijgen voor mezelf want op originele stoelen vond ik er zowieso niets aan van “gevoel”) en sperren.
De M135 had alleen veren (wat een vergissing!)
En de M140 heeft volledige setup (ophanging/stabi/bussen/...)
Waar de M135 zoekerig en nerveus was is de M140 super stabiel en planted.
Is gewoon de 130i kwa gevoel alleen met meer vermogen, want dat kwam de 130i voor mij beetje te kort origineel.
Vond de 130i super maar nu de prijzen dicht bij elkaar beginnen te zitten zou ik persoonlijk altijd voor een M135 gaan met paar tweaks.
(Zeker als je vb een automaat wil, die ZF is subliem, de automaat van de 130i niet)
Ik heb 130i - M135 - M140 gehad en alle 3 hadden ze een kuipje (noodzakelijk om echte gevoel te krijgen voor mezelf want op originele stoelen vond ik er zowieso niets aan van “gevoel”) en sperren.
De M135 had alleen veren (wat een vergissing!)
En de M140 heeft volledige setup (ophanging/stabi/bussen/...)
Waar de M135 zoekerig en nerveus was is de M140 super stabiel en planted.
Is gewoon de 130i kwa gevoel alleen met meer vermogen, want dat kwam de 130i voor mij beetje te kort origineel.
Vond de 130i super maar nu de prijzen dicht bij elkaar beginnen te zitten zou ik persoonlijk altijd voor een M135 gaan met paar tweaks.
(Zeker als je vb een automaat wil, die ZF is subliem, de automaat van de 130i niet)
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Welke bussen had je allemaal gedaan en welke hielp het meest? Ook die van het subframe achter?
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Er zit ook een groot verschil tussen een 3-deurs (F21) en 5-deurs (F20). De F21 heeft een underbody brace die de F20 niet heeft. Dit resulteert in een stabielere auto.
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Beide heb ik std niet zo veel mee; de M135i wordt tenminste nog vlotmatthyssie schreef: ↑28 apr 2020, 08:03 Omdat er een groot verschil zit tussen de M135i en 130i qua rijbeleving. De 130i is een echte hothatch. De M135i is een snelle, niet al te ruime familiewagen. De 130i is gewoon puurder qua rijeigenschappen.
Nee, beide hebben gewoon eea nodig om hem leuk te maken, bij de M135i heeft alleen het stuurhuis mij echt nooit kunnen bekoren
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ik kan me niet voorstellen dat het verschil echt zo groot is? Een 2 deurs auto is af fabriek minder stijf dan een 4 deurs, vandaar dat zo'n F21 een underbody brace heeft. Kan natuurlijk best zijn dat dan heel goed uitpakt.
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Even een stuk tekst van een BMW forum gekopieerd:
Why does my 5 door F20 have a floppy/floaty rear end?
3 Door cars (F21, F22 & F23) come with underbody braces as standard, linking the rear subframe to the chassis. They mount at 45° degrees, which help prevent the rear subframe wobbling about. (BMW also fitted very similar on the E81 3 door, etc).
The 5 door M135i cars and all M140i do not get any braces, nobody is 100% sure why. Most likely is adding the rear doors adds weight and cost, so these parts were omitted to reduce weight/costs again. They might have been removed to help keep emissions and aero drag within certain strict boundaries, or to make 5 door cars more comfortable and family friendly, nobody knows for sure....
What we do know is, adding the F21 braces to an F20 reconnects the rear of the car, removing rear end slop and making the whole car feel more connected and solid.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
interessant hoe BMW altijd weer kleine details heeft tussen op het oog dezelfde auto's !
dit bedoel je dus??
https://f20.1addicts.com/forums/showthr ... ?t=1180623
dit bedoel je dus??
https://f20.1addicts.com/forums/showthr ... ?t=1180623
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Klopt Martijn.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Nice, met wat zoekwerk kwam ik erachter dat het ook een mod is die uit te voeren is op de E87.
De E81 heeft deze 'strut' inderdaad wel standaard, de E87 niet. Tenzij je destijds bij BMW aanklopte voor een m-performance onderstel. Dan zat de strut er weer bij. (33306778243)
Zie: https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... 3306778243
Mocht ik een keer een sloop E81 tegenkomen, ga ik deze mod wel even proberen
De E81 heeft deze 'strut' inderdaad wel standaard, de E87 niet. Tenzij je destijds bij BMW aanklopte voor een m-performance onderstel. Dan zat de strut er weer bij. (33306778243)
Zie: https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... 3306778243
Mocht ik een keer een sloop E81 tegenkomen, ga ik deze mod wel even proberen
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Is eventueel nog nieuw te krijgen. Kosten: €110,-
En een topic op duitse 1er forum.
https://www.1erforum.de/threads/y-zugst ... 964/page-2
Kan er moeilijk uit halen of je er echt verschil in merkt. Op straat zal het weinig meerwaarde hebben denk ik....
En een topic op duitse 1er forum.
https://www.1erforum.de/threads/y-zugst ... 964/page-2
Kan er moeilijk uit halen of je er echt verschil in merkt. Op straat zal het weinig meerwaarde hebben denk ik....
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Ik heb een half jaar geleden deze brace ook bij de dealer besteld en onder mijn 3deurs M140 laten schroeven, paar honderd euro, best redelijk omdat arbeid minder dan een uur was.
Ik had vroegah onder de Impreza's ook altijd een arsenaal aan struts hangen, maar die flexten echt als een natte dweil.
De BMW is veel stijver, maar het verschil voor en na is wel degelijk merkbaar.
Dat wiebelen met de achterkant onder harde acceleratie raak je er alleen niet mee kwijt, daar heb je echt een goede LSD voor nodig.
Onder mijn 320pk/370Nm Cayman met PS4 helemaal nóóit een LSD gemist, maar tegen het monsterkoppel van de B58 zijn de Michelin Supersports aan de achterkant bij half gas al kansloos.
Oh, on topic; driebeurs blauw met handbak; https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Jeetje, wat blijven deze dingen achterlijk duur. Ik kocht zeven jaar geleden mijn ex-323ti met dezelfde leeftijd en kmstand als deze 130i en betaalde 2000 euro...
Ik had vroegah onder de Impreza's ook altijd een arsenaal aan struts hangen, maar die flexten echt als een natte dweil.
De BMW is veel stijver, maar het verschil voor en na is wel degelijk merkbaar.
Dat wiebelen met de achterkant onder harde acceleratie raak je er alleen niet mee kwijt, daar heb je echt een goede LSD voor nodig.
Onder mijn 320pk/370Nm Cayman met PS4 helemaal nóóit een LSD gemist, maar tegen het monsterkoppel van de B58 zijn de Michelin Supersports aan de achterkant bij half gas al kansloos.
Oh, on topic; driebeurs blauw met handbak; https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Jeetje, wat blijven deze dingen achterlijk duur. Ik kocht zeven jaar geleden mijn ex-323ti met dezelfde leeftijd en kmstand als deze 130i en betaalde 2000 euro...
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het kleine 130i (occasion) draadje
Wat een geld indd. Dan kun je beter mijne kopen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 436 gasten